Zijn deze prijzen van een electro technisch bureau binnen de norm
Vorige week stelde de service monteur van Siemens vast dat er geen aarding in de keuken aanwezig was.
Aangezien ik het geen prettig idee vond en ik snel dit euvel verholpen wou hebben zocht ik een bedrijf die mij hierin zou kunnen helpen.
Ik kwam online een bedrijf tegen met goede reviews en zij reageerde snel .Ik kon dan ook binnen een week een afspraak maken om mijn aarding te controleren.
Op 7 februari 2024 kwam de monteur en heeft 3 uur gewerkt.
Hij heeft van alles gecontroleerd ; zoals de stoppenkast verbindingen, aardkabels,meterkast etc.
De monteur was naar mijn inziens deskundig. Ik was zeer opgelucht dat alles was opgelost tot zover was ik zeer tevreden.
Na het digitaal opstellen van de gedane werkzaamheden door de monteur heb ik dit ondertekend. Hier stonden geen bedragen benoemd.
Zeer tevreden tot nu toe, totdat de werkopdracht kwam met een bedrag van €550,-
Wat mij zeer verbaasde was dat mijn handtekening die ik bij de monteur digitaal heb gezet zonder bedrag nu onder deze werkopdracht stond.
Ik was verbaasd over deze hoge prijs en besefte me dat ik van te voren een prijs had moeten afspreken. (Stom)
Toen kwam de factuur via de mail en bij 550€ kwam nog eens de BTW.
totale: €665,50
De rekening was niet gespecificeerd er stond alleen electroservice bestaandeinstallatie.
Na een verzoek deze rekening te specificeren kreeg ik volgend antwoord:
Een halve dag storingsservice.
Nog een verzoek gedaan omdat ik met deze specificatie niets kon aanvangen.
Toen kreeg ik dit als antwoord:
Bestaande meterkast controle €350 exl btw
Aarding meting en service €150 exl btw
Voorrij €50 exl btw
Bekabeling aanpassen €50 exl btw
Storingskosten toeslag €50 exl btw
Ik vraag me af of deze prijzen binnen de normen zijn.
zou iemand mij hier opheldering over kunnen geven?
Topantwoord
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar lijkt mij echt geen exorbitante rekening voor een halve dag werken. Maar wellicht dat iemand anders daar meer licht op kan schijnen.
Waarom denk jij dat deze bedragen niet binnen de normen zijn?
ik weet niet of dit normale bedragen zijn, so wie so maar u zegt het zegt al, geen prijsafspraak van te voren en dan staat u, tenzij het exorbitante bedragen zijn, machteloos. Elke ondernemer is vrij zijn kosten te bepalen. Enige puntje van opmerking, bedrijfsleven moet naar particulieren toe, altijd bedragen incl. btw noemen. Zoals nu, eerst ex. btw en dan nog even de btw er overheen, is niet netjes.
De gangbare uurtarieven voor een elektricien voor klussen die doordeweeks overdag plaatsvinden liggen tussen €50 en €70 ex btw per uur voor een ervaren elektricien.
Komt er twee man, dan moet je rekening houden met 90-120 euro ex btw. De 'tweede man' is vaak namelijk minder hoog opgeleid en geen zelfstandig monteur en daardoor iets goedkoper.
Bovenop bovengenoemd tarieven komen nog de voorrijkosten en materiaalkosten.
Op zich lijkt mij ook niet exorbtant en heeft u in ieder geval een toelichting ontvangen.
U geeft aan dat u deze monteur via het i-net vond en laat nu toevallig ook gisteren in de pers hebben gstaan dat Google in ieder geva; loodgieters van de site verwijderd. Dat omdat er veel klachten zijn over 'gesjoemel' in die branche. U geeft aan naar reviews te hebben gekeken die ok lijken, edoch bent u ook nagegaan od de monteur oinderdaad gecertificeerd is en het bedrijf is aangesloten bij een branchevereniging met geschillencommissie. Is dat inderdaad het geval, dan zijn er afdoende goede klachtmogelijkheden hoewel het, als al gezegd, ook mij niet exorbitant lijkt.
gemiddeld uurloon ligt zo rond de 60 Euro per man, daar komen bij voorrij kosten en eventueel materiaal kosten.
controleren van alleen de meterkast ligt meestal zo rond de 150 Euro en dit vind ik persoonlijk al een stevig bedrag..
storingskosten toeslag is onzin trouwens, slaat echt nergens op, u had immers helemaal geen storin!! Ook het feit dat uw handtekening ineens onder de factuur stond is, op zijn minst, niet netjes en zeler niet de gangbare manier.
kort gezegd, 4 uur werk, (halve dag) voorrijkosten max 300 Euro IN de bTW, die behoort men bij particulieren namelijk altijd zo te vermelden, prijs is dan altijd incluis de BTW...
maak dit bedrag over ..
Anno 2024 schrik ik ook niet van deze bedragen en vind ze niet exorbitant hoog.
Ja, het is veel geld, maar heeft u weleens uitgerekend wat uw werkgever aan u kwijt is? Dat is namelijk niet het bedrag dat iedere maand aan u wordt overgemaakt.
Blijkbaar heeft het bedrijf de bestaande meterkast gecontroleerd, de aarding gemeten en voorrij kosten gerekend. Dan kom ik namelijk op € 550,- excl BTW.
Het bevreemd mij dat ze apart de aardingsmeting en service (wat deze service dan inhoud vraag ik me dan wel af) in rekening brengen naast ook de controle van de meterkast. Deze aardingsmeting moet gewoon onderdeel zijn van de meterkast controle, zeker als ze inspecteren tegen de NEN1010. Ik heb ervaring met het eerste keer in bedrijf nemen van electrotechnische verdeelinrichtingen (meterkasten voor industrie) en gebaseerd daarop is het uurtarief van meer dan Eur 100,-/uur, hoog. Echter zijn uurtarieven van inspecteurs vaak hoger dan electriciens, dit vanwege de specifieke meetapparatuur en ander gereedschap die inspecteurs bij zich hebben.
Voor de klus is het geen gek bedrag. Daarom doe ik dit soort werk altijd zelf (hoezeer ik ook een pesthekel heb aan dit soort installatiewerk met kabels die altijd ergens anders heen willen dan ik).
Je hebt vast het eerste bedijf bovenaan in Google genomen. Onbekend bedrijf met eigen geschreven goede referenties. Je bent gewoon getild. Je hebt een blanco check ondertekend. Daar komt geen enkel betrouwbaar bedrijf mee aan. De opgegeven prijzen van een bedrijf aan een particulier zijn ten alle tijden wettelijk incl. btw. Uitsluitend als duidelijk ex btw op de de offerte/prijsopgave staat aangegeven mag een offerte/prijsopgave ex btw gegeven worden. Wordt een offerte/prijsopgave gedaan zonder vermelding van incl. of ex btw dan gaat de wet er van uit dat het voor particulieren incl btw is.
De 3 werkuren behoren alle werkzaamheden te omvatten. Dat is 3 x ong. € 80,- incl. btw pus € 50,- voorrijdkosten zijnde ongeveer € 290,- incl btw. Dit exclusief eventuele gebruikte materialen.
Als de aarding niet in orde was, zou je moeten kunnen zien dat er een dikke vertinde aarde draad de grond ingeslagen was of dat er vanuit deze draad een extra draad naar je keuken getrokken is. Zoniet, dan is je installatie nog steeds niet geaard. Je hebt nog geluk dat ze de rekening op € 650,- gehouden hebben. Voor hetzelfde hadden ze er nog een 1 voor gezet. Als ik jou was zou ik aangifte van valsheid in geschrifte en oplichting doen.
Even een tip, neem alle gesprekken voortaan met een voicerecorder op, ook de gesprekekken met de monteur. Dan heb je bewijs als er van afspraken wordt afgeweken.
Als het een malafide bedrijf was hadden ze wel veel meer dan 550 in rekening gebracht. Dit is vrij normaal voor zo'n klus. Iedereen die het veel goedkoper doet moet je wantrouwen. Grote kans dat het dan geen vakman betreft maar een klusjesman die denkt er verstand van te hebben omdat er een spanningszoeker in z'n gereedschapskist zit....
Topantwoord
"Vorige week stelde de service monteur van Siemens vast dat er geen aarding in de keuken aanwezig was."
En is de aarding in deze keuken nu aangebracht? Lees daar niets over.... Alleen controle aarding.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer