be
door beek3652 Feb 23, 2004 om 19:33
Geldzaken & recht

Ww-uitkering en ziektekosten

Per 1 december ben ik helaas werkeloos geworden. In de werkende situatie viel ik in de particulieren verzekering.
Nu met 70% van mijn laatste salaris val ik onder de ziekenfondsgrens. Maar ik ben genoodzaakt een ziektekostenverz. af te sluiten. Kosten € 420,00 per maand. Dit omdat de peildatum 1 november is!! Hierdoor worden mijn kosten zo hoog dat ik amper geld overhoud om van te leven. Is dit normaal? Ik heb toch het recht om in het ziekenfonds terecht te komen?

4447 5 Rapporteer

peterkm
door peterkm - Apr 16, 2004 om 12:50
76 Antwoorden / 0 Vragen

Zover ik weet ... en heb het gelukkig niet zelf hoeven meemaken ... kunt u hier bezwaar tegen aan tekenen omdat uw situatie drastisch is veranderd. Neem contact op met uw huidige verzekeraar en leg de situatie uit en vraag of zij u tegemoed kunnen komen. Kan dit niet ... dan heeft u maatschappij die niet sociaal is en ook geen interesse in u toont.

lu
door luca_1 - Apr 16, 2004 om 12:50
11 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval is er geen sprake van een niet sociale zorgverzekeraar.De peildatum is wettelijk vastgesteld net als de hoogte van de ziekenfondsgrens. De zorgverzekeraar kan uit sociaal oogpunt de pariculiere verzekering op verzoek stopzetten buiten het opzegtermijn om maar heeft geen wettelijke gronden om een ziekenfondsverzekering te activeren. U zou dan dus niet verzekerd zijn

cv
door cvdburg - Apr 16, 2004 om 12:50
11 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas klopt het als een bus, zie ook de folder van het UWV "Hoe zit dat met de WW?"
http://www.uwv.nl/pls/uwvptl/docs/5732.PDF

Het citaat:
U bent particulier verzekerd
Was u particulier verzekerd? Dan blijft u dat ook tijdens het eerste jaar van
uw WW-uitkering. Na een jaar kijkt UWV naar de hoogte van uw inkomen.
Als u onder de ziekenfondsgrens komt, moet u in het algemeen overstappen
naar het ziekenfonds. UWV stuurt u hierover bericht en houdt de premie in
op uw WW-uitkering.

Heeft u een kortdurende uitkering, dan moet u meestal wel direct
overstappen naar het ziekenfonds. U mag zelf een zorgverzekeraar kiezen.
UWV meldt u daar dan aan. Viel u bij uw werkgever onder een collectieve
regeling voor de ziektekostenverzekering of voor dekking van het WAO-gat?
Die collectieve regeling loopt voor u niet meer door als u werkloos wordt.
U moet in dat geval zelf een ziektekostenverzekering afsluiten en, als u dat
wilt, een verzekering voor het WAO-gat.

be
door beek3652 - Apr 16, 2004 om 12:50
3 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is juist het kromme van deze regeling. Je gaat er in salaris FLINK op achteruit. Daarbij komt de premie van € 425,-- per maand!!! Reken maar uit!! Er blijft heel weinig netto over.
Vandaat dat er in Den Haag geknokt wordt voor een algemene zorgverzekering.

cv
door cvdburg - Apr 16, 2004 om 12:50
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond het inderdaad ook een beetje vreemd. Immers als je van werkgever wisseld, wordt er op dat moment opnieuw bekeken of je ziekenfonds of particulier verzekerd moet worden. Het vreemde is dus dat dat bij overgang naar het UWV niet het geval is. Waarom de wetgever dit nu zo bedacht heeft, begrijp ik ook niet helemaal. Dat het erg vervelend voor jou is, kan ik alleen maar onderschrijven. Je weet nu in iedergeval wel zeker dat het geen fout van het UWV is.