St
door Steven J May 23, 2023 om 14:07
Huishouden & energie

Andere tarieven

Zowel mijn buurman als ik zitten bij Greenchoice. Het is een nieuwbouwhuis en beide huizen zijn identiek en gelijktijdig opgeleverd. Destijds hadden we allebei een contract voor 3 jaar. Allebei onze contracten eindigde vorig jaar mei en allebei moesten we over op variablele contracten ivm de gasprijs in mei 2022. Een maand geleden kregen we allebei onze eind nota en daaruit bleek dat ik 200 kuub minder heb verstookt dan mijn buurman (800 om 1000) maar dat ik op jaarbasis 600 euro meer heb moeten betalen. Stroom zat geen verschil in. Bij nader inzien heb ik vanaf oktober 2022 veel hogere tarieven gekregen dan mijn buurman, ondanks dat onze huizen hetzelfde zijn, slimme meter etc. Bij navraag bij greenchoice krijg ik alleen maar te horen dat ik niet met mijn buurman mag vergelijken. Normaal zou ik het daar mee eens zijn, ware het niet dat onze situatie gelijk is. Nogmaals zelfde huis, gezinssamenstelling, zelfde energieleverancier met op hetzelfde moment einde vast contract naar variabel contract. Het voelt voor mij alsof mijn lagere verbruik gecompenseerd moest worden met een hoger tarief. Iemand een idee waar ik nog meer terecht kan dan alleen mijn energieleverancier? Heeft iemand hetzelfde ervaren?

2085 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 23, 2023 om 14:13
11735 Antwoorden / 52 Vragen

De meter bepaald UW gebruik, en dat kan per gezin (in de ruimste zin ) best verschillen. De een gebruikt meer als een ander of minder. Het leven van u en uw buurman kan zo maar het nodige verschillen.

rj
door rjw May 23, 2023 om 19:19
3382 Antwoorden / 5 Vragen

TS heeft het over tarieven, niet over het gebruik.

St
door Steven J May 24, 2023 om 13:24
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad RJW. Het zou sommige sieren beter te lezen voordat ze reageren.

rj
door rjw - May 23, 2023 om 14:43
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Had 1 van de 2 toevallig al een eerder contract bij dezelfde leverancier? Of hadden jullie in het verleden verschillende leveranciers? Ik heb wel eens gezien (weliswaar niet bij een energiebedrijf) dat kortingen of tarieven afhingen van waar je vandaan overstapte. Bijvoorbeeld: als greenchoice veel klanten van eneco zou willen overnemen dan kunnen ze eneco klanten speciale tarieven bieden.

Maar los van dat: ze mogen verschillende tarieven bieden.

ro
door ronny530 - May 23, 2023 om 14:47
2900 Antwoorden / 41 Vragen

Uw buurman heeft blijkbaar voor een hoger maandelijks voorschotbedrag gekozen dan u heeft gedaan. Stel uw buurman is zo slim geweest om het maandelijkse voorschot naar boven bij te stellen dan worden de reeds betaalde voorschotten op de jaarafrekening in mindering gebracht en het teveel aan betaalde voorschotten wordt terug gestort. Greenchoice hanteert voor iedereen dezelfde tarieven dus kan het niet zo zijn dat uw buurman lagere tarieven aangeboden heeft gekregen. Blijkbaar heeft u het maandelijkse voorschot niet naar boven bijgesteld toen u van vast naar variabel overging met als gevolg een fikse nabetaling.

Mabelle
door Mabelle - May 23, 2023 om 16:07
632 Antwoorden / 1 Vragen

Ik durf te wedden dat je buurman langer klant is bij Greenchoice dan jij. Meerdere leveranciers (misschien wel allemaal) gaven klanten die al langer klant waren gunstiger tarieven. Dergelijke berichten heb ik vorig jaar voorbij zien komen van o.a. Vattenfall en Essent. Eindelijk eens een financieel voordeel voor 'zitten blijvers'. ;-))

hereistom
door hereistom - May 23, 2023 om 17:07
755 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal wel heel erg toevallig zijn als het verbruik van uw buurman hetzelfde is als van u.
Ook al is het huis en de samestelling hetzelfde, geen mens is hetzelfde, dus het verbruik ook niet.
Als het verbruik dan toch echt hetzelfde zou zijn, dan ligt het waarschijnlijk aan de verschillende maandelijkse voorschotten die u heeft betaald.

rj
door rjw May 23, 2023 om 19:19
3382 Antwoorden / 5 Vragen

TS heeft het over tarieven, niet over gebruik.

Franske1958
door Franske1958 - May 23, 2023 om 17:37
460 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan best eens zijn dat U of ow buurman dat contract een paar dagen eerder of later hebben afgesloten en daardoor in een ander tarief terecht is gekomen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 23, 2023 om 20:29
2273 Antwoorden / Vragen

Hebt u nou inderdaad andere tarieven gehad of een ander voorschot betaald? Hoe zijn die tarieven dan tot stand gekomen, hebben u en uw buurman dan twee offertes van (ongeveer) dezelfde datum en verschillende tarieven?

St
door Steven J May 24, 2023 om 13:32
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad andere tarieven gekregen. Voorschotten doen er niet toe, of je nou 10 euro of 300 euro per maand betaald aan de energie maatschappij, op de eind afrekening bepaald alleen je verbruik maal je tarieven wat de eind som is.
Ik heb dus minder verbruikt (800 om 1000 kuub gas) dan mijn buurman, maar zijn tarieven waren vanaf de herfst veel gunstiger. Waardoor mijn eind afrekening 600 Euro hoger is. Misschien hebben ze een fout gemaakt bij hem, dat gun ik hem van harte (we zijn goede buren) maar waarom hij veel lager heeft gekregen is onduidelijk. Dus ja, onze offertes gingen vanaf oktober verschillen. Nu zijn ze sinds maart weer gelijk. Voor de duidelijkheid, hij betaalde variabel in de winter 1,6 voor gas en ik 3.7.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 24, 2023 om 13:53
2273 Antwoorden / Vragen

En als u dan een offerte krijgt, kunt u die gasprijs dan nog ergens mee vergelijken? Staat die prijs dan bijvoorbeeld ook op de site of komt die echt uit te lucht vallen? Met wat u nu weet kunt u niet zien of uw buurman nou inderdaad een mazzeltje heeft gehad door een vergissing of u pech (door een vergissing)

NatureTravel
door NatureTravel - May 24, 2023 om 15:06
646 Antwoorden / 8 Vragen

Het tijdstip van afsluiten is erg relevant voor de te betalen prijs. Het is goed mogelijk dat u uw nieuwe overeenkomst op een zaterdag heeft afgesloten tegen 'Tarief X' en uw buurman op de maandag erna, tegen 'Tarief Y'. Het moge duidelijk zijn dat energiecontracten vorig jaar vooral op dagprijzen gebaseerd werden.

Zelf kreeg ik vorig jaat een aanbod van Eneco, waarbij mijn tarief 3.2x het oude tarief was (Schrik!)

Een korte zoektocht op Internet leverde mij een nieuw contract op dat 1.6x het oude tarief was. (Vreemd genoeg bij .... Eneco)