re
door regina1965 Aug 8, 2016 om 19:59
Geldzaken & recht

Zorgverzekering

mijn vriendje heeft geen basiszorgverzekering. Hij heeft vroeger Haiti een bedrijf gehad maar is gigantisch belazerd door zijn compagnon. Hij heeft dus een enorme schuld die hij never nooit kan afbetalen en is super eigenwijs. Nu heeft hij als sinds jaar en dag een probleem met de zorgverzekering. Hi. j  meld zich aan en na 3 maanden wordt hij uitgeschreven. Volgens eigen zeggen betaald hij de zorgverzekering. Weet iemand wat er loos kan zijn.

995 12 Rapporteer

ja
door jackyh - Aug 8, 2016 om 20:05
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is veel te vaag.

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2016 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat dat vriendje het even zelf opknappen. Als hij zijn zorgpremie niet betaalt, wordt dat uiteindelijk van zijn uitkering ingehouden of er wordt loonbeslag gelegd, en dat allebei dan nog met een verhoging. Maar ik zou me er maar niet om bekommeren, het is zijn eigen zaak,

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 8, 2016 om 20:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom zou een verzekeraar hem eruit gooien als hij netjes betaald? Iedere klant is een een. OF..... Hij heeft iets verzwegen of verdraaid bij de inschrijving.
Hij kan je het beste antwoorden.
Diewilik

diumenge
door diumenge - Aug 8, 2016 om 20:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, niemand hier kan weten wat er loos is. Laat je vriendje eerst maar eens de details vertellen.

marita5
door marita5 - Aug 8, 2016 om 20:20
11642 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo regina1965 ,

 is super eigenwijs

Laat uw vriendje dan ook zijn eigen boontjes doppen .

Hier kunt u lezen wat het betekent als iemand geen zorgverzekering heeft , klik op de rode regel.

https://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/onverzekerden

Cookies
door Cookies - Aug 8, 2016 om 20:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als hij na 3 maanden weer uit de verzekering wordt gegooid, lijkt het mij zeer aannemelijk dat hij de premie niet betaald. Als hij niet verzekerd is en wel zorgtoeslag ontvangt, wordt dat straks weer opgeëist door de Belastingdienst.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 8, 2016 om 23:00
641 Antwoorden / 78 Vragen

Vaag verhaal. Maar als iemand écht niet in staat is de zorgpremie te betalen, b.v. bij ouders inwonend volwassen kind zonder inkomen, hoe moet hij dan betalen?

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2016 om 10:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me dat je je door je 'vriendje' laat inpakken/belazeren.
Pas maar op dat je niet financieel geplukt wordt!

hansje klein
door hansje klein - Aug 9, 2016 om 10:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zodra iemand zich bij een Gemeente als inwoner heeft aangemeld, gaat het grote circus beginnen en daar hoort óók een zorgverzekering bij. Ook eigenwijze vriendjes ontkomen niet aan de strakke regelgeving en vroeg of laat zal hij zèlf moeten gaan onderzoeken waarom het zo verkeerd loopt als het loopt om niet in de nederlandes 'shit-molen' terrecht te komen.

me
door mein33 - Aug 9, 2016 om 11:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@regina1965,

Uw "vriendje" verteld u blijkbaar niet de gehele waarheid omtrend de gang van zaken rond zijn zorgverzekering.
Als een persoon zich (wettelijk verplicht ) aanmeld bij een zorgverzekeraar en de premie daarvoor niet betaald, dan wordt deze persoon weer uitgeschreven en heeft daarmee dan ook geen zorgverzekering.
Aangezien elke Nederlander wettelijk verplicht is om een zorgverzekering te hebben, zal het Nederlandse Zorginstituut de zaak van de zorgverzekeraar overnemen en er voor zorgen dat betrokkenen een "bestuursrechtelijke" premiebetaling van de zorgpremie krijgt opgelegd. De premie die daarvoor moet worden betaald is veelal hoger dan bij een normaal afgesloten zorgverzekering.
De premie kan op verschillende manieren worden geïnd, maar betalen zal hoe dan ook gebeuren.
Laat uw "vriendje" zíjn eigen sores maar opknappen en zolang hij u niet om geld vraagt is er vooralsnog niets aan de hand, maar weest gewaarschuwd voor "een kat in het nauw" want die kan hele rare sprongen maken. ;-))

aurora1
door aurora1 - Aug 11, 2016 om 12:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie de reactie van @edrick3.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 11, 2016 om 12:46
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is er overduidelijk aan de hand.