aa
door aad piraat Apr 4, 2022 om 16:06
Geldzaken & recht

Zelfbeschikkingsrecht

Op welke rechtsgrond mogen banken mij mijn zelfbeschikkingsrecht ontnemen? Ik doel met deze vraag op het ongevraagd eenzijdig invoeren van contactloos betalen op mijn bankpas en het zonder toestemming van mij verhogen van de eerder ongevraagd ingevoerde limiet hiervoor van € 25 naar € 50. Deze  limiet kan ik zelf niet wijzigen en het contactloos betalen kan ik niet blokkeren terwijl het mijn geld op mijn rekening betreft en daarmee een aantasting is van mijn zelfbeschikkingsrecht over mijn geld.

2644 15 Rapporteer

me
door mein33 - Apr 4, 2022 om 16:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Komt u daar nu pas achter dat dit het geval is ??
Dit heeft helemaal niets van doen met het door u geopperde 'zelfbeschikkingsrecht'.
U hoeft geen gebruik te maken van deze mogelijheden en ze werken niet zolang u ze niet zelf gebruikt.
Op de site van uw bank kunt u exact lezen over het hoe en waarom van deze tijdelijke voorziening.

pe
door pebk - Apr 4, 2022 om 16:19
581 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ja, zelfbeschikkingsrecht. Dat is toch echt iets anders. Ik hoop dat u niet van plan bent er een einde aan te maken vanwege de limietswijziging.

De limiet is tijdelijk verhoogd vanwege de Coronatoestand. Hierdoor hoeft men minder vaak de code in te typen. De banken en de overheid hebben afgesproken dat de limiet voor pinloos betalen € 50 is geworden. Deze keuze is arbitrair. Dat dit een aantasting zou zijn van uw zelfbeschikkingsrecht is onzin. U kunt nog steeds de mogelijkheid van contactloos betalen aan of uit zetten.

ne
door neodutchio - Apr 4, 2022 om 16:20
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Er schijnt iets van een virusje te zijn waardoor vele zaken ineens anders werden. Contant geld werd niet meer geaccepteerd en om het virus af te remmen wilde men niet dat iedereen met zijn vingers aan een betaalautomaat kwam. Om die reden hebben alle banken het limiet verhoogd.
Iets minder mopperen in uw eigen richting scheelt een hoop narigheid voor anderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 4, 2022 om 16:25
2057 Antwoorden / Vragen

Die grond is heel simpel. Als u ervoor kiest om klant te zijn moet u ook de voorwaarden accepteren. Uw 'zelfbeschikkingsrecht' staat u natuurlijk ook toe naar een andere bank te gaan als u zich in de voorwaarden van deze bank niet kunt vinden.

aa
door aad piraat Apr 4, 2022 om 16:58
50 Antwoorden / 24 Vragen

Met het in grijs verleden afscaffen van de Nuts spaarbank is de bank ons door de strot geduwd en vanaf toen tot heden blijft men zonder comminucatie voorwaarden aanpassen. Net als bij het afscaffen van het ziekenfonds en de verplichte overgang naar partikuliere verzekeringen. Het overstappen waar u het overheeft is dusdanig en doelbewust zo ingewikkeld gemaakt dat het hiertoe niet echt uitnodigd zeker niet voor ouderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 4, 2022 om 19:24
2057 Antwoorden / Vragen

Vreselijk om zo in je slachtoffer rol te zitten. Overstappen is jaren geleden al veel makkelijker gemaakt en goed te doen maar u klaagt denk ik liever dan dat u zich erin verdiept.

aa
door aad piraat Apr 5, 2022 om 12:17
50 Antwoorden / 24 Vragen

Het doet mij deugd dat u mij als slachtoffer ziet en daarmee erkent dit zelf ook te zijn. U geeft hiermee aan de essentie te begrijpen en krijgt derhalve mijn welgemeende deelneming.

mahadma
door mahadma - Apr 4, 2022 om 16:28
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt via 1 telefoontje naar de bank contactloos in of uitschakelen, de functie is mogelijk geworden, dus zal de bank dit ook gebruiken om het de liefhebbers ook te laten gebruiken. De verhoging naar € 50 is inderdaad een virus effect. Het is dus nu OF 100% uitschakelen OF de € 50 accepteren OF de pinpas thuislaten.

marita5
door marita5 - Apr 4, 2022 om 16:29
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aad Piraat ,

Lees hier bij welke bank u contactloos betalen kunt uit zetten , en bij welke bank niet .

https://www.inventix.nl/hoe-zet-ik-contactloos-betalen-met-een-bankpas-uit-bij-mijn-bank/

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 4, 2022 om 16:30
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn Banken waar men zelf contactloos betalen uit kan zetten:

https://www.inventix.nl/hoe-zet-ik-contactloos-betalen-met-een-bankpas-uit-bij-mijn-bank/

aa
door aad piraat - Apr 4, 2022 om 16:35
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Mein33 ja ik kom daar nu pas achter omdat ik een nieuwe pas heb gekregen ter vervanging van de oude. Ik ben van mening dat elke wijziging met de klant dient te worden overlegd. Beste Pebk als je de functie uit kan zetten hoor ik graag hoe dan? Tevens is het de omgekeerde wereld dat de functie dan al is aangezet, want dat zou ik dan zelf moeten beslissen. Vergeet ook niet dat een ieder die op welke wijze dan ook in het bezit van de pas komt op deze wijze tot het ingestelde bedrag kan betalen. En het tijdelijke ophangen aan zoals genoemd een virusje is dus een wassen neus want dat virusje is niet tijdelijk waardoor ik het als blijvend zie.

tenormin
door tenormin Apr 4, 2022 om 17:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@aad piraat, dat ben ik wel met je eens. Stel je voor dat je je pas verliest. Tussen het uitvinden dat men zijn pas mist en het blokkeren zitten (meestal) toch enige uren. Dan kan zo'n 'eerlijke vinder' wel snel even bijtanken van jouw centen. Maar inmidddels heb je het commentaar van @marita5 kunnen lezen hoe het uit te zetten.

Iv
door Ivo W Apr 4, 2022 om 20:36
729 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk heeft de bank de wijziging ook al lang en breed netjes met u gecommuniceerd.

Bijvoorbeeld via een bericht in de berichtbox van uw internetbankieren. Of door het aan u toesturen van de algemene voorwaarden. Daarnaast is de verhoging van de limiet voor contactloos betalen uitgebreid in het (landelijke) nieuws geweest.

Los van bovenstaande: bij de grote Nederlandse banken kunt u het contactloos betalen gewoon (laten) uitzetten als u dat wilt. Hoe dat precies in zijn werk gaat, verschilt per bank. Maar u kunt er dus wel 'zelf over beschikken'.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2022 om 16:36
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: u behoeft daar op dit moment nog helemaal geen gebruik van te maken en zie o.a. dit: (naast soortgelijkje verwijzingen die u al kreeg):  https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/uitschakelen-contactloos-betalen  en als u het niet benut is de limietverhoging niet aan de orde.
Het probleem voor u is, dat steeds meer mensen deze betaalwijze als gemakkelijker gaan zien dan betalen via een pinpas.
Op basis van uw zelfbeschikkingsrecht is de beslissing geheel aan u en zie voor het begrip op basis waarvan u dan ook van bank kunt wisselen: https://www.kis.nl/vraag-en-antwoord/wat-zelfbeschikking?

aa
door aad piraat - Apr 4, 2022 om 16:47
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste panter22 bedankt voor de link ik heb hiervan de instruktie voor mijn bank gelezen maar er miet gebruik worden gemaakt van een app en ik app niet en digitaal simpel en heb ook geen slim mobieltje. Derhalve maakt de bank een door hen met gemak aangezette functie voor mij extreem moeilijk om uit te zetten.
Zij dienen deze manier van handelen om te keren in niet automatisch aan zetten en het daar de klant makkelijk aan laten aanzetten zonder al die poespas.

panter22
door panter22 Apr 5, 2022 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt toch een laptop of een computer. Hiermee kun je niet inloggen?

pe
door pebk Apr 5, 2022 om 12:54
581 Antwoorden / 0 Vragen

Zij dienen? Nee, u vindt. De banken maken zelf wel uit hoe ze hun service leveren. Bij ING en ABN kan het niet eens uitgezet worden.

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat nu het probleem is. De limiet per betaling is veranderd van 25 naar 50 Euro. Het maximum zonder de PIN in te voeren is nog steeds 100 Euro, ofwel elke na elke 100 Euro moet er sowieso weer een PIN ingevoerd worden. Mocht u uw pas verliezen, dan wordt er tot maximaal diezelfde 100 Euro vergoed.

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/coronavirus-limiet-contactloos-betalen-tijdelijk-verhoogd

aa
door aad piraat - Apr 4, 2022 om 16:50
50 Antwoorden / 24 Vragen

Allen bedankt voor jullie reacties ik kan ermee uit de voeten en hoop met enige digi hulp de functie uit te krijgen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 4, 2022 om 19:02
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Aad,

Ik begrijp uw frustratie.

De enige manier om de macht van de banken te breken is : zoveel mogelijk contant betalen en geen internetbankieren  nemen.

me
door mein33 Apr 4, 2022 om 22:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

N.a.v. uw opmerking heb ik een vraag, nl. waar haalt u de contanten waarmee u uw uitgaven betaald ?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 5, 2022 om 00:03
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Al mijn vaste lasten betaal ik per automatische incasso.

Wat er over blijft pin ik uit een pinautomaat (niet alles in 1x want dit geld kun je verliezen bij een ´´storing´´.

Ik vind het dubieus,dat banken ook hiervoor ook betaald willen worden(soms afhankelijk van je pakket).

me
door mein33 Apr 5, 2022 om 09:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Al met al, dus alles via de bank.
Hoe zou u de door u geopperde macht van de banken dan willen doorbreken, als we voor alles van de banken afhankelijk zijn.
Zonder bank is er geen betalingsverkeer mogelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 5, 2022 om 12:16
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Ik heb hier al vaker gepleit voor een Nationale Bank, zonder winstoogmerk.

Het personeel bestaat uit ambtenaren.

Bij deze Nationale Bank kunnen klanten gratis een betaalrekening openen. (geen internetbankieren).

Je burgerservicenummer is tevens je betaalrekeningnummer.

aa
door aad piraat Apr 5, 2022 om 12:26
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste geborenamsterdammer bedankt voor uw begrip en de nationale bank waar u voorstaat is de ter machtsovername de vroeger afgeschafte Nuts Spaarbank welke ik ook graag terug zou zien. Als deze terugkeer er zou komen dan gaan de commerciele banken van nu in recordtijd failliet en dat weten zij en de liberale politiek ook en dat is dus de reden dat dit niet gebeurd.

in
door inno1 - Apr 4, 2022 om 22:18
118 Antwoorden / Vragen

IK snap uw gedachten. Maar als u van mening bent dat elke wijziging met de klant dient te worden overlegd dan ziet u over het hoofd dat er nog ene paar miljoen klanten achter u zijn. Dat is niet werkbaar. En uw zelfbeschikkingsrecht wordt pas aangetats als u wordt gedwongen van nieuwe mogelijkheden gebruik te maken. Dat is hier niet aan de orde.

me
door mein33 Apr 4, 2022 om 22:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat hier, naar mijn inzien, niet over het zelfbeschikkingsrecht maar over het zelfbeslissingsrecht en die twee verschillen aanzienlijk van elkaar.

Een ieder kan elk moment zelf beslissen of het gebodene overeenkomt met de persoonlijke wensen en zo niet, staat het een ieder geheel vrij om het aanbod af te wijzen en de bankzaken ergens anders onder te brengen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 5, 2022 om 00:06
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,mijn inziens trekken de banken steeds meer macht naar zich toe : zo stuurde mijn bank mij ongevraagd een creditcard toe.....

Klanten worden zo verleid om schulden te maken.

mahadma
door mahadma Apr 5, 2022 om 03:57
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Amsterdammer, bij een een nieuwe pas staat deze altijd op contactloos (kan met 1 x bellen uitgezet worden),
dan dat ongevraagde toesturen van een creditcvard, sorry, ik geloof hier niks van, die moet je altijd aanvragen.
En die verleiding om schulden te maken is per persoon verschillend,  wij gebruiken thuis de creditcard (zelf aangevraagd) voor internet aankopen en nog nooit last gehad.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 5, 2022 om 12:12
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Ik vertel helaas de waarheid: op een dag kreeg ik een anonieme envelop, met een creditcard van de ING in mijn brievenbus;ik heb hem direct doorgeknipt......

Ook is mijn betaalrekening in het verleden "geskimmed" (leeggeroofd) : ik kon een week niet bij mijn geld.

Gelukkig heb ik altijd contant geld in mijn portemonnee anders kon ik niet eten......

Tegenwoordig zijn bankklanten het slachtoffer van "spoofing"......

ro
door ronny530 - Apr 5, 2022 om 13:52
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Met zelfbeschiikingsrecht heeft het niets van doen, waar u over valt is dat banken standaard contactloos betalen op de pas mogelijk te maken en niet pas zodra de klant dat wenst. Voor zover ik me kan heugen werd de pas de eerste keer wel herkend maar werd er om de pincode gevraagd om de contactloos betalen optie te activeren. Sec gezien staat contactloos betalen uit en activeert u contactloos betalen door éénmalig uw pincode in te toetsen en kunt een aantal keren zonder pincode in te toetsen tot 50 euro betalen. Als u nog nooit contactloos heeft betaald en u verliest uw pas dan kan de 'eerlijke' vinder zonder pincode niets met die pas en staat in de winkel mooi voor aap omdat de pinautomaat om de pincode vraagt. Zie contactloos betalen als een portomonnee met een cijferslot er op die pas open gaat als u de juiste cijfercombinatie weet en ook gebruikt, om  het u gemakkelijk te maken blijft dat slot een aantal open en kunt u er tot maximaal 50 uithalen maar gaat na een aantal keren ook weer op slot en dient u de portomonnee met het cijferslot weer open te maken. Zoals al geschreven kunt u contactloos betalen aan of uit zetten maar de mogelijkheid van contactloos betalen blijft aanwezig.