frederikjp
door frederikjp Jan 27, 2014 om 11:29
Huishouden & energie

Centrale verwarming en houtkachel

Wanneer de buitentemperatuur boven de elf graden komt, gaat de CV uit en de houtkachel aan. Hiermee reduceer ik behoorlijk op de gasrekening. Nu het onder de tien graden is wordt het hele huis verwarmd door de CV.

Al eerder had ik het plan opgevat om de thermostaat vanuit de woonkamer (beneden) te verplaatsen naar de bovenverdieping en de radiatoren beneden dicht te draaien zodat alleen de bovenverdieping door de CV wordt verwarmd en de benedenverdieping door de houtkachel. Dat wordt mij sterk ontraden omdat dit ten koste zou gaan van de CV ketel die voortdurend op half vermogen draait in plaats op vol vermogen. Mijn zuinigheid gaat dan uiteindelijk meer kosten. Ik kan die rekensom niet maken en ik snap de logica er ook niet van. Met welke manier van stoken ben ik het voordeligste uit?

1341 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2014 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat advies is ook onzin. Als u het op die manier doet, wat natuurlijk wel logisch is, anders zitten ze boven in de kou, draait de cv helemaal niet op half vermogen.

Het is hetzelfde als dat u in de slaapkamers de verwarming dicht zou draaien en alleen de woonkamer en badkamer verwarmt met de cv. Als de thermostaat merkt dat de temperatuur bereikt is, in de ruimte waar hij hangt, gaat de cv uit. Heel simpel.

Als u in het voor of najaar de cv even aanzet, warmt hij ook maar even en ook dat gaat niet "ten koste" van uw cv.

Dus hang de thermostaat in de badkamer, die wilt u natuurlijk warm hebben, en draai in de woonkamer de kranen dicht. Perfecte oplossing

komsja
door komsja - Jan 27, 2014 om 18:43
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@frederikjp
Wat tijger1 zegt is voor het overgrote waar BEHALVE de stelling om de thermostaat in de badkamer te monteren want dat is een idioot voorstel,al was het alleen maar vanwege de vocht is dat zeer af te raden en punt twee: als er regelmatig een douche genomen word zal door de temperatuur in de badkamer (waar de thermostaat op reageerd) de verwarmings elementen op de bovenverdieping niet warm worden en loop je daar te koukleumen.
Maar heeft u alwel berekend wat het aan hout kost om het beneden warm te kunnen stoken???
Als u het stookhout gratis kan verkrijgen dan is het wat anders natuurlijk.

frederikjp
door frederikjp - Jan 27, 2014 om 18:58
47 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, tot zover. Het voornemen is de thermostaat op de midden verdieping (hal) te plaatsen of de zolder omdat daar iemand de hele dag zit te computeren. Af en toe komt er wel een kub hout gratis voorbij, maar het grootste gedeelte is gekocht (houtbriketten). Dat stookt plus//minus één derde tot iets meer voordeliger dan aardgas. Misschien nog wel meer. Wel 6% BTW maar geen energiebelasting.

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2014 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik hem maar op zolder installeren, als daar iemand de hele dag zit.

En Komsja, er wordt daar toch hopelijk niet de hele dag gedoucht? ;-)

Maar de vraag was of het slecht zou zijn voor de cv ketel. En dat is echt grote onzin.

komsja
door komsja - Jan 27, 2014 om 19:44
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
zoals u zegt was de vraag of het slecht zou zijn voor de CV om de thermostaat te verplaatsen naar de bovenverdieping,u antwoord daarop was juist.
Maar te zeggen om de thermostaat te plaatsen in de badkamer was ONJUIST!!!!!!

komsja
door komsja - Jan 27, 2014 om 19:46
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@frederikjp
Als u per saldo goedkoper uit bent om op uw manier uw woning te verwarmen dan zou ik zeggen Doen!!!!

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2014 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Er zijn tegenwoordig draadloze thermostaten, kan dus helemaal geen kwaad. Zeker niet als de Ts net zo'n goede afzuiging in de badkamer heeft als ik ;-) maar de zolder is beter.

komsja
door komsja - Jan 27, 2014 om 20:44
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
ik weet ook wel dat er draadloze thermostaten zijn,maar dat betekend niet dat je die ook in een vochtige ruimte zoals een douche kan monteren en verwachten dattie z,n werk goed doet.
Een thermostaat is een thermostaat en die thermostaat die word altijd in een centrale ruimte geplaatst om zo overal een aangename temperatuur te hebben.
Maar niet op een badkamer zoals u suggereerde en ook nogus te melden dat dat DE perfecte oplossing zou zijn.
En dan even later een beetje terugkomen op uw antwoord,door te zeggen als TS net zo,n goeie afzuiging op de badkamer heeft als u.
Nee tijger DE thermostaat op de badkamer plaatsen is GEEN goed idee!!!!!!ook al heeft men nog zo,n goeie afzuiging zoals u.

frederikjp
door frederikjp - Jan 27, 2014 om 20:58
47 Antwoorden / 6 Vragen

Het idee om de thermo in de badkamer plaatsen vindt ik geen logische gedachte: die wordt op een dag het minst gebruikt.

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2014 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die wilt u sowieso wel op de juiste temperatuur houden. En toen had u nog niet vermeld dat er de hele dag iemand op zolder zit.

Maar is toch verder niet belangrijk. Weg uit de woonkamer is goed en geen probleem voor de cv.

sl
door slobberbone - Jan 28, 2014 om 07:15
508 Antwoorden / 2 Vragen

Boven de 10 graden dan is verwarming hier nog niet aan dus misschien boel goed na isoleren ?

Vaak wordt gedacht dat als men zoveel mogelijk radiatoren dicht draait men zuiniger stookt maar niets is minder waar je ketel moet warmte kwijt en anders zorgt dit voor een veel te hoge retour.

Kan wel maar ketel vermogen om laag schroeven en vaak kan cv temperatuur ook, ik heb hier echt 7 radiatoren nodig om slechts 8,5 Kw/h ketelvermogen kwijt te raken en met minder is het niet zuiniger.

komsja
door komsja - Jan 28, 2014 om 17:04
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@slobberbone
Wat u stelt (dat zolang de buiten temperatuur boven de 10 graden is) u niet hoeft te stoken,dat kan kloppen want heb dat zelf ook maar ik woon in een flat,maar die vlieger gaat niet op in een laagbouw woning.En u stelt dat het niet waar is om zuiniger te stoken als er zoveel mogelijk radiatoren worden dicht gedraaid,das ook niet waar als een cv alleen maar 2 of 3 elementen(zoals in de doorsnee woonkamer)van een woning staan hoeft te verwarmen scheelt dat heel veel aan stookkosten en daar ondervind de cv-ketel geen enkele schade van.
Want als de gewenste temperatuur in de ruimte bereikt is zal de ketel gewoon en zonder schade de ingestelde temperatuur op peil houden.

sl
door slobberbone - Jan 28, 2014 om 18:59
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=komsja schreef op dinsdag 28 jan 2014, 17:04]@slobberbone
Wat u stelt (dat zolang de buiten temperatuur boven de 10 graden is) u niet hoeft te stoken,dat kan kloppen want heb dat zelf ook maar ik woon in een flat,maar die vlieger gaat niet op in een laagbouw woning.En u stelt dat het niet waar is om zuiniger te stoken als er zoveel mogelijk radiatoren worden dicht gedraaid,das ook niet waar als een cv alleen maar 2 of 3 elementen(zoals in de doorsnee woonkamer)van een woning staan hoeft te verwarmen scheelt dat heel veel aan stookkosten en daar ondervind de cv-ketel geen enkele schade van.
Want als de gewenste temperatuur in de ruimte bereikt is zal de ketel gewoon en zonder schade de ingestelde temperatuur op peil houden.

Ik woon hier in laagbouw eengezinswoning en stook echt dan niet.

En laatste heb ik uitvoerig getest en ik kom met 7 radiatoren tot beste en zuinigste resultaat, en ketel ondervindt er geen schade van maar mijn portemonnee wel :(

Oh, voor het geval dat ons gasverbruik hoort tot laagte 5% van Nederland :)

otto65
door otto65 - Jan 29, 2014 om 14:18
24 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je een goede bron van hout dan? Gas is inderdaad duur. Vraag me af of hout de oplossing is.