Ma
door Mariska99 Jan 3, 2024 om 12:58
Huishouden & energie

Cv monteur kan cv niet repareren.Laat wel declareren via Zoofy voor 297 euro

Mag een cv monteur 297 uur aan werkloon opgeven op een factuur voor drie kwartier werk wat uiteindelijk niets oplevert?

9118 16 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Jan 3, 2024 om 13:02
856 Antwoorden / 3 Vragen

Let me guess,

het was een spoedreparatie? Je hebt op internet gekeken en gelijk maar de eerste de beste link aangeklikt en niet even verder gescrolld? Tja... dan heb je dus een monteur aangeklikt die het niet zo nauw neemt met fatsoen.

Ben bang dat je dat bedrag gewoon zult moeten betalen. Hoop voor je dat dit een leerpunt is en dat je er de tweede keer niet meer intuint. Overigens kun, zeker in Chrome, uitschakelen dat je in je zoekresultaten geen gesponsorde hits krijgt.

mahadma
door mahadma - Jan 3, 2024 om 13:03
11543 Antwoorden / 51 Vragen

De monteur heeft een inspanninsplicht echter dan zal niet altijd tot het gewenste resultaat leiden. Dus terechte nota.

pr
door prikker Jan 5, 2024 om 13:03
15 Antwoorden / 1 Vragen

^ Dit is het juridisch juiste antwoord.

sira
door sira - Jan 3, 2024 om 13:16
2346 Antwoorden / 24 Vragen

1) Het kan zijn dat u de eerste de beste op internet heeft gebeld, zoals Thecla58 al aangeeft.

2) Het kan ook een betrouwbaar bedrijf zijn en in dat geval zullen in het werkloon ook de reiskosten (kilometers + benzine) verwerkt zijn. Of dacht u dat u die zaken niet hoeft te betalen? Bedrag is veel geld, maar het valt mij nog mee.

De man staat ingeschreven bij Zoofy en op Zoofy staat overigens al een starttarief voor storingen aan de cv-ketel: https://zoofy.nl/cv-monteur/cv-ketel-storing/

Waarom heeft u geen plaatselijk cv-onderhoudsbedrijf gebeld?

1paul
door 1paul - Jan 3, 2024 om 13:45
3155 Antwoorden / 0 Vragen

wat is er met u afgesproken, ja mevrouw/meneer ik repareer deze ketel of is er zoiets gezegd als.....

ik doe mijn best maar ik kan bij deze ketel niets garanderen omdat......

dat is namelijk alles zeggend, in eerste geval niet betalen en eerst repareren in tweede geval zult u een redelijk tarief moeten betalen!!

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/iets-laten-maken-of-doen-maar-niet-tevreden/wat-kan-ik-doen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 3, 2024 om 14:19
2066 Antwoorden / Vragen

Het hangt ervanaf waar u opdracht toe hebt gegeven en welke tarieven u daarbij hebt afgesproken, een onderwerp dat opvallend afwezig is in de probleemstelling.

borg queen
door borg queen - Jan 3, 2024 om 14:25
127 Antwoorden / 2 Vragen

Voorrijkosten, manuren enz.. Of er nu een geslaagde reparatie is of niet, die kosten moeten altijd betaald worden.

rj
door rjw - Jan 3, 2024 om 14:52
3266 Antwoorden / 5 Vragen
di
door dibbertje48 - Jan 5, 2024 om 12:03
11 Antwoorden / Vragen

Het hangt af van de afspraak die je met de monteur hebt gemaakt. Als er niets is afgesproken, is het lastig om de monteur aan te spreken op een te hoge factuur. Wel kan je natuurlijk ageren als het extreem hoog is.

Je huurt een monteur in om de CV ketel weer werkend te krijgen (ik ben het dus niet eens met iemand die zegt dat het een inspanningsverplichting is). Als de monteur de ketel niet an de praat krijgt dan moet hij minimaal aangeven waarom dat niet is gelukt. Dus als blijkt dat de CV ketel zo slecht is dat reparatie niet mogelijk is dan heeft hij een punt maar dat moet wel eerst worden vastgesteld.
Mijn advies: de factuur niet betalen en laten weten dat de reparatie geen effect heeft gehad. Tevens aangeven dat er een onredelijk loon is berekend. Als je het bedrag omrekent naar een uurloon dan kom je op € 396,- (tenzij in de factuur ook voorrijkosten en materialen zijn meegenomen). Dat lijkt me niet reëel en daartegen mag je best protesteren. als er geen duidelijke afspraak is gemaakt dan geeft he de monteur nog niet automatisch het recht een extrem hoog uurloon te berekenen.

Iv
door Ivo W Jan 5, 2024 om 20:13
729 Antwoorden / Vragen

U kunt duidelijk niet rekenen.

Het uurloon komt niet op €396,-.
Want dat de monteur 3 kwartier ter plaatse is geweest, betekent dat de monteur aanmerkelijk meer tijd aan deze klus heeft besteed dan die 3 kwartier.

Tenzij:
- hij zichzelf kan teleporteren en geen reistijd heeft
- hij helderziend is, en er dus voorafgaand aan zijn komst geen communicatie tussen de klant en het bedrijf heeft plaatsgevonden
- hij kaboutertjes heeft die de administratie doen.

In een reële wereld is er, in geval van een kwartiertje reistijd per enkele reis ongeveer 1,75 tot twee uur tijd besteed aan deze klus. Wat resulteert in een heel net uurtarief voor een spoedklus die mogelijk ook nog buiten kantooruren is uitgevoerd.
En dat aantal uren wat aan de klus besteedt is, wordt nog veel meer als TS niet gewoon de rekening betaalt.

zoekster
door zoekster - Jan 5, 2024 om 12:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij Zoofy worden meestal de uurlonen van tevoren opgegeven. U zou contact met Zoofy kunnen opnemen en het hele verhaal uitleggen. Verder hangt het helemaal van het probleem af of u van de opdracht een inspanningsverplichting of resultaatsverplichting mag verwachten. Als het een vrij simpele klus is, mag u er vanuit gaan dat de monteur het probleem oplost en resultaat verwachten. Als het moeilijker ligt dan zou u een inspanningsverplichting mogen verwachten, hangt er helemaal vanaf wat hier speelt. Uw verhaal is te summier om dat in te schatten. U kunt consuwijzer contacteren als u er met Zoofy niet uitkomt en u het idee heeft dat u in uw recht staat. Leg wel het hele verhaal uit. Zelf heb ik ook van de diensten van Zoofy gebruik gemaakt en deze organisatie betrouwbaar gevonden. Het is een soort uitzendbureau voor monteurs e.d. en controleren volgens mij de vakmannen op hun prestaties.
.

mo
door mof - Jan 5, 2024 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

JA, zolang hij maar gewerkt heeft. Hij kan niet alle problemen oplossen. Maar het probleem onderzoeken, apparaten openen etc. plus kosten aanrijden en afrijden mag hij gewoon berekenen. Hij voert nog steeds een dienst uit voor u.

alk
door alk - Jan 5, 2024 om 12:58
86 Antwoorden / 9 Vragen

CV monteurs hebben het razend druk. Sinds 1 april 2023 moet een CV monteur aan de wettelijke CO certificering voldoen. Tweederde van de Loodgieters hebben die certificering niet en gaan er ook niet aan beginnen. Een dure opleiding met een enorme papieren rompslomp en een jaarlijkse dure hercertificering. Gevolg, veel kleine bedrijfjes stoppen met CV ketels. Voor bedrijven geld dat iedere monteur gecertificeerd dient te zijn en niet het overkoepelende bedrijf.

Op sites als Zoofy en Werkspot staan mensen welke direct tijd voor je hebben en met elkaar concureren op de prijs. Daarna de rekening een beetje opkrikken en de buit is binnen.

Misschien handig om de zaak aan te kaarten bij Techniek Nederland (www.technieknederland.nl). Een onbevoegde monteur welke aan je CV ketel werkt pleegt een economisch delict en is strafbaar.

https://www.technieknederland.nl/extra-product/veelgestelde-vragen-wettelijke-certificering-cv-installateurs

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 5, 2024 om 13:32
16859 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.technieknederland.nl/extra-product/veelgestelde-vragen-wettelijke-certificering-cv-installateurs  de link die @ALK geeft en die u nu simpelweg kunt aanklikken.

(@ALK, indien niet bekend: als u een link wilt geven: even het kettingschakeltje linksboven aanklikken en dan verschijnt een scherm waar u de link in kunt kopïëren).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2024 om 13:27
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Op de vraag of het mag is al antwoord gegeven. Daarop aanvullend: was het een gecertificeerde monteur van een erkend bedrijf m.a.w. een bedrijf dat is aangesloten bij de branchevereniging met gescillencommissie? Zo ja, dan kan toch dit van nut zijn: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/installerende-bedrijven/ . Zo nee: dan in het vervolg goed nagaan wie er dan komt en of die gecertificeerd is.

alk
door alk - Jan 5, 2024 om 13:31
86 Antwoorden / 9 Vragen

€ 297,- voor 3/4 uur werk plus voorrijdkosten. Riekt naar oplichting. Een vakman kost rond de € 100,- per uur. Voorrijdkosten € 50,- á € 60,- Totale bedrag zou dus rond de € 135,- moeten liggen. BTW erbij en je zit op € 164,-.

Ik zou toch maar eens bij Techniek Nederland aan de bel trekken.

Is het wettelijk verplicht om een sticker gecontroleerd op de cv-ketel te plakken?

De ‘Gasketelwet’ vereist dat alleen gecertificeerde bedrijven een cv-ketel in bedrijf stellen. Op de nieuwe gepersonaliseerde sticker moet u ook uw certificaatnummer invullen, zodat de klant kan zien dat uw bedrijf voldoet aan de Gasketelwet. Tevens is bij controles en calamiteiten terug te vinden wie de ketel heeft gecontroleerd.

Wat gebeurt er met gecertificeerde bedrijven die werkzaamheden niet correct en volgens de gestelde eisen uitvoeren?

Alle opgeleverde en onderhouden installaties moeten straks door de monteur afgemeld worden. Hieruit zullen de certificerende instellingen via steekproeven projecten selecteren om te controleren. Het is dus in de eerste plaats aan de certificerende instelling om maatregelen te nemen als werkzaamheden niet correct zijn uitgevoerd. Het ministerie van BZK controleert of de certificerende instellingen hun taak goed uitvoeren.

Gemeenten kunnen niet-gecertificeerde bedrijven die tóch werkzaamheden aan cv-ketels uitvoeren een boete opleggen. Dat geldt ook voor consumenten die een niet-gecertificeerd bedrijf inschakelen.

Techniek Nederland helpt gemeenten met het instellen van een meldpunt voor onveilige installaties. Het gecertificeerde bedrijf moet alle ongevallen met koolmonoxide verplicht melden aan de overheid en bij de certificerende instelling.

Iv
door Ivo W Jan 5, 2024 om 20:04
729 Antwoorden / Vragen

Leuk verhaal. Maar we weten niet wanneer de monteur is gekomen. In de avond en in het weekend liggen de gebruikelijke tarieven voor een storingsmonteur anderhalf tot twee keer zo hoog als een monteur die doordeweeks komt nadat er dagen of weken eerder een afspraak is gemaakt.

Als de monteur in het weekend of in de avond langs is gekomen is het genoemde bedrag niet eens aan de hoge kant.

lo
door lopaka - Jan 5, 2024 om 18:01
70 Antwoorden / 47 Vragen
Iv
door Ivo W Jan 5, 2024 om 20:04
729 Antwoorden / Vragen

Slecht advies.

Dat gaat namelijk hoge juridische kosten opleveren.

Me
door Meindo - Jan 5, 2024 om 19:10
64 Antwoorden / Vragen
Iv
door Ivo W Jan 5, 2024 om 20:06
729 Antwoorden / Vragen

Waar haalt u dat uit?

Voor een monteur die in de avond of het weekend op een storingsmelding af komt, is er een redelijk marktconform tarief in rekening gebracht.
Dat die komst van de monteur niet tot het gewenste resultaat heeft geleid omdat de defecten aan het apparaat te groot zijn, doet niet ter zake.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 6, 2024 om 11:05
428 Antwoorden / 2 Vragen

"drie kwartier werk wat uiteindelijk niets oplevert? "
Als er op de factuur staat dat die rekening is voor onderhoudswerk dan moet u gewoon betalen
Staat er echter het woord "reparatie"  op de factuur dan kunt U wel klagen omdat uw CV niet is gerepareerd
en U dus een rekening heeft gekregen voor iets wat niet heeft plaatsgevonden, namelijk een reparatie.