Andere tarieven
Zowel mijn buurman als ik zitten bij Greenchoice. Het is een nieuwbouwhuis en beide huizen zijn identiek en gelijktijdig opgeleverd. Destijds hadden we allebei een contract voor 3 jaar. Allebei onze contracten eindigde vorig jaar mei en allebei moesten we over op variablele contracten ivm de gasprijs in mei 2022. Een maand geleden kregen we allebei onze eind nota en daaruit bleek dat ik 200 kuub minder heb verstookt dan mijn buurman (800 om 1000) maar dat ik op jaarbasis 600 euro meer heb moeten betalen. Stroom zat geen verschil in. Bij nader inzien heb ik vanaf oktober 2022 veel hogere tarieven gekregen dan mijn buurman, ondanks dat onze huizen hetzelfde zijn, slimme meter etc. Bij navraag bij greenchoice krijg ik alleen maar te horen dat ik niet met mijn buurman mag vergelijken. Normaal zou ik het daar mee eens zijn, ware het niet dat onze situatie gelijk is. Nogmaals zelfde huis, gezinssamenstelling, zelfde energieleverancier met op hetzelfde moment einde vast contract naar variabel contract. Het voelt voor mij alsof mijn lagere verbruik gecompenseerd moest worden met een hoger tarief. Iemand een idee waar ik nog meer terecht kan dan alleen mijn energieleverancier? Heeft iemand hetzelfde ervaren?
De meter bepaald UW gebruik, en dat kan per gezin (in de ruimste zin ) best verschillen. De een gebruikt meer als een ander of minder. Het leven van u en uw buurman kan zo maar het nodige verschillen.
Had 1 van de 2 toevallig al een eerder contract bij dezelfde leverancier? Of hadden jullie in het verleden verschillende leveranciers? Ik heb wel eens gezien (weliswaar niet bij een energiebedrijf) dat kortingen of tarieven afhingen van waar je vandaan overstapte. Bijvoorbeeld: als greenchoice veel klanten van eneco zou willen overnemen dan kunnen ze eneco klanten speciale tarieven bieden.
Maar los van dat: ze mogen verschillende tarieven bieden.
Uw buurman heeft blijkbaar voor een hoger maandelijks voorschotbedrag gekozen dan u heeft gedaan. Stel uw buurman is zo slim geweest om het maandelijkse voorschot naar boven bij te stellen dan worden de reeds betaalde voorschotten op de jaarafrekening in mindering gebracht en het teveel aan betaalde voorschotten wordt terug gestort. Greenchoice hanteert voor iedereen dezelfde tarieven dus kan het niet zo zijn dat uw buurman lagere tarieven aangeboden heeft gekregen. Blijkbaar heeft u het maandelijkse voorschot niet naar boven bijgesteld toen u van vast naar variabel overging met als gevolg een fikse nabetaling.
Ik durf te wedden dat je buurman langer klant is bij Greenchoice dan jij. Meerdere leveranciers (misschien wel allemaal) gaven klanten die al langer klant waren gunstiger tarieven. Dergelijke berichten heb ik vorig jaar voorbij zien komen van o.a. Vattenfall en Essent. Eindelijk eens een financieel voordeel voor 'zitten blijvers'. ;-))
Het zal wel heel erg toevallig zijn als het verbruik van uw buurman hetzelfde is als van u.
Ook al is het huis en de samestelling hetzelfde, geen mens is hetzelfde, dus het verbruik ook niet.
Als het verbruik dan toch echt hetzelfde zou zijn, dan ligt het waarschijnlijk aan de verschillende maandelijkse voorschotten die u heeft betaald.
TS heeft het over tarieven, niet over gebruik.
Het kan best eens zijn dat U of ow buurman dat contract een paar dagen eerder of later hebben afgesloten en daardoor in een ander tarief terecht is gekomen.
Hebt u nou inderdaad andere tarieven gehad of een ander voorschot betaald? Hoe zijn die tarieven dan tot stand gekomen, hebben u en uw buurman dan twee offertes van (ongeveer) dezelfde datum en verschillende tarieven?
Ik heb inderdaad andere tarieven gekregen. Voorschotten doen er niet toe, of je nou 10 euro of 300 euro per maand betaald aan de energie maatschappij, op de eind afrekening bepaald alleen je verbruik maal je tarieven wat de eind som is.
Ik heb dus minder verbruikt (800 om 1000 kuub gas) dan mijn buurman, maar zijn tarieven waren vanaf de herfst veel gunstiger. Waardoor mijn eind afrekening 600 Euro hoger is. Misschien hebben ze een fout gemaakt bij hem, dat gun ik hem van harte (we zijn goede buren) maar waarom hij veel lager heeft gekregen is onduidelijk. Dus ja, onze offertes gingen vanaf oktober verschillen. Nu zijn ze sinds maart weer gelijk. Voor de duidelijkheid, hij betaalde variabel in de winter 1,6 voor gas en ik 3.7.
En als u dan een offerte krijgt, kunt u die gasprijs dan nog ergens mee vergelijken? Staat die prijs dan bijvoorbeeld ook op de site of komt die echt uit te lucht vallen? Met wat u nu weet kunt u niet zien of uw buurman nou inderdaad een mazzeltje heeft gehad door een vergissing of u pech (door een vergissing)
Het tijdstip van afsluiten is erg relevant voor de te betalen prijs. Het is goed mogelijk dat u uw nieuwe overeenkomst op een zaterdag heeft afgesloten tegen 'Tarief X' en uw buurman op de maandag erna, tegen 'Tarief Y'. Het moge duidelijk zijn dat energiecontracten vorig jaar vooral op dagprijzen gebaseerd werden.
Zelf kreeg ik vorig jaat een aanbod van Eneco, waarbij mijn tarief 3.2x het oude tarief was (Schrik!)
Een korte zoektocht op Internet leverde mij een nieuw contract op dat 1.6x het oude tarief was. (Vreemd genoeg bij .... Eneco)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer