Borgstelling
Ik kreeg vrijdag bijgevoegde mail,ik heb sinds j́anuari 2020 energie contract bij dgb energie,en nu na vier jaar en drie maanden eisen ze ineens een borgstelling met onterechte redenen, mogen ze dit doen wij komen hierdoor financieel in de problemen mvg Sandra houdijk <bijlage verwijderd vanwege privégegevens - redactie>
Topantwoord
Die borgstelling komt niet uit de lucht vallen.
Hier is iets aan vooraf gegaan.
U weet zelf wel waarom.
Is dit een topantwoord? Dan weet u kennelijk inderdaad al al woorm en dat het terecht is.
Als ik de mail lees is het (niet)betaalgedrag reden tot.
Ik kan de brief niet echt goed lezen maar zie wel iets over uw betalingsgedrag dat blijkbaar niet helemaal naar verwachting is. Ja om deze reden mogen ze om een borgstelling vragen.
Ze kunnen ook de leverovereenkomst opzeggen omdat u zich blijkbaar niet goed aan uw deel van de overeenkomst houd (namelijk op tijd betalen).
Wat ik wel vreemd vind is dat u hier nog vreemd van op kijkt.
Misschien is het een idee om eens te kijken naar budgetering van uw inkomsten en uitgaven. Het Nibud kan u hierbij helpen.
Het komt dus wel degelijk uit de lucht vallen,, rekeningen trouw betaald
Dat is vreemd want dat schrijven ze wel. Ze schrijven dat ze u als groot risico inschatten om bepaalde redenen. Dan zou ik er toch eens een mail aan wagen. Heeft u anders de mogelijkheid over te stappen want als het echt onterecht is zou ik mij afvragen of ik wel bij zo'n leverancier wil zitten want we zouden het ook om kunnen draaien omdat zij misschien wel een risico vormen omdat ze misschien bijna geen reserves hebben.
@Sangelo
Maar betaal je ook op tijd?
Ze schrijft van wel. Ik begin eerlijk gezegd een beetje aan dit bedrijf te twijfelen.
Trouw betalen staat niet gelijk aan op tijd betalen. Je kan gerust trouw elke maand te laat betalen.
Dat klopt. Echter je hoort ook steeds vaker van die kleine energiebedrijfjes die de financien niet helemaal op orde hebben.
Voor mij is de brief onleesbaar, maar Juliomariner is jonger, misschien dat het daar aan ligt.
Ook nooit te laat betaald? Heeft u al telefonisch contact met ze gehad?
Als volgens u die brief onterecht / onjuist is dan kunt u beter naar het juridisch loket gaan en daar advies vragen.
Ik heb hem even afgedrukt, dan is het net leesbaar. Trouwens, hoe weet u dat ik jonger ben dan u , misschien ben ik wel 90 maar doe of ik veel jonger ben ;-) Maar zoals Thijs12 schrijft, ook de naw gegevens van TS staan erop, dat is niet echt handig.
Ah, nu komt de aap uit de mouw, ik dacht dat het aan mij lag.
Die adresgegevens zag ik ook al, maar dat waarschuwen is vaak water naar de zee dragen.
Ik tel een beetje terug, dat paard ging in 2004 dood. Of heb ik het echt heel mis met de leeftijd ;-))
Nog een aanvulling voor de vraagsteller. Ik lees regelmatig (en soms hoor ik het ook) dat er mensen zijn die het heel normaal vinden om de rekening(en) pas te betalen als het salaris op hun rekening staat en dan zijn ze te laat met betalen.
Of ze betalen met een PO of houden zich aan de offerte en het daarin genoemde voorschot. Hier wordt regelmatig naar verwezen in diverse vragen en klachten.
Als een borgstelling geen onderdeel is van uw contract zie ik geen grond om in tweede termijn alsnog een borg te kunnen eisen maar het bestuderen van de leveringsvoorwaarden laat zien dat ze dat recht daar opgenomen hebben en ik neem aan dat u daar dan ook voor hebt getekend.
Mijn reactie: indien u het er niet mee eens bent dan : kunt u zich hier melden: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/
15.1 Wij mogen zekerheden aan u vragen, zoals een waarborgsom. Ook mogen we bijvoorbeeld aan u een bankgarantie vragen. Dit mogen we vragen als het in artikel 2 genoemde onderzoek naar uw betalingsgedrag daartoe aanleiding geeft of u bij ons eerder betalingsachterstanden hebt gehad. Wij hebben dan de zekerheid dat u betaalt voor de elektriciteit die en/of het gas dat u van ons geleverd krijgt.
M.a.w., er moet toch iets gebeurd zijn waardoor 15.1 uitgevoerd is, dit doen ze niet zomaar.
Ze moeten wel bewijzen wat er gebeurd is.
Je mag niet tijdens de duur van een overeenkomst vragen om borgtocht, dit moet echt vooraf. De energieleverancier heeft alleen het recht om het contract op te zeggen bij wanbetaling.
Het is wel een hele zware maatregel en dat komen door drie zaken.
1 U voldoet niet aan uw betaalverplichting.
2 u heeft structueel betaalachterstanden.
3 uw gedrag tegenover de klantenservice waarbij vermoed wordt dat u niet aan uw betalingsverplichtingen wenst te voldoen.
De reden waarom staat in de eerste regel namelijk het niet tijdig voldoen van de facturen en maakt dat u aan nummer 2 van de 3 niet voldoet.
U schrijft dat u de rekeningen trouw betaald maar betaald u wel op tijd want als u de vervaldatum aanhoud dan bent u te laat omdat de vervaldatum de datum is waarop de betaling op de rekening van DGB bijgescheven dient te zijn en betaald u 1 dag te laat.
Ook als u automatisch betaald kan dat gebeuren als meerde malen een incasso niet uitgevoerd kan worden maar in beide gevallen dient u van die achterstand met de gevolgen die er aan verbonden zijn geinformeerd te worden.
De energieleveranciers zijn verplicht uw gemeente op de hoogte te stellen en de gemeente gaat u per brief benaderen om borgstellingen te voorkomen in het kader van vroegsignalering.
Edoch als u aan kunt tonen dat u altijd de facturen voor de vervaldatum heeft voldaan en ook niet door de gemeente aangeschreven bent mag DGB geen borgstelling van u eisen.
Die laatste reden is wettelijk verboden.
6:237 BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
...
h. dat als sanctie op bepaalde gedragingen van de wederpartij, nalaten daaronder begrepen, verval stelt van haar toekomende rechten of van de bevoegdheid bepaalde verweren te voeren, behoudens voor zover deze gedragingen het verval van die rechten of verweren rechtvaardigen;
Zou kunnen maar ik citeer de tekst die in de screenshot stond.
Wel jammer dat vraagsteller niet geantwoord heeft en zou het zo kunnen zijn dat de borgstelling toch terecht is.
Ik lees even mee.Ik heb ook deze maatregel gekregen van dgb energie.Elektriciteit is gewoon automatisch afgeschreven daarop kreeg ik een maatregel.
En op het andere produkt gas ook.Gas heb ik een aantal via hun 14 dagen brief betaald binnen termijn.Dit is een herrinneringsbrief.Maar blijkbaar als je via de herrinneringsbrief betaald dan gaan zij de maatregel nemen.Ik probeer nu ook uit te zoeken of de maatregel dan terrecht is .Maar kan niet echt een antwoord vinden .Dus ik heb een aantal keren met de 14 dagen brief betaald binnen dat termijn omdat de incasso niet lukte.Dan krijg je van hun een maatregel om de waarborg per direct te betalen.Mijn vraag staan ze nu in hun recht ?
Natuurlijk staan ze in hun recht. Elke factuur heeft een uiterste betaaldatum en daar bent u schijnbaar al verschillende keren overheen gegaan. Wettelijk komt er na de betaaldatum een herinnering om binnen 14 dagen te betalen voordat er incassokosten gerekend mogen gaan worden.
Als u steevast te laat bent met betalen willen ze een zekerheid hebben.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer