th
door thailand1960 Mar 12, 2013 om 18:32
Geldzaken & recht

Zorgpremie

Heden 12 maart 2013 ontving ik een brief van mijn zorgverzekeraar dat ik destijds in 2006,2007,2008 een achterstand heb opgelopen.
Ze hebben toen een incassobureau er achter gezet maar deze heeft mij toen niet kunnen vinden op de een of andere manier. Precies weten ze het ook niet. Nu heb ik pas een brief gekregen nooit eerder van iemand. Het incassobureau heeft destijds de vordering weer terug gegeven aan mijn zorgverzekeraar.
Nu is het bedrag duizenden euro's en willen ze wel een betalingsregeling met mij treffen. Nu wil ik dit natuurlijk wel betalen in de jaren waar het over gaat zat ik in ernstige problemen. Al enkele jaren niet meer gelukkig. Hoop dat er een goede regeling komt. Maar mijn vraag is hadden ze niet eerder aan de bel kunnen trekken zodat ik de schuld niet zo ver had op hoeven te lopen.

5029 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 12, 2013 om 18:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Want het is hun schuld? Wedervraag, waarom heb jij niet eerder contact gezocht met de zorgverzekeraar om een regeling te treffen t.a.v. de openstaande schuld waarvan je wist dat deze bestond?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 12, 2013 om 19:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als er geen bel is dan moeten ze hem toch eerst zoeken. Met andere worden u was gewoon zoek voor het incasso buro. En dat schijnt dus lang geduurt te hebben. Vandaar dat zij zelf zijn gaan zoeken en u hebben gevonden. Het had wel makkelijker geweest als u een adres wijzing aan u verzekeraar had gestuurd. Dus het ligt ook wel aan u zelf dat het zo is gelopen.

th
door thailand1960 - Mar 13, 2013 om 07:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik deze reacties kreeg had ik wel verwacht. Echter ik zeg niet dat het mijn schuld niet is absoluut niet!!. Ik had wel verhuisberichten verstuurd destijds via PTT verhuisservice en kaartjes wij hadden toen geen internet. Ik heb nooit met mijn gezin op straat geleefd en waren gewoon ingeschreven bij gemeentes.
Ik heb toen ook schuldhulpverlening gekregen. Ik ben toen eigenlijk door een mallemolen gegaan en absoluut hieraan niet meer gedacht.
Er word een regeling met mij getroffen gelukkig. En het blijkt wat ik nu vernomen heb dat je altijd vindbaar ben als je ingeschreven staat bij een gemeente.
Ik wil jullie bedanken voor de vriendelijke reacties!!

zoekster
door zoekster - Mar 13, 2013 om 08:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De verjaringstermijn van rekeningen van zorgverzekeringen is 5 jaar. Dat is wel onder de voorwaarde dat u vindbaar bent. Toch vind ik het vreemd dat er geen deurwaarder op is gezet, die had u kunnen achterhalen. Op het moment dat u instemt met deze regeling vervalt de verjaring.
Bel eens met het juridisch loket 0900 8020 om te vragen of u voor verjaring in aanmerking komt.

th
door thailand1960 - Mar 13, 2013 om 12:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zoektster,

Ik was wel vindbaar en heb nooit geen brieven ontvangen geen incassobureau en ook geen deurwaarders.
Ik betaal na alle ellende gewoon netjes mijn zorgpremie ik wil mijn achterstand ook betalen wel heb ik een afspraak gemaakt met een adviseur.
Wil U vriendelijk bedanken voor Uw reactie.

zoekster
door zoekster - Mar 13, 2013 om 12:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is heel netjes, dat u alles wilt terugbetalen, ongeacht of de rekening is verjaard of niet.
Veel succes met de afwikkeling.

alfatrion
door alfatrion - Mar 13, 2013 om 12:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=thailand1960 schreef op woensdag 13 mrt 2013, 07:09]Ik had wel verhuisberichten verstuurd destijds via PTT verhuisservice en kaartjes wij hadden toen geen internet.De zorgverzekeraar moet bewijzen dat hun aanmaningen zijn aangenomen op uw oude adres. U moet vervolgens bewijzen dat het verhuiskaartje bij deze verzorgverzekeraar is aangekomen. Dan is de vordering alsnog verjaard.

[quote=zoekster schreef op woensdag 13 mrt 2013, 08:44]De verjaringstermijn van rekeningen van zorgverzekeringen is 5 jaar. Dat is wel onder de voorwaarde dat u vindbaar bent.Dit is niet helemaal juist. Een vordering van iemand die onvindbaar is kan net zo goed verjaren. Het is wel mogelijk dat een vordering van iemand die onvindbaar is wordt gestuit door een aanmaning naar het laatste bekende adres te versturen. Als dit niet gebeurt dan is de vordering gewoon verjaard en niet meer rechtens afdwingbaar. Zaak is hier om de communicatie op te vragen.

zoekster
door zoekster - Mar 13, 2013 om 12:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 13 mrt 2013, 12:35][quote=thailand1960 schreef op woensdag 13 mrt 2013, 07:09]Ik had wel verhuisberichten verstuurd destijds via PTT verhuisservice en kaartjes wij hadden toen geen internet.De zorgverzekeraar moet bewijzen dat hun aanmaningen zijn aangenomen op uw oude adres. U moet vervolgens bewijzen dat het verhuiskaartje bij deze verzorgverzekeraar is aangekomen. Dan is de vordering alsnog verjaard.

[quote=zoekster schreef op woensdag 13 mrt 2013, 08:44]De verjaringstermijn van rekeningen van zorgverzekeringen is 5 jaar. Dat is wel onder de voorwaarde dat u vindbaar bent.Dit is niet helemaal juist. Een vordering van iemand die onvindbaar is kan net zo goed verjaren. Het is wel mogelijk dat een vordering van iemand die onvindbaar is wordt gestuit door een aanmaning naar het laatste bekende adres te versturen. Als dit niet gebeurt dan is de vordering gewoon verjaard en niet meer rechtens afdwingbaar. Zaak is hier om de communicatie op te vragen.
Lees even alle posts, de vraagsteller wil geen verjaring.

alfatrion
door alfatrion - Mar 13, 2013 om 13:00
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het nooit fijn als mensen mijn berichten integraal over nemen, zonder goede reden, terwijl ze er dan ook nog een miezerig regeltje onder zetten. Ik verzoek je vriendelijk dit niet meer te doen.

Dat de vraagsteller haar schulden wilt aflossen is niet van invloed op de vraag of de vorderingen zijn verjaard. Verjaring zorgt er ook niet voor dat een schuld niet meer bestaat, slechts dat deze niet meer afdwingbaar is. Verjaring geeft de vraagsteller de mogelijkheid om deze schuld af te lossen op een manier die hij wenst, in plaats van de schuldeiser de volledige vordering in een keer kan opeisen.

Met betrekking tot het vervallen van verjaring door achteraf een betalingsregeling aan te gaan, het volgende citaat van de Rechtbank Almelo.

="LJN: AS3535, Rechtbank Almelo , 62259 ha za 04-102": 7. ABN AMRO heeft nog gesteld dat door het aangaan van de betalingsregeling de verjaring is gestuit, dan wel dat het recht om een beroep op verjaring te doen, is verjaard.
Het systeem van de wetgeving verzet zich hiertegen. De ratio van artikel 3:308 BW is immers dat voorkomen moet worden dat niet-betaalde termijnen oplopen tot een zware schuld, ten gevolge waarvan de huishouding van de schuldenaar zou worden verstoord. Indien wordt aangenomen dat een erkenning na afloop van de verjaringstermijn de verjaring stuit, dan wel dat het recht om een beroep op verjaring te doen verjaart, wordt afbreuk gedaan aan het doel dat de wetgever met voornoemde bepaling voor ogen heeft gehad.

zoekster
door zoekster - Mar 13, 2013 om 14:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schr op woe 13 mrt 13, 13:00]Ik t/m gehad
Zo goed?

Toch wel nuttig zo'n woordenwisseling, zo komt er weer extra informatie vrij. Ik heb het vonnis met interesse gelezen, toch plaats ik hierbij wel een kanttekening, je hebt het over
Verjaring zorgt er ook niet voor dat een schuld niet meer bestaat, slechts dat deze niet meer afdwingbaar is.

Je beroept je daarbij op 1 vonnis uit 2005. Maar zal iedere rechter zo oordelen?

Ik vind nl dit ook heel geloofwaardig

Afstand van verjaring
De debiteur kan afstand doen van zijn recht om beroep op verjaring te doen. Dit kan alleen wanneer de vordering al verjaard, en dus niet meer afdwingbaar is. Het gevolg van afstand van verjaring is dat de vordering opnieuw afdwingbaar wordt. Er gaat dan opnieuw een verjaringstermijn lopen.
De verklaring van afstand van verjaring kan uitdrukkelijk gebeuren, maar kan ook uit de gedragingen van de debiteur blijken. Het is hierbij de vraag in hoeverre de debiteur zich er van bewust moet zijn dat hij een niet afdwingbare vordering omzet in een afdwingbare vordering. Moet een betalingsvoorstel door de debiteur gezien worden als afstand van verjaring? Hierover oordeelt de rechter verschillend en dat zal afhangen van de omstandigheden waaronder het gebeurt.

bron

zoekster
door zoekster - Mar 13, 2013 om 15:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nog even voor de duidelijkheid, bij verjaring is een vordering natuurlijk niet meer afdwingbaar, dat is logisch. Dat was wat al te snel opgeschreven.
Het ging mij om het vonnis dat je aanhaalde, het niet vervallen van de verjaring dmv een betalingsregeling.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 13, 2013 om 17:11
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Schuldhulp ?
Hebben die ooit iets betaald en is de post soms rechtstreeks naar hun gegaan?

Hebben zij na stoppen van deze wel de adres wijziging doorgegeven?

Daar kan ook een fout zitten dat ze naar die schuldhulp bleven sturen.
Dus vraag eerst een naar welke adressen ze afgelopen jaren gestuurd hebben en met welke datums.
Dan weet je of het verjaard is en is weigeren gezien de extra kosten beter.

Alleen het oorspronkelijke bedrag betalen is niet slim want dan moet je de kosten van incasso en zo ook verplicht betalen.
Dus alles of niets en gezien Uw verleden zou ik voor niets kiezen.

diumenge
door diumenge - Mar 13, 2013 om 18:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=thailand1960 schreef op woensdag 13 mrt 2013, 07:09]...
Ik wil jullie bedanken voor de vriendelijke reacties!!Graag gedaan!!

th
door thailand1960 - Mar 14, 2013 om 17:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, ik wil een ieder bedanken. Mijn rechtsbijstandverzekering gaat voor mij aan de gang. Nu blijken er ook declaraties bij te zitten die ik nooit met acceptgiro heb ontvangen.

Met vriendelijke groet,