ma
door makaku Mar 16, 2014 om 12:30
Huishouden & energie

Boren in emaille

Omdat het mij leuk lijkt planten te zetten in emaille emmers of bakken, wil ik graag weten hoe je hierin het beste gaten kan boren i.v.m. afvoer overtollig water.

Wie weet raad?

Met vriendelijke groet,
Ineke

8755 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2014 om 12:35
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo makaku, met een diamantboor en goede ondersteuning moet het zeker lukken.

despuiter
door despuiter - Mar 16, 2014 om 12:38
107 Antwoorden / 2 Vragen

Eerst een plakbandje erop plakken( schilders tape) dan glijd het boortje niet weg. Voorboren met een klein boortje.

ge
door gerboe - Mar 16, 2014 om 13:10
806 Antwoorden / 0 Vragen

Zet een priem op het voorwerp en geef er een flinke tik met de hamer op. Simpel en snel.

me
door mein33 - Mar 17, 2014 om 14:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Door gaten in een geëmailleerde emmer te maken vervalt de beschermende werking van het emaille en zal de emmer op de plaats van de gaten gaan roesten. U kunt dit voorkomen door de boorgaten te verven met een roestwerende verf, bijv. Hammerite.

tr
door trofaiac - Mar 19, 2014 om 18:30
57 Antwoorden / 4 Vragen

Alleen wat gerboe zegt is niet slim. Zo beschadig je het emaillle.
Tenormin en mein33 hebben de goede oplossing.
Wat ook kan zonder gaatjes te gaan boren is strengen wol in de bak te leggen met het uiteinde buiten de bak te laten hangen. Wol zuigt het water op en de natte strengen brengen het water naar het uiteinde daarvan wat buiten de bak hangt. Zo druppelt het eruit. Daarnaast heb je voldoende vocht in de bak voor je planten

inburger
door inburger - Mar 19, 2014 om 19:29
16 Antwoorden / 0 Vragen

Het nadeel van gaten in de emmer is dat met het water ook de aarde wegspoelt, zodat het eronder altijd een vieze modderboel wordt. Beter kun je een losse bloempot in de emmer (zonder gaten) zetten, en af en toe, als het geregend heeft, de emmer leeggooien tussen de struiken.

hi
door hillie_1 - Mar 19, 2014 om 23:05
5 Antwoorden / 1 Vragen

Gaten boren in emmers en / of bakken;
“Hang” de bak ondersteboven op een blok hout zodat de binnenkant van de bodem op het hout rust.
Je gaat dus van buiten naar binnenkant boren. Vooral bij metaalachtige materialen krijg je door het boren vaak vlijmscherpe randjes en die zitten dan veilig aan de binnenkant.
Dit is ook om "doorschieten" van de boor te voorkomen.

Plak een stukje leukoplast of ander (ruw) tape op de plekjes waar je de gaatjes wilt hebben, dit vooral om het wegschieten van de boor te voorkomen.
Bij emaille raad ik aan om aan de binnenkant ook tape te plakken omdat emaille gauw afbreekt.

Met de meeste materialen, hier dus ook, is het verstandig om eerst voor te boren met een klein boortje. Maak daarna gaatjes van ± 5mm. Met boren NIET een te grote druk uitoefenen, dit voorkomt grote beschadigingen.
Voor emaille kun je ijzerboortjes gebruiken.

Het is raadzaam om bij emaille en andere metalen de gaatjes aan binnen en buitenkant aan te tippen met een anti-roestverf.

Om te zorgen dat er wel water maar geen aarde door de gaatjes spoelt, kun je een stuk antieworteldoek op maat knippen ter grootte van de bodem en dit onder de aarde leggen.
Suc6!!

Op bovenstaande wijze hebben bij mij een hoop afgedankte teilen, bakken, pannen een nieuw leven gekregen en niks geen natte voetjes voor de plantjes door overtollig water!

@ gerboe;
Bij sommige materialen zal een priem de oplossing zijn, maar bij emaille zal ik je dan wel een veiligheidsbril aanraden, want de stukken emaille zullen in het rond gaan vliegen!

ge
door gerboe - Mar 20, 2014 om 14:15
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=trofaiac schreef op woensdag 19 mrt 2014, 18:30]Alleen wat gerboe zegt is niet slim. Zo beschadig je het emaillle.
Tenormin en mein33 hebben de goede oplossing.
Wat ook kan zonder gaatjes te gaan boren is strengen wol in de bak te leggen met het uiteinde buiten de bak te laten hangen. Wol zuigt het water op en de natte strengen brengen het water naar het uiteinde daarvan wat buiten de bak hangt. Zo druppelt het eruit. Daarnaast heb je voldoende vocht in de bak voor je planten

Alsof je met gaten boren de emmer niet beschadigd...
Wat doet men hier toch moeilijk over een roestoplekje meer of minder. Als je een emmer permanent buiten zet met planten erin krijg je sowieso ergens roestplekken.

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2014 om 14:26
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 20 mrt 2014, 14:15]Alsof je met gaten boren de emmer niet beschadigd...
Wat doet men hier toch moeilijk over een roestoplekje meer of minder. Als je een emmer permanent buiten zet met planten erin krijg je sowieso ergens roestplekken.

Dat laatste is zeker waar; heb ook emmers e.d. bakken; maar op plankjes met wieltjes geplaatst. Roest krijg je immers nooit meer van je tegels o.i.d. af. Staat het op zo'n manier niet op de grond plus is gemakkelijker te verschuiven met schoonmaken, anders til je je een breuk.

me
door mein33 - Mar 20, 2014 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 20 mrt 2014, 14:15

Alsof je met gaten boren de emmer niet beschadigd...
Wat doet men hier toch moeilijk over een roestoplekje meer of minder. Als je een emmer permanent buiten zet met planten erin krijg je sowieso ergens roestplekken.

Er wordt niet moeilijk gedaan over een roestplekje, maar als je roest kan voorkomen heb je vele jaren plezier van een geëmailleerde emmer en een onbeschadigde geëmailleerde emmer roest niet.

viejo
door viejo - Mar 21, 2014 om 14:51
63 Antwoorden / 4 Vragen

Het gebruik van binnenbakken (bloempotten) is gewoon makkelijk. Je kunt dan snel planten wisselen, en ook zonder te hannessen de metalen emmers (die log en vuil worden met planten er in) schoonwassen. Het mooiste is dan om een gat onderin de emmer te maken. Dan ziet die er rondom heel uit, zonder modder of roestspoor aan de zijkant. Eventueel kan de bodenlasnaad getectyleerd worden om de levensduur van de emmers te rekken.