aa
door aadugee Apr 12, 2019 om 07:43
Geldzaken & recht

Woz bureau maakt bezwaar zonder toestemming

Toen we net de woz beschikking binnen hadden heb ik gekeken naar het maken van bezwaar via een bureau, maar na een aantal stappen een contract gekregen dat we moesten ondertekenen waar we dingen in vonden staan dien we niet wilden dus niet ondertekend en ervoor gekozen geen bezwaar te maken. Vervolgens nog wat mails gekregen dat we echt moesten tekenen om bezwaar te maken maar dat dus niet gedaan. Nu heeft het betreffende bedrijf toch bezwaar gemaakt (zonder toestemming of handtekening van ons). Hier kregen we een email van dus meteen gebeld dat we hier helemaal geen toestemming voor hebben gegeven. De medewerker aan de telefoon meldt dat ze ons toch nog de kans wilden geven om bezwaar te maken en nu we toch duidelijk hebben aangegeven dat we dat niet willen is er een email naar de gemeente gestuurd dat zijn het bezwaar terugtrekken ‘voor hun client’ terwijl wij hun client helemaal niet zijn. Mijn vraag is of en zo ja wat ik hiermee verder nog moet/kan. Ik wil graag van de gemeente bevestiging dat zij het beschouwen dat er geen bezwaar is ingediend omdat wij geen toestemming hebben gegeven voor het bezwaar dat is ingediend, en ook dat zij ons niet zien als client van het bureau (zodat ze geen correspondentie aan hen gaan sturen in plaats van aan ons). Ook vind ik de reactie van het bureau eigenlijk niet kunnen want ze mogen zich gewoon niet voor vertegenwoordiger van ons uitgeven als wij geen handtekening hebben gezet. Kan ik hier nog ergens een klacht over indienen?

1768 8 Rapporteer

costnix
door costnix - Apr 12, 2019 om 08:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Doordat u niet in zee bent gegaan, loopt het bureau €700 mis, dus doen ze alles om u over de streep te trekken:
https://www.consumentenbond.nl/geldgids/geldgids-uitgelicht/wozbureaus

U
 kunt ook zelf bezwaar maken, zonder er een bureau moet worden ingeschakeld:
https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/artikel/3862941/zo-maak-je-zelf-bezwaar-tegen-de-geschatte-woz-waarde-van-je
(Negeer de advertentie van het WOZ bureau)

panter22
door panter22 - Apr 12, 2019 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt inloggen met de Digd op de website van de gemeente. Dan kun je de correspondentie vanhet bureau nazien.
Is het bezwaar ingetrokken en door de gemeente  bevestigd, dan zou ik mij er niet meer druk over maken.
Tenminste, als je niet van plan bent alsnog zelf of via een ander bureau bezwaar te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 12, 2019 om 16:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Naast de al gegeven reacties lijkt het mij het meest eenvoudige dat u contact opneemt met afdeling van uw gemeente die dit afwikkelt. Meldt daarin dat u geen bezwaar heeft ingediend en dat u ook niet van plan bent om dat te doen.Stel daarbij ook dat indien iemand (u kunt ook de naam van het bureau noemen) namens u zonder uw toestemming en dus onwettig heeft gehandeld. Het beste is om dat per brief te doen en als het Gemeentehuis niet te ver weg is dat dan af te geven met de vraag om een bevestiging van ontvangst. Dat voorkomt dan mogelijk vragen of u het wel bent die stal dat er  onterecht wordt gehandeld.

Indien het door u bedoelde bureau inderdaad informatie zou ontvangen van uw Gemeente kunt u daarover een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. (Overtreding AVG wetgeving)

ma
door malty - Apr 12, 2019 om 18:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waren er voor u kosten aan verbonden dat u het bezwaar door het bureau wilde intrekken?
Wat beviel u niet in het contract wat u moest ondertekenen?
Eerst wilt u bezwaar maken, dus vindt u de woz waarde voor uw woning te hoog en nu laat u het er maar bij, vreemd.

aa
door aadugee - Apr 12, 2019 om 22:10
5 Antwoorden / 3 Vragen

U vindt het vreemd dat ik mij eerst informeer en dan een beslissing neem? Dat vind ik dan weer vreemd.
Het maakt toch niet uit waarom ik er eerst over nadacht bezwaar te maken en vervolgens besloten heb het niet te doen. Feit is dat ik geen toestemming heb gegeven. Anders zou je al niet meer terugkunnen als je er alleen maar naar gekeken hebt. Dat is toch te gek.
Ik zal inderdaad bij de gemeente vragen hoe het daar nu geadministreerd is een duidelijk laten weten dat wij niet hun cliënt zijn.  Toch vind ik dat het bureau er dan wel heel makkelijk vanaf komt. Advocaten moeten toch weten dat dit gewoon niet kan.

ma
door malty Apr 12, 2019 om 22:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen ervaring met een woz bureau.
U had al een hele procedure afgelegd voordat u besliste om toch maar geen bezwaar te maken, het bureau had namelijk al voldoende informatie van u om het bezwaar in te kunnen dienen maar u liet het stuklopen op het contract, wat stond er dan in het contract waarom u het niet door liet gaan?
Mijn vraag was of het u geld zou kosten wanneer het bureau voor u bezwaar zou maken bij de gemeente.
Wat als de 6 weken termijn voorbij waren gegaan en het bureau had geen bezwaar ingezonden terwijl u dat wel had willen doen?  U heeft kennelijk niet gereageerd op hun e-mails of laten weten dat u ervan af zag.

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2019 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die flauwekul is voor een bezwaarmaker gratis. Alleen zo’n bureau verdient goudgeld aan die onzin.

Maar de Ts moet toch wel wat ingestuurd hebben. Anders hebben ze geen gegevens.

panter22
door panter22 - Apr 13, 2019 om 15:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je was al zover dat er een contact was opgemaakt, dat alleen nog maar getekend hoefde te worden.
Je hebt niet getekend, maar ook niet het Woz bureau laten weten dat je af zag van het bezwaar..
Een bezwaarschrift moet perse binnen de bezwaartermijn ingediend worden, anders ben je te laat Dus het bureau heeft alvast bezwaar ingediend om te tijd te kunnen zijn. Meer is het volgens mij niet.
Nu je hebt laten weten geen bezwaar te willen maken, wordt het bezwaar ingetrokken.
Klaar.

aa
door aadugee - Apr 13, 2019 om 16:12
5 Antwoorden / 3 Vragen

Als je mails krijgt met 'U moet nog tekenen anders kan er geen bezwaar gemaakt worden' dan moet niet tekenen toch voldoende zijn en niet reageren op meerdere van zulke mails ook voldoende duidelijk dat we geen bezwaar willen maken. Dat lijkt me toch altijd nog onze beslissing en niet: als je al gegevens hebt doorgegeven mag het bureau daarmee doen waar ze willen. Dat zouden juristen toch moeten weten.

panter22
door panter22 Apr 13, 2019 om 16:39
6599 Antwoorden / Vragen

Voor dit bureau was dat dus niet voldoende. Ze wisten niet wat je wilde. Even een mailtje sturen dat je niet verder wilt, is duidelijk en netjes.

ma
door malty Apr 13, 2019 om 17:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@aadugee
Het is nu wel duidelijk dat uzelf de veroorzaker bent van de ontstane situatie.

lo
door lovewinnie Apr 13, 2019 om 18:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hadden toch al werk voor u verricht en contract opgesteld ? Dat u niet tekende wil niet zeggen dat je dan naar overal onderuit Komt. Ze hebben een opdracht gekregen maar deze niet kunnen afronden.
U besteld pizza online maar terwijl bezorgen onderweg is besluit u hem niet meer te willen . Dan moet je toch ook gewoon betalen ook al wil je hem niet meer ontvangen. De dienst is al verricht.

U had meteen moeten afmelden, afbellen, mailen  Nog voor je alle gegevens etc instuurde

tijger1
door tijger1 Apr 13, 2019 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er hoeft daarvoor helemaal niet betaald te worden. En of er juristen werken is nog maar de vraag.

Er moet wel degelijk een getekende opdracht zijn voordat het werk verricht moet worden.

aa
door aadugee - Apr 14, 2019 om 19:21
5 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een onzin. Ik had helemaal niets 'besteld' want ik had het contract niet getekend. Inmiddels de gemeente overigens geinformeerd dat wij op geen enkele manier client zijn van het betreffende bureau en bij het bureau zelf een klacht ingediend dat zij op deze manier gehandeld hebben. Natuurlijk is het ook weer geen halszaak maar als er meerdere keren gecommuniceerd wordt dat zij geen bezwaar in kunnen dienen als je niet tekent, dan is het gewoon fout dat zij een bezwaar indienen terwijl je niet hebt getekend. Daar mogen jullie het mee oneens zijn maar dat maakt het niet minder verkeerd. Hopelijk denkt zo'n bureau er dan toch nog eens wat beter over na zodat minder goed geïnformeerde mensen (bv. door jullie) er niet de dupe van worden.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2019 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wie u met jullie bedoelt, maar als ik bezwaar wil maken doe ik dat zelf, en verstrek ik niet mijn gegevens aan een of ander bureautje.

Had u ook kunnen doen.

panter22
door panter22 Apr 15, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Het is geen halszaak, maar intussen maak je er wel een drama van. Een berichtje aan het bureau en het proforma bezwaar is ingetrokken. De zaak is opgelost. Maar nee, dat is niet genoeg:
Een bericht naar de gemeente gestuurd, een klacht bij het bureau ingediend, op dit forum een topic geopend en dan  degenen die volgens jou niet het juiste antwoord hebben gegeven, nog een veeg uit de pan geven. En wat is het nut van deze actie?

aa
door aadugee Apr 15, 2019 om 11:25
5 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zei ik al: zodat andere mensen het niet ook overkomt. Lezen is moeilijk zie ik. Ik vind het inmiddels wel naar tevredenheid afgehandeld (bureau heeft excuses aangeboden (en schuld bij speciefieke medewerker gelegd ))

panter22
door panter22 Apr 15, 2019 om 12:15
6599 Antwoorden / Vragen

Overal kan wat mis gaan, wen er maar aan.