Br
door Brokko Jan 18, 2023 om 20:13
Geldzaken & recht
Wie is verantwoordelijk de keukenboer of ik?

Hoi iedereen. Ik zet een beetje in mij maag met de keuken. Recent hebben wij een nieuwe keuken besteld en is deze ook opgeleverd. Nu is er alleen een mening verschil over de oplevering.

Wij hebben de keuken laten inmeten en van te voren aangegeven dat onze jaren 20 woning nooit recht te krijgen is en dus enige vakmanschap word verwacht. Dit was allemaal geen probleem. Na de inmeting hebben we nog wat aanpassingen moeten laten doen omdat de keuken zo als die getekend was niet kon. Na dat dit allemaal geregeld was is er een akkoord gegeven. Tot zo ver ging alles goed.

Vervolgens ben ik zelf de oude keuken gaan demonteren. Hebben we de leidingen verlegd en de elektriciteit aangepast zo als aangegeven was op de tekening. Alleen het puntje de muren moeten loodrecht en haaks staan konden we niet aan voldoen. Maar dit was van te voren al mondeling besproken en was geen punt.

Nu staat de keuken er eenmaal en heb ik in de hoek van de keuken een spleet zitten van ongeveer 14mm die schuin toeloopt naar een ander punt waar die uiteindelijk de muur raakt. Er werd mij tussendoor telefonisch gevraagd of ik(wij) nog tegeltjes tegen de muur aan willen zetten. Dit hebben wij wel overwogen maar daar was nog niet echt een besluit over. Daar blijkt nu ook de misscommunicatie over te zijn. Aangezien de monteur verwacht had dat wij dat wel gingen doen en hij dus de spleet zo kon laten om dat het straks toch verdwijnt.

Om het nog ingewikkelder te maken. Ze hebben continu met mij gecorronspondeerd maar op de oplevering staat de handtekening van mijn vrouw. Op de oplevering staat dat alles naar wens is.

Dus ik baal momenteel wel even van de situatie hoe die nu is gelopen. Ja van beide kanten kan wat worden gezegd maar wat ik nu wil weten is waar ik meer recht op heb.

4479 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2023 om 20:18
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard is de keiukenboer veranwoordeliuk indien iets niet goed wordt afgeleverd resp. niet voldoet aan de overeenkomst. Een probleem kan wel zij dat er getekend is voor de goede oplevering maar indiuen achterag wordt vastgesteld dat dan niet juist is kunt u aktie nemen en ik geef u nu aanwijzingen waarom en hoe: het lijkt wat veel maar m.i wel van belang voor u;  (heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan inn)

Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Br
door Brokko - Jan 18, 2023 om 20:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de snelle reactie. Ik ga het eens even op mijn gemak doorlezen.

rj
door rjw - Jan 18, 2023 om 20:33
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik het goed begrijp is er niet veel wat besproken is vastgelegd en alleen mondeling gedaan. En er is getekend voor akkoord. Dat wordt een hele lastige discussie vrees ik. Ik zou het niet te hard gaan spelen maar proberen een compromis te vinden met de leverancier.

Br
door Brokko - Jan 18, 2023 om 21:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zo als ik het zie is er ook gewoon miscommunicatie geweest waardoor er verkeerde conclusie zijn getrokken.

Maar mag ik van de verkopende partij verwachten dat ze zo een keuken opleveren?

Als je altijd met persoon A communiceerd en daar de handtekening van hebt. Mag je dan de oplevering met persoon B afronden terwijl je weet dat het niet de juiste persoon is op het formulier?

Het liefst zie ik ook dat we elkaar ergens in het midden tegenkomen. Want ik verwacht ook wel dat dit een lastige gaat zijn vanwege die handtekening.

Gr
door Grunn1 Jan 19, 2023 om 10:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ja dat kan en mag. Het maakt niet uit wie de handtekening zet u of uw vrouw.

user123
door user123 - Jan 18, 2023 om 21:35
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Muren loodrecht en haaks is iets wat bij elke keukenverkoop wordt afgesproken. Zelfs de meest onervaren keukenverkoper weet dat dit een vereiste is om een keuken strak te kunnen plaatsen.

om heel eerlijk te zijn: je hebt ook niet heel veel technisch inzicht nodig om te snappen dat je tegen een scheve muur geen rechte keuken kan maken.

en voor scheve muren is een oplossing : de stucadoor.

u heeft verzuimd die in te huren, en nu probeert u dat gebrek af te wentelen op de verkoper.

Deze kier is overigens prima weg te werken met een smetplint of zoals voorgesteld tegelwerk. Mag het helemaal niets kosten dan wordt het kitten.

Iv
door Ivo W Jan 19, 2023 om 17:19
729 Antwoorden / Vragen

Elke keukenverkoper weet ook dat in vrijwel geen enkel huis de muren en exact haaks en loodrecht zijn.

De keukenverkoper (vakman) moet zijn keuken-plaatser (vakman) dan ook opdracht geven om de pas-stroken in het werk pas te maken. Immers heeft de verkoper zelf bij het inmeten als professional al vastgesteld dat de ruimte niet 100% haaks en loodrecht is en daar dan ook aantekeningen van gemaakt. Zo niet, dan heeft hij zijn taken mbt inmeten niet juist uitgevoerd. Ook bijvoorbeeld het hardstenen blad zal, in voorkomende gevallen, juist niet haaks gezaagd moeten worden maar onder een kleine, in het werk passende afwijking. .

atlas1302
door atlas1302 Jan 30, 2023 om 20:16
341 Antwoorden / 13 Vragen

Helemaal eens, haakse muren en loodrecht. Dan schuif je de keuken er fluitend in. strak zoals het moet. @user123 heeft er kijk op!

1paul
door 1paul - Jan 19, 2023 om 08:30
3156 Antwoorden / 0 Vragen

neem kontakt op met de verkoper en stel daar simpel de vraag die u hier ook steld maar bedenk wel eerst wat u eigenlijk wil.

probleem is dat er getekend is voor oplevering naar wens, wie dat doet, u of uw vrouw, maakt niet uit in deze.

voor u de rechtsgang in gaat die u zeer waarschijnlijk verliest, door de handtekening van oke, is goed, ga in overleg of bedenk zelf wat u eventueel nog wilt!

ro
door ronny530 - Jan 19, 2023 om 12:24
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Dat er voor een gewenste oplevering is getekend maakt dat u daar later geen klacht over in kan dienen en zeker niet omdat niet u maar uw vrouw die ook tekeningsbevoegd is voor akkoord heeft getekend. Tegen elke muur hoe krom ook kan een keuken geplaatst worden dus wat dat betreft heeft de verkoper een punt maar op een onafgewerkte muur zullen er kieren ontstaan die later door het plaatsen van een achterwand of tegels weggewerkt kunnen worden. U heeft zelf de keukenruimte plaatsingsklaar voor de nieuwe keuken gemaakt en dat maakt dat de verantwoordelijkheid voor een juiste plaatsing bij u ligt. Ook is u gevraagd of de muur later nog met tegels o.i.d. afgewerkt zou worden maar daar had u nog geen besluit over genomen en blijkbaar is dat besluit nog steeds niet gemaakt want de nieuwe keuken is reeds naar gewenst geplaatst. De vraag blijft wat u nu precies wenst dat de keukenverkoper de muur strak gaat maken, de tegelwand voor u gaat plaatsen of geldelijk gaat compenseren.

mo
door mof - Jan 20, 2023 om 11:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, als uw vrouw heeft getekend dan heeft u de keuken geaccepteerd. Dan houdt het op met uw rechten claimen, vooral ook omdat u veel gecommuniceerd heeft maar blijkbaar niet met uw vrouw ...

Br
door Brokko - Jan 30, 2023 om 19:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels zijn we 2 weken verder en is er nog niet echt een vooruitgang.

Even werd hier de suggestie gewekt dat ik geen stucadoor had geregeld maar dit is zeker niet waar. De stucadoor is wel degelijk geweest. Stucadoor heeft namelijk alle zicht delen gestucd en glad gemaakt.

Nu blijkt dus dat hij de haaksheid van de muur even niet heeft meegenomen. Dus eigenlijk zit hier de fout.

Nu wijzen dus de keukenboer als de stucadoor naar elkaar. Waardoor ik niet geholpen word.

volgens procedure als de muren niet haaks zijn moet de keuken boer stoppen. Hij brengt dan wel geld in rekening voor een verloren dag en je moet later opnieuw een afspraak inplannen. Dit is dus ook niet gebeurd. De stucadoor wijst weer naar de keuken boer want die had alles ingemeten. Dus als hij dan een dikkere laag op gaat smeren dan zou de keuken niet passen.

Nogmaals van beide kanten valt wat te zeggen.

Overigens heb ik al wel een voorstel gedaan om de kosten van tegeltjes door 3en te delen wat zo de schade beperkt blijft. Alleen willen ze niet in mee want allebei wijzen ze naar elkaar.