Ze
door Zeil Oct 30, 2016 om 17:01
Geldzaken & recht

Wie wil actie ondernemen tegen EDM een bedrijf dat ongevraagd gegevens verkoopt?

Een paar weken geleden kreeg ik niet alleen een mailing van Hello Fresh maar ook van Renault. Het opvallende was dat de adresgegevens precies dezelfde waren. Bij navraag bleek dat EDM, een bedrijf dat data verzameld en doorverkoopt, achter de adreslijsten zat. De heer Marien Ramgrab, de privacy officer van het bedrijf, meldde dat hij geen document kon reproduceren waaruit bleek dat hij toestemming had om onze gegevens te mogen gebruiken. Hij beriep zich op de Wet bescherming persoonsgegevens. Het bedrijf heeft aardig wat werknemers in dienst dus er wordt aardig wat verdiend met de verkoop van mijn adres. Wij hebben echter nooit toestemming gegeven voor deze handel. Het is dan ook niet meer dan normaal dat EDM een schadevergoeding betaalt aan degenen die schade hiervan ondervinden: men krijgt immmers geen geld van EDM, maar zij indirect wel van jou terwijl ze daarop geen recht hebben. In artikel 49 van bovengenoemde wet staat immers:
1.Indien iemand schade lijdt doordat ten opzichte van hem in strijd wordt gehandeld met de bij of krachtens deze wet gegeven voorschriften zijn de volgende leden van toepassing, onverminderd de aanspraken op grond van andere wettelijke regels.

  • 2 Voor nadeel dat niet in vermogensschade bestaat, heeft de benadeelde recht op een naar billijkheid vast te stellen schadevergoeding.

  • 3 De verantwoordelijke is aansprakelijk voor de schade of het nadeel, voortvloeiende uit het niet-nakomen van de in het eerste lid bedoelde voorschriften. De bewerker is aansprakelijk voor die schade of dat nadeel, voor zover ontstaan door zijn werkzaamheid.Kortom zijn er meer mensen die hiertegen actie willen ondernemen?

4258 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2016 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En welke schade lijdt u dan?

ja
door jackyh Oct 30, 2016 om 17:21
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat zou ik ook zeggen.

vd
door vdlieuw - Oct 30, 2016 om 17:24
211 Antwoorden / 6 Vragen

In de jaren eind zeventig tot ver in de negentiger jaren ben ik werkzaam geweest bij een listbroker,
d.w.z. een bedrijf dat bestaat bij de in- en verkoop van adressen.
Dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon en "men" vergeet maar al te snel dat men vrijwillig alle mogelijke
persoonsgegevens in de loop der jaren zelf heeft verstrekt bij alle mogelijke vormen van het aanvragen van
informatie, het kopen van spullen enz. enz.
Iedereen roept over de privacy, ik help u uit de droom, die privacy bestaat niet, heeft ook nooit bestaan en zal
ook nooit bestaan.
Alle info van particulieren is bekend en daar zijn adresbestanden van, heeft u een eigen huis, een hoekhuis, een hond,
kinderen op de creche, gaat u met de fiets, auto, bus,trein of wandelt u naar het werk, alles is al tientallen jaren
bekend.
Dus nu aub even niet de onschuld spelen, u heeft zelf vrijwillig al deze info ooit en gefaseerd, bekend gemaakt.
En dit zijn algemene gegevens waarin gehandelt wordt, hoe denkt u dat de Staatsloterij, de postcode loterij, de hartstichting
en noem ze allemaal maar op, aan hun adressen komen ? Zelfs de belastingdienst en de Kamers van koophandel verkopen uw
en mijn adres.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2016 om 17:26
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Zo te zien (denk ik) bent u ondernemer, dit is een consumentenforum.
https://edm.nl/nl/

Cookies
door Cookies Oct 30, 2016 om 17:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom zou TS ondernemer zijn?

tenormin
door tenormin Oct 30, 2016 om 17:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik schrijf ook: denk ik. Omdat hij schade wil verhalen o.i.d. Bij mij gaan die dingen bij het oud papier, iedereen weet toch dat adresbestanden worden opgekocht.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2016 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin.

Waarom zet u een link neer naar EDM?

hansje klein
door hansje klein - Oct 30, 2016 om 17:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Handel in gegevens is zoiets als illegaal wiet verkopen.....het gebeurt gewoon.....

me
door mein33 - Oct 30, 2016 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het opvallende was dat de adresgegevens precies dezelfde waren.

@zeil,

Hoe is het mogelijk, het zou niet moeten kunnen en al helemaal niet moeten mogen, er zou tenminste 180 uren werkstraf op moeten staan.
Hoe toevallig kan het zijn dat er brieven en/of reclamedrukwerk op dezelfde naam en ook nog eens op hetzelfde adres worden bezorgd, of u moet meedere namen en adressen hebben en zelfs dan is dit ook nog mogelijk.
Handel in adres bestanden wordt door de meeste bedrijven en instellingen toegepast en als u ergens, onverschillig bij welk bedrijf of instelling dan ook, uw adresgegevens achterlaat en vergeten bent ergens een vinkje aan te klikken, bestaat de mogelijkheid dat geïnterseerde bedrijven en/of instellingen proberen u als klant o.i.d. te werven.
En kom nu a.u.b. niet vertellen dat dit het grote nieuws is hetgeen de laatste decennia toch echt aan u voorbij gegaan is.
Ik laat u de eer om, als verontwaardigd burger, (misschien) op de social-media een oproep te doen tot het oprichten van een stichting die de strijd tegen dit soort van adresgebruik gaat aanpakken.
Maar ook met deze problematiek zal het alleen wel weer bij deze uiting van ongenoegen blijven, in de hoop dat iemand anders het voortouw in deze gaat nemen, want daar roept u eindelijk toe op.
Schade verhalen !!  En dat alleen maar omdat er een geadresseerde folder door uw brievenbus is gevallen  ;-((

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2016 om 18:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, de link die ik plaatste (dacht te plaatsen) was een andere dan ik op het oog had. Daar ging het over gerichte "reclame" over hoe je meer inkomsten kon maken via EDM. Ik heb geprobeerd om met de bewerk knop iets toe te voegen maar dat ging niet. Alles wat ik schreef werd blauw onderstreept. Heerlijk vandaag, hoe de site weer verloopt, maar dat terzijde. Dus door dat wel te plaatsen dacht ik dat @zeil een ondernemer moest zijn.

ha
door halex - Oct 30, 2016 om 19:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoelt u met 'uw adres'? U bezit het intelectueel eigendom op de straatnaam en het betreffende huisnummer? Of doelt u op openbare gegevens die een bedrijf koppelt aan uw naam en profiel dat u zelf overal achterlaat door bonus- en klantenkaarten te gebruiken, mee te doen aan kortingsacties en het grote boze internet op te gaan?

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 31, 2016 om 09:58
423 Antwoorden / 4 Vragen

Lees eens het boek Het Datingbureau van Lee Child

eclipse
door eclipse - Oct 31, 2016 om 10:13
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ zeil, maak u er niet zo druk om, u kunt de url in sit block zetten, ziet U hem nooit meer, ik heb er oa  dat irritante beslist.nl in staan