De Consumentenbond als 'ondernemer'?
Vooraf, de Consumentenbond doet goede dingen voor àlle consumenten, maar is nu de weg helemaal kwijt als 'ondernemer'!
Sinds vorige week biedt de Consumentenbond weer een nieuw 'product' aan, namelijk een collectief voor vervanging van uw verwarmingsketel. Al langer is de Bond op zoek naar extra inkomen om hun zinvolle werk nog te kunnen blijven doen. Zo brachten ze onlangs 'een huisbaasje' op de markt die het energieverbruik in de woning zou kunnen controleren. M.i. te vroeg opgestart, want het regent vragen op hun community.
Deze keer wordt de plank klaarblijkelijk helemaal misgeslagen, want een lid van de Bond heeft uitgerekend, dat er tenminste € 500,- tot € 750,-méér gevraagd wordt dan bij een individuele offerte van een willekeurige (ATAG-)installateur. Gemiddelde offertes werden klaarblijkelijk als basis genomen en daarbij ongeveer alles vernieuwd wat vaak ook al aanwezig is zoals de expansievaten en het totale rookkanaal, met het argument, dat dit om veiligheidsredenen gedaan wordt.
Het is nu de vraag, of je uiteindelijk inderdaad goedkoper uit bent met dit complete all-in, maar gemiddelde aanbod. De vraagsteller op de community stelt tevens de vraag waarin het grote verschil ligt en eventueel naar toe gaat. Onder het kopje 'onze inkomens' van de CB staat hierover helemaal niets, ook wat er met het 'huisbaasje' verdiend wordt niet en op navragen komt er geen antwoord.
Het voorlopige antwoord van de ingehuurde innovatie-manager en vaste medewerker van de CB is verbazingwekkend:
"Wij hebben geen inzicht in hoe de prijsopbouw tot stand is gekomen bij, dan wel in de expertise en klantvriendelijkheid van, verschillende installatiepartijen".
Waarom nu deze topic?
Aanbeveling om voorlopig niet zonder tégenofferte gebruikt te maken van het Consumentenbond-collectief verwarmingsketels.
Topantwoord
Hallo Hansje Klein ,
Dit bedoelt u , niet aan beginnen , bedankt voor de waarschuwing .
https://community.consumentenbond.nl/energie-11/collectief-aanbod-vervanging-cv-ketel-16344
Iedereen die interesse heeft kan zich inschrijven voor het Cv-ketelcollectief; dus ook niet-leden. De Consumentenbond ontvangt een vergoeding voor iedere ketel die via het ketelcollectief wordt verkocht. Een deel wordt gebruikt om de prijs van de ketels uit het ketelcollectief laag te houden. De rest wendt de bond aan om cv-ketels en andere producten te testen.
http://www.installatienet.nl/consumentenbond-gaat-zelf-best-geteste-cv-ketels-markt-zetten/
Ja, dat is wat ik bedoelde ...
Inmiddels zie ik dezelfde (ATAG-)ketel die bij het collectief wordt aangeboden voor € 2.111,69
bij de eveneens actieve Groepsveiling voor € 1.336,-
... en op de vrije markt incl. installatie drie aanbiedingen tussen € 1460,- en € 1480,-
Zelfs de Feenstragroep doet het nog voor € 1.524,- ...
Tel uit de winst ... maar voor wie?
De winst is voor consumentenbond , zie ook mijn laatste link . bij CVkoopjes.nl de ATAG nog goedkoper €1.114,-
Waarom nu deze topic?
Aanbeveling om voorlopig niet zonder tégenofferte gebruikt te maken van het Consumentenbond-collectief verwarmingsketels.
Volgens mij is dit Vraag & Beantwoord en geen mededelingenplatform. ;-)
Maar je zult dit ongetwijfeld met de meest goede bedoelingen gepost hebben.
@Edrick3
Dan voeg ik er de vraag aan toe, wie denkt hier gebruik van te gaan maken ... ;-)
Men kan beter en goedkoper gewoon lid worden en de producten op de markt kopen.
Een prijsbewuste consument kijkt sowieso verder dan zijn neus lang is. ;-)
Precies en het verdient de aanbeveling om het hoofd daarbij ook eens te draaien ... :-))
Het is wel een obsessie voor u, die Consumentenbond. Persoonlijk ben ik een groot tegenstander van “collectieven”, op wat voor gebied dan ook.
Trouwens een wonderlijke redenering. De Consumentebond ontvangt een vergoeding en een deel daarvan gebruiken ze om de prijs van die ketels laag te houden? Ja, ja.
Met de uitspraak 'een deel' kan men natuurlijk nog alle kanten op.
Eerlijk en onafhankelijk?
Ik stel dat nog niet in twijfel ... maar als 'ondernemer' ... communiceren ze als een beginneling. Het zou jammer zijn, wanneer deze instantie als oppasser voor consumenten nòg meer leden zou verliezen en niets meer kan testen.
Voor mij hoeft het niet, mijn eigen smaak en eisen aan bij voorbeeld het design bij producten liggen buiten de doorsnee smaak van de testers.
deze instantie als oppasser voor consumenten
Dat hebben ze al ruimschoots achter zich gelaten.
Voor elke verwijzing via de site, naar onverschillig welk product, wordt een vergoeding ontvangen, gelijk bij alle zgn. onafhankelijke vergelijkingssite's
Wanneer dat inmiddels gebruikelijk is ... gun ik ze die extra inkomsten graag. Voor niets gaat alleen de zon op!
De consumentenbond krijgt een "vergoeding" per verkochte ketel en weg is de (financiële)onafhankelijkheid en de objectieviteit.
Mijn devies:
Blijf verre van de grote aanbieders, zoals bijv. Feenstra en de zgn. collectieven, maar ga naar de plaatselijke erkende installateur.
Misschien bij aankoop iets duurder, maar v.w.b. de aftersale veel beter en betrouwbaarder.
Ik heb zelf een ATAG-installateur die mij een niet-geteste-ketel heeft voorgerekend als "beste" voor mijn situatie.
Een tester in Den Haag kan niet weten welke ketel in mijn geval 'de Beste' is. In de aanbieding van het CB-collectief zou àlles meegenomen zijn? Ik zie (nadat ik de gegevens heb opgevraagd) nergens, dat de ketel wordt ingeregeld. Dat heeft mijn monteur echter wèl gedaan! De installateur van het CB-collectief hangt de ketel op, sluit hem aan en gebruikt de fabrieksinstellingen die in mijn geval absoluut FOUT bleken. Ten koste van het comfort èn gasverbruik.
Overigens ...
gebruik ik deze topic ook om de Consumentenbond hiervan en hierover in kennis te zetten!
Op de community wordt de vraagsteller inmiddels persoonlijk geïnformeerd met:
".... als u me even uw telefoonnummer of e-mailadres stuurt, laat ik contact met u opnemen door degene die over alle details beschikt".
Ik denk dat àlle deelnemers, dus ook alle niet-leden (en ik neem óók deel), een oprecht recht hebben op meer uitleg!
Dus?
Dus ... hopen dat de Consumentenbond de weg naar ons forum kan vinden ... en e.e.a. (iets beter) kan uitleggen!
@hansje. Ze hebben het toch al orima uirgelegd? Dat geld steken ze in hun zak.
.....Ik denk dat àlle deelnemers, dus ook alle niet-leden (en ik neem óók deel), een oprecht recht hebben op meer uitleg!..... Dan moet je dat op het forum van CB zetten.
Daarmee is een ander al begonnen ... een lid van de Bond!
Ik stuur vanmiddag deze toppic naar de community-moderator en die vindt beslist intern wel de geschiktste weg.
De topic van het genoemde lid is momenteel niet meer actief, daar dit telefonisch besproken zal gaan worden. Hierdoor worden potentiële en vooral de niet-community-deelnemers mogelijk niet op tijd geïnformeerd.
Hoezo niet meer actief? Je kunt nog steeds reageren in dat topic https://community.consumentenbond.nl/energie-11/collectief-aanbod-vervanging-cv-ketel-16344
@Carola83 ...
U heeft gelijk, doet echter niemand en ik heb mijn critische vragen allang, maar onzichtbaar, per e-mail gedeponeerd, maar krijg totaal géén antwoord/reactie.
De wekengeleden gestelde vraag waarom niet alle inkomsten op de website staan wordt telkens verlengd met "we kunnen u nog geen antwoord geven".
Maar waarom onzichtbaar? Als u dat hele gedoe dan zo belangrijk vindt, ik vind dat overigens niet, stelt u die vraag toch openbaar.
Ik heb het maar even zichtbaar gedaan.
Uit moederliefde ...
of hulpvaardigheid extra lid geworden van de CB-community?
Sommige cases zijn daar werkelijk zeer zinvol, ècht iets voor u om duidelijk te gaan maken, dat de Consumentenbond er niet meer voor de leden is, maar de leden voor de Consumentenbond. Ik deel die mening overigens niet ... óók wanneer ze momenteel klaarblijkelijk een beetje de weg kwijt zijn ...
Ik heb minstens 2 zinvolle cases.
Dat CB goede dingen doet, is slechts jouw mening, ik denk er heel anders over. Ooit (40/50 jaar geleden) was de CB er inderdaad voor de consument. Al sinds jaren zijn de rollen omgedraaid en is de consument er voor (het instandhouden van) CB.
Het forum wordt regelrecht misbruikt door CB om betalende leden te werven. Gratis is er niet bij, voor gratis moet je betalen met je emailadres en telefoonnummer, zodat ze je daarna kunnen gaan bellen om je een lidmaatschap aan te smeren.
CB? Weg er mee!
Weg ermee is niet mijn inzet ...
Deze club is als voormalig monopolist helaas volkomen uit de bocht gevlogen toen er 'concurrentie' op de testmarkt kwam.
Vooral omroepen zijn geduchte meestrijders geworden en tests kan men al lang los kopen, zonder lid te hoeven worden bij de Stiftung Warentest in Duitsland. De aanbevelingen van bij voorbeeld Coolblue nemen het stokje bij aankopen ook over. Is er een product als 'Beste' getest staat sowieso weer niet meer in de winkel. Ook Consuwijzer heeft machtig toegelegd als doorgeefluik naar ACM. De CB-dochter Klachtenkompas.nl kan niet alle bedrijven genoeg verplichten mee te doen en de klachten laten opruimen enz. enz.
Nee, mijn intentie was en blijft om ze wakker te schudden ... en leg nu hun klagelijke ondernemerschap voor de eigen voeten. Het aanpakken van echte foute ondernemers blijft een noodzakelijkheid en misschien moeten ze beter naar de leden en de markt luisteren. In ieder geval géén producten aanbieden die ze zèlf testen en de uitvoering aan derden overlaten. Geld willen oprapen, dat NIET op straat ligt!
Wat zou HK zonder de CB moeten doen?
Ja en zijn ketel/cb topic is volgens mij op Radar ook al verdwenen. :-))
en daarbij ongeveer alles vernieuwd wat vaak ook al aanwezig is zoals de expansievaten en het totale rookkanaal, met het argument, dat dit om veiligheidsredenen gedaan wordt.
En dat is helemaal juist, is een heel normale procedure bij het vervangen van een ketel. Al eens een rookanaal en dakpijp bekeken van een ketel die gem. 10 tot 12 jaar oud is. Dus die veiligheidsreden is geen verzinsel en een goede installateur voert dit dan ook uit. En troost u, ook de Vereniging Eigen Huis komt met dit soort aanbiedingen. Zojuist weer een aanbieding gehad om € 300 te besparen op mijn energienota. Blijkbaar hebben ze daar wel een glazen bol.
Mijn installateur heeft het rookkanaal inderdaad opnieuw, vanaf de begane grond, geïnstalleerd zònder dit überhaupt in de offerte te benoemen. Klaarblijkelijk is dat dus normaal en standaard.
@Gerbera, we zijn op hier zoek naar een prijsverschil van tenminste € 500,- en m.i. is dit niet 'het rookkanaal', tenzij er klanten tussen de proefoffertes zijn meegenomen, die zich voor dezelfde prijs een kompleet nieuwe schoorsteen kunnen laten metselen ... want het heet, dat met het aanbod van de Consumentenbond ... niemand hoeft nà te betalen!
we zijn op hier zoek naar een prijsverschil van tenminste € 500,-
Zal het bedrag zijn dat de installateur aan de CB betaald.
Een collectief om er geld mee op te halen voor de eigen belangen ... (?)
Misschien uiteindelijk wel een mogelijkheid om >300 medewerkers van te moeten kunnen betalen. Dat zijn er ongeveer nèt zoveel als bij de grootste consumentenbelangenvertegenwoorder in Europa, de Stiftung Warentest ... !
Overigens is de noodzaak van het vervangen van het rookkanaal ook nog niet 100% zeker. Ik had bij mij cv ketel en gasboiler een roestvaststalen rookkanaal en ik kan u verzekeren daar mankeerde na ca 30 jaar nog helemaal niets aan.
@Tijger1 ...
Dat is precies één van de logische tegenargumenten, want in deze 'aanbieding' heeft men niets meer te kiezen.
De these van de Consumentenbond is: veilig, compleet en zonder extra nabetaling!
Het maakt dus helemaal niet uit of de ketel een etage dieper staat, meteen op zolder onder het dak en of alles nog in orde is.
Deze aanbieding wordt uiteindelojk des te interessanter, des te meer gesloopt moet worden. Er komt ook niemand eerst kijken ...
Die aanbieding is helemaal niet interessant.
Constructief, idealistisch en inspirerend probeer ik het momenteel daarom uit te vogelen.
M.a.w. de hamvraag: Wie test de Consumenteenbond eigenlijk?
Participatie en zelfredzaamheid opeisen of volgzaam nalezen welke erwtensoep het lekkerste is volgen de Consumentenbond?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer