Ja
door Janitavfh Dec 15, 2017 om 09:51
Geldzaken & recht

Wijziging pensioenregeling

Wij hebben een brief gekregen van het ABP waarin staat dat ze de Anw compensatie laten vervallen en dat we dat nu even zelf mogen gaan regelen. Wel we zijn beiden 53 en dan wordt het wel moeilijk om dat nu nog te regelen. We hebben altijd gedacht oké 1 van ons heeft  een laag pensioen maar als er wat gebeurt wordt dat opgevangen. Kunnen wij hier nog tegen in gaan? Elk jaar gaat nl. wel de bijdrage omhoog en het pensioen omlaag, maar dit kan ernstig zijn, want het lage pensioen is op uitkeringsniveau (laag inkomen in de zorg, leuk werken maar wel ook straks een laag pensioen).
Alvast bedankt voor behulpzame antwoorden.

6922 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2017 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar is al heel veel over geschreven. U zult zelf maatregelen moeten nemen. Er schijnen voorstelken te komen van het ABP.

maar lees bijvoorbeeld ook hier.

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=63&t=177119

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 15, 2017 om 10:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U heeft nog 15 jaar de tijd, dus hoezo is het te laat om iets te regelen?

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2017 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dacht u van een tijdelijke overlijdensrisico verzekering?

aurora1
door aurora1 - Dec 16, 2017 om 04:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen
rink54
door rink54 - Dec 18, 2017 om 13:34
1 Antwoorden / Vragen

Als met mij man wat gebeurt  moet je naar de bijstand zegt ABP.   OF LEVENSVERZEKERING  maar als je veel medicijnen hebt
 betaal je scheel    Wat dan  lekker praten dan

tijger1
door tijger1 Dec 18, 2017 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou ook aan het werk kunnen gaan.

aurora1
door aurora1 Dec 23, 2017 om 20:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger: +10

gerard van tol
door gerard van tol - Dec 18, 2017 om 13:46
26 Antwoorden / Vragen

Brief schrijven naar Rutte, of de door de Nederlandse overheid gejatte miljarden weer teruggestort kunnen worden bij het ABP, dan kunnen e misschien de regeling waar jullie al jaren voor betaald hebben wel overeind houden.

Gr
door Grunn1 Dec 23, 2017 om 09:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat lijkt me wel het eerlijkst, de gejatte miljarden door de overheid van het ABP terughalen.

tonny1946
door tonny1946 - Dec 23, 2017 om 06:12
14 Antwoorden / 4 Vragen

blijkt toch wel weer dat de pensioenfondsen onbetrouwbaar zijn en doen wat ze willen het is precies hetzelfde als in de politiek liegen en bedriegen

sw
door swat1500 - Dec 23, 2017 om 14:50
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De anw compensatie die het abp bood was een service die het abp in het leven heeft geroepen nadat de overheid de wetgeving hieromtrent had veranderd waardoor veel nabestaanden opeens geen recht meer hadden, na het overlijden van hun partner, op een aanvullende uitkering van overheidswege.
Het abp vond dat kennelijk een slechte maatregel en heeft vervolgens voor haar verzekerden deze (mooie) regeling ingevoerd. Bij mijn weten was het abp het enige pensioen fonds die dit heeft ingevoerd.
Deze compensatie , die de partner van een overleden abp verzekerde NAAST het normale nabestaanden pensioen van het abp krijgt, kreeg men alleen als men aan de voorwaarden voldeed van de afgeschafte overheid regels voor de eerder genoemde uitkering.
Het is maar een beperkte groep die uiteindelijk recht op die compensatie heeft.

Aangezien het abp niet op voorhand weet wie wel of geen recht heeft krijgt elke abp verzekerde de brief waarin de afschaffing wordt aangekondigd.
Of er dus actie moet ondernomen om de afschaffing op andere wijze op te vangen is dus geheel afhankelijk van de vraag of men ook recht zou hebben gehad op deze compensatie.

Overigens is het altijd verstandig om eens stil te staan bij de vraag hoe het inkomen zal zijn bij het onverhoopte overlijden van je partner en maatregelen te nemen.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2017 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist heel veel weduwen komen niet meer in aanmerking voor het nabestaanden pensioen van de overheid. Er moeten kinderen zijn onder de 18 of arbeidsongeschiktheid van minstens 45%. Dus heel veel weduwen zullen een beroep gedaan hebben op die ANW compensatie.

sw
door swat1500 Dec 24, 2017 om 18:21
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Weduwen die recht hadden en de compensatie kregen zullen hem blijven houden. Nieuwe gevallen krijgen hem niet.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2017 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@swat1500.. ik bedoel natuurlijk aanstaande weduwen en weduwenaars.

kassiere
door kassiere - Dec 24, 2017 om 19:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb sinds 1998 'n ANW-uitkering, maar weet van iemand, die 2 jaar later weduwe werd en net zo oud is, dat ze maar eerst haar geld deels op moest maken en daarná de Bijstand in kon! ze kreeg nul, nada, nie...................ts en dat geeft maar aan dat als je toen genoeg eigen middelen had je ook al naast de pot pieste en lijkt het dus lood om oud ijzer! idd wèl weer verplicht dokken voor iets wat je niet meer krijgt en wat misschien wel terug te halen valt vanaf datum verandering/wijziging???

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2017 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kassiere. De ANW wordt geregeld door de overheid en wel de SVB. Daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over de compensatie door het ABP.

En of iemand voor ANW in aanmerking komt of kwam, hangt helemaal van de omstandigheden af, maar zeker niet van het hebben van eigen geld.