ir
door irmamulder May 17, 2005 om 22:14
Huishouden & energie

Aanbetaling niet verplicht

LS.,

2e Pinksterdag bij De Meubelkoning in Leerdam geweest waar ik  2  tweepersoonsbanken wilde kopen. De bon werd ingevuld en toen vertelde de verkoopster dat ik 20% van de koopsom als aanbetaling direct moest betalen. Haar verteld dat de wet al 1 of 2 jaar geleden veranderd is en dat dit niet verplicht is. Ook staat dit niet vermeld op de Algemene Voorwaarden aan de achterzijde van de koopbon. Uitgelegd dat we samen een zakelijke overeenkomst aangaan en dat ik betaal zodra de banken worden bezorgd. Haar chef?? vertelde haar dat dan de koop niet door kon gaan. Het hem nog uitgelegd, maar hij vertelde me dat de directie dit wil en dat De Meubelkoning aangesloten is bij de CBW en dat als bv. De Meubelkoning falliet zou gaan ik toch mijn banken zou krijgen en als dat niet zou lukken ik mijn aaanbetaling terug zou krijgen. Ik vind dit geen goede manier van zaken doen. Men mist mij alsmede mijn dochter als klant  die op dat moment ook aan het kijken was voor meubels. Wat kan ik hier aan doen?

Ik zie graag een antwoord van u tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Irma Mulder

4666 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 17, 2005 om 23:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Los van uw mondigheid die alleen maar te waarderen is klopt uw verhaal in zoverre, dat de leverancier inderdaad niet wettelijk verplicht is een voorschot te vragen maar hij wettelijk wel een voorschot mag vragen tot maximaal 50% van de aankoopsom. Als de leverancier dit doet bent u wel verplicht dit te betalen. Het hangt van de leverancier zijn koopmanschap af hoeveel hij vooruitbetaald wil zien. Het is in de meubelbranche dagelijkse praktijk om een voorschot te vragen dus de Meubelkoning valt hiermee niet uit de toon. Als u niet accoord gaat met het voorschot en de leverancier houdt voet bij stuk gaat de koop gewoon niet door en kunt u het ergens anders proberen. Ik vermoed echter dat praktisch alle meubelleveranciers voorschotten sullen vragen en ik weet dat b.v. Seats and Sofas altijd met 50% begint maar na protest bereid is te zakken naar 30%. Dus met 30% moet u bij vrijwel elke meubelzaak toch wel rekening houden. Succes met uw aankoop. E.

ve
door verwijderd - May 17, 2005 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft de verplichting van de brancheorganisatie CBW om een voorschot te vragen kan ik melden dat die nergens te vinden is (althans niet door mij) maar er bestaat wel een verplichting om annuleringskosten te betalen zoals in onderstaand artikel staat vermeld. De verkoper is verplicht zich aan deze CBW regel te houden. Groeten - E.

Kan een consument binnen een aantal dagen na de koop deze overeenkomst kosteloos annuleren?
Nee, koop is koop. Dit kan alleen bij colportage (= koop aan de deur) of koop op afstand (bijvoorbeeld via internet); hier heeft men een bedenktijd van 8 dagen, respectievelijk 7 dagen. Indien de consument er al van in kennis is gesteld dat de op- of aflevering kan plaatsvinden, is deze een schadevergoeding van 50% verschuldigd. Is dit niet het geval dan bedraagt de schadevergoeding 30%. Deze percentages zijn de zgn. annuleringskosten.

ve
door verwijderd - May 17, 2005 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter aaanvulling. Mijn advies is om zeker niet meer dan 25% aan te betalen om de simpele reden, dat als de leverancier failliet mocht gaan (wat ik niet hoop/verwacht) een andere CBW leverancier tot maximaal 25% van de aankoopwaarde vergoedt. Dus in het geval dat u meer betaalt en er gebeurd iets dan bent u alles wat u meer dan 25% heeft betaald kwijt. Groeten - E.

ve
door verwijderd - May 18, 2005 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag irmamulder,

Hoera, eindelijk eens een mondige consument. Wettelijk mogen firma's sinds 1-5-2003 maximaal 50% van de aankoopsom aan aanbetaling vragen, maar.... zij zijn daartoe niet verplicht. Tot voor kort of nu nog (dat weet ik niet zeker) mogen winkels die bij het CBW zijn aangesloten maximaal 30% van de aankoopsom vragen. Een CBW-winkel is daartoe wel verplicht. Niet wettelijk maar omdat hij lid is van de branche-organisatie. Wat je hier aan kan doen is net zolang zoeken totdat je een bonafide zaak vindt die op jouw voorwaarden verkoopt. Dat zal niet meevallen, maar zulk soort zaken zijn er wel. Informeer daar vooraf telefonisch naar, dat scheelt je een hoop gesjouw. Wat je ook zeker moet doen is, de Meubelkoning in Leerdam  schriftelijk onder de neus wrijven wat ze aan omzet die middag gemist hebben. Dat zullen ze niet leuk vinden als je het bedrag wat ruim neemt. Sukses met je zoektocht. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - May 18, 2005 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het komt vaker voor dat een aanbetaling wordt gevraagd. Dit is gewoon toegestaan tot maximaal 25% mits u geen risico wilt lopen (wel bij een CBW erkende woonwinkel kopen!).

In een perfecte wereld zou u gewoon zonder aanbetaling en handtekening alles moeten kunnen kopen.

Helaas is de realiteit nu eenmaal dat mensen niet te vertrouwen zijn. De leveranciers komen soms hun beloften niet na, maar wat dacht u? Consumenten komen ook niet altijd hun afspraken na. Leest u maar eens rustig dit forum door. Wanneer een klant een ander leuk bankje ziet laat hij de eerste leverancier gewoon barsten.

U kunt zeggen : Ik heb toch een handtekening gezet ?

Het komt ook in de praktijk voor dat de order wordt gezet op naam van de man, en de vrouw tekent. Juridisch is dit onhoudbaar. Daarbij is een rechtsgang dermate kostbaar en tijdrovend dat dit in de praktijk niet haalbaar is.

Maar de leverancier heeft toch gewoon de meubels nog ?

Die meubels worden speciaal voor u gemaakt. Gestoffeerd in een stof welke U mooi vindt en bij uw gordijnen past. De combinatie is afgestemd op uw woonkamer en de kleur pootjes zijn gemaakt in combinatie met uw wandmeubel. Ondernemers willen ook niet graag twee dezelfde bankstellen (het model) in de showroom hebben.

De reden waarom een aanbetaling wordt gevraagd komt gewoon voort uit het feit dat ook klanten onbetrouwbaar kunnen zijn. € 300,- zegt dan meer dan een handtekening. Dat is gewoon de praktijk.

Jammer dat u niet de bankjes heeft kunnen kopen omdat u de bel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt....