An
door Antoinette2511 Apr 25, 2023 om 12:32
Huishouden & energie

Ben ik verplicht mensen binnen te laten voor bouwkundig onderzoek

Binnenkort wordt er in de straat geheid. Ben ik als huurder verplicht om mensen binnen te laten voor bouwkundig onderzoek ? Ik huur particulier en ons gebouw bestaat uit 4 appartementen boven en beneden zijn 4 winkels. Alvast dank voor uw antwoord !

5935 15 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 25, 2023 om 12:34
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Antoinette,

Heeft u hierover een brief gekregen van uw verhuurder?

ju
door juliomariner - Apr 25, 2023 om 12:47
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Laat ze in ieder geval netjes een afspraak maken.
Ik denk dat u er ook belang bij heeft deze mensen binnen laten.
Als u ze niet binnenlaat en er komt schade door het heien staat u met 1-0 achter bij de verzekering.

getty
door getty - Apr 25, 2023 om 12:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor uw eigen veiligheid en anderen: ja natuurlijk.

U moet uw verhuurder dergelijke zaken toestaan.

lo
door lovewinnie - Apr 25, 2023 om 12:53
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U als huurder moet dit toestaan. Wel op afspraak. Is voor u eigen veiligheid

Iv
door Ivo W - Apr 25, 2023 om 12:54
729 Antwoorden / Vragen

Ja, indien de komst vooraf is aangekondigd en uw verhuurder het er mee eens is, dan bent u verplicht om voor dergelijke zaken mensen in uw woning binnen te laten.

In een extreem geval kan toegang via de rechter worden afgedwongen (kans dat rechter die eis toewijst is vrij groot) en dan zijn de kosten voor de rechtsgang grotendeels voor uw rekening.

me
door mein33 - Apr 25, 2023 om 13:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De eigenaar zal dit onderzoek laten uitvoeren om na de heiwerkzaamheden te kunnen bepalen of er aan het pand, incl. het door u gehuurde appartement, bouwkundige schade is onstaan en om te kunnen aantonen dat deze schade er voor de werkzaamheden niet was, om zo de eventuele schade te kunnen verhalen.
U kunt dit de eigenaar niet weigeren aangezien hij verantwoordelijk is voor de bouwkundige staat van het pand en daarmee ook voor dat van je appartement.

De inspecteur gaat in een rap tempo door uw appartement, en is totaal niet geïnteresseerd in uw spulletjes.

mahadma
door mahadma - Apr 25, 2023 om 13:14
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Mits op redelijke termijn vooraf bekend en in uw bijzijn heeft u geen recht om dit als huurder te weigeren. Zeker als er binnenkort geheid wordt is dit geen onverstandige maatregel.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 25, 2023 om 14:08
2055 Antwoorden / Vragen

Dit lijkt mij primair iets tussen de eigenaar van het pand en de aannemer die wil gaan heien en het lijkt mij dat u als huurder gehouden bent om daaraan mee te werken.

JMA2
door JMA2 - Apr 26, 2023 om 00:07
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou deze vraag nooit stellen. U woont gehuurd en er moet iemand even uw woning in. Wat is het probleem? Doet u iets in uw woning wat illegaal is ? Zo nee dan begrijp ik het probleem nog minder. Of heeft u vrees voor inspecteurs?

rj
door rjw - Apr 26, 2023 om 07:38
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Simpel scenario waarom het gewoon slim is om mee te werken:
- tijdens de bouw ontstaat schade
- er is geen bewijs van dat het voor de bouw niet aanwezig was
- jij gaat verhuizen en mag dan aantonen dat jij niet de schade hebt veroorzaakt...

Analoog
door Analoog - Apr 26, 2023 om 09:24
137 Antwoorden / Vragen

Het is u verhuurder die graag wil dat zijn pand geen schade op loopt door de werkzaamheden en die wil bepaalde dingen in de gaten houden en misschien fotograferen, want mocht er nadien schade zijn ontstaan kan hij aan de bel trekken bij de verzekering van het bedrijf, dus het is een normaal verzoek waar u gewoon even aan mee moet werken lijkt mij.....

ha
door harrybre - Apr 26, 2023 om 11:53
240 Antwoorden / Vragen

Sorrym, maar IK kan er met mijn pet niet bij. Krijgt u gratis een vóórinsopectie gezien heiplannen, en doet u daar moeilijk over...
Als er naderhand schade is, hoe wilt u aantonen, dat die er niet al lang zat ? ?

rj
door rjw Apr 26, 2023 om 18:20
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Precies. Ga maar na een tijd aantonen waar een scheur in een muur vandaan komt die er destijds bij oplevering niet zat.... Maar zover zal het niet komen. De eigenaar zal TS gewoon dwingen mee te werken, op basis van regels die in het huurcontract staan.

mo
door mof - Apr 26, 2023 om 14:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Alleen als dit onderzoek door uw verhuurder is gewenst.

mo
door mof - Apr 26, 2023 om 14:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen
1paul
door 1paul - Apr 26, 2023 om 17:40
3147 Antwoorden / 0 Vragen

korte antwoord, JA.

uiteraard dient dit wel in overleg met u te gebeuren..