Ev
door Evergreen2024 Mar 6, 2024 om 06:40
Huishouden & energie

Boiler isoleren

Moet ik bij het isoleren van de leidingen van de boiler ook de koudwater leiding isoleren, of alleen de warmwater leiding?

2684 5 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Mar 6, 2024 om 07:25
7252 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

De koudwaterleidingen beschermt u niet vanwege energiebesparing maar tegen bevriezing.

https://www.isolatierevolutie.nl/informatie/welke-leidingen-kan-ik-isoleren/

Ev
door Evergreen2024 Mar 6, 2024 om 07:39
Antwoorden / 3 Vragen

Dankjewel

1paul
door 1paul - Mar 6, 2024 om 08:05
3218 Antwoorden / 0 Vragen

hoeft niet behalve als ze kunnen bevriezen dan zou ik het weer wel doen uit voorzorg..

ze
door zeemannetje - Mar 6, 2024 om 12:27
126 Antwoorden / 0 Vragen

Niet tegen warmteverlies, maar misschien helpt het tegen condens? Soms zie je waterleidingen met vochtdruppels en wat schimmelvorming.

he
door henkie.penkie - Mar 6, 2024 om 15:07
151 Antwoorden / 0 Vragen

Als deze boven een plafond of onder een vloer komen te lopen niet in een dek ingestort. Beveel ik je op zijn minst aan om de koude leiding te isoleren. Dit om dat het regelmatig voorkomt dat de warmte invloed van buitenaf inloed heeft op een koudwaterleiding middels condens vorming. Dit voorkomt bij een koudwaterleiding het druppelen en een pre zou zijn om ook warm water leiding te isoleren omdat het warm water dan niet zo snel afkoelt bij korte leidingen dit is voor de warm waterleiding vaak niet nodig. Je dient koper leidingen die je in een muur legt of leidingen in beton stort om deze van een hard pvc omhulsel te voorzien zowel de koud en de warmwater leidingen. Dit staat in het bouwbesluit. Nen???? Er zijn ook tegenwoordig water leidingen in de handel van speciale buis die zowel  van binne en buiten voorzien zijn van pvc met een licht metalen buis verstevigd de echte loodgieters gebruiken een pers om de hulp stukken lekvrij te koppelen of met hulpstukken die voor deze buis geschikt zijn deze kun je met hand aandraaien en met een ringetje borgen.

msermo
door msermo - Mar 7, 2024 om 04:10
9 Antwoorden / Vragen

Drinkwaterleidingen niet isoleren

Het isoleren van drinkwaterleidingen raden wij sterk af vanwege de legionellabacterie. Als u wel isoleert vergroot dit de kans op legionella in de leidingen. Drinkwaterleidingen moeten namelijk snel kunnen afkoelen om legionella in de leidingen te voorkomen. Met isolatie om de leidingen kunnen de leidingen niet meer snel genoeg afkoelen.

En:

Alleen de ringleiding van de warmtapwatervoorziening mag worden geïsoleerd. Uittappleidingen blijven ongeïsoleerd vanwege het gevaar van legionella. Isolatie zorgt ervoor dat de leiding te lang warm blijft waardoor bacteriegroei kan optreden.

Bronnen:

https://regionaalenergieloket.nl/woning-verbeteringen/energie-besparen/kleine-maatregelen/leidingisolatie

https://www.rvo.nl/energiemaatregelen/ge1