si
door sieke Dec 21, 2022 om 17:12
Huishouden & energie

2 Warmtepompen

L.S.
Ben op leeftijd en woon in een huis uit 1968. Wel spouwmuurisolatie maar nog op veel plaatsen enkel glas. Een warmtepomp zal daarom niet voldoende zijn.Heb ook nog geen zonnepanelen.
Als ik nu 2 warmtepompen plaatst geeft dat dan ook ongeveer 2x zoveel energie?
Of is 1 warmtepomp en een 1airco dan een oplossing?
Bij voorbaat mijn dank voor eventuele reacties.
Groetend,
Sieke

4330 12 Rapporteer

sira
door sira - Dec 21, 2022 om 17:19
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vrees dat u sowieso ook een giga vermogen aan stroom gaat verbruiken, en helemaal omdat u nauwelijks isolatie heeft.

Denk dat u meer aan airco's heeft.

hereistom
door hereistom - Dec 21, 2022 om 17:21
736 Antwoorden / 1 Vragen

Zonder een redelijke isolate gaat een warmtepomp niet werken, twee helpt al helemaal niet dan zou je beter een hele grootte pomp kun nemen.
Maar beste is eerst isoleren en nieuw HR++ glas erin anders krijg je het gewoon niet warm met een warmtepomp.
Met een Airco verwarmen kan prima, dat doen wij nu ook, maar ook daarvoor geldt dat je dan wel een redelijke isolatie moet hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 21, 2022 om 17:42
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ps: kan het idee zijn om in plaats van 2 een warmtepomp aan te shaffen met meer capaciteit hetgeen dan in ieder gaval qua aankoop en installatiekosten goedkoper zal zijn m.i.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2022 om 17:28
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Dat hangt er van af hoe vaak en op welke temperatuur u die benut en ook voor welke plekken. Ik sluit niet uit dat u met plaatsen van voorzetramen goedkoper uit zult zijn. Hoe dan ook, het lijkt mij dat normaliter, als al gezegd afhankelijk hoe hoog de temeperatuur in afzonderlijke vertrekken moet zijn zullen twee duurder zijn m.i. maar tweemaal zo duur betwijfel isk. Met één zou u harder 'stoken'

Wellicht overbodig: https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/duurzaam-verwarmen/warmtepomp/alles-over-de-warmtepomp#/     en indien u daar lid van bent kunt ook daar om advies vragen (Eigen Huis) of ook    https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp

Topantwoord

getty
door getty - Dec 21, 2022 om 17:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat een deskundige, plaatselijke installateur meedenken en meekijken.
Hier gaat u geen advies op maat krijgen.

Topantwoord

me
door mein33 - Dec 21, 2022 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Sieke schrijft : Ben al op leeftijd.

@Sieke,

Wat is de noodzaak waarom u wil overschakelen op warmtepompen.
Toch niet omdat alles en iedereen nu roept dat we massaal van het gas af moeten, dat gaat nog decennia duren voordat dat zover is, als dat al gaat volledig zou gaan gebeuren.
Laat u niet gek maken en laat alles zolang als mogelijk bij de huidige situatie.
Als het gas er bij u in de buurt "echt" af moet, dan is het nog vroeg genoeg om passende maatregelen te nemen.
Leef op gevorderde leeftijd niet te ver in de toekomst, want de kans dat u (en ik) dat gaan meemaken is niet zo reëel als we wel zouden willen.

Uiteraard zullen hier, n.a.v mijn bijdrage, reacties verschijnen die mijn ideeën hierover de grond in zullen boren, maar ik doe het in ieder geval wel op de hier door mij aangegeven manier.
De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar zo snel op dat je, op het moment dat je nu iets besteld, al achterhaalde techniek in huis haald.
Geduld en bedachtzaamheid is een pré in deze.

gerbera
door gerbera Dec 22, 2022 om 16:22
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Tegen de tijd dat we allemaal van het gas af zijn zullen mijn kiezen geen pijn meer doen. Ik ben het dus geheel met u eens vooral met de laatste zin.

sira
door sira Dec 23, 2022 om 14:08
2345 Antwoorden / 24 Vragen

@Mein33 Ik ben het volledig met je eens.

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Dec 21, 2022 om 18:39
729 Antwoorden / Vragen

Er zijn warmtepompen op de markt die meer warmte kunnen leveren dan uw cv-ketel. Dat is echt geen enkel probleem.

De reden dat oudere, slecht geïsoleerde huizen zonder aanpassingen minder of niet geschikt zijn voor een warmtepomp, zit hem niet in het apparaat, maar in de capaciteit van bestaande radiatoren. Een cv-ketel levert als het nodig is met gemak water van 70 of 80 graden. Uw radiatoren worden dan heet, en geven daardoor veel warmte af. Een warmtepomp maakt het water niet warmer dan maximaal zo'n 50 graden, en lager is voor wat betreft de energieprestaties nog beter. Voor een zuinige warmtepomp installatie zou het water niet warmer mogen zijn dan zo'n 40-45 graden.

Een radiator in uw woonkamer die bij een watertemperatuur van 70-80 graden ongeveer 2000 Watt aan warmte afgeeft, geeft bij een watertemperatuur van 50 graden ongeveer 1000 Watt aan warmte af en bij een watertemperatuur van 40 graden ongeveer 650Watt. Wanneer u in uw hele huis radiatoren ophangt die twee tot drie keer zoveel capaciteit hebben als de huidige radiatoren, dan is een warmtepomp (met voldoende vermogen) geen probleem meer.

Maar: die extra grote warmtepomp kost ook extra veel in aanschaf. En het vervangen van alle radiatoren voor grotere en dikkere exemplaren is ook duur (en waarschijnlijk ongewenst, want niet mooi). En doordat uw huis dan nog steeds veel warmte kwijt raakt door het enkel glas en matige isolatie, zal de warmtepomp, net als uw huidige cv-ketel, veel energie nodig hebben.

In plaats van al die hoge bedragen aan een hele dure installatie uit te geven, die in gebruik alsnog niet echt goedkoop zal zijn, is het veel verstandiger om er eerst op te focussen dat uw huis goed geïsoleerd is. Met goede isolatie gaat u ook al enorm veel energie besparen. En vervolgens kan u, bij de uiteindelijke overstap naar een warmtepomp, toe moet een kleinere en voordeligere warmtepomp installatie, hoeven waarschijnlijk niet alle radiatoren vervangen te worden (boosters op bestaande radiatoren volstaat vaak nadat een huis extra is geïsoleerd en van enkel glas naar triple glas is gegaan). Op termijn is deze aanpak veel voordeliger.

En minstens zo belangrijk: door triple glas en naast muur isolatie ook vloer- en dakisolatie aan te (laten) brengen gaat het comfort in huis enorm omhoog.

ro
door ronny530 - Dec 21, 2022 om 18:46
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Uw woning is gezien de isolatie in de woning helemaal niet geschikt voor een warmtepomp installatie en gezien uw leeftijd en ik mag hopen dat u heel oud wordt verdient u de investering die de installatie met zich meebrengt never nooit terug. Als uw cv ketel hopeloos verouderd is dan zou vervangen voor een nieuwe een optie kunnen zijn want die zijn veel energiezuiniger en mogen nog vervangen worden. Mijn advies zou zijn doe geen al te grote investeringen meer want als u van plan bent om in de woning te blijven tot het niet meer gaat moet de woning toch verkocht gaan worden en of in die woning nu wel of geen warmtepomp installatie is geplaatst maakt voor de verkoopprijs niets meer uit want uw erfgenamen hoe droevig ook verkopen uw woning aan de hoogste bieder.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Dec 22, 2022 om 13:32
519 Antwoorden / Vragen

Mijn advies voor uw oudere woning is een hybride warmtepomp in combinatie met zonnepanelen.
Je verbruikt fors minder aardgas.
En dekt uw extra elektraverbruik van de warmtepomp af met de opbrengst van de zonnepanelen.

Succes.

1paul
door 1paul - Dec 22, 2022 om 16:48
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Isoleren is de oplossing, wil je daarna een warmtepomp plaatsen zal men gaan kijken welke je benodigd ben in jouw situatie, heeft te maken met capaciteit van de pomp, isolatie voorziening van het huis en de grootte van het huis!

jantm
door jantm - Dec 24, 2022 om 08:11
7 Antwoorden / 2 Vragen

Basis voor gebruik van een warmtepomp is goede isolatie. Begin met de isolatie op orde te brengen, HR++ glas, vloer-, muur- en dakisolatie. Een warmtepomp bespaart wel energie maar geen geld. Zorg ervoor dat je energievraag naar beneden gaat. Zonnepanelen zijn een goede optie echter als de salderingsregeling vervalt neemt hun financieel rendement sterk af.

mo
door mof - Dec 24, 2022 om 18:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe geven twee warmtepompen ( gelijk model en merk ) de dubbele hoeveelheid energie.

mi
door miennaamishaaz - Dec 28, 2022 om 15:01
725 Antwoorden / 1 Vragen

Een airco is voordeliger dan stoken met gas.

Dit weet ik op basis van mijn eigen verbruik [op de huidige tarieven, voorgaand het prijsplafond]

Op een werkdag kost het net zoveel waarbij ik stook in gas om het 15C te krijgen, als ik niet thuis ben.
Als op een dat dat ik thuis ben, de airco op max heb staan, en de wasmachine aan.
En dit is nog afgezien van het stroomverbruik op de werkdag

Met een beetje slim instellen van de airco [Demand control] en het verbruik hiermee stapsgewijs omlaag brengen totdat u het aangenaam vind. kunt u zo het verbruik verder omlaag brengen.

waarmee de airco maar 0.65kwh verbruikt ipv 1.5kwh [demand control op 60%]

Als u de demand control dan ook zet op 40% op momenten dat u niet thuis bent, en de temperatuur net wat hoger dan 16C. voorkomt u ook dat de ketel aansprint en onnodig gas verbruikt.

Een Airco is tevens ook efficienter dan een warmtepomp.

Wat ik u aarnaad indien u een airco wilt is informeren bij enkele instalateurs in uw omgeving.
indien u ook buren heeft die een airco of warmptepomp hebben vraag bij hun waar zij hun airco hebben gekocht,
hiermee voorkomt u ook dat u bij de Airco-boer/cowboy koopt, waarbij het wel goedkoop is, maar u bijna geen service heeft. [bv met een storing]