La
door Laura1979 Feb 5, 2021 om 14:29
Huishouden & energie

Aardlek groep 123 knalt eruit na oven voorverwarmen met boven en onderwarmte

Deze week heb ik mijn oven voor het eerst voorverwarmt met onder- en bovenwarmte met het gevolg dat de aarlek van groep 123 er uit knalt.
Eerder gewoon op de ven, hetelucht oven nooit last gehad dat de aarlek er uit knalde.

Ik heb vervolgens de oven aangesloten op een stopcontact wat onder groep 456 valt.
Oven draait dan gewoon naar behoren.

Is mijn aardlek van groep 123 niet in orde?

3668 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2021 om 15:05
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Zou er een electriën naar laten kijken, dit gebeurd niet "zomaar". Het enige wat u kunt doen is checken of de zekeringen gelijk zijn.

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 15:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er verschil in de zekeringen zit.  Zou er verschil zijn dan knalt de zekering er uit als deze een te lage waarde (10 Amp) heeft terwijl de normale zekering 16 Amp is.

gerbera
door gerbera - Feb 5, 2021 om 15:13
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over 4,5,6 dat zijn afzondelijke groepen neem ik aan die over 1 aardlek gaan. Dan is de vraag op welke groep u de oven nu heeft staan (4, 5 of 6). In groep 1,2,3, kan het zijn dat de groep waarop de oven was aangesloten "overbelast" raakt door het extra verbruik van de oven. Kijk eens wat er allemaal per groep in 1,2,of 3, is aangesloten mogelijk dat het merendeel van de huishoudelijke apparaten op de groep 1 t/m 3 zijn aangesloten. Zou de aardlek defect zijn moet die er ook zonder oven uitknallen. Verstandiger is de oven op een afzonderlijke groep aan te sluiten. Daarbij is het verstandig de aardlekschakelaars minstens 1 keer per jaar te testen door op de knop te drukken. Deze moet dan uitvallen en zo niet zit die vast en dan even met de hand uit en inschakelen.

ma
door malty Feb 6, 2021 om 11:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een aardlekschakelaar heeft niets te doen met overbelasting.
Per 3 groepen zit er 1 aardlekschakelaar, wanneer moet de aardlekschakelaar bij overbelasting dan uitschakelen, overbelasting in 1 groep betekent dan dat de andere 2 groepen ook uitgeschakeld worden en dat wil je toch niet.
De groepen zijn voor overbelasting beveiligd door een zekering of installatie automaat, elke groep met max. 16 A.

De aardlekschakelaar is er voor de veiligheid, wanneer een apparaat door een fout onder spanning komt te staan en het apparaat is niet geaard zou je bij aanraking van het apparaat zelf ook onder spanning komen te staan welke rampzalige gevolgen kan hebben.

ma
door malty Feb 6, 2021 om 16:36
1112 Antwoorden / 1 Vragen
gerbera
door gerbera Feb 6, 2021 om 21:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Gelezen, u ook?
Een aardlekautomaat is niet precies hetzelfde als een aardlekschakelaar omdat de aardlekautomaat naast een aardlekschakelaar ook een installatieautomaat bevat. Hierdoor is de aardlekautomaat een beveiliging die reageert op lekstroom, kortsluiting en overstroom die ontstaat bij overbelasting.

ma
door malty Feb 7, 2021 om 09:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Nog maar voor de laatste keer want u wilt het maar niet snappen.
De TS heeft het over 2 aardlekschakelaars, eentje voor groepen 1,2 en 3, de andere voor groepen 4,5,6.
Dus het zijn geen aardlekautomaten maar aardlekschakelaars. Bij de TS zijn de groepen afzonderlijk gezekerd met zekeringen of installatieautomaat van 16A.
Een aardlekautomaat zit in elke groep en doet dienst als aardlekschakelaar en zekering.
Het aardlekgedeelte is voor de beveiliging bij aanraking in geval van een aardlek en het zekeringgedeelte is voor de kortsluiting of overbelasting van de groep.
Lees uw eigen antwoord nog eens terug, u zegt "U heeft het over 4,5,6 dat zijn afzonderlijke groepen neem ik aan die over 1 aardlekschakelaar gaan".
Dus u gaat er ook van uit dat het aardlekschakelaars zijn en geen aardlekautomaten.
U moet toch begrijpen dat een apparaat niet de overbelasting van 3 groepen samen kan beveiligen. Als er 20A door de aardlekschakelaar zou gaan kan dat een overbelasting zijn van een enkele groep maar kan ook een normale belasting van de 3 groepen samen zijn, elke groep zo'n 7A. Dan zou de aardlek dus ook uitschakelen wanneer er niets aan de hand is.

gerbera
door gerbera Feb 7, 2021 om 11:25
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Had het blijkbaar duidelijker moeten omschrijven, de 3 groepen, ieder gezekerd met 16 Amp, gaan over 1 aardlekschakelaar. (max aantal groepen per aardlek is 4) Wordt 1 groep overbelast dan kan de aardlek uitvallen omdat deze dan vaak sneller reageerd dan de stotz van betreffende groep. Heeft dus niets te maken met de belasting van alle groepen samen.

ma
door malty Feb 7, 2021 om 11:43
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe weet de aardlekschakelaar dat er 1 groep overbelast is als er 3 groepen aangesloten zitten, de stroom door de aardlekschakelaar komt toch van de 3 groepen samen.

gerbera
door gerbera Feb 7, 2021 om 14:16
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik geeft het op, blijkbaar denk u dat overbelasting van 1 groep gecompenseerd wordt door de overige groepen.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2021 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat er wellicht nog een (groot)verbruiker aan die onder groep 1,2 of 3 valt?

Koffiezetapparaat, waterkoker?

audb
door audb Feb 5, 2021 om 15:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Of de wasmachine/droger,diepvries of een arico dat zijn super stroom vreters.

ma
door malty - Feb 5, 2021 om 15:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt nu ook vragen of de aardlekschakelaar van 456 soms stuk is omdat deze niet uitvalt.
Er zit een testknop op de aardlekschakelaar waarmee u kunt testen of de aardlekschakelaar nog goed functioneerd.
Het kan zijn dat in groep1,2 of 3 al een lekstroompje vloeit, niet genoeg om de aardlekschakelaar uit te laten vallen maar doordat de oven erbij komt bij inschakelen de lekstoompjes samen te groot worden en de aardlekschakelaar uitvalt.
Kijk eens of na gebruik van de oven, aangesloten op een stopcontact van aardlekschakelaar 123, en de oven nog warm is de aardlekschakelaak ook uitvalt bij inschakelen van boven en onderwarmte.
Zou kunnen dat door wat vocht een lekstroompje ontstaat waardoor de aardlekschakelaar uitvalt.

gerbera
door gerbera Feb 6, 2021 om 14:43
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Uw aardlekschakelaar valt uit. Wat nu? Er zijn verschillende oorzaken mogelijk voor dit probleem. Wij zetten de drie meest voorkomende redenen op een rij en vertellen welke stappen u moet nemen.

2: Overbelasting van een groep

Wanneer u alle apparaten langs bent geweest en nog geen mogelijke oorzaak gevonden heeft, kan een tweede optie zijn dat er sprake is van overbelasting van een bepaalde groep. Dit is gemakkelijk op te lossen door de apparaten die de meeste elektriciteit verbruiken op een andere manier te verdelen over de stopcontacten. Ook hierbij is het handig als u een overzicht heeft van de indeling van apparaten per groep.

mi
door miennaamishaaz - Feb 5, 2021 om 15:29
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor soort zekeringen heeft u?

nog de oude keramische?
of nieuwere schakelaars?

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 15:41
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Soort zekeringen maakt niets uit, aardlekschakelaar is altijd electronisch  en reageerd vaak sneller dan de zekering, ongeacht het type, al bij geringe overbelasting.

mi
door miennaamishaaz Feb 5, 2021 om 22:56
725 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera.

Soort zekering maakt wel uit.
want de nieuwere zekeringen zijn vaak gevoeliger, en zullen sneller eruit knallen.

Want als TS de oude heeft en een 10A zekering heeft gestopt in een een zekering socket die 16A nodig heeft, is dit de oorzaak.

Janzegt
door Janzegt - Feb 5, 2021 om 15:46
125 Antwoorden / Vragen

Een aardlek automaat gaat er niet uit op overbelasting maar op weglekken van spanning.
als je de testknop van automaat 456 indrukt, wat gebeurd er dan? Het zou ook kunnen dat deze aardlek automaat defect is

Nadat je de oven op automaat 456 hebt aangesloten, heb je de oven nog weer aangesloten op aardlek 123? Zo ja, wat gebeurde er toen?

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 21:44
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Een aardlek automaat gaat er niet uit op overbelasting
Is dat zo?

  • Overbelasting: Bij overbelasting heb je meestal te veel elektrische apparaten tegelijk aan staan. Vooral grotere apparaten, zoals de wasmachine, droger en vaatwasser, vragen veel stroom. De elektriciteitsdraden worden te warm, wat brand kan veroorzaken. Daarom slaat de schakelaar uit. Om overbelasting te voorkomen, heb je meerdere groepen nodig voor je grootverbruikers. Voor een wasmachine en een droger is een aparte groep verplicht. Wij adviseren om voor klussen in je meterkast een elektricien in te huren.

S

La
door Laura1979 - Feb 5, 2021 om 15:54
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het meedenken allen. Net is een electricien langsgeweest, die heeft de oven doorgemeten en hij is inderdaad niet meer goed.
Waarom hij het wel op de aardlek-groep van groep 456 deed komt omdat het stopcontact waar de de oven op dat moment in zat niet geaard was.

Nu op zoek dus naar een nieuw fornuis.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2021 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt in uw keuken ook nog een stopcontact zitten dat niet geaard is
Onverstandig.

panter22
door panter22 Feb 5, 2021 om 18:24
6599 Antwoorden / Vragen

Ik had al het vermoeden dat het om een fornuis ging.
Let even op wat voor nieuw fornuis je wilt aanschaffen.
Die kunnen wel 3300 watt zijn en dan zit bij bijna op het maximum van 16 ampere. Dan kun je geen andere elektrische apparaten er tegelijk bij aanhebben. En aansluiten op een geaard stopcontact, desnoods met een verlengkabel.
Schema:
https://www.stroomkosten.net/watt-ampere.htm
K
ijk ook eens op kieskeurig. Voor specificaties, prijzen en reviews.
https://www.kieskeurig.nl/

La
door Laura1979 Feb 6, 2021 om 22:36
1 Antwoorden / 2 Vragen

In mijn keuken en douche heb ik alleen geaarde stopcontacten. Had de oven getest op een andere groep buiten de keuken en daar zat dus geen randaarde op.

ma
door malty Feb 7, 2021 om 10:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@laura1979
Ook al zou de oven op een niet geaard stopcontact aangesloten zitten zou bij een aardlek de aardlekschakelaar uit moeten schakelen.
Dat deze niet uitschakelt betekent eigenlijk dat de oven goed geïsoleerd staat t.o.v. de vloer.( vloerbedekking in keuken b.v.)
Een aardlekschakelaar is er voor uw veiligheid, als de aarding van een toestel niet in orde is, en dat is het geval bij een niet geaard stopcontact loopt u toch geen gevaar als u een onder spanning staand apparaat aanraakt.

jantje7
door jantje7 - Feb 5, 2021 om 16:01
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Vaak zijn het 2 verschillende aardlekschakelaars. 1 voor de "natte" groep, de andere voor de rest van de installatie. De aardlekschakelaar van de "natte" groep is veel minder gevoelig en zal bij een minamale aardlek gewoon inblijven. Kijk maar een op de waarde van de aardlekschakelaars.

vi
door vikking Feb 5, 2021 om 17:42
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen correct antwoord. Aardlekschakelaar in een woonhuis zijn sinds 1997 gelijkwaardig.
Woningen van voor 1997 hadden wel verschillende aardlekschakelaars.

jantje7
door jantje7 Feb 5, 2021 om 18:31
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@Vikking,
Dank voor uw correctie. Woon zelf inderdaad in een woning van 1980, vandaar mijn antwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2021 om 16:49
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw melding dat het is opgelost, helaas dan ten koste wel een nieuwe oven.

ro
door ronny530 - Feb 7, 2021 om 11:11
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Een aardlekschakelaar is een misterieus apparaat waarvan velen de exacte werking niet kennen maar terzijde. Een aardlekschakelaar is niet met de aarde verbonden maar meet de stroom tusen de fase en de nulleiding. Als die stroom tussen de fase en de nulleiding meer dan 20 of 30 milliampère afwijkt van de normale stroom schakelt de aardlekschakelaar af en maakt de groep stroomloos. Het is een extra beveiliging op de standaard zekeringsautomaten die bij een belasting van zeg 16 ampère afschakelen. In dit geval werkt de oven op een ander door een aardlekschakelaar beveiligde groep wel naar behoren en dat betekent eigelijk dat er met de oven niets aan de hand is want als dat wel het geval zou zijn zou die aardlekschakelaar ook afschakelen. Ik vermoedt dat de betreffende aardlekschakelaar defect is en bij de minste stroom afwijking al afschakelt. De enige manier om daar achter te komen is de aardlek schakelaar op werking te laten testen maar omdat te doen zal een monteur die test uit dienen te voeren en zonodig de aardlekschakelaar vervangen.

ma
door malty Feb 7, 2021 om 16:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De zekering van de afzonderlijke groepen is voor de bescherming van de installatie bedrading, dat deze niet te warm wordt waardoor b.v. de isolatie kan smelten en kortsluiting kan ontstaan.
De aardlekschakelaar is een beveiliging dat de spanning uitgeschakelt als iemand een onder stroom staand apparaat aanraakt.
In het geval van de TS schakelt de aardlekschakelaar uit wanneer deze aangesloten is op een geaard stopcontact, de oven heeft dan een prima verbinding met aarde,
In het geval dat de oven aangesloten is op een niet geaard stopcontact is er geen verbinding met aarde via de aarddraad en schakelt de aardlek bij de TS niet uit.
Dat betekent dat er dan geen stroom naar aarde lekt
Dan kan alleen als het fornuis goed geïsoleerd op de vloer staat b,v. op vloerbedekking.
Wanneer het fornuis direct op de tegels staat is er een verbinding met aarde en zal de aardlekschakelaar wel uitschakelen.
Er kan dus bij een correct werkende aardlekschakelaar nooit levensgevaarlijke situaties ontstaan want de spanning wordt al uit bij een niet dodelijke stroomsterkte voor het menselijke lichaam uitgeschakeld.

Maar om te stellen dat er niets met het fornuis aan de hand is?
Een elektricien heeft het fornuis doorgemeten en daaruit bleek deze niet in orde.