di
door dianadjowie Apr 20, 2012 om 11:20
Huishouden & energie

Afschrijving bankstel

Goedemorgen,

Wij hebben een banstel aangeschaft in juni 2010, waarde 2500 euro.

Na een jaar was het binnenwerk van de 2,5 zitsbank volledig
gebroken en is toen gerepareerd.
Nu is er weer precies hetzelfde aan de hand en het bedrijf waar het bankstel vandaan komt stuurt weer een reparateur langs van de fabriek.
Wij hebben echter aangegeven dat wij liever geen reparatie meer willen maar in goed overleg een vergoeding, waarna wij een ander bankstel aan willen schaffen bij dezelfde winkel.
Een andere keus is er namelijk niet.
De meneer van de winkel stond daar in principe niet onwelwillend tegenover maar het moet overlegd worden met de monteur.
Nu is mijn vraag: wat is een redelijke vergoeding die wij zouden kunnen krijgen voor een bankstel van nog geen 2 jaar oud en dat nu al voor de tweede keer stuk is?

14851 23 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 20, 2012 om 11:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

2 of 3 zits bank, hoeveel kreg je voor die € 2500,-- om idee van de te verwachten kwaliteit prijsverhouding te krijgen i.v.m. de afschrijving?

Vladja

mahadma
door mahadma - Apr 20, 2012 om 11:33
11707 Antwoorden / 51 Vragen

De levensduur van een bankstel is in de praktijk zeer verschillend. Een product van s&s is duidelijk wat anders als een gerenonommeerd écht merk. Dit betreft een bankstel van € 2.500,00 dus geen s&s kwaliteit. Vergeet echter niet, dat als je wat anders koopt je ook een "goede prijs" moet betalen voor de nieuwe bank. Dat er medewerking bestaat dat je nieuw kan"krijgen" is positief. Een bedrag als korting op een nieuwe bank van circa € 1500,00 zou ik redelijk vinden. Krijg je meer, dan is het een eenvoudige beslissing, maar het bedrag zal ook afhangen van welke bank met welk prijskaartje je terug koopt.

mahadma
door mahadma - Apr 20, 2012 om 11:39
11707 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik hier kijk is een afschrijving van 6 tot 8 jaar normaal te noemen. Dat zou in uw geval € 833 maximaal zijn. Lees verder de andere vraag, welliswaar uit het verleden, 2008, maar een indicatie heb je er zeker aan.

jo
door jorisw - Apr 20, 2012 om 12:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet niet dat afschrijving niet lineair gaat. Dus als een normale levensduur bijv. 8 jaar is, wil dat niet zeggen dat de bank na 2 jaar nog 75% waard is.

vladja
door vladja - Apr 20, 2012 om 13:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 20 apr 2012, 12:59]Vergeet niet dat afschrijving niet lineair gaat. Dus als een normale levensduur bijv. 8 jaar is, wil dat niet zeggen dat de bank na 2 jaar nog 75% waard is.

De afschrijvingskosten worden bepaald door de aanschafwaarde te verminderen met de restwaarde en de uitkomst hiervan vervolgens te delen door de economische levensduur. De berekende afschrijvingskosten kunnen dan omgezet worden in een percentage.

Waarom is de afschrijving van een bankstel niet lineair? Leg dat eens uit.

Vladja

aq
door aquaman - Apr 20, 2012 om 13:13
3 Antwoorden / 2 Vragen

Je heb te maken met goederen en een garantie tijd. Ondervindt je al hinder in de garantie periode, dan moet het verholpen worden.Na die periode ligt het aan de colance van de leverancier.Tip, neem een radertas mee, doet wonderen.

mahadma
door mahadma - Apr 20, 2012 om 14:18
11707 Antwoorden / 51 Vragen

"neem een radertas mee"

Maakt alleen maar uit als er een kamera zichtbaar bij is!

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2012 om 14:20
16927 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=aquaman schreef op vrijdag 20 apr 2012, 13:13]Je heb te maken met goederen en een garantie tijd. Ondervindt je al hinder in de garantie periode, dan moet het verholpen worden.Na die periode ligt het aan de colance van de leverancier.Tip, neem een radertas mee, doet wonderen.

of bedoelt u een RADAR tas? Dat is van de TROS, voor uw info.

zwemmer
door zwemmer - Apr 20, 2012 om 14:28
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als het binnenwerk na 2 1/2 jaar volledig gebroken is dan vermoed ik dat er niet alleen gewoon op gezeten is, maar dat de bank zwaarder belast is. Zou dat kunnen?

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Apr 20, 2012 om 14:46
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Geen 2 1/2 jaar , maar nog geen twee jaar geen twee jaar had ik moeten schrijven. Dat is erg kort.

di
door dianadjowie - Apr 20, 2012 om 17:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

De bank wordt normaal belast, mijn man en ik zijn met zijn tweeen,
dus van overbelasting is geen sprake!
En hij was na een jaar al stuk! Nog nooit mee gemaakt met andere bankstellen,
zelfs niet toen de kinderen nog thuis waren.

mahadma
door mahadma - Apr 20, 2012 om 17:48
11707 Antwoorden / 51 Vragen

Toch niet gekocht op maandagmorgen vroeg?

zwemmer
door zwemmer - Apr 20, 2012 om 18:48
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Niet te geloven. Welk materiaal, welke winkel?

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 20, 2012 om 19:05
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een bank in deze prijs hoorde tenminste 10 jaren mee te gaan.
Is deze toen goed hersteld?
Als je twijfel, je moet ze nogmaals een kans geven met niet herstelde maar nieuwe vering erin.

Als het opnieuw na herstel weer fout gaat is de koop te Ontbinden.
Dus als na herstel nu het weer fout gaat zo snel mogelijk Ontbinden aankoop en 10% per jaar afschrijven is redelijk omdat het niet normale slijtage maar productie fout gaat.

ikbenik
door ikbenik - Apr 20, 2012 om 19:13
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De afschrijving heeft niets met de levensduur te maken waarbij het product probleemloos mee dient te gaan.

Zaken die van belang zijn:
- wat heeft de TS voor de koop aan de verkopende partij medegedeeld.
- de uitspraken van de verkopende partij
- de uitspraken van de fabrikant.

vladja
door vladja - Apr 20, 2012 om 19:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 20 apr 2012, 19:13]De afschrijving heeft niets met de levensduur te maken waarbij het product probleemloos mee dient te gaan.

Zaken die van belang zijn:
- wat heeft de TS voor de koop aan de verkopende partij medegedeeld.
- de uitspraken van de verkopende partij
- de uitspraken van de fabrikant.

Leg die uitspraak eens voor aan een boekhouder, econoom of accountantskantoor.

Vladja

ikbenik
door ikbenik - Apr 20, 2012 om 20:40
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 20 apr 2012, 19:29][quote=ikbenik schreef op vrijdag 20 apr 2012, 19:13]De afschrijving heeft niets met de levensduur te maken waarbij het product probleemloos mee dient te gaan.

Zaken die van belang zijn:
- wat heeft de TS voor de koop aan de verkopende partij medegedeeld.
- de uitspraken van de verkopende partij
- de uitspraken van de fabrikant.

Leg die uitspraak eens voor aan een boekhouder, econoom of accountantskantoor.

Vladja

Een product heeft wel een afschrijvingsperiode. Na die periode is het product afgeschreven en economisch niets meer waard.

Echter is die periode voor de verkopende partij van geen belang.
Die afschrijvingsperiode is niet die periode waarin een product probleemloos mee dient te gaan en is de verkopende partij ook niet aansprakelijk voor ieder defect aan het product.

Oftewel: de garantieperiode en de periode van non-conformiteit staan helemaal los van elkaar en ook los van de afschrijvingsperiode.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 20, 2012 om 21:48
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een bank heeft een iets langere levensduur maar na een jaar of 20 is de restwaarde elk jaar gelijk.
Daarna komt de antiek waarde dus zolang niet versleten is een stoel of bank soms wel 50 jaren bruikbaar.

Alleen is de afschrijving normaal in een jaar of 10 omdat nieuwe meestal spaanplaat en zo meubels minder.
Ik zie deze prijs voor 2½ zits vrij redelijk is dus tenminste 10 jaren... en meestal langer.

Uit de vraag begrijp ik dat het een binnenvering is die defect ging en de stof nog schoon en heel is.
Dan is het duidelijk geen slijtage maar constructie fout.

Gezien de eerste matige herstel moet het nu dus vernieuwd worden en niet even aan elkaar geknoopt worden.
Als het een 3de keer opnieuw stuk gaat Koop ONTBINDEN.
Dan heeft U recht op geld terug.

zoekster
door zoekster - Apr 20, 2012 om 22:17
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik niet uit uw verhaal begrijp, bestaat dit bankstel uit 1 stuk of 2 stuks, m.a.w. is er naast de 2,5 zitsbank nog een andere bankje, een twee zits of misschien een bijbehorende fauteuil? En wilt u een heel nieuw bankstel kopen (met korting)? Want dan is er nog een deel van het oude stel dat wel voldoet en dat zal natuurlijk ook meespelen in het bepalen van de korting die u wilt hebben/ kunt krijgen voor het nieuwe bankstel.

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2012 om 22:33
16927 Antwoorden / 108 Vragen

zoekster, volgens mij is een bankstel 2 banken dus aannemelijk dat er twee 2½ zitters zijn, trouwens tegenwoordig (bijna) de geijkte maat. Denk niet trouwens dat er veel "vergoeding" voor ontvangen word. Dat word dus waarschijnlijk weer repareren. Nu maar even afwachten of de winkelier zijn welwillendheid ook toont. 't Is te hopen.

zoekster
door zoekster - Apr 20, 2012 om 22:43
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, ik weet dat een bankstel uit 2 delen bestaat, het vreemde is dat er over het andere stuk niet gesproken wordt, door niemand hier. alsof het hier om een stuk van 2500 euro gaat. Want hoe zit het met de staat van dat andere stuk, is dat ook van bedenkelijke kwaliteit? Wil TS alle twee de stukken vervangen voor een ander stel met grote korting? Dat maakt nogal uit voor de eventuele vergoeding.

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2012 om 22:50
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, ik ben Peter van den Hurk niet, dus "ik zie" niet wat TS nu in zijn/haar totaliteit heeft gekocht. Misschien word dit nog gemeld.

di
door dianadjowie - Apr 21, 2012 om 09:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb duidelijk vermeld dat het een bankstel betreft, waaruit je af kunt leiden dat
het in ieder geval om 2 banken gaat.
In dit geval een 2 1/2 en een 2 zitsbank. De 2 zitsbank begint dezelfde verschijnselen te vertonen dus je kunt de klok erop gelijk zetten dat het dezelfde
kant op gaat!
En natuurlijk willen wij heel graag een ander bankstel! Maar wij vinden het ook logisch dat er bij betaald moet worden en dat was dan ook mijn vraag: wat is redelijk in dit geval!