ps
door psypatrick Oct 26, 2005 om 11:36
Geldzaken & recht

Zeer ernstig gebrek dat niet verholpen word.

In november 2004 heb ik voor 1300 euro per maand een woning gehuurd en ben hier ook gaan wonen. Het huis op dat moment nog geen woonbestemming. Mondeling is mij medegedeeld dat deze er in februari 2005 zeker zou komen en in het contract zou dat deze er "waarschijnlijk in februari 2005" zou komen. Vanaf maart 2005 heb ik de verhuurder er op aangesproken dat er nog steeds geen woonbestemming is en vanaf dat moment is er een geschil ontstaan tussen mij en de verhuurder waarbij ik in augustus 2005 eenzijdig de verhuur nietig verklaarde. Bewoning van het pand is immers onrechtmatig (kantoorbestemming) en daardoor ben ik strafbaar als ik hier woon. Gemeente weigert mij ook op het adres in te schrijven waardoor ik op dit moment bij de gemeente geregistreerd sta als "woonplaats" onbekend. Gemeentelijke zaken als het verlengen van een paspoort,aanvragen van uitkeringen en het aangeven van kinderen zijn hierdoor niet meer mogelijk. Ik ga deze woning per 1 november verlaten en neem daarbij niet de overeengekomen opzegtermijn van twee maanden in acht. Mijn advocaat adviseert mij dat wel te doen. Het lijkt mij echter onzinnig aangezien ik op het standpunt sta dat het contract nietig is. De verhuurder heeft inmiddels een incassobureau ingeschakeld omdat hij van menig is dat er sprake is van achterstallige huur. Verhuurder wijst erop dat er slechts in het contract staat dat er "waarschijnlijk" per 1 februari 2005 een woonbestemming zou zijn. Ik acht dit zelf kansloos omdat ik naast het kenbaar maken dat ik het huurcontract nietig acht ook heb aangegeven dat ik mocht ik niet in mijn recht staan in ieder geval het betalen van de huur opschort totdat het zeer ernstige gebrek verholpen is. Op dit moment (een jaar later) is er nog steeds geen woonbestemming. Ik ben op dit moment bereid een compromisvoorstel te doen waarbij ik met tegenzin bereid ben een huur te betalen voor de periode dat ik hier gewoond heb (500 euro per maand).  Er is mij geadviseerd dit te doen omdat een rechter mogelijk zal zeggen dat er toch een vergoeding zal moeten komen omdat ik hier wel degelijk gas en licht heb verbruikt en er wel degelijk gewoond heb. Daarnaast vraag ik een vergoeding voor de kosten die ik maak om te verhuizen en de spullen die in mijn nieuwe huis niet langer bruikbaar zijn. (Het huis was nogal hoog en ik heb speciaal gordijnen op maat laten maken a 3000 euro). Mijn eigen advocaat vind mijn compromisvoorstel echter kansloos. Mijn advocaat is van menig dat ik de complete huur zal moeten voldoen en zal een rechter ook deze uitspraak doen. Hij verwijst hierbij naar de ervaring die hij opgebouwd heeft. In de wetboeken die ik ijverig bestudeer vind ik echter telkens terug dat de verhuurder verplicht is een zeer enstig gebrek te verhelpen en dat het burgerlijk wetboek boven zaken gaat die contractueel zijn vastgelegd (Het gaat om de verhuur van een huurwoning maar van de gemeente mag ik er niet wonen)

Wat te doen? Zie ik het allemaal verkeerd of moet ik wellicht een andere advocaat zoeken?

1674 15 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 26, 2005 om 12:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U heeft een huurcontract getekend voor € 1300,-- per maand. Dat bedrag
moet u betalen. Als u de huur te hoog vindt, dan moet u daarover
onderhandelen met de verhuurder.

Omdat dit officieel geen woonruimte is, kunt u geen beroep doen op de
huurcommissie.  Deze had de huur kunnen verlagen, omdat er een
ernstig gebrek niet verholpen wordt. Eénzijdig mag u dit niet doen.

U mag ook niet de huurbetaling staken, omdat een ernstig gebrek niet
verholpen wordt. Ik weet niet welk wetboek u hierover citeert, maar
noem het eens. Nr. van welk wetboek + artikelnr. Ik ben zeer benieuwd.

Wat u nu doet is een bedrijfsruimte huren. Dit valt onder een zakelijk
conflict. Dat u er ook woont, doet voor de rechter niet ter zake. U
zult uw aangegane zakelijke verplichtingen na moeten komen. Uw
verhuurder kan dat voor de rechtbank eisen en krijgt daarbij zeer
waarschijnlijk gelijk.

Vladja

wi
door wippie - Oct 26, 2005 om 12:12
260 Antwoorden / 0 Vragen

Uw advocaat zegt dat U geen schijn van kans heeft voor de rechter. Waarom dan twijffels. Gewoon aan Uw verplichtingen voldoen en verhuizen, U wist dat het pand geen woonbestemming had. Dat U er toch illigaal ging wonen is niemand behalve U zelf aan te rekenen.

ps
door psypatrick - Oct 26, 2005 om 13:55
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Vladja,

Bedankt voor je snelle en uitvoerige reactie.

Volgens artikel 7:207 BW "De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen." Aangezien het bewonen van de woning strafbaar is concludeer ik dat een huur van 0 euro redelijk is. Interpreteer ik dit juist? De verhuurder heeft bovendien nooit zijn prestatie geleverd. Bewoning was vanaf aanvang van het contract strafbaar (artikel 7:203 BW).

Kennelijk is het pand waarin ik woon bedrijfsruimte. Het pand is mij echter verhuurd als woonruimte. De kop van mijn huurovereenkomst luidt " (niet) zelfstandige woonruimte" Bovendien heb ik het huis verkregen na bemiddeling van Direct Wonen. In de tuin stond een boord waarop turnkey appartements werden aangeboden. In het contract staan verder nog verwijzingen naar de "huurprijzenwet woonruimte" en ook in de nota's van de beheerder die de huur int is er sprake van "huur woonruimte". Ik neem aan dat dit alles verschil maakt?

wi
door wippie - Oct 26, 2005 om 13:57
260 Antwoorden / 0 Vragen

En wees blij dat U gaat verhuizen naar een huis met lagere plafonds. U kunt Uw gordijnen van 3000,00 euro wat in laten korten. De andere kant op zou veel meer problemen gegeven hebben.

ps
door psypatrick - Oct 26, 2005 om 14:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Jonjo,

Er is mij bij het tekenen van het contract mondeling verteld dat het verkrijgen van de woonbestemming rond was. Men moest alleen nog de bevestiging van "die trage gemeente" krijgen. Dat zouden ze binnen een paar weken krijgen hoguit in februari 2005 zeiden ze. Welnu...fase 1 blijkt pas in april 2005 aangevraagd te zijn en fase 2 in oktober 2005. Zoals ik de stukken lees zal fase 2 geweigerd worden omdat er onder andere sprake is van een brandgevaarlijke situatie. Dit heeft de gemeente al aangegeven bij de behandeling van de fase 1 aanvraag in april 2005. De verhuurder heeft dit nooit aan mij medegedeeld en heeft mij hier rustig laten zitten terwijl er links en rechts van mij gebouwd werd en aan leidingen gewerkt werd. Niet alleen heeft men mij voorgelogen maar men heeft willens en wetens in een huis laten wonen dat niet aan de brandveiligheidseisen voldeed. Kun je je voorstellen dat ik een beetje boos ben?

Gordijnen verliezen overigens veel van hun waarde als je ze inkort. Ik kan natuurlijk ook een zakdoekje voor de ramen hangen. Dat wel. Veel goedkoper ook.

vladja
door vladja - Oct 26, 2005 om 14:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat noem jij een zeer ernstig gebrek?

Vladja

le
door leonw - Oct 26, 2005 om 14:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

Niet ieder gebrek leidt tot vermindering van het huurgenot. Criterium is het begrip gebrek in artikel 7:204 lid 2 : een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft. Het hoeft hier echter niet alleen de materiele toestand van het verhuurde te betreffen. Nu is het "gebrek" wel in het contract gemeld dus U had bij het aangaan van het contract kunnen weten dat er nog geen woonbestemming was. Bovendien mag U als huurder niet eenzijdig de huurprijs verlagen, dit kan U alleen via de rechter afdwingen. Kortom : U komt niet onder betaling van de huurprijs uit.

wi
door wippie - Oct 26, 2005 om 14:34
260 Antwoorden / 0 Vragen

Psypatrick, als je de gordijnen aan de zoomzeide, dus de onderkant inkort, zal dit ongetwijfeld meevallen.

ps
door psypatrick - Oct 26, 2005 om 14:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja,

Volgens het boek dat ik hier voor me heb liggen (Almanak voor de huur en verhuur van vastgoed 2005/2006 bladzijde 96) is in de nieuwe wetgeving een gebrek niet enkel de stoffelijke toestand van een zaak, maar elke op de zaak betrekking hebbende omstandigheid die het genot ervan beperkt. Als voorbeeld word hier een wettelijk voorschrift dat een bepaald gebruik verbiedt genoemd. Artikel 60 van de woningwet luid dat het verboden is zonder vergunning van B&W (woonvergunning) een gebouw als woning in gebruik te nemen of te geven. Volgens artikel 109 van de woningwet zijn zowel huurder als verhuurder strafbaar met een hechtenis van ten hoogste vier maanden of een geldboete van de derde catagorie...

4 maanden moeten zitten vind ik een zeer enstig gebrek...:-(

vladja
door vladja - Oct 26, 2005 om 15:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van dat ernstige gebrek was je op de hoogte. Daar maak je dus geen
enkele kans mee. Je hebt bewust getekend, het is zelfs opgenomen in het
huurkontrakt. Daarmee krijg je geen rechter aan jouw kant.

Je kunt de huur niet op nul stellen, omdat je gedurende al die tijd
gebruik gemaakt hebt van die ruimte. Je hebt de ruimte geaccepteerd
zoals die was. Deze huur valt niet onder de jurisdictie van de
wooncommissie. Het is een zakelijke overeenkomst. Een gehuurde
bedrijfsruimte, die mogelijk een woonvergunning kan krijgen.

Houd er wel rekening mee, dat als de verhuurder naar de rechter stapt
en dat doet u voor zo'n bedrag en jij verliest, je ook alle kosten van
de rechtaak moet betalen. Daarbij komt nog de wettelijke rente en een
toewijzing aan de verhuurder voor een deel van zijn kosten die hij
heeft moeten maken.

Je kan een andere advocaat proberen, maar volgens mij heb je geen
schijn van kans. De rechter ziet jou niet als die zielige huurder, die
het op moet nemen tegen een boosaardige verhuurder, zoals in gewone
gevallen. Dit is strikt zakelijk omdat het een bedrijfsruimte betreft.
Dus wat dat betreft heb je ook geen "medelijden" van de rechter te
verwachten.

Vladja

ps
door psypatrick - Oct 26, 2005 om 15:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Leon,

Zoals ik het in de almanak lees zijn de artikelen 7:206 lid 1 en 2,207 en 208 BW van semi-dwingend recht. Er mag niet van deze bepalingen worden afgeweken. Een aantekening in het contract dat er nog geen woonbestemming is is dan toch ook niet ter zake doende? De verhuurder blijft verplicht dit gebrek te verhelpen en heeft dit nooit gedaan. Ongeacht het gebrek nu in het contract genoemd staat of niet of vergis ik me? Volgens het artikel dat jij noemt is er een rechterlijke machting vereist. Ik lees echter verder dat ik het recht heb betaling van de huurprijs op te schorten zonder rechterlijke machtiging. Ik begrijp dat ik hiermee niet van mijn betalingsverplichting bevrijd word maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat een rechter een uitspraak zal doen die tot een compromis zal leiden. Aangezien betaalde huurtermijnen plus borg (2600 euro) hoger liggen als 50% van de totaalhuur heb ik hier vertrouwen in. Ben ik eigenwijs en zit ik hiernaast? Is er ergens jurispredentie te vinden van soortgelijke zaken?

ps
door psypatrick - Oct 26, 2005 om 15:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Vladja,

Maakt het verschil als zelfs in de juridische procedure die door tegenpartij tegen me gestart word gesproken word over "woonruimte'?

Het incassobureau van de tegenpartij vraagt mijn namelijk de huur te voldoen van de woonruimte. Als ik mee ga in jouw redenering is er echter geen sprake van een woonruimte.

In ieder geval vast bedankt voor je antwoorden. Ik waardeer je moeite en je kennis!

vladja
door vladja - Oct 26, 2005 om 15:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je echt wil weten hoe jouw recht in deze zaak is, moet je het laten
voorkomen. Ik denk niet dat je hier een onderbouwd voor jou positief
antwoord krijgt.

Als het voor de rechter is geweest, laat even weten hoe het afgelopen is.

Vladja

le
door leonw - Oct 27, 2005 om 14:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk eerder dat het met je rechtvaardigheidsgevoel te maken heeft dan met eigenwijsheid. is je advocaat toch bereid om te praten met de tegenpartij over een schikking (en ben je daar zelf toe bereid)? Ik zou het namelijk niet op een rechtszaak laten aankomen ...

Jurisprudentie kan ik zo gauw niet vinden, je kunt eens kijken bij www.rechtspraak.nl (daarin vind je recente rechtspraak).

ma
door makkerttt - Mar 11, 2012 om 18:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik vind het niet normaal dat een huurder zo eruit gezet kan worden en de verhuurder vrolijk verder kan gaan met zn geld klopperij!!!

mijn huurbaas zou ook een woonvergunning regelen.
maar omdat ik al wist dat er geen vergunning opzat ben ik dus strafbaar??
en de verhuurder niet???

dit is verhuren onder valse voorwensen!!
en een huurder die al in zak en as zit en graag een woning wil die moet dan maar dubbel gestraft worden ???? of onder de brug gaan slapen??

ik ken het wetboek niet zo goed als de rest van de mensen die reageren !!
maar ik weet wel dat ik het een oneerlijke zaak vind!!!

de verhuurder zou de huur moeten laten vervallen en de bijkomende onkosten vergoeden!!!!!!

het scheelt hoop ik dat geen contract getekent heb !!!
ik betaal in iedergeval geen huur meer tot er een woonvergunning is of tot ik er uitgezet word!!! mvg