an
door anitavandenkieboom Dec 23, 2022 om 10:27
Huishouden & energie

Bij wie stijgt per 1 jan de energie rekening ook ipv dat het naar beneden gaat?

Wij zitten met onze energie bij greenchoise. Per januari zou het prijsplafon ingaan waar wij recht op hebben. Maar nu kregen wij het nieuwe voorschot dat juist omhoog was gegaan ipv naar beneden. Nu blijkt naar hun zeggen dat iedereen meer gaat betalen omdat de BTW omhoog gaat, de netwerkkosten omhoog gaan en de energie belasting weer 21% wordt. Dan heeft het prijsplafon in de praktijk toch helemaal geen zin? Mijn vraag was of dit bij andere energie maatschappijen dit ook het geval is. Want op deze manier is het een illusie dat het prijsplafon in de praktijk zal werken.

8665 22 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 23, 2022 om 10:38
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn landelijke wettelijke  zaken gestegen, de terug gave energie belasting is verminderd. Dit is de oorzaak dat wij ook 12 euro per maand meer voorschot omhoog gaan, wij zitten (helaas) bij mega stroom.

Ag
door Agamemnon - Dec 23, 2022 om 10:39
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ja natuurlijk geldt dat voor iedereen. Dat zijn allemaal wettelijke belastingen die omhoog gaan en die gelden voor iedereen en voor alle maatschappijen. Alleen de netwerktarieven kunnen per regio een beetje anders zijn maar die gaan wel overal met ca 120 euro per jaar omhoog.
Dacht u dat die 2x190 euro die u onlangs kreeg een cadeautje was? Nee, die betaalt u gewoon zelf omdat de belastingen om die reden in 2023 weer verhoogd zijn.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 23, 2022 om 10:39
854 Antwoorden / 3 Vragen

Het is alom bekend, zeker sinds het feit dat het prijsplafond er definitief zou komen, dat de verlaagde energiebelasting weer van 9 % naar 21 % gaat. Dan is het ook logisch dat die verhoging weer door berekend wordt.

Ja dit is bij de andere energieleveranciers ook. GreenchoiCe doet dus precies wat het moet doen.

Op het moment dat je je jaarrekening krijgt dan zie je waarschijnlijk (als je onder de aangegeven plafonds (2900 kwh stroom en 1200 m3 gas blijft) dan zie vanzelf dat je tot genoemde plafonds een stuk minder betaalt en alles was je daarboven verbruikt betaal je de marktprijs die aanzienlijk hoger is.

ne
door neodutchio - Dec 23, 2022 om 10:43
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De BTW verlaging was een tijdelijke maatregel met een vaste einddatum. Idem voor de verhoogde vermindering energiebelasting. Dat is al een jaar bekend.

1paul
door 1paul - Dec 23, 2022 om 11:19
3148 Antwoorden / 0 Vragen

energieprijs gaat per 1-1-2023 omhoog en per 1-2-2023 weer een stukje naar beneden, vergeleken met dit jaar gaan de prijzen, ondanks het prijsplafond, stijgen.

hereistom
door hereistom - Dec 23, 2022 om 11:33
733 Antwoorden / 1 Vragen

Als u uw verbruik weet en de tarieven van 2023 kunt u het zelf berekeken.
Het prijsplafond is 2900kWh x €0,40  en 1200m3 x €1,45 en dan delen door 12, dan weet u het maandbedrag.

me
door mein33 Dec 23, 2022 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Helaas, zo simpel als u met uw rekenvoorbeeld aangeeft is het echter niet.
De berekening van het prijsplafond zijn redelijk ingewikkeld en voor iedereen anders.
Overigens vergeet u ook nog allerlei bijkomende kosten te vermelden welke wel het grootste deel van de energierekening uitmaken.

sira
door sira Dec 23, 2022 om 14:02
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Was de berekening maar zo eenvoudig. Het prijsplafond klinkt mooier dan het is

lo
door lovewinnie Dec 25, 2022 om 21:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit klopt niet helaas. Was het maar zn feest

Het is niet zo dat het verbruik voor een heel jaar geld.
Ff korte simpel voorbeeld ( random cijfers) mag je bijv in de wintermaanden 150m3 gebruiken en 350kwh en in de zomermaanden bijv 50m3 en 150kwh.
Zit je daarboven betaal je per maand het hogere tarief . Verbruik je het niet is dat weggegooid en mag je niet meenemen naar volgende maand

Dit kan beteken dat ondanks dat je over een heel jaar binnen het prijsplafond verbruikt je alsnog voor sommige kwh en M3 volle prijs niet betalen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2022 om 11:43
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Zie aanvullend ook deze info https://www.energievergelijk.nl/nieuws/dit-is-de-verwachting-van-de-energieprijzen-in-2023 en toievallig hoor ik nu net op NPO Radio 1 bij Sven op 1 WNL  interview/gesprek over de huidige energiekosten, de nog altijfd bestaande koppeling van alle energieprojzen met de gasprijs die afhankelijk is van de vraag en aanbod en nu omlaag lijkt te gaan. Dit zal ongetwijfeld zijn terug te beeluistene. Interview Sven Kockelman met Enecio-topman As Tempelman. Boieiende info en dus ook antwoorden op uw vraag.

gr
door gravin2 - Dec 23, 2022 om 12:28
24 Antwoorden / Vragen

Hier een compleet raadsel,

ik kreeg van Eneco bericht dat mijn gasrekening (voorschot) van 54 naar 20 euro/maand gaat,

dit ivm het plafond,

"Om je zo snel mogelijk te helpen met het verlagen van je energierekening, hebben we je termijnbedrag tot aan je volgende jaarnota in maart 2023 opnieuw berekend. "

overigens gebruik ik maar 270 kuub/jaar.
en ik las in de telegraaf dat eneco voor 33% van de klanten de rekening verlaagt.

www.telegraaf.nl/financieel/1029983011/eneco-verlaagt-energietarieven-voor-een-derde-klanten-beetje-lucht-in-februari

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2022 om 14:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is bij alle Energiemaatschappijen nu hetzelfde. Wettelijk bepaald. Kreeg zelf afgelopen Dinsdag een mail van Eneco waarin mijn maandprijs werd genoemd: €10,00 per maand. Schrok me een hoedje, dit was kennelijk een "te mooi om waar te zijn" foutje. Wat ook zo was, na lang aan de telefoon gezeten te hebben: bleek een geautomatiseerde fout te zijn: moest €210,00 zijn. Plus, in diezelfde mail dat mijn gebruik onder het prijsplafond zou blijven.

ro
door ronny530 - Dec 23, 2022 om 14:40
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het klopt dat een aantal maatregelen die in 2022 genomen zijn met ingang van 2023 komen te vervallen maar wel weer op een andere manier gecompenseerd worden. Het nieuwe voorschotbedrag is een advies omdat Greenchoiche nog niet zeker weet hoe e.e.a. in 2023 zal gaan uit werken en verhoogd het voorschot advies voor klanten die het voorschot niet tussentijds verhoogd hebben. Ik lees ook weer dat die2 x 190 euro compensatie een sigaar uit eigen doos is maar klopt voor geen meter omdat die compensatie een tegemoetkoming is om mensen in de laatste 2 maanden van dit jaar een deel van de voorschotkosten te compenseren en op de rekening gestort krijgen. Het was voor het kabinet kiezen of delen want als het energieplafond er niet was gekomen zou de maandelijkse compensatie van 190 euro in stand gehouden worden en dat zou rechtsongelijkheid op kunnen roepen want mensen die weinig energie verbruiken zouden er voordeel van hebben maar mensen die meer energie verbruiken worden er weer de dupe van. Sec gezien had de regering helemaal niets hoeven te doen maar heeft dat voor zover als mogelijk wel gedaan.

va
door vanlotjegetikt - Dec 23, 2022 om 15:14
809 Antwoorden / Vragen

Ik heb er ook een bedrag extra bij gekregen ondanks het plafond en dat is inderdaad het verschil tussen de 9 en 21% .

rj
door rjw - Dec 23, 2022 om 16:47
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Als het met prijsplafond omhoog gaat betaal je nu wellicht nog steeds een heel laag tarief? Zonder prijsplafond was het dan nog veel meer omhoog gegaan.

ge
door gerardvantol - Dec 23, 2022 om 16:58
57 Antwoorden / 2 Vragen

Uiteraard heeft deze regering onder aanvoering van Kaag met als schoothondje Rutte, dit zo geregeld. Vooral geen tegemoetkoming voor de gewone Nederlander en al helemaal niet voor de ouderen en hulpbehoevenden. Net op een medische site gelezen dat deze een brandbrief naar de kamer hebben gestuurd omdat het zogenaamde plafond voor chronisch zieken totaal niet werkt. Je zal maar 24 uur een zuurstofpomp aan moeten hebben, of vanwege lichamelijke klachten genoodzaakt zijn om de thermostaat iets hoger te houden. Maar ja daar heeft D66 oftewel de anti-ouderen beweging geen boodschap aan.

rj
door rjw Dec 23, 2022 om 18:46
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Altijd lekker om als een Calimero in de slachtofferrol te kruipen. Geef eens 1 goede reden waarom zij beleid maken om tegen de burgers te zijn? Over niet al te lange tijd zijn er weer verkiezingen.

Iv
door Ivo W - Dec 24, 2022 om 10:02
729 Antwoorden / Vragen

Ik vermoed dat wij volgende jaar inderdaad meer voor energie moeten gaan betalen. Dankzij zonnepanelen + warmtepomp hebben wij netto een laag energieverbruik. Als we de 2*190 euro van november en december dit jaar zien als onderdeel van onze energierekening, dan zijn onze energiekosten zelfs negatief. Dit dankzij alle maatregelen én dynamische energietarieven die gemiddeld uiteindelijk nog redelijk laag zijn.

De volgende punten hebben een negatief effect op de energierekening van 2023 ten opzichte van 2022:
- Wegvallen van de tijdelijke BTW korting
- Wegvallen van tijdelijke korting op de energiebelasting voor elektriciteit
- Wegvallen van de tijdelijke verhoging van de 'heffingskorting energiebelasting'.
- Wegvallen van de 2*190 euro energie steun.
- Verhoging van de netbeheerderkosten

Daarnaast profiteren wij maar beperkt van het prijsplafond, doordat onze energierekening in maart valt. De warmtepomp zal in januari en februari (en het eerste deel van maart) waarschijnlijk een stuk meer stroom verbruiken, dan het prijsplafond toe laat. Terwijl we in de rest van het jaar een negatief verbruik hebben.
Maar als de energieprijzen op heg huidige niveau blijven, zit de (gemiddelde) dynamische elektriciteitsprijs sowieso al onder de prijs van het prijsplafond, dus maakt het wat dat betreft niet uit dat we in de eerste maanden meer verbruiken dan het niveau van het prijsplafond voor die maanden.

Maar niet getreurd, dankzij de genomen duurzaamheidsmaatregelen is ondanks een verhoging van de kosten er voor ons geen probleem. De energierekening blijft hier ruimschoots onder de 50 euro per maand.

lo
door lovewinnie - Dec 25, 2022 om 21:15
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Voor iedereen gaat btw van 9 weer naar 21. Energieplafond komt daarvoor in de plaatst .
Als je kwa stroom en gas boven prijs plafond uitkomt kan dat bedrag aardig oplopen en er niet persee op vooruit gaan maar soms indd achteruit

En prijsplafond is niet zo zwart wit. Hun bepalen wat je per maand max mag verbruiken. Winter meer dan de zomer . Elke maand wordt het apart berekend en prijsplafond is niet per jaar

Zo kan het zijn dat je met 1000m3 en 2700kwh over een jaar binnen het prijsplafond zit maar alsnog voor gedeelte volle mep moet betalen

Gijs116
door Gijs116 - Dec 25, 2022 om 21:38
21 Antwoorden / 2 Vragen

Het Kabinet heeft o.a. de BTW van 9% naar 21% gebracht, en nog meer aanpassingen verricht die negatief uitwerken voor de consument. De energiemaatschappij geeft deze boodschap slechts door aan u.

t.
door t.de.jager - Dec 28, 2022 om 12:08
9 Antwoorden / 0 Vragen

Als de regering de energiebelasting zou schrappen gingen de kosten gehalveerd worden.

rj
door rjw Dec 28, 2022 om 14:54
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Zo zijn er nog wel meer. Moet je kijken hoeveel geld het scheelt als de overheid de AOW halveert. Of de bijdrages voor onderwijs. Uiteindelijk moet het geld ergens vandaan komen. En dan liever via belasting op consumptie dan op werk.

marijke77
door marijke77 - Dec 28, 2022 om 12:17
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk bij iedereen want het draait toch om geld en dat willen die energiemaatschappijen maar wat graag binnen harken, en al die z.g. kadootjes van het kabinet betalen we uiteindelijk ook allemaal zelf.

willemhoving
door willemhoving - Dec 28, 2022 om 13:26
26 Antwoorden / 5 Vragen

Wij zijn al ruim 14 jaar klant van Greenchoice en dat met alle tevredenheid. Ook wij kregen bericht van onze nieuwe energievoorschot per 1 januari. Ook voor ons komt er een behoorlijke verhoging. Echter, dat komt, zoals de email al duidelijk aangeeft door ENERGIEHEFFINGEN en een verhoging van de BTW. Vanaf januari betalen we weer de volle mep btw. Ook de energieheffingen gaan fors omhoog.

De prijs voor energie is gebaseerd op de inkoopprijs van gas/stroom, vraag en aanbod, en energieheffingen. Alleen met de inkoop kan men als klant al dan niet profiteren van een lage prijs, of gedupeerd worden door een hoge prijs. Voor de rest kan de leverancier weinig doen, omdat ze geen enkele invloed hebben op btw en energieheffingen.

En... wees blij met het prijsplafond. Want zonder dit instrument zouden we heel, heel wat dieper in de buidel moeten tasten.

ma
door marsgoddess - Dec 28, 2022 om 14:17
16 Antwoorden / Vragen

het is juist dat we allemaal veel meer gaan betalen door 9%btw wordt weer 21% btw, de vermindering energiebelasting gaat fors omlaag, en de aansluiting op gas en elektra (bij mij Stedin) kost heel veel meer volgend jaar.
Ik heb het afgelopen dinsdag op een excel spreadsheet ingevoerd om te zien wat dat betekent voor mijn eindafrekening op 6 september 2023.
Ik bleek 60% meer te gaan betalen op mijn heel gasverbruik (440m3) en elektra (2250 kwh) dan ik had berekend voor deze aanpassingen per 1 januari 2023.
Overigens had ik bij mijn oorspronkelijke berekening al wel rekening gehouden met 21% btw op alles (ipv 9%) en ik had weer de prijs per unit elektra genomen van voor 1 juli 2022 (dus voor we allemaal 8,5ct per kwh minder gingen betalen).
Al met al geeft het prijsplafond wel besparing op de unit prijs van gas en elektra (als je geen beter contract had met vaste tarieven), maar wordt iedere besparing volledig teniet gedaan door al die gestegen kosten.
Ik vermoed dat nog meer mensen klem zullen komen te zitten en dat het rode kruis nog meer voedselpakketten zal moeten uitdelen in Nederland.

donna53
door donna53 - Dec 28, 2022 om 15:40
98 Antwoorden / 10 Vragen

Wat is het probleem? ALs je uiteindelijk teveel betaald hebt, krijg je dat gewoon aan het eind van het jaar weer teruggestort  via de eindafrekening. Leuk spaarpotje dan. En voor de huidige rente hoef je het niet te laten.
Ik zit al jaren bij Vattenfall en daar kun je zelf de maandprijs instellen. Kun je zelf bekijken of je wilt bij betalen of een gedeelte van het voorschot terug wilt ontvangen bij de eindafrekening.

rd
door rduivenbooden - Dec 29, 2022 om 16:43
3 Antwoorden / Vragen

Ik heb een goede (hogere) opleiding gehad, maar ik snap het niet meer ! In novmber 190 Euro gekregen van "de Bron", maar moet dan ook in  deze maand  405,-- aan gas/licht  per maand betalen  in plaats van het al verdubbeld bedrag van 195,-- in november .  Wat is hier aan de hand !????