jftm
door jftm Jun 9, 2011 om 15:11
Huishouden & energie

Allemaal betalen aanTennet, om mensen, onder hoogspanningsmasten, uit te kopen ?

Vandaag 9 juni is in het nieuws dat onze minister Verhagen, netbeheerder TenneT gaat steunen in hun besluit om woningen onder hoogspanningsmasten, uit te kopen.
Helaas gaat dat straks uit onze portemonnee, want Tennet mag 3500 huizen voor een bedrag van meer dan een half miljard Euro, in rekening brengen bij de rest van nederland.
Ik kijk even terug in een vraag van bvr64 op 11 juli 2009;

=bvr64 schreef op zaterdag 11 jul 2009, 13:48: Ik woon bijna recht onder een hoogspannings verbinding van 150kv.  (trace Wateringen-Nieuwe Waterweg) Tennet wil deze verbinding verhogen naar 380KV. Ik schat dat de onderste kabels op ongeveer 30 meter van mijn huis verwijderd zijn. Ik ben hier niet gerust op en vraag me af of ik hier kan en mag blijven wonen. Is er een expert die mij hierover wat kan vertellen?  Een verwijzing heeft naar een website is ook prima, zelf kan ik weinig concrete informatie op het web vinden. Ongeveer twee weken geleden heb ik Tennet al aangeschreven, maar ik heb hier nog geen reaktie op gehad. Bert

Hierin staat dat TenneT besloten heeft het deel boven die woning te verhogen naar 380kV. Laat dat nu net het betreffende hoogspanningsnet zijn waar men nu van zegt dat het niet veilig is en eigenlijk "onhandig" is dat het boven woningen zit!
In mijn visie was het in nederland verboden om huizen te bouwen onder die dingen, en dus ook verboden om masten te bouwen boven woningen (een bepaalde breedte vrijhouden).
De discussie hier is dus;
Waarom moeten wij betalen voor gewijzigde denkbeelden van TenneT en waarom moeten wij veel mensen via TenneT betalen die hiervoor vaak zelf gekozen hebben (bvr64 dus in ieder geval niet vrijwillig)?

1188 7 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jun 9, 2011 om 15:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Deze maatregel past weer prima in het plukze beleid van Nederland.

marcel75
door marcel75 - Jun 9, 2011 om 22:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, ik ben van mening dat als je een huis koopt onder of nabij een hoogspanningsmast, dat je bewust en willens en wetens dat risico loopt. Als je vervolgens nog eens heel makkelijk en met winst van je huis af kan komen, vind ik dat schandalig! Deze maatregel gaat voor pandjesbazen een leuke handel opleveren!

nb
door nbw - Jun 10, 2011 om 02:43
521 Antwoorden / 24 Vragen

Arrgh @marcel75. Hoe simpel nog kun je denken. Is het ooit bij je opgekomen dat ondanks bezwaren tot de hoge raad toe een nieuwe mast zomaar boven of nabij jouw huis geplaatst kan worden.Dus je had al een huis gekocht en dan komt dit.

Wat een bekrompenheid Gezien deze goedkeuring van uitkoopbeleid van Tennet zou ik me nog veel meer zorgen maken. Blijkbaar is het toch niet zo gezond voor mensen.

Het trieste is dat er bewezen meer kankergevallen zijn nabij hoogmasten. Echter niet bewezen voldoende voor het grotere goed. De stroomvoorziening voor ons allen.Zodat Marcel hier kan zeggen wat ie zegt net als ik.

börgemeister
door börgemeister - Jun 10, 2011 om 04:10
506 Antwoorden / 25 Vragen

Las het ook op teletekst.

Wij, TENNET, kopen die huizen op, berekenen wij de kosten ca. € 4,50 door naar onze klanten door, die toch geen uitweg hebben om te veranderen van aanbieder.

Tennet klinkt (klonk) als 'Tenno' en 'Tenno' is Ja[pans voor 'keizer'! Tennet voelt zich althans zich 'heersend keizer'!

börgemeister
door börgemeister - Jun 10, 2011 om 04:16
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=nbw schreef op vrijdag 10 jun 2011, 02:43]Arrgh @marcel75. Hoe simpel nog kun je denken. Is het ooit bij je opgekomen dat ondanks bezwaren tot de hoge raad toe een nieuwe mast zomaar boven of nabij jouw huis geplaatst kan worden.Dus je had al een huis gekocht en dan komt dit.

Wat een bekrompenheid Gezien deze goedkeuring van uitkoopbeleid van Tennet zou ik me nog veel meer zorgen maken. Blijkbaar is het toch niet zo gezond voor mensen.

Het trieste is dat er bewezen meer kankergevallen zijn nabij hoogmasten. Echter niet bewezen voldoende voor het grotere goed. De stroomvoorziening voor ons allen.Zodat Marcel hier kan zeggen wat ie zegt net als ik.

Wel 41 jaar terug in de nabijheid van een hoogspanningsmasten met kabels gewoond. Destijds ben ik wel van mijn (petit-mal) epilepsie genezen, dat was het positieve gevolg van.

pino123
door pino123 - Jun 10, 2011 om 07:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Idiote maatregel, maar of het nu via de regering wordt betaald, of via de stroomrekening, we draaien toch wel voor de kosten op.

marcel75
door marcel75 - Jun 10, 2011 om 08:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

NBW,
Goed lezen is ook een vak. Als je een huis koopt dat onder of nabij een mast staat (de mast staat er dus al), dan zie je die mast al voordat je het huis koopt. Een zelfde redenering gaat bijvoorbeeld ook op voor mensen die in Halfweg (tussen Amsterdam en Haarlem) een huis kopen en vervolgens gaan klagen over de overkomende vliegtuigen.

Daarnaast is juist op dit moment nog niet aangetoond dat de gezondheidsklachten gerelateerd kunnen worden aan de hoogspanningskabels. Ik wil niet meteen zeggen dat het dus gezond is, maar er zijn nog teveel elkaar tegensprekende onderzoeken.