zw
door zwanen_1 Jul 10, 2009 om 11:13
Huishouden & energie

Aangesloten cv ketel

Onlangs is bij ons een nieuwe Remeha Avanta cw4 HR cv ketel geplaatst.

De oude rookgasafvoer zat door de zijgevel, ook nu is daarvoor gekozen.

Uit de ketel komen twee pijpjes die naar buiten moeten komen mijn vraag is het volgende, als je voor de ketel staat is de linker pijp aangesloten op de geveldoorvoer naar buiten, de rechter pijp blijft in de gevel en is nergens op aangesloten.

De spouw van de gevel is geisoleerd.

6726 3 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jul 10, 2009 om 11:18
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb welliswaar een andermerk ketel maar het syteem zal niet verschillen de ene pijp is voor de afvoer van rookgassen en de andere pijp is voor de AANvoer van lucht want het is een gesloten systeem maw er moet lucht aanvoer van buiten zijn want zonder lucht geen vuur.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 10, 2009 om 14:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag zwanen,

Deze Remeha ketel is uitgevoerd met 2 pijpen 80mm bovenop de ketel. De linker is RookGasAfvoer (RGA) en rechter de LuchtToeVoer (LTV). De RGA moet naar buiten geleid worden en de LTV hoeft niet aangesloten te zijn. In dat geval spreekt men van een open systeem. Dit stelt extra eisen aan het vertrek waar de ketel staat i.v.m. de aanvoermogelijkheid van verbrandingslucht. Ik zou dat niet graag in een verblijfsruimte zien.

In jouw geval is gekozen om de LTV vanuit de spouw te betrekken en niet nóg een gat in de gevel te maken. In het buitenspouwblad moeten dan wel voldoende stootvoegen open zijn, doch dat is meestal al voor de spouwventilatie het geval. Ook zal de LTV voldoende ver de spouw in moeten steken om door de binnenspouwbladisolatie (3 x de woordwaarde;-) te kunnen steken, doch ook weer niet te diep, want dan zou de voorzijde afgestopt worden door het buitenspouwblad.
Maar mogelijk heeft de installateur in de pijp vooraan wel een paar lengtesleuven voor luchtinlaat gemaakt, zodat de pijp rustig tegen het buitenspouwblad mag stoten.

Het kán dus allemaal goed aangesloten zijn. D.m.v. een rookgastest is waar te nemen of er voldoende aanvoerlucht is. De vlam van de ketel zal in geval van te weinig aanvoerlucht dan gelig branden i.p.v. met  paarsrode vlamtoppen.

De aansluit handleiding is te vinden in PDF-format op:
http://documentatie.remeha.info/documentatie/nl/63227-0506.pdf

Dan kun je het zelf nog eens controleren.

Hardware ERror MAN.

mi
door miraltje - Aug 1, 2009 om 16:27
462 Antwoorden / 0 Vragen

vraag is een maand oud maar ik wil toch even iets uit de wereld helpen.

moderne ketels zijn niet geschikt om als een opentoestel te worden geinstalleerd, dat dit wel gebeurd is een ander verhaal.

Een gevel afvoer is/moet altijd zijn uitgevoerd als gesloten toestel daar anders het gastoestel kan uitwaaien en/of in storing vallen

dit heeft te maken met het feit dat er bij een open toestel 2 verschillende drukvlakken zijn namelijk de windkracht op de gevel en het ontbreken van die windkracht in de opstellingruimte.

moderne ketels zijn uitgerust met een gas/lucht koppeling van 1:1 wanneer er te weinig lucht wordt getransporteerd voor verbranding dan gaat het toestel op een lagere belasting werken totdat de lucht opbrengst zo laag wordt dat het toestel in storing valt.

hrdwrerrorman merkt ten onrechte op dat je dit kunt zien aan het gelig kleuren van de vlammen dit is bij moderne ketels niet meer te zien, ook zal een rookgas test niet direct uitsluitel geven door de gas/luchtkoppeling.

u vertelt niet wat voor merk u oude cv-ketel was, maar ik ga voor het gemak uit van een vaillant-sine of vcw met muurkast.

de installateur heeft in dat geval gebruikgemaakt van een conversie kit zodat er geen nieuwe uitsparingen hoeven te worden gemaakt in de gevel.

deze conversiekit zorgt ervoor dat de verbrandingslucht wel degelijk van buiten wordt aangezogen en niet uit de binnen gevel.

in alle andere situaties is de gevelafvoer dubbelwandig en wordt op die manier zowel de luchttoevoer als de rookgassen respectievelijk toegevoerd en afgevoerd

alle andere aangedragen mogelijke constructies zijn conform de npr , nen normbladen  en gasteq niet toegestaan.