Vl
door Vloerverwarming2023 Feb 8, 2024 om 14:22
Huishouden & energie

Advies gevraagd: te hoge factuur koppeling CV met vloerverwarming

Koppelen vloerverwarming aan CV

Voor de gehele vloer heb ik in juni 2023 offertes aangevraagd bij 3 bedrijven. Van een van hen, bedrijf X kreeg ik pas na 2,5 maanden (tussendoor 2 keer geinformeerd wanneer ik deze kon verwachten)een offerte. Ik  ben toen verder gegaan met bedrijf Vloerverwarming omdat ik dacht dat bedrijf X geen belangstelling had. Het koppelen van de vloerverwarming aan de CV heb ik wel afgesproken met bedrijf X. Dit omdat zij de CV eerder geleverd hadden. Van bedrijf X kreeg ik de offerte voor het koppelen van de CV van Intergaz aan de vloerverwarming, kosten daarvan zouden 585,- euro zijn.

Inmiddels heb ik facturen van bedrijf X voor de bedragen van  1446,13 en 69,83(kosten van fabrikant Intergaz die er uiteindelijk aan te pas moest komen). De 14,5 uren ad. 940,62 van de monteur (8 uur is wat nodig was) plus de 69,83 zijn niet eerlijk, zie mijn verhaal hieronder. Daarnaast had ik extra kosten voor het extra bezoek van de leverancier van de vloerverwarming, die heb ik zelf gefinancierd.
De stagiair/werknemer van bedrijf X is een jonge monteur, heeft bijna een MBO diploma, maar heeft nog niet alle werkervaring voor vloerverwarming.

14 september 2023

8 uur, de monteur komt. Wil direct weer vertrekken omdat hij niet weet waar de buizen gekoppeld moeten worden. Uiteindelijk gaat de monteur aan het werk. Radiatoren in de kamer en gang verwijderen en afdoppen. Het monteren van de koperen buizen tussen de vloerverwarming en de CV leiding lukt de hele middag niet. Er komt telkens lekkage. Het lukt pas eind vd middag.

Vanaf 16 oktober
is door kouder weer, te merken dat de vloerverwarming niet werkt. Bedrijf X lukt het niet de vloerverwarming ad praat te krijgen.

19 en 20 oktober
Ik bel bedrijf Vloerverwarming. Zij denken dat de leidingen van aan- en afvoer warm water misschien verwisseld zijn.

Ik vraag de manager van bedrijf X om een meer ervaren monteur. Hij wil graag dat zijn monteurs de karweien afmaken. De monteur komt. Het wordt vreselijk warm in de gang. De vloer in de kamer wordt niet warm. ‘s Avonds is het zo warm in de gang dat ik de stekker uit de vloerverwarming haal. Later blijkt dat de beveiliging niet op de vloerverwarming was aangebracht (bij te heet slaat deze af).

26 oktober
Omdat bedrijf X zegt dat zij niet verantwoordelijk zijn of de verwarming het doet, vraag ik bedrijf Vloerverwarming of zij me verder kunnen helpen. Bedrijf Vloerverwarming stuurt  een monteur. De vloerverwarming is goed. Het staat allemaal klaar maar de verwarming doet het niet.
De monteur Vloerverwarming herstelt ook even de beveiliging van de vloerverwarming zodat deze niet oververhit kan worden.

De monteur van bedrijf X komt diverse keren. Het lukt nog steeds niet.
Hij vervangt de thermosstaat. Dit helpt niet. Dan denkt hij dat de leiding die naar de thermosstaat gaat (van zolder tot kamer) kapot is. Dan denkt hij dat het ook nog de printplaat kan zijn. Ook duur. Maar ik heb nog garantie.
Bij het weggaan zegt hij ‘ik ben bang dat ik iets kapotgemaakt heb’.

De manager van bedrijf X stuurt een monteur van de fabrikant Intergaz langs.
De monteur van Intergaz is 5 minuten binnen geweest. Hij zag direct dat er iets (printplaat?) los zat waardoor er geen seintje naar de thermosstaat ging en de verwarming dus niet aansloeg. Volgens de monteur van Intergaz was dit veroorzaakt omdat iemand in de CV-kast had gewerkt en dit daardoor los was gaan zitten.
Ik heb inmiddels zoveel stress dat ik die niet meer kan loslaten.

Bespreekpunten:
- Van bedrijf X kreeg ik de facturen voor het koppelen van de vloerverwarming aan de CV. Deze facturen zijn oneerlijk gezien, zie verhaal hierboven, wat er gebeurt is. Ik wil graag een gesprek met de manager om een oplossing te vinden. Ondertussen betaal ik 8 januari 2024 een deel van de 1e factuur, 1000,- euro. De tweede factuur betreft de monteur van Intergaz. Die laatste factuur betaal ik niet omdat het een fout van de monteur van bedrijf X was dat de vloerverwarming niet werkte.
- Ik wil graag een gedetailleerde uitsplitsing van de kosten. Welke werkuren zijn op welke data geschreven. Het is ook oneerlijk om mij alle loonkosten in rekening te brengen.

Kan iemand mij nog verder adviseren?

3107 6 Rapporteer
ju
door juliomariner - Feb 8, 2024 om 14:38
1328 Antwoorden / 2 Vragen

ja, maak bovenstaand verhaal korter en zakelijker, zo gaat niemand dit lezen (ik in ieder geval niet)

sira
door sira Feb 8, 2024 om 15:45
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ook niet

Me
door Meindo Feb 9, 2024 om 13:42
64 Antwoorden / Vragen

Ik wel.

ne
door neodutchio - Feb 8, 2024 om 14:59
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Alles draait om bewijslast. Het nadeel in uw geval is dat u meerdere bedrijven hebt laten werken aan 1 systeem. Wie waarvoor verantwoordelijk is ligt helemaal aan de gemaakte afspraken. Want hoorde de warmtebeveiliging bij het installeren van de vloerverwarming, of bij het aansluiten? En als het onderdeel hoort bij de vloerverwarming, wist bedrijf X dat zij dit moesten monteren en hoorde dit ook bij hun takenpakket? Want systemen van anderen aansluiten geeft vaak problemen waarvoor niemand wil instaan.

Als de eindconclusie was dat er in de cv iets los zat, dan zal die veroorzaker moeten betalen voor het oplossen daarvan. Maar uw verhaal verteld niet of dit bedrijf X was die dit vergeten is of wellicht een andere partij die dat met een bepaalde reden los had gemaakt.

Daarnaast, omdat er verschillende partijen op verschillende momenten aan het werk zijn geweest kon er niets vooraf getest worden. Normaal word een vloerverwarming door 1 partij werkend opgeleverd en getest. Het bedrijf Vloerverwarming kon niet weten of alles zou werken en bedrijf X kan wel aansluiten, maar hoeft geen verstand te hebben van vloerverwarmingen.

Als u geen verstand hebt van dergelijke zaken, dan was het verstandiger geweest om dit aan 1 partij uit te besteden. Die partij is dan voor alles verantwoordelijk. Nu dat u zelf als aannemer bent gaan werken zal u alles zelf moeten uitzoeken. Een verkeerde vorm van besparing.

Janzegt
door Janzegt - Feb 8, 2024 om 16:57
125 Antwoorden / Vragen

Ik hoop voor u dat de vloerverwarming inmidels naar tevredenheid werkt.
Helaas is er een klassieke fout gemaakt, door 2 aannemers te laten werken aan hetzelfde systeem. Daardoor is het ook onmogelijk om te zeggen of de facturen oneerlijk zijn. Daarbij komt ook nog eens dat het niet duidelijk is wat er in de offertes staat.

Als ik uw verhaal lees, dan schrijft U over "het koppelen van de vloerverwarming" en daarna weer "het koppelen van de buizen". Echter, even verder in uw verhaal blijkt dat het koppelen van de buizen ook inhoud het verwijderen van radiatoren. En als dat niet goed in de offerte staat, dan wordt dit beschouwd als extra werkzaamheden.
Een aannemer hoeft u geen uitsplitsing te geven van de werkzaamheden die vallen binnen de offerte. Wel moeten extrakosten / meewerkosten worden gespecificeerd.
Mijn advies aan u is om een open en eerlijk gesprek aan te gaan met de aannemers, maar als u zelf niet weet welke werkzaamheden er gevraagd zijn aan de verschillende aannemers, dan zal het een moeilijk verhaal worden

hereistom
door hereistom - Feb 8, 2024 om 17:05
733 Antwoorden / 1 Vragen

De fout is dat er meerdere bedrijven bij zijn betrokken, het is mosterd na de maaltijd, maar u had één bedrijf alles moeten laten uitvoeren, nu wordt het een welles nietes spelletje tussen de verschillende bedrijven.
Ook is het verstandig om alles vooraf zwart op wit vast te leggen wie wat doet en wat het kost.
Ik ben bang dat u nu weinig kans maakt om de rekeningen niet te betalen, het ligt er maar aan wat er precies allemaal van te voren is afgesproken en of dit ook op papier staat om uw gelijk te halen.

Vl
door Vloerverwarming2023 - Feb 9, 2024 om 08:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor jullie bijdragen. Misschien niet duidelijk in mijn verhaal. Van tevoren zijn heldere afspraken gemaakt over wie wat doet. Bedrijf X heeft aangegeven dat zij het koppelen van de CV aan de vloerverwarming konden doen. Mondeling met hen besproken en dit staat op de offerte. Zij waren wel gepikeerd dat ik met een andere bedrijf in zee ging. Maar zij wisten de reden dat ik in november een grote operatie onderging en graag voor die tijd de vloerverwarming wilde. Achteraf had ik dit een jaar uit moeten stellen. Overigens was ik een goede klant van bedrijf X, zij zijn niet goedkoop, daar een CV gekocht en bij noodzakelijke klussen komen zij. Vanmorgen heb ik een gesprek met bedrijfX en k hoop dat we er redelijk juitkomen. Nogmaals dank.

ne
door neodutchio Feb 9, 2024 om 08:35
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het koppelen van de cv aan de vloerverwarming is nogal vaag. Immers, wie was verantwoordelijk voor de hittebeveiliging? Dat is juist het nadeel voor u. Alle werkzaamheden moeten voor beide bedrijven helder op papier staan. Wie doet exact wat en wie kan en wil verantwoording nemen voor wat.
Bedrijf X zal liever niet zaken gaan doen die bij de vloerverwarming horen en kunnen ook geen verantwoording nemen voor die zaken die ze zelf niet geleverd hebben.

1paul
door 1paul - Feb 9, 2024 om 11:41
3148 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft 1 cruciale fout gemaakt, u heeft steeds opdracht gegeven behalve, zo ik het begrijp, aan de monteur van intergaz, deze rekening is dan ook voor de opdrachtgever.

een voor u dure les en ja, het enigste wat er over blijft is in overleg gaan met bedrijf X (leerling) en dan maar hopen zonder dat je echt ergens recht op hebt!!