EF
door EFHE58 Apr 10, 2022 om 22:09
Geldzaken & recht

Wie is verantwoordelijk voor de juiste hypotheekrente?

Sinds 2017 heb ik een hypotheek bij Triodos. Recent heb ik een bericht gestuurd in verband met de nog immer onjuiste weergave van het energielabel G. Nu blijkt dat er nooit actie is ondernomen door Triodos om het energielabel A te verwerken in mijn hypotheek, terwijl die gegevens destijds bij aanvang hypotheek wel zijn ontvangen door de bank. Ik betaal dus vanaf de start hypotheek 0,6% teveel rente.
Welke stappen kan ik ondernemen?
Triodos heeft zelf besloten om het verschil in rente over de periode juli 2017 tot mei 2018 over te maken, zonder dit als mogelijk voorstel met mij te overleggen.

5093 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 10, 2022 om 22:15
11558 Antwoorden / 51 Vragen

ACM?

Ja
door JannieBoe Apr 11, 2022 om 11:36
124 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat u AFM bedoelt want die gan over financiële dienstverlening.

sira
door sira - Apr 10, 2022 om 22:27
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Interessant, ik wist niet dat banken korting geven bij een hoger energielabel. Na op Google gekeken te hebben, blijken er meer banken te zijn. Niet dat ik er iets mee kan, maar ik vind het wel interessant om te weten.

Thecla58
door Thecla58 Apr 11, 2022 om 10:11
860 Antwoorden / 3 Vragen

Je krijgt ook rentekorting als je een hypotheek afsluit onder NHG

sira
door sira Apr 11, 2022 om 12:35
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Heb het nooit geweten. Voor mij is het niet van toepassing, mijn hypotheek is 1/6 van de waarde van mijn woning.

justmeagain
door justmeagain - Apr 10, 2022 om 23:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar heeft u al die jaren klakkeloos uw maandelijkse aflossing betaalt zonder ooit te denken "hé ik zou toch korting moeten krijgen"?

EF
door EFHE58 Apr 10, 2022 om 23:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de rente klopte, temeer omdat ik van de bank een bevestiging had gekregen dat de rente aanpassing geregeld was. Het is mij gewoon nooit opgevallen dat er naast het foute energielabel een foutieve rente berekend is.

tenormin
door tenormin Apr 11, 2022 om 01:31
16841 Antwoorden / 108 Vragen

+10 voor uw logische antwoord EEFHE58. Want uw gedachte was en is prima.

JanF42
door JanF42 Apr 11, 2022 om 23:07
31 Antwoorden / Vragen

Mochr er ooit een correctie komen op het betaalde bedrag, dan vergeet u natuurlijk niet om uw belastinaangifte van de afgelopen jaren te corrigeren, U heeft ook een te hoog bedrag aan betaalde hypotheekrente opgegegeven.

EF
door EFHE58 May 9, 2022 om 08:29
Antwoorden / 1 Vragen

Goede gedachte, ik heb het genoteerd.

panter22
door panter22 May 9, 2022 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

@efhe58, maar ik doe er niets mee?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 11, 2022 om 07:00
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Denk dat Triodos verantwoordelijk is.
Misschien heeft u iets aan onderstaande link met uitleg:

https://www.triodos.nl/service/energielabel

panter22
door panter22 - Apr 11, 2022 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een huis gekocht in 2017 met energielabel G, opgeknapt en in mei 2018 was het een huis met energielabel A?
Dan heb je die te veel betaalde rente teruggekregen. Maar vanaf mei 2018 betaal je dezelfde rente als in 2017?
Vraag even aan Triodos wat er na mei 2018 is gebeurd. Misschien hebben ze je bericht niet goed begrepen en kun je het eenvoudig oplossen,

EF
door EFHE58 Apr 11, 2022 om 21:09
Antwoorden / 1 Vragen

Bij aanvang hypotheek heb ik aangetoond dat mijn huis energielabel A heeft, Triodos heeft verzuimd dit te verwerken in de berekening, terwijl alle benodigde gegevens door hun destijds ontvangen zijn. Zelfs met het verzoek om het juiste label door te geven aan Stater.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 11, 2022 om 09:17
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn eerste advies: neem contact op met https://www.geldbelangen.nl/ waar men zich inzet voor de belangen voor mensen als u die zich gedupeerd voelen (of ook werkelijk gedupeerd zijn of worden.

In beginsel is de bank verantwoordelijk (wel onder toezocht van de https://www.afm.nl/) en indien u klachten heeft over de handelwijze van de bank en u komt er met hen (in samenwerking met 'geldbelangen' er niet uit is kunt u uw klacht voor behandeling indienen bij https://www.kifid.nl/ .

EF
door EFHE58 Apr 11, 2022 om 21:11
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de links, ik voeg ze toe aan mijn werkblad.

Ja
door JannieBoe - Apr 11, 2022 om 11:35
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, is er ook een onderbouwing van Triodos om zo'n specifieke periode te hanteren? Kunt u dat nagaan of dat zo is? Zijn er regels veranderd misschien?
Als u ervan overtuigt bent dat de berekening niet klopt dan zou ik als ik u was een tegenberekening indienen die wél klopt.
Dan hebt u (in een vervolg) uw argumenten en cijfers op papier staan. Succes.

EF
door EFHE58 Apr 11, 2022 om 21:16
Antwoorden / 1 Vragen

Uw vragen zijn op dit moment voor mij ook nog een vraag. Ik heb hoegenaamd geen affiniteit met finaciën, rekenwerk is voor mij lastig, maar ik ga wel een poging wagen.

Ja
door JannieBoe Apr 12, 2022 om 09:08
124 Antwoorden / Vragen

Het is lastige materie, dus succes ;) Maar ik zou eens beginnen met een telefoontje/mailtje naar Triodos om te vragen naar een toelichting op hun berekening. Dan is vervolgens het controleren een stuk makkelijker.

Iv
door Ivo W - Apr 11, 2022 om 12:57
731 Antwoorden / Vragen

Dat ligt er aan.

- Is het nieuwe energielabel daadwerkelijk vastgelegd in de juiste database?
https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/
Als daar geen A-label geregistreerd is, dan is degene die het energielabel daar had moeten registreren verantwoordelijk

- Is het label officieel geregistreerd, dan is de vraag of dit is doorgegeven op het moment dat de registratie is afgerond. Is dat gedaan?

EF
door EFHE58 Apr 11, 2022 om 21:12
Antwoorden / 1 Vragen

Alles is officieel bevestigd en geregistreerd in 2017.

panter22
door panter22 - Apr 12, 2022 om 07:58
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zo moeilijk doen.
Het enige wat je moet vragen waarom het verschil in rente tot mei 2018 wordt vergoed en niet tot mei 2022.
De vraag zo kort mogelijk maken. 1 zin, hoeven ze niet een heel verhaal te lezen. Gaat lekker snel

in
door inno1 - May 9, 2022 om 09:45
120 Antwoorden / Vragen

U bent zelf verantwoordelijk voor het energielabel van uw woning. Sinds 2015 heeft elke woning een voorlopig label. U kunt het uwe checken op www.energielabel.nl. Mogelijk staat het uwe nog steeds op voorlopig, totdat u het formeel laat vaststellen. Daarna is het 10 jaar geldig.

EF
door EFHE58 May 9, 2022 om 10:33
Antwoorden / 1 Vragen

Zoals in mijn inleiding te lezen valt, heb ik in 2017 het energielabel officieel laten vaststellen en deze gegevens overhandigd aan de bank. De bank heeft verzuimd deze gegevens te gebruiken.