mo
door mortello Jul 20, 2009 om 22:51
Huishouden & energie

Borrelend geluid bij vaatwasser

Bij het draaien van de vaatwasser komt er vanuit de gootsteen steeds een stevig borrelend geluid uit.Was eerst niet, en heb al alles geprobeerd met trekveer en ontstoppingsmiddel.Is het misschien mogelijk dit met een chiffon beluchter te verhelpen.

Kan iemand mij advies geven wat ik hier het beste kan doen.

114036 26 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 20, 2009 om 23:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag mortello,

Een sifon beluchter kan dit probleem aan je gootsteen oplossen. Je hoort deze dan niet meer slobberen.

Dat hoeft niet de oorzaak van het plotselinge slobber geluid te betekenen. Dit komt omdat ergens een opening waardoor eerst lucht aangezogen kon worden (bijna) verstopt is. Dat kan in een hoger gelegen afvoerleiding zitten. Mogelijk ontdek je dit pas wanneer er echt pas een totale verstopping in die leiding zit.

Door in iedere afvoer in huis een emmer water te kieperen kan het zijn dat je een afvoer treft welke niet (snel meer) afvoert. Ontstop die dan geheel. Kans is er dat de afvoer van de gootsteen dan niet meer slobbert wanneer de vaatwasser leegloopt zonder, sifon ontluchter.

Hardware ERror MAN.

wolfenjong
door wolfenjong - Jul 21, 2009 om 13:13
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Het enige wat het zal zijn is dat je het chiffon onder de de gootsteen aan het verstoppen is, en daar helpt maar een ding aan, losmaken en schoonmaken.

Succes er mee.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 21, 2009 om 15:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wolfenjong:

"....en heb al alles geprobeerd met trekveer en ontstoppingsmiddel."

H.

poltol
door poltol - Jul 21, 2009 om 18:12
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Beluchter kan helpen, maar het zeker raadzaam zijn ook de ontluchting ook eens te bekijken. Waarschijnlijk pompt de vaatwasser erg snel leeg en kan het riool geen lucht happen of het kan zijn lucht niet kwijt. Als het tijdens het geluid niet stinkt dan is een sifon beluchter de oplossing. Stinkt het wel dan eens de riool ontluchting bekijken.

Vr.gr. poltol

wolfenjong
door wolfenjong - Jul 21, 2009 om 19:38
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Heeft u de overloop van de spoelbak al gecontroleerd (als die er een op zit) of deze niet verstopt zit .

Zat bij mij een paar jaar geleden ook verstopt, had alles dacht ik goed schoon gemaakt, en pas toen ik de overloop schoon had, liep alles weer goed weg,laat ook lucht door, maar dat borrelend geluid heb ik ook van de vaatwasser, maar daar heb ik verder geen hinder van.

Nogmaals succes.

ja
door james11j - Jul 22, 2009 om 11:59
6 Antwoorden / 10 Vragen

Een beluchter laten plaatsen helpt ook voor dat soort problemen.

Dus bij je afvooer een Y Stuk plaatsen met een 45% graden bocht, stukje pijp er op. Even boven de Syfon uitkomen (hoogte) En daar de beluchter op.

polleke1945
door polleke1945 - Jul 22, 2009 om 11:59
76 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp alle commotie omtrent verstopping en dergelijke niet.
Wij hebben sinds een jaar of 7 een vaatwasser.
Vanaf het begin, 7 jaar geleden, meteen bij de eerste keer wassen hadden wij een borrelend geluid vanuit de gootsteen..
Dit is normaal !
Als ik boven in de badkamer de wasbak gebruik dan hoor ik ook een borrelend geluid in de douchecel.
Niks mis dus....

jo
door josty - Jul 22, 2009 om 12:07
26 Antwoorden / 3 Vragen

Eigenlijk moet kun je, jezelf de vraag stellen: "is het een probleem?"
Hier in huis borrelt de vaatwasser ook. Er zit een sifon tussen. Als het me irriteert doe ik een stopje in de afvoer van de wasbak dat dempt het geluid enigszins. De oorzaak is de zgn venturi-werking van het paserende water van de vaatwasser. Er wordt met veel "geweld"water door de afvoer gejaagd waardoor ook lucht wordt meegezogen. Die lucht komt weer omhoog en dat borrelt. Volgens mij is de afvoer juist heel erg schoon en hoeft hij niet meer/vaker ontstopt te worden. Zou hij verstopt zijn dan borrelt hij juist niet maar komt het water dat de vaatwasser kwijt moet omhoog in je gootsteen.

grandpa
door grandpa - Jul 22, 2009 om 12:09
26 Antwoorden / 8 Vragen

Hoi.

Ikheb datook gehad, bijmij kwam het doordat de afvoer vanaf mijn tuin naar de straat deels verstopt zat.

Nadat de woningver hem had laten ontstoppen was ik het kwijt.

hj
door hjkoch - Jul 22, 2009 om 13:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ga uw vaatwasser eens in het halfjaar laten lopen met niets er in alleen een flesje CALGONIT reiniging en onderhoud en het probleem is opgelost, dit middel kunt U in alle winkels kopen. veel sucses.

Henny.

jo
door jos321 - Jul 22, 2009 om 14:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Borrelen van een afvoer is niet normaal, al hebben veel mensen er last van met die standaard gootsteensetjes. Een afvoer hoeft nooit te borrelen!

Ik begrijp dat je nooitlast hebt gehad van een borrelende afvoer. Oorzaak van een borrelende is het uitwerpen van water in een afvoerconstructie die aan 2 is afgesloten, ofwel door een verstopping ofwel een waterslot! Een waterslot kan ontstaat bij het plaatsen van een sifon of bij een mogelijke doorzakking van de afvoer als deze b.v. niet goedis gebeugeld. Dus advies bij geen verstopping e.a. kontroleren op verzakking van de riolering.

jo
door josty - Jul 22, 2009 om 14:58
26 Antwoorden / 3 Vragen

Borrelen van een afvoer is niet normaal, al hebben veel mensen er last
van met die standaard gootsteensetjes. Een afvoer hoeft nooit te
borrelen!
Werd er gezegd.
Het is absoluut NIET abnormaal dat een afvoer af en toe borrelt. De afvoer waar bij mij thuis waar ik het over had was splinter nieuw en als de vaatwasser begint te lozen geeft dat geluid door alle lucht die er naar binnen gezogen wordt in combinatie met een grote afvoer. De afvoer van de vaatwasser is daarbij kleiner dan de gewone afvoerleiding.  Datzelfde geldt ook voor onze wasmachine.

jo
door job1968 - Jul 22, 2009 om 17:17
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk is er een sifon geplaatst met vaatwasser aansluiting, deze bevind zich voor de sifon c.q. waterslot welke daar in zit.

Voordeel is dat al je afvoer verstopt raakt merk je dit op in je spoelbak en niet van uit het kast je welke dan spontaan op zwelt.

Nadeel is dat je de vaatwasser hoort afpompen via je spoelbak plug.

Tegenwoordig word er niet anders meer aangesloten, als op deze manier

Grt JB

hw
door hweijden - Jul 22, 2009 om 17:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

wat wolfenjong zegt hoeft niet de oorzaak te zijn,ik heb het zelfde ook beneden met de gootsteen,(geen vaatwassr) en die heb ik al een aantal keren uit elkaar gehaald en schoon gemaakt,echter zonder resultaat,de beluchting komt van bovenaf en daar zal het probleem zitten

HvdW

jo
door jos321 - Jul 22, 2009 om 17:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er hoeft echt geen borrelend geluid uit de riolering te komen als dit wel het geval is, moet men de aannemer of instalateur er op aanspreken! Deze moet dit verhelpen. Ieder huis heeft een ont-/beluchtingspijp (of konstruktie in stapelwoningen) om borrelen of slurpgeluiden te voorkomen. er is dus echt constructief fout!

hw
door hweijden - Jul 22, 2009 om 17:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk bedacht polleke,maar normaal is het niet,hij kan gewoon niet voldoende lucht aanzuigen.

jo
door job1968 - Jul 22, 2009 om 17:26
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk is er een sifon geplaatst met vaatwasser aansluiting, deze bevind zich voor de sifon c.q. waterslot welke daar in zit.

Voordeel is dat al je afvoer verstopt raakt dan merk je dit op in je spoelbak en niet van uit het kastje welke dan spontaan op zwelt.

Nadeel is dat je de vaatwasser hoort afpompen via je spoelbak plug.

Tegenwoordig word er niet anders meer aangesloten, als op deze manier

Grt JB

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 22, 2009 om 18:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ velen:

"....een stevig borrelend geluid uit.Was eerst niet, en heb al alles geprobeerd met trekveer en ontstoppingsmiddel."

Zonder commentaar.

H.

jo
door job1968 - Jul 22, 2009 om 21:41
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hrdwerrorman,

Wat vaak een veel komend geval bij de gootsteen is mede omdat daar het meeste VET door de afvoer word afgevoerd, wat zich dan door verkleving en stolling afzet in het riool (zie vaak dat riool bijna dicht is met vet en zeep).

En op de bodem van de rioolbuis ligt vaak een "kalk achtige schaal" welke bij los komen dwars in het riool gaan liggen, en dan steeds na te hebben ontstopt een nieuw stuk afbreekt en we zijn bij af.

En dat kan alleen een gespecialiseerd ontstoppingsbedrijf ontstoppen, omdat hun vaak met een zeer hoge druk het riool door spuiten en zelfs soms ook met kokend heet water.

Tevens kunnen ze via een camera een riool inspectie doen waar ze de verstopping, verzakking, enz. Mee kunnen vinden c.q. oplossen.

Maar elke hik, plok, enz. in welke installatie dan ook vraagt vaak om een andere aanpak.

Het zij door middel van een Ontspanningsleiding (beluchting en ontluchting) of bijpass.

Slurpen (zuiging / onderdruk in riool) los je vaak op door een binnenhuis beluchter.

Plop of Blup (waterslot in sifon word terug gedrukt) door een keerklep meestal i.c. met een binnenhuis beluchter.

Grt JB

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 22, 2009 om 22:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Job, off topic:

Aannemende dat je geboortejaar 1968 is, kan ik zeggen dat ik vele jaren daarvóór al ervaring opdeed in het ontstoppen van toen nog gietijzeren rioolbuizen en loden toevoerleidingen. Ik weet ook wat je daarin kunt aantreffen, aangezien dit in een groot ziekenhuis (400 bedden) was.

Tevens heb ik 20 jaar geleden in ons huidige huis van 4 verdiepingen zelf alle installatiewerk gedaan, dus ook riool- en hemelwaterafvoer leidingen.

Enige ervaring in afvoer van vuil water enz. heb ik daardoor wel. Tevens repareer ik witgoed als wasmachines enz. en zelfs daarin kwam ik leidingen tegen welke geheel verstopt zaten met die zeep met vuilkoek waar jij gewag van maakt.

Maar als er eerst geen borrelend geluid was en dan ineens wel, moet dat met een verstopping te maken hebben. Het kan zijn dat ergens de doorgang voor het afvoerwater van de vaatwasser nagenoeg dicht zit zodat het vacuum dat de waterstroom veroorzaakt geen lucht meer kan happen, óf een hoger gelegen luchttoevoer zit (nagenoeg) verstopt.
Die luchttoevoer gaat uiteraard ook via afvoerpijpen.

Vandaar mijn advies om die plek met emmers water op te sporen. Want de afvoer van een wastafel (voorbij zwanenhals of beker sifon) kan dichtslibben met zeepresten en haar waardoor nog maar een heel klein kanaaltje voor water én lucht overblijft.
Omdat je op zo'n wastafeltje over het algemeen niet zoveel water gebruikt, merk je niet gauw dat de afvoerbuis bijna verstopt is. Eerst loopt de buis en sifon vol. Wanneer je dan de kraan al weer dicht hebt, loopt het opgehoopte water weer door het kleine kanaaltje langzaam weg.
Dit kanaaltje kan dan te klein zijn om het luchtgebrek dat ontstaat door het wegpompen van het vaatwater, aan te vullen. Het gaat dan via leeggeslobberde sifons.

Ook kan er druk door het pompen onstaan, waar de luchtdruk van ontsnapt via de gootsteen sifon. Doch dat is te ruiken tijdens het pompen, met de neus boven de afvoer van de gootsteen. Dit komt door een lage verstopping,  van de gootsteen tot de straat.

Daar is met een kamera wel wat aan op te sporen. €100,- ben je bij zo'n actie snel kwijt.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 22, 2009 om 22:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Job, appendix:

Bij ons thuis gaan we eerst met een stuk keukenpapier door vette pannen en -borden om de olijfolie er zoveel mogelijk vanaf te halen. Want dat hoort niet via de afvoer verwijderd te worden.

Daar maken we de kachel dan weer mee aan.;-)

H.

ar
door ariet - Jul 23, 2009 om 08:12
58 Antwoorden / 13 Vragen

Mortello,

Wij hadden ook last van slurpend/borrelend geluid vanuit de spoelbak als de vaatwasser zijn water wegpompte. Ik heb de afvoer laten veranderen. De afvoer van de vaatwasser is nu voor de sifon van de spoelbak aangesloten. De sifon van de spoelbak werkt daardoor als waterslot en het afvoerwater van de vaatwasser word nu direct in de afvoerpijp gepompt. Vaatwasser heeft eigen stankslot waardoor geen rioollucht in vaatwasser kan komen.

Groet, ariet

ks
door kschoots - Jul 23, 2009 om 15:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

probleem is, dat uw vaatwasser aangesloten is op de afvoer van de gootsteen. Kijk eens even achter/onder de kastjes of er niet nog een extra afvoer te vinden is. Veel keukeninstallateurs koppelen, als de klant er toch geen weet van heeft alles snel aan één afvoer. Mocht u maar één afvoer hebben dan helpt allleen een rubber dop in de spoelbak of moet er een installateur naar kijken. Door het stromend water van de vaatwasser wordt een vacuüm gevormd, waardoor borrelend lucht wordt aangezogen door de sifon van de spoelbak.

jo
door job1968 - Jul 24, 2009 om 11:23
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hrdwerrorman,

Jammer dat u mijn advies zo opvat en dat u leeftijd koppelt aan kennis/wijsheid van zaken.

grt JB

toolboy
door toolboy - Jul 24, 2009 om 12:07
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte .Ik heb ook borrels gehad in de afvoer dit was te wijten aan een verstopping die buiten mijn erf zat en kwam naar voren bij heftige regenval,Maar bij mij borrelde de wc ook als er heftige regenval was.  Groet T

edmolen
door edmolen - Jul 29, 2009 om 20:42
14 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben dit ook gehad. En met een open keuken is dit niet leuk.
Maar we hebben de keukeninstallateur gebeld. We hebben aangegeven dat we een stille vaatwasser hadden uitgezocht en geen last willen hebben van dat hinderlijke borrelend geluid.

Er is toen bij ons een dubbele Sifon gezet. Zonder probleem. En nu zijn we af van dit hinderlijke geluid. Dus gewoon even praten met de installateur.