ka
door kastanje69 Jan 4, 2008 om 16:54
Huishouden & energie

Buiten brievenbus

De afstand van de openbare weg tot mijn voordeur is 10,05 meter. TNT post dreigt nu mijn post niet meer te bezorgen tenzij ik een buiten brievenbus plaats omdat de afstand meer dan 10 meter is.

Ik vind een buitenbus onhandig, duur en onveilig (vissen dagafschriften, vandalisme) en wil dat dus niet. Dit probleem speelt ook bij de buren. TNT post reageert niet op brieven hierover.

Mijn huis is een twee-onder-een-kap premie-A woning van 15 jaar oud in een nieuwbouwwijk met vergelijkbare woningen.

Wat kan ik doen?

12750 17 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2008 om 17:03
16894 Antwoorden / 202 Vragen

kijk, dat noemen we niet klantvriendelijkheid en mag je beslist niet bureaucratisch ambtelijk noemen. TNT is immers een commercieel bedrijf. Strikt formeel hebben ze nog gelijk ook al is er een goed Nederlands woord voor dat begint met mier.....

Wat te doen: heeft u een voortuin, kunt u die een klein stukje inkorten? Als u daarmee het trottoir iets verbreed valt dat ook onder openbare weg! Neem eventueel de maatregel samen met de buren. Het kost een paar halve stoeptegels en TNT heeft geen enkele formele reden meer. Hebben ze overigens wel nauwkeurig genoeg gemeten?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2008 om 17:40
16894 Antwoorden / 202 Vragen

en ps, dacht ik straks niet aan, u kunt ook nog stellen dat op basis van de 15 jaren TNT nu niet meer kan terugkomen hun formele regelgeving.  Ik kan even niet op het wettelijke woord komen daarvan (hutch wel neem ik aan)

hutch
door hutch - Jan 7, 2008 om 14:40
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Kastanje,

formeel gezien heeft TNT gelijk, daar de maximale afstand tot aan de voordeur 10 meter is.

Echter gezien het feit dat TNT (al heette deze eerder anders) deze situatie al 15 jaar accepteert, is het van de zotte om over 5 (vijf) centimeter te vallen.....

Dat u nu gaat vechten tegen een zeer onpersoonlijke organisatie, zoals er helaas meer zijn, is wel zeker. Waarschijnlijk zal dit ook wel gaan blijken uit de antwoorden die u gaat krijgen van TNT zelf. Maar mede gezien het voorgaande, zou het best wel eens kunnen zijn, dat in een procedure u (en uw buren) in het gelijk worden gesteld.

Wel bevreemd het mij dat TNT helemaal niet reageert op uw brieven.

Heeft u uw klacht al op de volgende wijze doorgegeven: http://klantenservice-voorthuis.tntpost.nl/selfservice/view_form.asp?formid=5?

Of u stuurt eens (samen met alle buren die het aangaan) een aangetekende brief (met ontvangstbevestiging), gericht aan de directie van TNT, met op die brief geschreven 'persoonlijk':

Koninklijke TNT Post B.V., Prinses Beatrixlaan 23, 2595 AK  's-Gravenhage.

Schrijf hier o.a. in, wat ik aangehaald heb.

Mocht u wederom ongelijk krijgen, kunt u eventueel uw zaak aanhangig maken bij de Geschillencommissie Post.

Zie: http://digitaal.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=pos.

Succes, gr. Hutch

ka
door kastanje69 - Jan 7, 2008 om 14:46
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nog een aanvullende vraag: Tussen mijn huis en dat van de buren loopt de toegangsweg naar mijn garage, daaraan ligt ook de voordeur. Deze weg is niet openbaar maar mijn privé terrein. Tnt (niet de postbode) heeft hier gemeten zonder mij dat te vragen en dus ook zonder mijn toestemming. Kan dat zo maar?

ko
door konetjuh - Jan 7, 2008 om 15:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf doe ik de post bezorgen bij TNT op zaterdag.
Die 10 meter is ingesteld omdat het ontzettend veel tijd kost om dat stukje 1000 keer op een dag te lopen/fietsen en dat dat dus heel veel geld kost. Dit betekend dat de consument dus jullie meer moeten betalen voor een postzegel en 10 meter vind ik een mooie afstand. 5 centimeter meer is net te ver maar je moet ergens de grens stellen. Er zijn dan altijd mensen die net pech hebben.

Antwoord op hierboven. De TNT mag deze afstand meten want deze afstnad meten ze gewoon met zo'n loopwieltje tijdens het wegbrengen van de post. Wil je dat niemand meer op je erf komt zet dan gewoon de brievenbus aan de weg dan hoeft niemand meer op je erf te komen.

ka
door kastanje69 - Jan 7, 2008 om 15:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, geen postbode met loopwieltje gezien. Naar ik hoorde van anderen kwamen er twee (!) man met een auto speciaal om te meten. Of dat niks kost! Maar mag dat dan zo maar?

holstein
door holstein - Jan 7, 2008 om 16:26
922 Antwoorden / 16 Vragen

Die tien meter wordt door hun als maatstaf gesteld en je moet het ook weer zo zien, dat wanneer er een heleboel mensen meer dan tien meter pad hebben, dat de postbode nogal wat tijd onderweg is voor niks, zit ook wel weer wat in.
Is er geen mogelijkheid om een bus een meter van je huis te zetten of iets verder of hoe het maar uitkomt, want dan zit je binnen die 10 meter.
De bus hoeft niet persé aan de weg te staan, hou hem dicht bij huis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2008 om 17:47
16894 Antwoorden / 202 Vragen

een serviceverlenede postbode die dan wel tid heeft voor het meten met een loopwieltje? En is dat loopwieltje dan ook nog geijkt en wordt exact vanaf de kadestrale afstand gemeten? Kom nou toch? Dat er grenzen gestel moeten worden daar aan toe, 5 cm en een al verworven recht (dank inderdaad aan collega hutch, ik kon er even niet opkomen) inderdaad zeer klantgericht!!!??? (En voor u 5 cm is inderdaad veel looptijd (of is het een kwestie van de handen iets verder uit de mouwen steken?)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2008 om 17:48
16894 Antwoorden / 202 Vragen

tijd heeft ...

hutch
door hutch - Jan 7, 2008 om 18:12
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Kastanje,

dat het kan, blijkt wel. Maar het mag ook.

Indien uw erf niet is afgesloten, mag in principe iedereen daarop komen, tenzij u dat duidelijk zichtbaar, bijv. d.m.v. een bord, verboden heeft.

Indien uw erf is afgesloten, mag men niet zomaar uw erf betreden.

Iedereen mag dus zomaar bij u aanbellen (indien het erf niet is afgesloten), om wat voor een reden dan ook. Lijkt mij ook logisch.... Ook die persoon, die de afstand gemeten heeft, mag dat.

Maar indien u duidelijk laat blijken, mededeelt, dat men uw erf moet verlaten, heeft die persoon hier onverwijld gevolg aan te geven.

Gr. Hutch

door 4711 - Jan 7, 2008 om 18:18
885 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou een zaag pakken en 6 cm eruit aan de staat kant en met lijm in de andere zijde plakken en dan de  gleuf terug, of een nieuwe deur met de gleuf iets uit het midden?

Beetje vreemd maar een foto van de deur is dan wel voldoende!

ka
door kastanje69 - Feb 6, 2008 om 16:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

Na veel heen en weer gebel met het algemene nummer van tnt en na klacht via de website kreeg ik bezoek van een medewerker. Deze constateerde ook dat de afstand nipt 10 meter was. Er bleek door een extern bureau verkeerd gemeten te zijn (ook bij de buren). Buitenbus is niet nodig! Eind goed al goed. Dank voor het meedenken.

hutch
door hutch - Feb 6, 2008 om 17:04
4517 Antwoorden / 29 Vragen

  [d] proficiat....

(toch netjes dat TNT dit komt nameten)

Gr. Hutch

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2008 om 13:06
16894 Antwoorden / 202 Vragen

en zo zien we maar weer eens, eind goed al goed mede op basis van de gegeven adviezen.

ka
door kastanje69 - Feb 8, 2008 om 13:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Zo is het maar net, dus nogmaals dank daar voor.

wi
door wiuisipa - Feb 12, 2008 om 15:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp die 1000 keer tien meter volkomen.

Dan heb ik hier het volgende. Mijn brievenbus valt ook buiten die 10 meter, MAAR...... Ik heb een doorgang gemaakt met onze buren zodat de bezorger GEMIDDELD beduidend minder loopt dan die 10 meter bij deze twee (onder een kap) huizen. Maar desondanks zegt TNT dat dit niet mag. Over ambtenarij gesproken.

wiuisipa

pa
door paulus68 - Aug 26, 2008 om 15:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag is ook nog: wat is de openbare weg? Je zou zeggen dat de stoep al openbaar is, maar als je het brienbus besluit leest, dan zou hier niet met een auto kunnen worden gereden > 40km, dus je moet ook de stoep overbruggen in je 10 meter....

Iemand hier een mening over?