ed
door ederkip Nov 9, 2012 om 22:11
Huishouden & energie

Defecte douchemengkraan huurwoning

Als de douchemengkraan (thermostaatkraan) in een huurwoning defect is, dient de verhuurder dan de kraan te repareren of valt dit onder kleine herstellingen

29324 22 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Nov 9, 2012 om 22:18
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als de douchekraan al aanwezig was toen jij de woning ging huren zijn de kosten van een reparatie voor de verhuurder. Dat kun je ook aan de verhuurder zelf vragen.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Nov 9, 2012 om 22:19
2638 Antwoorden / 35 Vragen

... het moet dan wel om slijtage gaan.

zoekster
door zoekster - Nov 9, 2012 om 22:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Meestal hanteert de verhuurder een lijst waarin staat welke reparaties voor eigen rekening zijn en welke niet. Die zult u moeten raadplegen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 9, 2012 om 22:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Normaal voor de verhuurder, maar die zijn meestal niet zo snel omdat te laten doen,. Hij zal het wel onder kleine reparatie's zien.

stacey
door stacey - Nov 9, 2012 om 22:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Vervanging en vernieuwing van o.a. kraanleertjes en onderdelen van kranen........Rekening huurder.-

--kranen etc.- Grote reparaties, vervanging - Rekening verhuurder -

--Info--

Thermostaat kraan is volgens mij niet echt standaard kraan van woningbouw, heb je hem zelf geplaatst dan mag je het zelf ook weer vervangen want ze gaan volgens mij minder lang mee dan een `gewone `kraan.
En de vervang/slijtage termijn zal dan niet door woningbouw geaccepteerd worden verwacht ik.

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2012 om 22:58
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, helaas, ederkip, dit soort zaken komt voor rekening huurder. Als het goed is staan al die zaken in het contract/reglement die de verhuurder van de huurwoning je heeft gegeven. Vervanging van al dit soort zaken komt alleen voor rekening van verhuurder als huizen/flats aan renovatie toe zijn, of, als je het zo noemen wilt, groot onderhoud.

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2012 om 22:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

ff toevoeging: thermostaatkraan is altijd luxe in huurhuis/flat, tenzij vorige bewoner dat er zelf in heeft gemaakt.

dc
door dcz - Nov 9, 2012 om 23:25
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:59]ff toevoeging: thermostaatkraan is altijd luxe in huurhuis/flat, tenzij vorige bewoner dat er zelf in heeft gemaakt.

Oja? Gevalletje ernstig in de war? En posting van stacey weer eens niet gelezen?

ed
door ederkip - Nov 10, 2012 om 08:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het thermostaat element (cartouche = 60 euro) is stuk gegaan na enkele jaren. De verhuurder schermt met het besluit kleine herstellingen lijst:

d. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen van de woonruimte, die gemakkelijk zijn te vervangen en zich binnen het woonruimtegedeelte van het gehuurde bevinden, waaronder in elk geval:
– kraanleertjes en andere eenvoudig te vervangen onderdelen van kranen;

en verder met de levensduur van een kraan, die is volgens de huurcommissie 25 jaar.

Bij een renovatie van de badkamer 10 jaar geleden is de thermostatische mengkraan geplaatst door de verhuurder.

Ederkip.

stacey
door stacey - Nov 10, 2012 om 12:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ederkip schreef op zaterdag 10 nov 2012, 08:52]Het thermostaat element (cartouche = 60 euro) is stuk gegaan na enkele jaren. De verhuurder schermt met het besluit kleine herstellingen lijst:
Ederkip.

Dit kan stuk gaan door geen/verkeerd onderhoud en dat zou dan vallen onder onderhoud/binnenwerk kraan net als bv kraanleertjes bij gewone kraan.
25 jaar voor een thermostaatkraan lijkt mij een beetje lang, die termijn is mi gebaseerd op een gewone kraan.
Las dat ze wel elke 2-3 jaar gereinigd (uit elkaar gehaald) moeten worden ter verlenging levensduur, zelf nooit gedaan en verwacht jij ook niet ?
Goedkope kraan elke 10-15 jaar vervangen als het ophoud is makkelijker dan een 4x zo dure elke keer uit elkaar slopen en hopen dat het goed gaat en hij dan ook 10+ jaar mee gaat ;-)
Maar zijn tegenwoordig niet zo duur dus zou hem gewoon zelf vervangen ipv moeilijk te doen en iets van woningbouw gedaan te krijgen wat wellicht toch geen kans van slagen heeft ook.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 10, 2012 om 17:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 10 nov 2012, 12:06][quote=ederkip schreef op zaterdag 10 nov 2012, 08:52]Het thermostaat element (cartouche = 60 euro) is stuk gegaan na enkele jaren. De verhuurder schermt met het besluit kleine herstellingen lijst:
Ederkip.

Dit kan stuk gaan door geen/verkeerd onderhoud en dat zou dan vallen onder onderhoud/binnenwerk kraan net als bv kraanleertjes bij gewone kraan.
25 jaar voor een thermostaatkraan lijkt mij een beetje lang, die termijn is mi gebaseerd op een gewone kraan.
Las dat ze wel elke 2-3 jaar gereinigd (uit elkaar gehaald) moeten worden ter verlenging levensduur, zelf nooit gedaan en verwacht jij ook niet ?
Goedkope kraan elke 10-15 jaar vervangen als het ophoud is makkelijker dan een 4x zo dure elke keer uit elkaar slopen en hopen dat het goed gaat en hij dan ook 10+ jaar mee gaat ;-)
Maar zijn tegenwoordig niet zo duur dus zou hem gewoon zelf vervangen ipv moeilijk te doen en iets van woningbouw gedaan te krijgen wat wellicht toch geen kans van slagen heeft ook.
Bij het aan gaan van de huur bent heeft u de zaken die aanwezig waren goed gevonden.

audb
door audb - Nov 12, 2012 om 13:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zat de kraan er al in toen u er kwam wonen dan is het wel voor de verhuurder maar die zal dan wel een normale douche kraan terug zetten maar mocht u deze zelf hebben aangebracht dan is de kosten voor het vervangen voor u zelf.
Al zijn er huur contracten waar in staat dat u zelf verplicht bent om de kraan te vervangen dan kan het zijn dat dit niet volgens de wettelijke regels is immers is een kraan vervangen niet iets wat een dagelijkse onderhoud betreft al is een deur of kozijn ook niet iets wat dagelijks gebeurt maar een deur die niet goed wordt geschilderd is niet zo belangrijk als het goed installeren van een kraan of een wc.
zo zal elektriciteit leidingen vervangen is voor een woningbouw zijn maar een extra stopcontact weer voor de rekening van de bewoner(s) komen.

stacey
door stacey - Nov 12, 2012 om 13:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=audb schreef op maandag 12 nov 2012, 13:15]Zat de kraan er al in toen u er kwam wonen dan is het wel voor de verhuurder

Het is enkel voor verhuurder bij vervanging Ouderdom, als je zelf iets stuk maakt of niet goed onderhoud is het gewoon voor jezelf, vervangingstermijn ouderdom is volgens huurcommissie pas na 25 jaar geeft vraagsteller aan en dus geen 10 jaar en het betreft defect binnenwerk en dat is te zien als door gebrek aan onderhoud of onderhoud zelf, zelf binnenwerk vervangen of andere kraan erop zetten en nog 10 jaar met de kraan doen en tegen die tijd is het vervangingstijd wellicht.

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 12, 2012 om 13:32
64 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=ederkip schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:11]Als de douchemengkraan (thermostaatkraan) in een huurwoning defect is, dient de verhuurder dan de kraan te repareren of valt dit onder kleine herstellingen

sh
door shera - Nov 12, 2012 om 14:07
51 Antwoorden / 7 Vragen

Bij ons is het zo dat je ,je kan abonneren op een gemakspakket daarin zit dan glasverzekering en servicefonds.
Het servicefonds wil zeggen dat alle kleine reparaties als kranen, leertjes van kranen, stopcontacten enz enz word gerepareerd als deze stuk zijn.

Als je dat dus niet hebt dan is dat allemaal voor eigen rekening.

sh
door shera - Nov 12, 2012 om 14:09
51 Antwoorden / 7 Vragen

Oja als je de kraan hebt overgenomen van de vorige huurder en dus niet officieel in het huis hoort dan is het voor eigen kosten.

aragon
door aragon - Nov 12, 2012 om 14:09
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 10 nov 2012, 12:06][quote=ederkip schreef op zaterdag 10 nov 2012, 08:52]Het thermostaat element (cartouche = 60 euro) is stuk gegaan na enkele jaren. De verhuurder schermt met het besluit kleine herstellingen lijst:
Ederkip.

Dit kan stuk gaan door geen/verkeerd onderhoud en dat zou dan vallen onder onderhoud/binnenwerk kraan net als bv kraanleertjes bij gewone kraan.
25 jaar voor een thermostaatkraan lijkt mij een beetje lang, die termijn is mi gebaseerd op een gewone kraan.
Las dat ze wel elke 2-3 jaar gereinigd (uit elkaar gehaald) moeten worden ter verlenging levensduur, zelf nooit gedaan en verwacht jij ook niet ?
Goedkope kraan elke 10-15 jaar vervangen als het ophoud is makkelijker dan een 4x zo dure elke keer uit elkaar slopen en hopen dat het goed gaat en hij dan ook 10+ jaar mee gaat ;-)
Maar zijn tegenwoordig niet zo duur dus zou hem gewoon zelf vervangen ipv moeilijk te doen en iets van woningbouw gedaan te krijgen wat wellicht toch geen kans van slagen heeft ook.

Wij hebben een thermostaatkraan al 21 jaar, en wordt dagelijks gebruikt, en nog nooit een enkele storing gehad.
Wel dien ik hierbij op te merken dat deze kraan indertijd heel erg duur was.
Dus er is ook nog eens een duidelijk kwaliteitsverschil.

stacey
door stacey - Nov 12, 2012 om 14:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=aragon schreef op maandag 12 nov 2012, 14:09]
Wij hebben een thermostaatkraan al 21 jaar, en wordt dagelijks gebruikt, en nog nooit een enkele storing gehad.
Wel dien ik hierbij op te merken dat deze kraan indertijd heel erg duur was.
Dus er is ook nog eens een duidelijk kwaliteitsverschil.

Dan heb je geluk of je zorgt er goed voor ;-)
Las dat de maker bekend/goed merk zelf levensduur 10-12 jaar aangaf bij klant.
Dat zegt niet dat het niet langer kan zijn natuurlijk.
Zal ook aan soort water dat je hebt liggen wellicht.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 12, 2012 om 14:14
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn zelf gekochte Huismerk Hornbach kraan:

Deze thermostatische kraan dient tenminste elk jaar ontkalkt en gereinigd te worden.
Bij veelvuldig gebruik en/of minder water eerder.

Dat stond dus op het garantie bewijs van 5 jaar!

Deze ooit in 2003 gekochte kraan van €19,95 was niet bepaald de duurste maar werkt nog steeds perfect.
Ik verwacht dat de woningbouw iets betere dan Chroom kleurig plastic zal gebruiken en mijn kraan is daarom erg lelijk geworden maar werkt nog perfect.
Daarom heb ik hem met staalwol geschuurd en wit gespoten met spuitbus zodat het weer redelijk toonbaar is.

Dus zelfs deze goedkope made in China overleeft de 10 jaren wel mits je tenminste 2x per jaar ontkalkte ondanks het vrij zachte water.
Bij hardere water kan het tot 4x per jaar oplopen.

wilna en leo
door wilna en leo - Nov 12, 2012 om 14:29
27 Antwoorden / 3 Vragen

Het is ook afhankelijk van uw huurcontract.
In óns huurcontract is dit soort dingen opgenomen onder een service en onderhoud's abonnement!
Zo hebben wij er ook de riool- en glasverzekering inzitten en dít kóst klauwen met geld, wanneer je dit niet hebt!
Zo'n abonnement kost doorgaans maar een schijntje!
Óók bij problemen op Zondag komen ze bij je om het probleem op te lossen!
Tél uit je winst!

aragon
door aragon - Nov 12, 2012 om 14:38
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 12 nov 2012, 14:13][quote=aragon schreef op maandag 12 nov 2012, 14:09]
Wij hebben een thermostaatkraan al 21 jaar, en wordt dagelijks gebruikt, en nog nooit een enkele storing gehad.
Wel dien ik hierbij op te merken dat deze kraan indertijd heel erg duur was.
Dus er is ook nog eens een duidelijk kwaliteitsverschil.

Dan heb je geluk of je zorgt er goed voor ;-)
Las dat de maker bekend/goed merk zelf levensduur 10-12 jaar aangaf bij klant.
Dat zegt niet dat het niet langer kan zijn natuurlijk.
Zal ook aan soort water dat je hebt liggen wellicht.

De kraan is nog nooit ontkalkt o.i.d.
Maar in Almere schijnt het dat wij heel erg "zacht" water hebben, dus vandaar dan ook die lange levensduur.
Maar laat ik het afkloppen, je weet maar nooit.

fgrijder
door fgrijder - Nov 13, 2012 om 21:54
55 Antwoorden / 12 Vragen

voor alle duidelijkheid, een douchemengkraan is een vast object/onderdeel dat bij het juis hoort, waar jij de huur voor betaald, deze hoor je niet mee te nemen indien je het huis verlaat. DAAROM is de verhuurder aansprakelijk voor het goed funtioneren van deze kraan. Ga je deze toch zelf vervangen op eigen kosten (=dom) dan haal deze weer eraf als je huis verlaat en schroef de oude kapotte kraan weer terug. Ook al omdat dit geen werken is is de verhuurder verantwoordelijk voor het goed funtioneren vandeze kraan.