Ro
door Ronald van de Wiel Nov 14, 2022 om 11:12
Huishouden & energie

Beko koelvriescombinatie stroomverbruik

Gezien de huidige energieprijzen heb ik alle apparaten in huis gecontroleerd op stroomverbruik. Wat me opviel is dat de Beko koelvriescombinatie behoorlijk stroom aan het verbruiken is. Mijn Beko koelvriescombinatie is 6 jaar oud. Op het energielabel van Beko staat dat deze combinatie een gemiddeld verbruik heeft van 370 kW per jaar. Ik heb de stroommeter minimaal 7 dagen gebruikt op de combinatie en kom uit op een gemiddeld verbruik van 1100 kW per jaar. Dit is aanzienlijk hoger dan het voorschreven gemiddelde. Een lokale Beko dealer heeft de combinatie gecheckt en samen met Beko technische dienst een oplossing geboden. De printplaat (regelaar) is vervangen (€300) en hierdoor is het stroomverbruik van 1100 naar 850 kW gegaan. Ook dit is naar mijn idee veel te veel.
Ik heb het idee dat de compressor teveel aanspringt, waardoor het stroomverbruik omhoog schiet.

Inmiddels zijn we 6 weken verder en de lokale Beko-dealer en Asogem (support Beko) kunnen geen oplossing bieden. Ik heb contact gezocht met Beko maar die geven totaal niet thuis. Ze verwijzen me naar Asogem, maar ook die komen niet met een oplossing.

Dus als iemand een suggestie heeft, graag.

7584 22 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Nov 14, 2022 om 11:32
856 Antwoorden / 3 Vragen

Uhmmmm tja,

wat verwacht je van een vriezer die zes jaar oud is? Dat hij door het vervangen van die printplaat ineens nauwelijks energie verbruikt? Get real... het is al netjes dat, voor 300€, het verbruik naar beneden is gegaan. Was het niet verstandiger geweest om die 300€ te spenderen (uiteraard met nog wat extra euros) aan een nieuwe zuiniger vriezer te spenderen.

Bij Beko ga je hoe je het ook wendt of keert bot vangen... de fabrieksgarantie is allang voorbij.

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 14, 2022 om 12:02
Antwoorden / 1 Vragen

Als alle koelvriescombinaties na 5-6 jaar zoveel gaan gebruiken dan klopt er iets niet aan het produkt. Ook Asogem geeft aan dat dit niet een normaal verbruik is.
Natuurlijk is het achteraf altijd makkelijk om te zeggen dat ik die 300 euo had moeten spenderen aan een nieuw koelvriescombinatie. Maar zowel de lokale dealer als Asogem hebben aangeven dat dit de oplossing was voor het probleem. Dus dan is 300 euro tov minimaal 1000 euro een prima investering.
Helaas heeft het anders uitgepakt. Ik ben geen specialist op dit gebied dus kan daar dus ook niet over oordelen.

Ag
door Agamemnon Nov 14, 2022 om 12:38
82 Antwoorden / 7 Vragen

5-6 jaar is niet oud voor een koelvriescombinatie. Ik heb zelf een van 16 of 17 jaar in gebruik en die gebruikt momenteel ca 230 kWh op jaarbasis. Maar ik heb nog niet in de zomer gemeten, zal dan iets meer zijn. Als ik me goed herinner stond er destijds een jaarverbruik van ca 266 kWh op. Klopt dus wel aardig die inschatting van de fabrikant. (Siemens). Toen ik een tijdje geleden per ongeluk de snelvriesknop of boosterknop een week ingeschakeld had ging het stroomverbruik die week wel behoorlijk omhoog.

sira
door sira - Nov 14, 2022 om 11:40
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Alles hangt ook af van de ruimte waar hij staat, te warm is niet goed, maar te koud ook niet.

Is dit een koel/vriescombinatie waarvan beide delen apart zijn te regelen?

€ 300,- uitgeven aan een combinatie die al 6 jaar oud is, had ik nooit gedaan, dan was ik op zoek gegaan naar een andere. En ja, die zijn duurder dan die reparatie, maar naar alle waarschijnlijkheid zuiniger.

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 14, 2022 om 12:04
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de lokale dealer van Beko staat de koelvriescombinatie in een prima ruimte. Dus hier zit niet het probleem.
De koel/vriescombinatie zijn idd apart te regelen.

Zoals al eerder gezegd, achteraf is het makkelijk oordelen of die 300 euro een prima investering is geweest.

sira
door sira Nov 14, 2022 om 12:11
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals al eerder gezegd, achteraf is het makkelijk oordelen of die 300 euro een prima investering is geweest.

Het is bij mij geen kwestie van achteraf oordelen, ik had het sowieso nooit gedaan. Een koel/vriescombinatie gaat 10 à 12 jaar mee, hangt af van merk, maar voor hetzelfde geld gaat de uwe over 2 jaar stuk en dan is het een hele dure investering geweest.

tenormin
door tenormin Nov 14, 2022 om 16:07
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, mijn oude koel/vriescombinatie heeft het 26 jaar goed gedaan. Wel 2 aparte motoren. Toen de vriezer het begaf heb ik me nog een tijd kunnen behelpen met ook een oudje wat er in het hok stond. Tot de koelkast ging "vriezen". Heb nu sinds enige maanden een Samsung van mijn zoon gekregen die 120Kw p.j. verbruikt. Wat heel goed valt af te lezen op het gebruik. ☺

sira
door sira Nov 14, 2022 om 16:31
2345 Antwoorden / 24 Vragen

@Tenormin
Ja, ik heb ook met mijn vorige koelkast 40 jaar gedaan, maar de apparaten van nu zijn niet meer te vergelijken met de degelijke apparaten die we voorheen hadden.
Je nieuwe Samsung gaat echt geen 26 jaar mee.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 14, 2022 om 12:13
2065 Antwoorden / Vragen

Geen suggesties, als je leverancier aangeeft verder geen mogelijkheden te zien lijkt het mij klaar. Tenzij je van plan bent er een zaak van te maken maar dat lijkt mij niet erg logisch voor een apparaat van zes jaar oud.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 14, 2022 om 12:32
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronald ,

Om welk type/model gaat het?

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 14, 2022 om 13:59
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om het volgende type: GN162430X

koekeloer
door koekeloer Nov 17, 2022 om 12:57
562 Antwoorden / 18 Vragen

@geboren amsterdammer. Waarom vraagt u het typenummer en doet u niets met het antwoord?

ro
door ronny530 - Nov 14, 2022 om 13:05
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Uw idee dat de compressor te vaak aanspringt kan kloppend zijn omdat de combinatie enkel stroom verbruikt als de compressor draait. De printplaat bevat ook de thermostaat voeler en die voeler veroorzaakt 9 van de 10 keer een verkeerde temperatuurmeting. Mocht het zo zijn dat die voeler ook mee vervangen is dan kan het met de temperatuur instelling te maken hebben waardoor het in de combinatie veel te koud wordt. Om dat te controleren is een temperatuurmeter in de combinatie leggen een optie en als dan blijkt dat de temperatuur onder de 4 graden duikt en kunt u middels de temperatuur instelling de temperatuur naar boven bijstellen. 4 graden is de ideale temperatuur maar 6 graden kan ook goed en scheelt ook weer een boel stroom. Het stoomverbruik is wel gedaald dus lijkt het me wel dat de deurrubbers nog goed zijn en de compressor staat ook op zijn tijd af en dat maakt dat de voeler ook werkt m.i. blijft dan een onjuiste temperatuurinstelling over.

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 14, 2022 om 14:15
Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de koel-vriescombinatie op standby draait verbruikt deze gemiddeld 20 watt. Bij het draaien van de compressor verbruikt deze gemiddeld 120 watt. Aangezien het gemiddelde utikomt op ongeveer 850 kW per jaar maakt de compressor wel veel 'over'uren.
Ik heb een temperatuurmeter zowel in de koel als vriezer gedeelte gebruikt om idd de temperatuur te meten. Het koel-gedeelte blijft prima op temperatuur. Het vriesgedeelte geeft regelmatig wat schommelingen. Dit heb ik ook aangegeven aan Beko.

Standaard staat de vriezer ingesteld op -18 graden en de koeling op 6 graden.

Ag
door Agamemnon Nov 14, 2022 om 15:36
82 Antwoorden / 7 Vragen

Wat gebruikt er 20 Watt in Standby? Een altijd brandende verlichting? Ingebouwde Wifi router? Mijn koelvries gebruikt 0,0 in standby en ca 90 als de compressor aanslaat.

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 15, 2022 om 08:45
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen idee wat er gebeurt in standby-stand. Dat was ook een vraag aan Beko, Asogem en de lokale dealer, maar helaas nog geen antwoord gekregen.
Er zit geen ingebouwde wifi-router in.

ro
door ronny530 Nov 15, 2022 om 13:30
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De combinatie gaat niet in standby omdat de elektronica die de compressor en een eventuele temperatuur display aanstuurt in werking blijft en dat verklaard ook die 20 watt verbruik. Een coventionele mechanische thermostaat bestaat uit een voeler die een aan/uit schakelaar bedient. Wat me bevreemd is dat de temperatuur in het koelgedeelte constant blijft en die van het vriesgedeelte schommelt want die zou als de deur niet geopend is geweest constant moeten zijn. Misschien dat er toch koude weglekt door het deurubber of een slecht sluitende deur van het vriesgedeelte.

atlas1302
door atlas1302 - Nov 14, 2022 om 14:02
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als je nog van die 300 euro inleg wilt profiteren, zou ik er een tijdschakelaar tussen zetten. Beetje uitkienen schakel cyclus, en dan is de tijdschakelaar de thermostaat die de boel regelt.

Maar persoonlijk had ik het ook niet gedaan die 300 euro, mijn LG begon ook kuren te krijgen na 6 jaar...weg ermee. Dat is niet achteraf, maar vooraf rekenen houden, dat je dit kan overkomen. Blijven stomme dingen die koelkast/vries dingen, de één gaat 15 jaar mee en de ander 6 jaar.

CP
door CPV Nov 16, 2022 om 14:34
21 Antwoorden / Vragen

Ik denk niet dat een tijdschakelaar gaat helpen. Als de koelkast zoveel moet koelen, zal hij op de momenten dat de tijdschakelaar aan staat, veel meer gaan koelen om toch de temperatuur op peil te houden.

atlas1302
door atlas1302 Nov 16, 2022 om 14:47
341 Antwoorden / 13 Vragen

Misschien koelt ie wel te goed terwijl het helemaal niet nodig is. Heeft TS de temp. al gemeten bij aanslaan en afslaan? Ik had dat met die LG ook, en die staat nu voor spare parts. Zijn de drukken wel goed in het systeem?

Als mijn bier maar koel blijft vind ik het meer dan genoeg, de rest moet er dan maar aan geloven. (lol).

ro
door ronny530 - Nov 14, 2022 om 15:32
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Meet het stroomverbruik eens per uur omdat de compressor niet altijd ingeschakeld wordt. Als de compressor in en uur tijd 30 minuten actief in werking is geweest dan wordt het stroomverbruik geen 120 watt per uur maar 60 watt per uur omdat de compressor gedurende 30 minuten niet actief is geweest.

wi
door willems123 - Nov 14, 2022 om 15:37
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb een LG Amerikaanse koelkast van 12 jaar oud, tijdens onze vakantie, heb ik alles stekkers van elek. apparaten eruit getrokken, behalve de koelkast....na de vakantie, controleer ik de dagelijks elk. verbruik in mijn account van mijn energie leverancier, ong. 2kW per dag.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2022 om 16:58
6599 Antwoorden / Vragen

Als je koelkast alleen al zoveel stroom verbruikt, dan moet je een behoorlijk hoog verbruik hebben per jaar.
Heb je al je elektrische apparaten en verlichting doorgemeten en klopt het jaarverbruik precies?
Koop een kleinere koelkast of laat het zo.

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 15, 2022 om 08:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb idd een hoog verbruik qua stroom. Dus dat is de reden waarom ik alle apparaten ben gaan controleren op stroomverbruik. Inmiddels heb ik al een reductie weten te realiseren van 30% op het stroomverbruik, maar nu nog de koel-vriescombinatie!

panter22
door panter22 Nov 15, 2022 om 20:09
6599 Antwoorden / Vragen

Wat noem je hoog?

panter22
door panter22 Nov 16, 2022 om 07:12
6599 Antwoorden / Vragen

Je koelkast verbruikt  nu ongeveer 2 keer zoveel stroom dan gemiddeld.

Staat de koelkast in een goed verwarmde ruimte vlak bij de verwarming?
Let er eens op hoe vaak je de koelkast open doet, dat je hem open laat staan, of je regelmatig ontdooit etc. Lees deze info eens: https://www.expert.nl/advies/verbruik-koelkast

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 16, 2022 om 11:21
Antwoorden / 1 Vragen

De koel-vriescombinatie verbruikt op dit moment zo'n 850 kW per jaar.
De combinatie staat in een bijkeuken die geisoleerd is en waar de verwarming niet aan staat.

panter22
door panter22 Nov 16, 2022 om 14:42
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een andere koelkast. Hier kom je niet uit

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 14, 2022 om 19:56
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronald,

Het betreft een grote koelkast:zie bijgevoegde foto

Klik op de volgende link voor details :

https://www.beko.com/nl-nl/producten/koelvries-combinaties/91-cm-no-frost-side-by-side-koelvries-combinaties-gn162430x

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 15, 2022 om 08:35
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. dit is de koel-vriescombinatie die ik in gebruik heb.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 14, 2022 om 19:57
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Op bijgevoegde foto staat het verbruik volgens de specificaties :

Ik denk, dat Beko te optimistisch is met het verbruik.

Ro
door Ronald van de Wiel Nov 15, 2022 om 08:46
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit op dit moment op de 1,9 kW per 24 uur.

atlas1302
door atlas1302 Nov 16, 2022 om 09:42
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat is 1,50 per dag x 30 maakt dat 45 euro p/m. Voor zo'n grote kast vind ik het eigenlijk wel meevallen, ik heb een Orima en LG en zo'n beetje hetzelfde verbruik. Maar hier is het wel veel warmer natuurlijk, maar de zonnepanelen helpen flink overdag en de batterijen doen hun plicht in de nacht.

Op jaarbasis is het toch wel weer een aardig bedrag wat ik in de knip houdt, misschien is dat ook het overwegen waard om voor jou een simpel systeem te maken een van off grid systeem, dat hoeft niet eens zo'n gigantische investering te zijn, en het verdient snel terug.

rj
door rjw - Nov 14, 2022 om 20:47
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe vol zit de koelkast en vriezer? Een vriezer waar maar weinig in zit zal veel meer energie gebruiken om de lucht iedere keer nadat de deur is open geweest weer afgekoeld moet worden. Vul leegte met bijvoorbeeld piepschuim blokken zodat de kou in de vriezer blijft als de deur even open gaat.

Maar er kan ook best een technisch probleem aanwezig zijn. Mijn koelkast stopte er een half jaar geleden mee en als ik de details van mijn elektriciteitsverbruik bekijk dan zie je een stijgend verbruik vanaf oktober 2021 tot mei 2022. Toen een nieuwe gekocht en het stroomverbruik werd weer normaal (zelfs iets beter omdat de nieuwe zuiniger is).

lo
door lovewinnie - Nov 15, 2022 om 10:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Staat hij netjes zn 10cm van de muur af?
Verder is verbruiksgegevens wellicht verbruik is meest zuinige stand.
Vriezer
Koelkast op 6 graden is veel goedkoper dan op 4 graden bijv
Vriezer op -18 weer goedkoper dan -22

Had persoonlijk geen 300 euro gestoken in een koelkast van 6 jaar oud. Die van nu zijn stuk zuiniger.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2022 om 14:38
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal sprake zijn van een gemiddeld verbruik, de ene staat op - 14 de andere op veel kouder, en de deur kan veel of weinig geopend worden.

reivi20
door reivi20 - Nov 16, 2022 om 13:17
15 Antwoorden / Vragen

Hallo,
Door de stroommeter ( slechts) 7 dagen aan een koelkast te hangen werkt niet.
Je zou dan gaan vermenigvuldigen met 52 x de uitkomst van de stroommeter.
Een koelkast/koelvriezer verbruiken in ieder seizoen andere waarden.
Is het warmer in huis,zeg de zomer,springt de motor vaker aan dan zeg in een koeler huis,zeg de winter.
Ook heeft het ermee te maken hoe vaak een koelkast geopend  wordt.
Na het openen zakt de koude lucht direct uit de koelkast en " loopt" vol met warme lucht en daar reageert de thermostaat  op.
Ook kan het zijn dat de vriezer veel ijs bevat,ook dan moet een vriezer harder gaan werken om op temperatuur te blijven.
Maar ook uw verbruik a 850 kwh per jaar ,als dat zou kloppen, is veel te veel.
Een gemiddelde  koelvries installatie zou zo tussen 300 a 400 kwh moeten gebruiken  per jaar.
Wellicht is uw apparaat  toch niet in orde.

CP
door CPV - Nov 16, 2022 om 14:37
21 Antwoorden / Vragen

Een "gemiddeld" verbruik betekent, dat de ene persoon er onder zit en de andere er boven.

Waarschijnlijk zijn deze getallen onder ideale omstandigheden gemeten, net zoals het benzine verbruik van een auto, wat je zelf ook nooit gaat halen,

mo
door mof - Nov 16, 2022 om 14:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, uw koelkast is 6 jaar oud en er loopt zeer waarschijnlijk geen garantie meer op. 850 kWh * 0,45 € (prijsplafond stroom) is bijna 400 €. Koop een nieuwe energiezuiniger koelkast zou ik zeggen!

fr
door freddy11 - Nov 16, 2022 om 18:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag meneer ...... van Beko hoe dat verbruiksgetal is bepaald, cq wat de gebruikscondities zijn om dat te halen. De deur eens per maand, of eens jaar open doen, of ude thermostaat op +15 zetten of zoiets?
Succes en we zijn benieuwd naar het antwoord.

1paul
door 1paul - Nov 17, 2022 om 09:00
3153 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien eens in overleg gaan en de 300 Euro terug vragen, kijk eens wat ze dan zeggen, is immers niet de gewenste oplossing!

daarna kunt u een andere aanschaffen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2022 om 16:00
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Een late reactie: de instelling van de temperatuur kan ook veel uitmaken en hoe lager de temperatuur instelling, hoe vaker de compressor inschakelt. https://www.vriezer.nl/vriespedia/beste-vriezer-temperatuur/ maar iets hoger kan ook.

gerbera
door gerbera - Nov 18, 2022 om 22:17
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe is het met de ijsvorming in de vriezer, wordt deze regelmatig ontdooid. Ijsvorming op de koelelementen kan de reden zijn dat de compressor regelmatig aanslaat cq meer stroom verbruikt. Ook zoals al geschreven kan er een koude lek (uitdroging) van het deurrubber zijn hetgeen de oorzaak van temp. schommeling zijn. Staat de kast ingebouwd kijk dan eens of deze zijn warmte kwijt kan of dat de boel verstopt zit door stof. Ik mag er van uit gaan dat alle producten in uw vriezer verpakt zijn, onverpakte producten produceren vocht waardoor ijsvorming ontstaat. Overigens is -18 de juiste temperatuurinstelling voor de vriezer.