da
door davek Dec 4, 2006 om 21:43
Geldzaken & recht

Woningbouw en verhuisvergoeding

Beste mensen,

Ik heb een vraagje over verhuisvergoeding. De woningbouwvereniging waar ik van huur is met een nieuwbouwproject bezig. Voor mij komt het er op neer dat mijn woning in 2008/2009 gesloopt gaat worden en na doorloping van de inschrijfprocedure voor een nieuwe (huur)woning komt het er op neer dat ik in maart of april 2007 de nieuwe woning kan betrekken.

Deze week heb ik geinformeerd hoeveel de verhuisvergoeding zal bedragen. Het antwoord daar op is 2542,50 euro.
Aangezien ik wel eens 5000 euro hoor noemen vraag ik me af of ik daar geen recht op heb. De vraag is wel of de tijdsperiode van verhuizing en de sloop van mijn huidige woning een rol speelt in dit verhaal. Mijn huidige woning zal misschien nog wel voor een jaar of een aantal maanden worden verhuurd. Maar dat het gesloopt gaat worden en ik daardoor een keuze heb moeten maken wat ik hierna ga doen lijkt me dat de term "gedwongen verhuizing" nog geld.

2761 3 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 4, 2006 om 23:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ik vond het volgende;

--------Woningcorporaties moeten vanaf 1 juli 2005 de verhuiskosten gaan vergoeden van huurders die door gedeeltelijke vernieuwing of sloop/nieuwbouw (tijdelijk) moeten verhuizen naar een andere woning. De vergoeding is vastgesteld op minimaal 5000 euro.---

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1542

Je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen, dus lees het even door om te zien of dit in jouw geval ook opgaat.

Groetjes,

jojo333
door jojo333 - Dec 4, 2006 om 23:09
6 Antwoorden / 6 Vragen

Vanaf 1 juli recht op 5000 verhuiskostenvergoeding

Minister Dekker (VROM) heeft geregeld dat woningcorporaties vanaf 1 juli de verhuiskosten gaan vergoeden van huurders die door gedeeltelijke vernieuwing of sloop/nieuwbouw (tijdelijk) moeten verhuizen naar een andere woning. De vergoeding is vastgesteld op minimaal 5000 euro. De woningcorporaties moeten voor 1 oktober voor het uitkeren van de vergoeding een reglement opstellen. De regeling geldt voor verhuizingen die na 1 juli 2005 plaatsvinden. Minister Dekker heeft hiermee zekergesteld dat iedere huurder die daar recht op heeft ook een verhuiskostenvergoeding krijgt.

Uitzonderingen
Voor zogenoemde onzelfstandige eenheden zoals studentenkamers, kan de corporatie in het reglement een lager bedrag opnemen. Mocht een huurder schade lijden door de renovatie die niet (volledig) gedekt wordt door de verhuiskostenvergoeding, kan hij of zij een schadevergoeding proberen te krijgen. Deze komt bij toewijzing boven op de verhuiskostenvergoeding. De verhuiskostenvergoeding moet ook betaald worden als de huurder verhuist naar een huurwoning van een andere verhuurder of een koopwoning.

jojo333
door jojo333 - Dec 4, 2006 om 23:15
6 Antwoorden / 6 Vragen

Ben ik nog een keer, De verhuiskosten gaan alleen op als het sociaalplan in werking is getreden. Dit houdt in dat de verhuurder u een brief heeft geschreven waarin hij stelt dat je per .... je woning uit moet wegens sloop.

Als je er al op vooruit loopt en zelf denkt ik moet er toch over 1 tot 2 jaar uit zijn, ik ga nu dan hoeft de corporatie geen verhuiskosten te betalen. Dan zijn ze coulant.

In het sociaalplan staat ook hoe de sloop en nieuwbouw plaatst vindt  (wat , wanneer gesloopt of gebouwd gaat worden). Hoe er wordt omgegaan met mensen die terug willen keren in de oude buurt.( krijgen zij een wisselwoning of kunnen zij terug tegen gereduseerde huur, nieuwbouw huur is meestal hoger dan oud bouw huur). Vraag dus geust bij de corporatie naar het sociaalplan.