ee
door eentje Apr 16, 2022 om 09:33
Huishouden & energie

Collectief zonnepanelen Rabobank voorjaar 2022

Begin 2022 heb ik mij ingeschreven voor een collectieve aankoop van zonnepanelen via de Rabobank.

Uiteindelijk kwam hier de firma SolarNRG als beste aanbieder uit.

Ik heb de offerte gekregen, definitieve offerte laten maken ( €99,- betaald) en gekregen.

De offerte was naar wens en heb akkoord gegeven voor het plaatsen van zonnepanelen door SolarNRG. Netjes een opdrachtbevestiging gekregen dat ze gaan plaatsen, via de portal van SolarNRG zou je een afspraak kunnen plannen voor de installatie van de zonnepanelen.
Helaas tot op heden (bij schrijven 6 weken) geen mogelijkheid om een afspraak te maken, geen antwoord op e-mails, geen antwoord op berichten via social media, alleen een sumier antwoord op een review op trustpilot welke er op neer komt dat ze wel de opdracht hebben aangenomen terwijl ze nog geen monteurs hebben voor Noord-Nederland.

Dan vraag ik mij af waarom je een opdracht aannneemt terwijl je weet dat je geen mensen genoeg hebt om de opdracht uit te voeren.

Aangezien het collectief via de Rabobank ging ook geprobeerd om van de Rabobank actie te krijgen maar zij verwijzen alleen naar SolarNRG en doen verder niets.

Nu kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben. Zijn er nog meer mensen die wachten op zonnepanelen van SolarNRG van de Rabobank in Noord-Nederland? Heeft iemand een idee hoe en wat nu verder om überhaupt een zinnig antwoord te krijgen van SolarNRG en de Rabobank?

8120 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2022 om 09:43
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn eerste reactie is: wat zegt men bij de Rabo Bank hiervan?
Dat is m.i. toch en kwestie van voorleggen, schriftelijk aan de directie van RaboBank Noord-Holland of misschien nog beter de directie in Utrecht.

De tweede is dat u formeel altijd tot onbinding van de opdracht kunt overgaan indein zaken andrs lopen dan u mocht verwachten op basis van de aanbieding en in alle redelijkheid. En zie dan o.a. :  https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/  of :  Een overeenkomst kan (pas) worden ontbonden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen; oftewel wanneer afspraken niet worden nagekomen. De tekortkoming moet de ontbinding wel kunnen rechtvaardigen en mag dus niet te gering zijn.

ee
door eentje Apr 16, 2022 om 10:04
13 Antwoorden / 1 Vragen

De Rabobank medewerkers wijzen naar SolarNRG en vinden het natuurlijk vervelend voor me.

Ontbinding is niet persé wat ik wil. Ik wil weten waar ik aan toe ben zodat ik een keuze kan maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 16, 2022 om 10:22
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf te kennen: een brief aan de directie aangezien de aanbieding bij hen vandaan komt.

En dan toch ook, indien u tot een andere keuze zou komen dient u toch te ontbinden indien u tot een andere keuze zou komen en aangezien u de offerte heeft geaccepteerd. (Men bij SolarNRG de opdracht ook heeft geaccepteerd op basis van uw instemming.)

M.a.w. Komt u tot een andere keuze, dan zit er niets anders op dan de opdracht /overeenkomst te doen ontbinden of alsdan voldoen aan de eventuele gestelde annuleringsvoorwaarden hetgeen normaliter de kwestie van schadevergoeding zal betekeken. Ter info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ waarmee u dan geconfronteerd zou kunnen worden (in plaats van SolarNRG door u). Ik zie inmiddels ook de reactie van @MARITA5 waarin u op hetzelfde wordt gewezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 16, 2022 om 10:25
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Nog even dit: bent u lid van Vereniging Eigen Huis, dan kunt u ook daar juridischa advies krijgen.

ee
door eentje May 3, 2022 om 13:55
13 Antwoorden / 1 Vragen

Geen lid Vereniging eigen huis helaas.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 16, 2022 om 09:49
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de gedeelde link:

Actievoorwaarden

Onze actievoorwaarden zijn per 16 maart gewijzigd omdat we installatiepartners hebben toegevoegd.

Oude actievoorwaarde teruglezen? Mail ons op zonnepanelen@rabobank.nl

marita5
door marita5 - Apr 16, 2022 om 09:56
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eentje ,

De voorwaarden , klik op de rode regel .

Artikel 4: Levering en eigendomsoverdracht
    1. 4.1 De levering van het Product geschiedt op het door Koper opgegeven adres, waarbij SolarNRG streeft naar een leveringstermijn van 3 maanden nadat SolarNRG de Overeenkomst is aangegaan;
    2. De in 4.1 genoemde termijn is geen fatale termijn. Indien SolarNRG niet tijdig levert, zal Koper SolarNRG in gebreke stellen en een redelijke termijn stellen voor nakoming. Alle aansprakelijkheid met betrekking tot niet tijdige levering door SolarNRG wordt hierbij uitgesloten, waaronder tevens, maar niet uitsluitend, financiële schade ontstaan door de niet gerealiseerde opbrengst van het Product;
    3.  https://solarnrg.nl/algemene-voorwaarden/

ee
door eentje Apr 16, 2022 om 10:09
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zijn niet de voorwaarden die bij de collectieve inkoop horen.

De geldende AV voor de overeenkomst is collectieve inschrijving Rabobank voorwaarden (4.1 is daar artikel 8)

marita5
door marita5 Apr 16, 2022 om 10:13
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Art 10 in deze voorwaarden komt op hetzelfde uit . Artikel 10. Vertraging bij aanvang of voortzetting van het werk 1. Indien SolarNRG haar verplichtingen terzake van de aanvang of de voortzetting van het werk niet nakomt, dan sommeert de Consument hem schriftelijk zo spoedig mogelijk met de uitvoering aan te vangen of het werk voort te zetten. De Consument kan er daarbij op wijzen dat hij de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden zal beschouwen indien SolarNRG 14 dagen na ontvangst van de brief in gebreke blijft. De Consument is in dat geval bevoegd het werk door een derde te doen uitvoeren of voortzetten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2022 om 10:40
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom separaat nog even bij u terug omdat dit mogeijk toch best een goed onderwerp zou kunnen zijn voor aandacht van de Kassa redactie.

U gaat in op een aanbieding van Rabo en het bedrijf blijkt niet tijdig te kunne leveren resp. de overeenkomst niet 1,2,3 na te kunnen komen. Rabo wijzigt daarna en noemt meerder aanbieders en dat betekent m.i. dan toch dat men bij Rabo hiervoor een nadere verantwoordelijkheid dient te nemen. Hoe dan ook heeft men kennelijk (zie @SJOPPY) tijdens de wedstrijd de regels gewijzigd. kassa@bnnvara.nl is het reactie adres. Ik speel dit door naar de redactie.

panter22
door panter22 - Apr 16, 2022 om 14:19
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de link van Sjoppy leest, dan staat er onder artikel 3.5
Rabobank en homeQgo hebben het recht om een andere installateur een aanbod aan je te laten doen. Bijvoorbeeld als de installatiepartner(s) geen capaciteit heeft / hebben.
Alle partners zitten niet in Noord Nederland. De aanmeldingen zijn definitief na 30 april. Dan is bekend hoeveel mensen definitief gekozen hebben voor de actie. Duidelijk is op dit moment dat SolaNRG geen monteurs heeft voor Noord Nederland. Het kan dus zijn dat je in mei bericht krijgt dat de klanten in Noord Nederland een andere installateur krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 16, 2022 om 20:44
16864 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, Als u de vraag goed leest leest u dat er al een overeenkomst is  met SolaNRG op basis van een goed geaccepteerde offerte. (Sorry)..

ee
door eentje May 3, 2022 om 13:57
13 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad is er een leveringsovereenkomst met SolarNRG, MAAR als de Rabobank haar zorgplicht serieus neemt en zorgt voor een andere installateur voor hetzelfde geld dan ben ik de laatste die hier iets op tegen heeft.

panter22
door panter22 May 3, 2022 om 14:56
6599 Antwoorden / Vragen

Als je Liander nodig hebt voor een verzwaring van de meterkast voor de zonnepanelen, dan hoef je geen haast te maken.

rj
door rjw - Apr 17, 2022 om 09:20
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Er is momenteel nog steeds een hoog ziekteverzuim. Plannen is heel erg moeilijk op het moment. En dan zullen de zolderkamerjuristen wel zeggen dat dat een probleem van de bedrijven is en dat ze dat maar op moeten lossen maar wat niet kan, kan niet.

ee
door eentje May 3, 2022 om 13:59
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat plannen moeilijk is, ik snap het helemaal dat ze personeelsproblemen hebben. Wat ik niet snap (en ik ben zelf ook ondernemer) dat er werk wordt aangenomen waarvan ze weten dat ze het niet kunnen uitvoeren en dan klanten aan het lijntje houden.

pe
door peterbee - Apr 20, 2022 om 13:47
58 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb ook panelen gekocht bij deze firma, toen via de vereniging Eigen Huis .

panelen zijn uiteindelijk wel geplaatst, maar niet door de firma zelf, maar door een aantal niet Nederlandssprekende monteurs.

SolarNRG lijkt mij dan alleen een kantoorbedrijfje, welke voor daadwerkelijke werkzaamheden losse monteurs in huurt.
en die een hoop werk haalt uit collectieve inschrijvingen.  Maar net zoals wij deze graag door hem laten uitvoeren vanwege  de lage prijs, wil SolarNRGG deze ook zo goedkoop mogelijk laten uitvoeren door zo goedkoop mogelijke derden.  En aangezien zij ook wel weten dat ze goedkoop zijn gokken  zij erop dat de gemiddelde Nederlander erg veel geduld heeft.  En voor de lage inschrijfprijs moet u zich realiseren dat u niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit.

gezien het wereldwijde tekort op de chip-markt zou het ook zomaar kunnen zijn dat er bijvoorbeeld een tekort is aan omvormers.

feit blijft wel dat SolarNRG niet uitblinkt in communicatie.

ee
door eentje May 3, 2022 om 14:01
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Wil alleen maar dat ze hun beloftes nakomen. Ik durf namelijk te wedden dat op het moment dat de zonnepanelen geplaatst zijn en ik 8 - 10 weken langer wacht met het betalen van de eindafrekening ik wel een deurwaarder aan de deur krijg en dan kom ik ook niet weg met de mededeling dat ik geen personeel genoeg heb en mijn planning te vol is.

Ju
door JustT - Apr 25, 2022 om 17:14
13 Antwoorden / Vragen

Het probleem is vrij gebruikelijk - een (ver-)bouwproject laat op zich wachten. Maar samen met de antwoorden is het interessant. Laten gezamenlijke zonnepaneel-inkopers zich een rad voor de ogen draaien door een slimme leverancier? SolarNRG is volgens de KvK een groothandel, daarnaast zijn er nog drie BV's: Holding, Trading en Administratiekantoor. Hebben Vereniging Eigen Huis en de Rabobank dat niet onderzocht?

ye
door yet k - Aug 12, 2022 om 19:33
1 Antwoorden / Vragen

Ik herken het jammer genoeg. Ook ik heb de aanbetaling gedaan aan solar en toen was het stil. Na een heleboel contact met de rabobank 2 week geleden te horen gekregen dat er een andere installateur komt. Ook deze geven aan een wachttijd van 6-8 week te hebben.
Ondertussen zelf ook offertes bij anderen aangevraagd welke wel allemaal op korte termijn kunnen leveren.
Contact met de rabobank gehad of de gegeven korting door de rabobank niet naar deze partij toe verrekend kon worden.
Het antwoord laat zicht raden..
Allemaal erg bijzonder juist omdat de rabobank het verduurzamen hoog in het vaandel heeft staan.
Ondertussen krijg ik nergens meer een offerte qua bedrag als eind 2021 begin 2022..

Rabobankt lult veel doet weinig voor zijn klanten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 12, 2022 om 20:40
2069 Antwoorden / Vragen

Wat een hoop pathos weer. Welke afspraak is er niet meekomen en hebt u die afspraak op schrift?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 12, 2022 om 21:01
2069 Antwoorden / Vragen

Wat een pathos. Welke afspraak is er niet nagekomen en staat die afspraak zwart op wit?

Ja
door Jacq65x - Nov 19, 2022 om 00:33
1 Antwoorden / Vragen

Zelfde probleem. Wij worden nog steeds aan het lijntje gehouden. Ondertussen zijn de prijzen gestegen dus je kunt nergens anders meer voor deze prijs zonnepanelen aanschaffen en we besparen ook niets. Heeft u ondertussen al iets vernomen?

Rayavdos
door Rayavdos - Dec 14, 2022 om 06:57
2 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen,

Ik weet niet of dit topic nog leeft maar mijn ervaring is exact zoals hier wordt omschreven.

Het begon veelbelovend allemaal. Ingeschreven via mijn Rabo, want die werken vast alleen maar met erkende bedrijven was mijn idee.

Heldere communicatie, op mijn verzoek een schouw aan huis en toen een keurig uitgewerkte offerte waar ik in juli akkoord voor heb gegeven. Vol goede moed de planning afgewacht maar er gebeurde niets meer.

Uiteindelijk een email van SolarNRG ontvangen waarin ze aangaven geen installatieteams te kunnen vinden voor mijn regio.(Friesland)

Ze gaven 3 opties:
-Contract ontbinden en inschrijfgeld terug
-Materiaal opsturen en zelf een installatieteam regelen
-Wachten

Ik heb voor de laatste optie gekozen, omdat het voor mij de minst slechte optie is. (Zeker nu inmiddels de prijzen enorm zijn gestegen)
Maar na recent contact geeft SolarNRG aan, dat ze nog steeds geen installatieteams hebben kunnen vinden die mijn panelen (voor de geoffreerde prijs) kunnen installeren.
Het lijkt er dus op dat de Rabobank beloftes aan hun klanten hebben gedaan die ze niet kunnen nakomen. En dat valt me zwaar tegen van mijn bank..

Rayavdos
door Rayavdos - Dec 14, 2022 om 14:02
2 Antwoorden / Vragen

Het is wel heel toevallig (lezen ze mee?) maar een uur na het plaatsen van dit bericht ben ik gebeld door HomeqGo, het bedrijf dat als tussenpersoon voor de Rabobank deze collectiviteitsaankoop organiseert.
Ze geven aan dat ze het heel vervelend vinden dat SolarNRG de beloften niet kan waarmaken en zijn daarom naar een ander installatiebedrijf overgestapt.
Die gaan binnenkort contact opnemen om een planning te maken.
Ik kreeg wel te horen dat ze waarschijnlijk andere (maar vergelijkbaar of beter) materialen zullen gaan gebruiken.

Vooraf krijg ik te zien waar ze voor kiezen, zodat ik weet of het idd gelijkwaardig (of beter) is.
Zodra ik meer weet zal ik het hier plaatsen.

panter22
door panter22 Dec 14, 2022 om 15:02
6599 Antwoorden / Vragen

Ik hoop dat het gaat lukken. Succes.