Me
door Mediageniek Apr 4, 2018 om 08:16
Geldzaken & recht

Wie is er aansprakelijk bij schade berokkend door een kind?

Wij hebben de zorg voor twee kinderen, wij zijn de de biologische ouders of de voogd. Ze wonen bij ons en staan ook ingeschreven op ons adres. Gisteren waren de kinderen bij de oppas, tijdens het buitenspelen heeft onze jongste van 6 jaar oud, samen met twee andere vriendjes schade toegebracht aan een auto van een buurtbewoner. Ze zijn met zijn drieën op de auto gaan staan waardoor er krassen zijn ontstaan op het lak van de motorkap. De ouders van het ene vriendje ontkennen dat hun kind er bij betrokken is geweest en van het andere kindje weten wij niet waar hij woont. Nu vragen wij ons af of wij een schadeclaim kunnen indienen bij onze aansprakelijkheidsverzekering? Wij zijn immers niet de ouders of de voogd maar ze staan wel ingeschreven op ons adres. Wij willen dit graag op een fatsoenlijke manier oplossen.

3894 10 Rapporteer

Topantwoord

wi
door wilhelmina59 - Apr 4, 2018 om 08:37
516 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst de vraag ens goed neerzetten er zit een onvolkomenheid in. Wel of geen ouders???
Ouders of verzorgers??. Lees daarna de voorwaarden van uw AVP eens goed door. Daar staat het antwoord.

Me
door Mediageniek Apr 4, 2018 om 08:45
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Excuses, ik dacht dat ik het had aangepast maar dat is waarschijnlijk niet goed gegaan. Wij zijn niet de ouders en ook niet de voogd. We hebben inderdaad de voorwaarden doorgenomen en daarin staat dat iedereen op het adres verzekerd is, maar er staat ook in als een kind onder de 14 jaar schade toebrengt dat de ouders of voogd verantwoordelijk zijn.

panter22
door panter22 - Apr 4, 2018 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt er op dat de oppas aansprakelijk is voor de schade. Deze had de zorg over de kinderen. Jullie hebben zelf wel een verzekering voor de kinderen afgesloten?
Info:
https://www.kennisnetwerkgastouderopvang.nl/gastouderverzekering/
e
n
http://blog.nl.care.com/oppaskind/

edrick3
door edrick3 - Apr 4, 2018 om 08:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

wij zijn de de biologische ouders of de voogd.

Wij zijn immers niet de ouders of de voogd

Uit het verhaal begrijp ik dat het laatste van toepassing is.
Zijn jullie aansprakelijk gesteld door de gedupeerde?
Is de oppas aansprakelijk gesteld?
Kijk eens in de Voorwaarden van je aansprakelijkheidsverzekering.

Me
door Mediageniek - Apr 4, 2018 om 09:22
3 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties.
Wij hebben net contact gezocht met het juridischloket. De medewerkster heeft ons duidelijk gemaakt dat de schade, in ons geval, alleen verhaald kan worden op de moeder (gezaghebbende).
Het ziet er dus naar uit dat wij de beste man buiten de verzekering om schadeloos gaan stellen. Wij wachten nog even de reactie van meneer zijn rechtsbijstand af.

ne
door neodutchio Apr 4, 2018 om 09:29
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Het blijft wazig. De moeder is aansprakelijk en u gaat de eigenaar in kwestie buiten de vervekering om schadeloos stellen.
Weet u zelf wel of het wel of niet uw kind is?

tijger1
door tijger1 Apr 4, 2018 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Naar aanleiding van de opvatting van het Juridisch Loket, ga ik er maar even van uit dat hen de situatie niet echt duidelijk was.

Me
door Mediageniek Apr 4, 2018 om 21:26
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het juridisch loket geeft aan dat moeder aansprakelijk is aangezien het niet onze biologische zoon is en wij geen gezag over hem hebben of de officiele pleegouders zijn. Moeder heeft het gezag over hem.

tijger1
door tijger1 Apr 4, 2018 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, allemaal leuk en aardig, maar u kunt zelfs voor een logé aansprakelijk zijn.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2018 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken zijn uiteraard de ouders of voogd aansprakelijk voor daden van de kinderen, maar hier ligt dat toch een beetje anders.

Deze kinderen wonen bij u en zijn bij u ingeschreven, dus waarschijnlijk pleegkinderen of zoiets. Zelfs als ze alleen bij u zouden logeren, bent u aansprakelijk.

Ik neem aan dat u een AVP hebt. Dien daar de schadeclaim in.

Lees hier.

Wie zijn er verzekerd binnen mijn aansprakelijkheidsverzekering?

Verzekerden in gezinsverband zijn:

  • de verzekeringsnemer;
  • de echtgenoot/echtgenote of geregistreerde partner;
  • in gezinsverband samenwonende personen;
  • minderjarige kinderen;
  • meerderjarige, ongehuwde kinderen die bij de verzekerde inwonen of voor studie uitwonend zijn;
  • (groot-, schoon)ouders, ongehuwde bloed- en aanverwanten die bij de verzekerde inwonen;
  • logés;
  • huispersoneel (voor zover hun aansprakelijkheid verband houdt met werkzaamheden voor de verzekerde).

panter22
door panter22 - Apr 4, 2018 om 10:01
6599 Antwoorden / Vragen

Het advies van Tiger1 zou ik maar opvolgen. In ieder geval als het gaat om een pleegkind.
http://enver-pleegzorg.nl/kenniscentrum/financien/verzekeringen-pleegkinderen/

Aansprakelijkheidsverzekering
Op Aansprakelijkheids Verzekeringen Particulieren (AVP)-gezinspolissen zijn inwonende kinderen, dus ook pleegkinderen, meeverzekerd. Verzeker u ervan dat dit ook voor uw polis opgaat en dat uw pleegkind is bijgeschreven.

En waarom moet je de schade betalen aan de auto en later verhalen op de moeder van het kind.
Kan zij dan niet rechtstreeks een beroep doen op haar verzekering?
En hoe zit het met de aansprakelijkheid van de oppas?

Me
door Mediageniek Apr 4, 2018 om 21:31
3 Antwoorden / 2 Vragen

Moeder heeft helaas geen verzekering en we willen de eigenaar wel tegemoetkomen aangezien we ons schuldig voelen over dit voorval. En de oppas is een goede kennis van ons zij is geen gastouder.

tijger1
door tijger1 Apr 4, 2018 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ media. Dat kind is gewoon meeverzekerd op uw polis.

“In gezinsverband samenwonende personen”.

panter22
door panter22 Apr 5, 2018 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Als moeder geen verzekering heeft en het kind is bij uitzondering niet verzekerd op jullie polis, dan zou ik maar rap een verzekering regelen waarin het kind wel verzekerd is.
Of hebben jullie ook geen verzekering? Of is het misschien zo dat, omdat bij de moeder niets te halen valt, de verzorgers van het kind (eventueel de oppas)onvoldoende toezicht hebben gehouden en daarvoor persoonlijk aansprakelijk worden gesteld?

boppe1943
door boppe1943 - Apr 4, 2018 om 12:55
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Gewoon de situatie uitleggen aan de betreffende verzekeraar. Ik zie al dat de voorwaarden (b.v. met betrekking tot aansprakelijkheid van de oppas) niet overal gelijk zijn. En ik lees ook dat schade die opzettelijk is aangebracht niet door de verzekeraar vergoed wordt.

tijger1
door tijger1 Apr 4, 2018 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan nog maar eens even lezen Boppe. Het gaat hier over schade toegebracht door ern kind.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2018 om 13:48
16860 Antwoorden / 202 Vragen

zie tijger1@ een compleet en dus ook topantwoord.

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2018 om 14:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag de oppas (toezichthouder op dàt moment) om haar/zijn polisvoorwaarden en ga dáár de oplossing zoeken ...
een professionele oppas zal verzekeringstechnisch hiertegen voorgezorgd hebben.

marita567
door marita567 - Apr 4, 2018 om 16:19
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo MediaGeniek ,

Wanneer pleegkinderen omverhoopt schade veroorzaken aan derden , zijn er twee zaken van belang om te bepalen wie er aansprakelijk is voor de schade .

 wie heeft het ouderlijk gezag?
 wat is de leeftijd van het kind?
Voor kinderen tot en met veertien jaar die vrijwillig of via OTS  ( onder toezichtstelling ) geplaatst zijn, blijven de ouders aansprakelijk. Bij een voogdijplaatsing zijn de voogdijinstelling of de voogd aansprakelijk.
Is het kind vijftien of zestien jaar, dan gelden in principe dezelfde regels. Ouders en voogden zijn echter niet aansprakelijk als zij de schade niet konden beletten.
Als de pleegouders verwijtbaar tekort zijn geschoten, worden de pleegouders vaak aansprakelijk gesteld.

Bron : yorneo.nl