SA
door SANDER1958 Aug 28, 2024 om 18:16
Geldzaken & recht
Ziggo dreigt met incasso na stornering

Ik heb onlangs mijn ziggo pakket opgezegd op 23-07-2024 er was een maand opzegtermijn tot 23-08-2024.
Kreeg nog een factuur voor de maand augustus en dat is allemaal correct. ik heb op 16-08-2024 zoals door ziggo gevraagd mijn apparatuur terug gestuurd naar ziggo, en hierop keurig een ontvangst bevestiging gekregen dat de apparatuur in goede orde ontvangen was. Prima dus, ik had in augustus geen extra kosten gemaakt zoals huren, of betaalde inhoud bekijken. Maar eind augustus tch een factuur afgeschreven  voor 1 - 30 september 2024, hierin stonden inderdaad geen extra kosten berekend, alleen het normale maandelijkse bedrag van € 83,50. Ik heb deze betaling gestorneerd, ik heb immers geen extra kosten gemaakt in Agustus en mijn apparatuur is goed ontvangen bij ziggo. Geen probleem dus zou je zeggen, maar ik krijg nu mail van ziggo dat ik een betalings achterstand heb en deze factuur alsnog moet betalen. Heb daarop de helpdesk gebeld om mijn reden van storning duidelijk te maken, maar werd direct afgekapt. ik zou toch moeten betallen anders konden er incasso kosten komen.

Mijn vraag is nu of dit wettelijk allemaal kan? Ik had immers in augustus geen betaalachterstand, en mijn pakket is per 23 augustes 2024 beeindigd.
Toch dreigt de helpdesk met incasso, en heb ik inmiddels al twee mails gekregen dat ik betaal achterstand heb. en een betalingsregeling kan treffen (kunnen ze het nog gekker maken daar bij ziggo).

Dit is wel een zeer onvriendelijke manier om klanten die vertrekken te benaderen.

5253 11 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Aug 28, 2024 om 18:21
11704 Antwoorden / 51 Vragen

Het is gebruikelijk dat er op de "dertiende" maand van uw jaar abo wel wordt afgeschreven, u krijgt dat onder aftrek van kosten die u die laatste maand gemaakt heeft weer retour op uw rekening. Als u storneerd dan krijgt u inderdaad incasso. U betaald vooruit abo en achteraf verbruikskosten, die u KUNT maken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 28, 2024 om 18:45
2242 Antwoorden / Vragen

Het je dingen afvragen is vooral iets dat je moet doen voor je storneert. Afijn, gewoon niet betalen en dan komt u in het incassotraject de kantonrechter tegen en die kan u met authorirlteit vertellen of u gelijk had of dat u nog wat bij mag betalen.

ne
door neodutchio - Aug 28, 2024 om 21:19
5235 Antwoorden / 12 Vragen

Dat u geen extra kosten gehad heeft wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is. En aangezien systemen geautomatiseerd zijn werkt het voor iedereen hetzelfde.
De extra incasso is bedoeld als dekking van mogelijke kosten in de laatste maand en word netjes verrekend met de eindafrekening.

Thijs12
door Thijs12 - Aug 28, 2024 om 22:30
601 Antwoorden / Vragen

De kantonrechter kan je ter zitting haarfijn uitleggen of dit wettelijk allemaal kan.
Ziggo zal je verder noch vriendelijk noch onvriendelijk ooit nog hoeven te benaderen. Het recht zal zijn loop wel vinden.

sw
door swat1500 - Aug 28, 2024 om 23:07
3850 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet aan u om te bepalen of alles netjes is betaald en op basis daarvan niet meer te betalen. De uitleg heeft inmiddels al gekregen.

1paul
door 1paul - Aug 29, 2024 om 07:52
3304 Antwoorden / 0 Vragen

Veel bedrijven doen dit op deze manier en berekenen dan de maand daarop uit of je eventueel geld terug krijgt, betaal maar gewoon en wacht dit even af is mijn advies..

Mabelle
door Mabelle - Aug 29, 2024 om 11:32
581 Antwoorden / 1 Vragen

Probleem is al opgelost via de Ziggo Community.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 29, 2024 om 14:33
2242 Antwoorden / Vragen

Heeft Ziggo z'n customer service dan uitbesteed aan de comunity, je zou denken dat zoiets het werk is van medewerkers. Of zou Zigo de helpdesk niet bemannen met medewekers met verstand van zaken en krijg je die enkel aan de lijn nadat je bent "voorgedragen" via de comunity?

Mabelle
door Mabelle Aug 29, 2024 om 15:38
581 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad het werk van Ziggo medewerkers, en die zijn dan ook actief aanwezig op de Community voor zaken die de Community niet zelf kan oplossen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 29, 2024 om 18:16
2242 Antwoorden / Vragen

Dus in plaats van bekwame medewerkers aan de helpdesk te zetten waar ze telefonisch problemen van klanten oplossen moet de klant eerst naar het forum? Doet een beetje denken aan vroeger waarbij je via Twitter rechtstreeks in contact met bekwame Ziggo medewerkers in tegenstelling tot bellen waarbij je "Dombo's" aan de lijn kreeg die niet wisten hoe ze problemen fatsoenlijk moesten escaleren als ze zelf onbekwaam bleken.

Mabelle
door Mabelle Aug 29, 2024 om 23:21
581 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt die gedachte, je hebt meer aan de moderators op de Community dan aan klantenservice, veel meer knowhow. Zelfs KS medewerkers verwijzen wel eens door naar de Community.

djfox741
door djfox741 Sep 2, 2024 om 13:02
44 Antwoorden / 3 Vragen

@Mabelle

Wat ik hier vreemd aan vind is dat TS @Sander1958 heet die het euvel plaatst en dan komt er een @Mabelle die verkondigd dat de zaak is opgelost, wie = wie?

ro
door ronny530 - Aug 29, 2024 om 14:25
2881 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees dat het probleem opgelost is maar toch nog een toevoeging om dit soort problemen in de toekomst voor te zijn.
Als u van mening bent dat er een onrechtmatige incasso gedaan is direct contact met het betreffende bedrijf opnemen en om uitleg vragen.
Ook in dit geval berust de incasso op een misverstand dus was storneren helemaal niet noodzakelijk geweest en had Ziggo in dit geval uw gegevens uit het betaalsysteem verwijderd.
Als u zonder overleg tot storneren over gaat wat al helemaal niet verstandig is roept uw actie een onvriendelijke reactie op mede omdat het betaalsysteem volledig geautomatiseerd verloopt en herinneringen blijft verzenden en de mensen die de helpdesk bemensen kunnen niet in de betaalsystemen zien dat uw contract is beeindigd.
Wat dat betreft herken ik me niet in hetgeen dat u met Ziggo heeft ervaren en als er iets mis dreigt te gaan het snel opgelost kan worden.

ne
door neodutchio Aug 29, 2024 om 14:57
5235 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom was deze incasso een misverstand? Het is normale procedure.

ro
door ronny530 Aug 29, 2024 om 15:16
2881 Antwoorden / 41 Vragen

In dit geval niet zie de link die vraagsteller onder een andere naam op de Ziggo community heeft geplaatst
https://community.ziggo.nl/t5/Abonnement/facturen-na-opzegging/td-p/1399428

Ozymandias
door Ozymandias Aug 29, 2024 om 16:04
212 Antwoorden / Vragen

Dat is nog steeds een standaard proces. Facturen worden in batches van te voren gecreerd en kunnen daardoor overlappen met het opzegproces. En de credit wordt ook volledig automatisch gedaan (zoals de Ziggo medewerker uitlegt en wat jij blijkbaar hebt genegeerd). Zolang mensen niet storneren en gewoon het proces op z'n loop laten is er niets aan de hand.

Dit is al minimaal 20 jaar het geval want dat was al zo toen ik er nog werkte.

Re
door Reinier182 - Aug 30, 2024 om 10:25
230 Antwoorden / Vragen

Meestal schrijven ze de laatste maand af en berekenen wat je terug krijgt en sluiten het systeem af. Storneren zorgt dat het systeem niet afgesloten kan worden en ziet u als wanbetaler. Zo werken dit soort bedrijven.

djfox741
door djfox741 - Sep 2, 2024 om 13:01
44 Antwoorden / 3 Vragen

@Mabelle Wat ik hier vreemd aan vind is dat TS @Sander1958 heet die het euvel plaatst en dan komt er een @Mabelle die verkondigd dat de zaak is opgelost, wie = wie?

marita5
door marita5 Sep 2, 2024 om 23:09
11638 Antwoorden / 15 Vragen
Mabelle
door Mabelle Sep 3, 2024 om 09:47
581 Antwoorden / 1 Vragen

@marita: +10.

Co
door Contentino - Sep 2, 2024 om 15:22
17 Antwoorden / 1 Vragen

Tsja , eens was ik ook klant bij Ziggo.
Wat een ellende , er was altijd wel wat.
Nu zit ik bij KPN en alles doet het gewoon zoals het hoort.
Heel veel sterkte toegewenst want bij Ziggo is helaas de klant geen koning!.

ne
door neodutchio Sep 2, 2024 om 17:55
5235 Antwoorden / 12 Vragen

Bij de reviews van Ziggo zijn er een heleboel goed. Bij KPN lees ik dan weer een hoop negatieve. Oftewel: over elk bedrijf zijn wel klachten te vinden. Ook over bedrijven waar anderen zeer tevreden over zijn.

Ja
door JannyBoe Sep 3, 2024 om 07:20
569 Antwoorden / Vragen

Trustpilot beoordelingen KPN: 4914 reacties met een gemiddelde van 1,4 sterren.
Trustpilot beoordelingen Ziggo: 6315 reacties met een gemiddelde van 1,3 sterren.
Oftewel, één persoonlijke goede ervaring rechtvaardigt geen slecht oordeel over slechts één van deze concerns.

Mabelle
door Mabelle Sep 3, 2024 om 09:39
581 Antwoorden / 1 Vragen

Afgelopen 3 jaar bij KPN gezeten voor internet+t.v., één en al gesodemieter. Problemen lagen bij KPN, niet bij mij de gebruiker. Nu alweer een tijdje bij Ziggo, zonder gesodemieter.