henk rutten
door henk rutten Feb 14, 2021 om 12:56
Huishouden & energie

Bepaald de woz waarde de hoogte van mijn huur.

Betaal ik huur naar de hoogte van mijn woz waarde.
Mijn woing staat op € 190.000,- een tussenwoning terwijl mijn buuren in 2019 het hoekhuis gekocht hebben voor €185,000

4556 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2021 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De WOZ waarde is een onderdeel van de bepaling van de huur.

Donuts
door Donuts - Feb 14, 2021 om 13:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Uitgebreide informatie over WOZ waarde en huurprijs is te vinden op https://www.woonbond.nl/huren-en-recht/woz-waarde-en-huurprijs

panter22
door panter22 - Feb 14, 2021 om 14:48
6599 Antwoorden / Vragen

Woon je in een sociale huurwoning, dan kun je hier  puntentelling berekenen.
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling
Als je kunt inloggen op de website van je verhuurder dan kun je daar het aantal punten van je huurwoning vinden.
Je kunt je verhuurder ook vragen om de puntentelling van je woning.
Betalen de buren veel minder huur dan jij?

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2021 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De buren hebben gekocht.

panter22
door panter22 Feb 14, 2021 om 15:29
6599 Antwoorden / Vragen

Nu zie ik het, dan kun je alleen op de puntentelling afgaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 14, 2021 om 16:56
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Woont u in een woning van een corperatie, zie dan de al gegeven verwijzing naar de woonbond.

In ieder geval is het zo dat bij corperaties (Sociale woningbouw) de huur kan worden vastgesteld op basis van de marktwaarde van de woning bij nieuwe verhuur maar geldt wel een maximum. Huurt u al langer dan gelden de huurverhogingsregels als wettelijk vastgesteld resp. als afgesproken bij AEDES en is deze info van belang: Meerderheid Kamer: schaf verhuurderheffing en markttoets af - Aedes.nl  en aanvullend m.b.t. een rechtsteeks antwoord op uw vraag: Wat is een markttoets? - De Corporatiestrateeg

Bij huur in de vrije sector ligt het  in die zin anders dat het aan de verhuurder is om de huur te bepalen: Wat zijn vrije sector huurwoningen? Huurwoningen in de vrije sector zijn woningen met een minimale huurprijs van € 752,33 per maand (2021). Voor de vrije sector gelden geen huur-regulerende bepalingen en geen subsidie.

justmeagain
door justmeagain - Feb 15, 2021 om 00:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

2 jaar geleden voor 185.000 gekocht is nu zeker dik over de 200.000 waard.
Misschien heeft die hoekwoning een kleiner stuk grond, staat er iets in de buurt waardoor de waarde afneemt, is er achterstallig onderhoud, er zijn vele factoren van invloed die wij niet kennen.

Ik woon sinds kort in een 2 onder 1 kap rn mijn WOZ ligt 41.000 hoger als mijn buren.
Ik heb 3x zoveel tuin en een aanbouw aan de achterzijde. Dat verklaart een hoop.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 15, 2021 om 12:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

WOZ waarde en  koopprijs kunnen verschillen.

Een nette goed onderhouden woning is meer waard dan  uitgewoonde  in staat van ontbinding klus woning.
Van buiten  hetzelfde en ook Rokers, net als Huisdieren niet tijdig uitlaten kan stank veroorzaken.

En wat doet een Riool,  ik weet dat er soms een woning  onder de WOZ waarde weg gaat en dat heeft een reden.
Buren die lawaai maken,  wil ik nooit kopen... en dan hebben alleen dove mensen nog interesse!

Net als isolatie,  heeft U een nageisoleerde en is de hoek  standaard oudere zonder?

mi
door miennaamishaaz - Feb 15, 2021 om 12:32
725 Antwoorden / 1 Vragen

JA, de WOZ waarde geeft een indicatie van wat de "kale" Huurprijs maximaal mag zijn. {factoren zoals centrum tellen ook mee}

Tevens kan het zijn dat een Hoekhuis goedkoper is dan een tussenwoning.
Omdat je aan 2 kanten een weg hebt, wat mogelijk Lawaai geeft. of meer moet stoken omdat die vrije muur niet goed geisoleerd is.

mo
door mof - Feb 15, 2021 om 12:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ws zit de woz belasting ergens in de huur verrekend. Als u sociale huur betaalt kan echter de woz waarde en daarmee de woz belasting sneller stijgen dan uw huurprijs mag stijgen.

fr
door fredhannie - Feb 15, 2021 om 13:59
19 Antwoorden / 2 Vragen

In de puntentelling voor soc. huur wordt ook de WOZ waarde meegenomen, die waarde heeft dus mede te maken met de max. hoogte huur die volgens die telling gevraagd mag worden. Ook in de vrije sector kun je het eerste half jaar alsnog huurbijstelling eisen (via de huurcommissie) als je (veel) te duur huurt maar mensen durven dat om redenen dan weer niet.Het is dus best belangrijk om dit als huurder in de gaten te houden. Huurwoningen worden meegetaxeerd met de omgeving en zit je tussen koop in dan beïnvloedt dit ook de doorgaans (aanzienlijk) minder goede huurwoningen want die worden altijd met de duurste meegetaxeerd en nooit andersom. Als huurder kun je bij je gemeente wel degelijk bezwaar maken tegen de hoogte WOZ en wij doen dat ieder jaar omdat de WOZ waarde ondanks dat ieder jaar toch gigantisch omhoog gaat, ook al is er niets verbeterd. Het wordt dan alsnog bijgesteld alleen bezorgt dit gemeenten ieder jaar veel werk maar ja... doen ze zelf met dit systeem.