door willems123 Mar 11, 2014 om 21:42
Geldzaken & recht

WW-uitkering

Mijn vriend (50+) is vorige jaar werkloos, hij heeft recht van 38 maanden WW-uitkering. Nu krijgt hij een contract aangeboden voor 6 maanden met een salaris evenveel als zijn huidig WW-uitkering (70% van zijn laastste salaris). Als na 6 maanden zijn contract niet verlengt en gaat hij weer de WW in, hoeveel krijgt hij? 70% van zijn laatste salaris of krijgt hij weer zijn WW-uitkering als nu?

2728 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2014 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als hij BINNEN zes maanden weer werkloos wordt, wordt de oude WW uitkering weer van kracht. Daarna wordt het opnieuw berekend. Dus laat hem een contract sluiten van vijf maanden.

Lees hier

wi
door willems123 - Mar 11, 2014 om 22:41
117 Antwoorden / 16 Vragen

Bedankt Tijger, en nu is het geval van mijn vrouw. Haar bedrijf is begin deze maand (op 3 maart) door de rechtbank failliet verklaar. Ze zit op dit moment in de opzegtermijn (tot 1 mei a.s.), ze heeft bij de UWV al ingeschreven, vandaag deelt de curator mede dat het bedrijf ‘’misschien’’ overgenomen wordt, de ‘’nieuwe baas’’ zou een deels van personeel overnemen met een contract voor 6 maanden (met een salaris 10-20% lager). Van de UWV moet ze het aanbod accepteren, dus als de contract niet verlengt wordt, krijgt ze minder dan als ze nu werkloos.

zoekster
door zoekster - Mar 11, 2014 om 22:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan zal uw vrouw in aanmerking komen voor de dagloongarantie.

Dagloongarantie

Als u een lager betaalde functie aanneemt om werkloosheid te voorkomen, kunt u een dagloongarantie krijgen. Dat betekent dat UWV uw WW-uitkering zal baseren op uw vroegere (en dus hogere) dagloon. Dit voorkomt dat u een lagere WW-uitkering krijgt als u opnieuw werkloos raakt.

De dagloongarantie geldt alleen als u:

- binnen 2 jaar na uw eerste ontslag weer bent gaan werken in een baan met een lager loon. (Als u voor 1 juli 2009 werkloos bent geworden, geldt een termijn van 1 jaar);
- binnen 3 jaar na uw eerste ontslag opnieuw werkloos bent geworden

bron klik HIER

zoekster
door zoekster - Mar 11, 2014 om 22:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik weet nu eigenlijk niet meer of we het over uw vriend of uw vrouw hebben. Maar misschien is uw vrouw wel uw beste vriend ;-)

wi
door willems123 - Mar 11, 2014 om 23:19
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ook bedankt Zoekster, het gaat om allebei, ik heb vanavond met mijn vriend gebeld over het geval van mijn vrouw, en hij verteld zijn verhaal..

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2014 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is gelukkig dus allemaal wat gunstiger dan wat in mijn link stond. Uw vriend kan dus rustig dat contract aangaan.

wi
door willems123 - Mar 12, 2014 om 21:41
117 Antwoorden / 16 Vragen

Collega van mij vrouw heeft bij UWV geinformeerd, de dagloongarantie geldt alleen voor WW-ers (je moet minstens een dag in de WW).
Als de overname van het bedrijf doorgaat, vindt het in april plaats. Officieel zijn mijn vrouw en haar collega’s nog niet werkloos (tot 1 mei a.s.), betekent dat ze de andere baan/werkgever heeft en verruilt ‘vrijwillig’ haar vaste aanstelling voor een tijdelijke contract voor met minder salaris (zonder enige garantie voor vaste aanstelling).

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@willems123

Ik zou deze vraag over uw vrouw nog eens stellen op Revhtswinkel.nl, daar zitten arbeidsjuristen. Wellicht kunnen zij van advies dienen wat te doen.

Zou zeer onrechtvaardig zijn in mijn ogen.

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 22:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=willems123 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 21:41]Collega van mij vrouw heeft bij UWV geinformeerd, de dagloongarantie geldt alleen voor WW-ers (je moet minstens een dag in de WW).
Als de overname van het bedrijf doorgaat, vindt het in april plaats. Officieel zijn mijn vrouw en haar collega’s nog niet werkloos (tot 1 mei a.s.), betekent dat ze de andere baan/werkgever heeft en verruilt ‘vrijwillig’ haar vaste aanstelling voor een tijdelijke contract voor met minder salaris (zonder enige garantie voor vaste aanstelling).

Dat klopt (zie ik nu), per 1 juni 2013 is er een wijziging doorgevoerd waardoor er tenminste 1 dag tussen de oude en de nieuwe baan die minder betaalt moet zitten.
klik HIER daar wordt dat al besproken.

Uw vrouw moet zorgen dat de nieuwe werkgever haar nu nog niet wil hebben, want dit is een waardeloze positie waar zij in komt te verkeren. Zij krijgt waarschijnlijk ook geen ontslagvergoeding omdat de voorgaande werkgever failliet is. Of er moet een constructie bedacht worden waardoor zij 1 dag werkeloos wordt.

Wellicht kunt u nog een bij een arbeidsrechtsjurist of hier een oplossing voor te bedenken is.
klik HIER daar kunt u uw vragen nog eens gratis voorleggen.
Er zitten daar een stel goede arbeidsrechtsjuristen. Misschien kunnen die uw vrouw op een goed spoor helpen.

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 22:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mijn tweede link is rechtswinkel.nl waar tijger1 al naar verwijst.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus een zeer onrechtvaardige nieuwe regel. Schandelijk.

zoekster
door zoekster - May 1, 2014 om 18:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is wat laat, maar ik heb me nog eens verdiept in de situatie van uw vrouw.

Voor de rechtspositie van de werknemer is het van belang of het bedrijf na de doorstart beschouwd als een opvolgend werkgever. Er is sprake van opvolgend werkgeverschap indien de nieuwe arbeidsovereenkomst wezenlijk dezelfde vaardigheden en verantwoordelijkheden met zich meebrengt als de oude arbeidsovereenkomst. Verder moeten tussen het doorstartende bedrijf en het gefailleerde bedrijf zodanige banden bestaan dat de kennis die het gefailleerde bedrijf heeft van de capaciteiten en vaardigheden van de werknemer, moeten worden toegerekend aan de nieuwe werkgever.

klik HIER
en HIER

Het zou kunnen dat uw vrouw haar rechten op loon en een contract voor onbepaalde tijd zou kunnen voortzetten. Zij zal daarvoor waarschijnlijk wel naar de kantonrechter moeten gaan. Er moet in de ogen van de rechter wel sppake zijn van opvolgend werkgeverschap. Het kan zijn dat rechters daar verschillend over oordelen.

Misschien heeft uw vrouw hier nog wat aan.