P3
door P3tra May 21, 2022 om 02:23
Huishouden & energie

Druk verlies ketel raadsel.

Onze 2 jaar jonge ketel Remeha tzerra verliest sinds drie maanden druk. Van 1.8 bar na 0.9 dan vullen we weer bij. Elke 3a4 dagen bijvullen met soms tussenpozen van een week.

Er is al van alles gebeurd. Geen overdrukventiel, expansievat ook vervangen en klinkt goed. Afgeperst om te zien of het drukverlies in de installatie zit of in de ketel. We verloren 0.6 bar op de ketel hierdoor wartmewisselaar vervangen door Remeha. wat blijkt ... toch niet stuk daardoor geen garantie maar wel een rekening van 900 die wij nu moeten betalen. Is dat rechtsgeldig?

overigens zitten wij nu nog met hetzelfde probleem. Derde bedrijf loodgieter gehad geen lekkages.. waar blijft al dat water!!

we liggen er nachten van wakker en de facturen stapelen zich op. Wie kan ons helpen?

10039 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 21, 2022 om 04:29
7188 Antwoorden / 3 Vragen
P3
door P3tra - May 21, 2022 om 06:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas gaan beide verhalen van klusidee ons niet verder helpen bedankt voor het sturen.

1paul
door 1paul - May 21, 2022 om 07:15
3147 Antwoorden / 0 Vragen

garantie claimen bij de verkoper lijkt me de eerste stap, als deze ketel 2 jaar oud is is de verkoper aangewezen als reperateur, nu u naar een ander bent gegaan, zo lees ik het althans, mag u de rekening betalen, nu het probleem niet in de warmtewisselaar ligt had u ook kunnen vragen de oude weer terug te plaatsen deze kost namelijk al sneel net geen 600 euro....

terugplaatsen, uurtje werk, lijkt me toch een pak goedkoper!

automatische ontluchter ook nagekeken?

rj
door rjw May 21, 2022 om 10:06
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Garantie claimen kan in dit soort situatiea lastig zijn. De cv ketel is immers maar een stukje van de installatie.

1paul
door 1paul May 22, 2022 om 11:33
3147 Antwoorden / 0 Vragen

waar, maar in dit geval ligt het in de ketel, deze is immers doorgemeten en deze meting geeft lekkage aan!

1paul
door 1paul May 24, 2022 om 07:55
3147 Antwoorden / 0 Vragen

heb je de ontluchter nu al eens nagekeken?

P3
door P3tra - May 21, 2022 om 07:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper is de installateur. Die kwam tot de conclusie met remeha samen dat het de warmtewisselaar moest zijn. En nu zeggen beide ik betaal de rekening niet. We hebben de oude terug gehad, maar terug wisselen doet remeha niet aan. Het is uitgevoerd en hun trekken de handen er vanaf, geen garantie.

1paul
door 1paul May 22, 2022 om 11:41
3147 Antwoorden / 0 Vragen

verkoper kan niet zomaar de handen eraf trekken, deze heeft zelf gekonstateerd, ketel is lek, als ik u was betaalde ik deze rekening zeker niet, laat dit de installateur ook weten in een schrijven en geef hem in dit schrijven nog 15 dagen om de ketel te repareren, vertel hem tegelijk dat als deze dit niet doet u een derde partij in zult schakelen en deze kosten op deze installateur zult verhalen omdat de ketel immers nog binnen de garantie valt!

stel in deze brief dat als verkoper de klacht niet kan oplossen dat u hem ook mogelijkheid geeft om een nieuwe ketel te plaatsen!

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Mabelle
door Mabelle - May 21, 2022 om 07:54
423 Antwoorden / 1 Vragen

Stel je vraag op het forum van Klusidee, daar zitten deskundigen https://www.klusidee.nl/Forum/forum/verwarming-en-gas.5/

P3
door P3tra May 21, 2022 om 09:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gedaan!

sira
door sira - May 21, 2022 om 08:52
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb (vorig jaar) een jaar lang hetzelfde probleem gehad, iedere week bijvullen en dat werd steeds vaker, uiteindelijk iedere dag. Aantal keren het installatiebedrijf er bij gehad, maar hebben niets gevonden. Het expansievat werd goed bevonden.

Zelf heb ik alle leidngen nagelopen, met name de koppelingen, maar niets gevonden. Ook aan alle radiatorknoppen gedraaid en gevoeld, maar nergens water geconstateerd.
De dag dat ik ze weer belde, had ik 's morgens bijgevuld en hij was 's middags al weer leeg.
Bij mij bleek het uiteindelijk toch aan het expansievat te liggen.

Check ook alle leidingkoppelingen en knoppen.

Lees dit ook even door https://radar.avrotros.nl/forum/overig-huis-tuin-f90/waterdruk-van-c-v-ketel-loopt-steeds-terug-t88907.html

P3
door P3tra May 21, 2022 om 09:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker iets om mee te nemen. Bedankt

he
door henkie.penkie May 23, 2022 om 13:49
149 Antwoorden / 0 Vragen

Is bij het plaatsen van een nieuwe ketel ook het expansievat vernieuwd of niet ( normale levensduur expansievat ongeveer 7 tot10 jaar ongeveer). Vaak kan het ook het overdruk ventiel zijn dat dit niet goed meer afsluit dit komt meestal door kalkvorming in het afsluitventiel

P3
door P3tra May 23, 2022 om 21:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja een nieuw expansievat is geplaatst. Deze is er inmiddels afgehaald om te checken en goed bevonden weer terug geplaatst.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2022 om 09:22
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een erg lastige aangezien ik, begrijpend uit uw vraag, er al meerdere experts zijn geweest die niets ontdekken aan de installatie.

Wat bij mij wel als zeer merkwaardig overkomt dat er bij waterverlies zoals u aangeeft er toc ergens een lekkage zou meten zijn en indien dat niet in een kruipruimte is ook zou moeten opvallen. Het lijkt mij dat het toch een kwestie van het drukvat kan zijn.

Ik leid uit uw vraag af dat de installatie van u zelf is en het een eigen woning betreft. Zo ja, dan kan het zinvol zijn om een expert in te schakelen van https://www.eigenhuis.nl/#/ waar u dan wel lid van dient te zijn. Daar kunt u ook nadere juridische hulp krijgen.

M.b.t de wettelijke garantie die ook geldt voor een CV installatie geef ik u de volgende info:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

P3
door P3tra May 21, 2022 om 09:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor het uitgebreide antwoord. Voor nu lopen we nog vast omdat er niks aantoonbaar kapot is aan de cv ketel. Doordat de warmtewisselaar is vervangen, maar niet kapot is, komen de kosten volgens remeha bij de installateur. Ik begrijp nu na het lezen van artikelen dat dit ook klopt. Alleen legt de installateur de rekening nu bij ons. Het is tijd voor rechtsbijstand als ik uw antwoord lees want hier gaan we niet uitkomen zelf. We snappen niet dat er zo'n dure reparatie is gedaan terwijl er geen zekerheid voor was. Wie is daar dan verantwoordelijk voor.. De opstalverzekering gaat pas in werking als er zichtbaar een lekkage is, dus daar kunnen we ook niet op terug vallen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 21, 2022 om 09:47
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw terugkoppeling. Ik vergat: indien u zelf een rechtsbijstandsverzekering heeft, schakel die dan in (en laat via hen een expert komen etc.)

(Ik ken zelf een situatie waarbij ook sprake was van niet traceerbaar drukverlies ook na wel vervanging van een klein drukventiel dat oorzaak leek maar eerst geheel  voorbij was na vervanging van de installatie).

P3
door P3tra May 23, 2022 om 21:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit gaan we dan toch nog is aangeven, bedankt!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 23, 2022 om 21:25
16848 Antwoorden / 202 Vragen

graag gedaan

ro
door ronny530 - May 21, 2022 om 09:37
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Is best wel een moeilijke kwestie want de lekkage is zelfs na afpersen van het systeem niet aantoonbaar. In mijn woning is ook een Remeha Tzerra geplaatst met een bijbehorende waterdrukmeter maar is al een keer vervangen omdat die niet de juiste waterdruk weer gaf. In de badkamer is nog een waterdrukmeter van de oude cv installatie aanwezig de nieuwe meter staat op 1,9 bar en die in de badkamer geeft 2,5 bar aan dus echt betrouwbaar zijn beide meters niet. De Remeha Tzerra schakelt bij een te lage waterdruk de verwarming en de warmwater voorziening automatisch af en gaat in storing. Als enkel de waterdruk op de meter terug valt maar de verwarming en de warmwatervoorziening blijft wel in stand en de cv ketel niet in storing gaat is er met de cv ketel niets mis en heeft bijvullen van het systeem geen enkele zin omdat bij overdruk het bijgevulde water in de afvoer pijp geloosd wordt. Resumerend, als de cv ketel blijft verwarmen en warmwater levert ook als de meter 0,9 bar aangeeft is er voldoende waterdruk en hoeft er geen extra water bijgevuld te worden.

P3
door P3tra May 21, 2022 om 09:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

De cv schakelt uit bij 0.8 bar, het zo laten kan daarom helaas niet. Overigens hebben wij een ingebouwde druk meter.. zijn er twee drukmeters extra geplaatst waarbij de druk vd installatie 0.2 zakte in een nacht en die van de ketel 0.6. Maar deze kennis lost helaas nog niks op. Dank voor het antwoord.

ro
door ronny530 May 21, 2022 om 10:17
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Dan houdt het voor mij ook op en wens u veel succes met uw zoektocht.

ld
door lds2012 - May 23, 2022 om 11:53
11 Antwoorden / 0 Vragen

Dat probleem heb ik ook gehad met een Remeha Calenta ketel. Daar was het Hydroblok van stuk. Remeha heeft dat toen kosteloos vervangen.

P3
door P3tra May 23, 2022 om 21:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Is dat snel te ontdekken? Was dit ook een nieuwe ketel?

Bu
door Buitenlicht - May 23, 2022 om 12:04
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo P3tra,
Is er wellicht ook een vloerverwarming op de install. aangesloten?
In mijn ( bijna identieke ) geval moest ik ook --te-- regelmatig bijvullen maar bleek
een deel van de vloerverwarming lucht vast te houden wat er heel langzaam uitging
( en dus ook weer bijgevuld) moest worden. Na zeker 6 tot 8 keer is de lucht toch uit de
install. gegaan en blijft nu de manometer/cv wel op druk.
Afhankelijk van het type en merk ketel werkt mijn CV niet meer onder 0,9/1 atm en houd
ik bovendruk op 1,5/1,6 bar. om te hoge drukverschillen op de koppelingen te voorkomen.
Als er dus nergens lekkage te constateren is toch nog even bijvullen --succes

P3
door P3tra May 23, 2022 om 21:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas geen vloerverwarming.

gsm
door gsm - May 23, 2022 om 12:18
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Het drukvat is altijd verdachte nummer 1.
De oorzaak is bijna altijd het veel te snel oplopen van de druk doordat het vat kapot is.
De drukmeter kan ook defect zijn, waardoor je misschien teveel water bijvult

Mijn ervaring met een Vaillant ketel.
Rubber slang naar warmtewisselaar lekt langs de aansluitpijp. Nieuwe slangklemmen geplaatst.
Hierna toch steeds in toenemende mate en steeds sneller drukverlies.
Oorzaak versleten (lek) drukvat, dat na demontage, totaal gevuld bleek met water.
Een gezond drukvat dient helemaal leeg te zijn na demontage!

Het nieuwe drukvat moet wel de juiste voorspanning hebben en kan meestal opgepomt worden via een ventiel aan de onderzijde.
De voorspanning voor een vat op een bovenverdieping is meestal 0,5 bar en beneden is dat in het algemeen 1 bar.
Controleren doe je door het water af te tappen tot er geen waterdruk op de afvoerslang meer merkbaar is (0 bar).
Daarna het systeem heel langzaam vullen, waarbij de voorspanning van het drukvat vrijwel meteen optreedt en juist op de drukmeter moet worden aangegeven.
Als dat niet gebeurt kan de drukmeter defect zijn, of in ieder geval niet de juiste waarde aangeven, of de voorspanning van het drukvat deugt niet.
Langzaam blijven vullen tot ongeveer 1,4 bar en er op letten dat de druk nu verder veel langzamer toeneemt.
Als dit allemaal klopt dan is het drukvat in orde en op de juiste voorspanning.
Met een houten stokje tikken op de zijkant van het drukvat moet op de onderste helft een iets hogere klank geven dan op de bovenste helft.

ha
door hangmat_1 - May 23, 2022 om 18:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden soortgelijke problemen. Bij ons was er lekkage bij de koppeling van de buizen. Ik kwam er achter doordat er water op de grond lag. De leidingen hadden we ter isolatie ingepakt met schuimrubber,  aangezien het vocht niet weg kon, was 1 leiding bijna doorgeroest en hebben we vervangen. Het drukprobleem is nu ook opgelost.
Sterkte,Carla Scholten.

Fr
door Frans Scholten - May 23, 2022 om 20:25
1 Antwoorden / Vragen

Water is niet samendrukbaar. Lucht of elk ander gas wel. Daarom werkt hydrauliek op basis van (vloeibare) olie.

Dat betekent iets heel belangrijks.

Er is bij jullie helemaal geen sprake van "al dat water" als je een drukdaling van 1.8 tot 0.9 bar in je warmwaterleiding krijgt. Als je wegens die drukdaling grote plenzen aan weggelekt warm leidingwater verwacht, is dat geen juiste verwachting. Het zullen hoogstens een paar druppeltjes zijn.
Water krimpt dus niet als het onder druk wordt gezet tot 1.8 bar en zet niet uit als de druk daalt naar 0.9 bar. Dat is uitsluitend het gevolg van het feit dat water een vloeistof is.

Die drukval is natuurlijk niet goed. Ik had die ook. Uiteindelijk bleek het lekje in de badkamer te zitten. Het kraantje bij de ingang van de radiator lekte heel iets. Het is daar vaak nat en ook warm. Waterlekjes vallen dus nauwelijks op en lekwater op de badkamervloer verdampt dus relatief snel. Vandaar onzichtbaar! Controleer ook altijd of langs de buitenkant van de leidingeen kalkspoor zit. Drinkwater water bevat heel iets kalk en cv water dus ook. De verbindingen in de leidingen zijn altijd het meest kritisch.

Spreidt stukken keukenrol plat onder het vermoedelijke lek, misschien in de badkamer, misschien onder de ketel en leg er wat kleine steentjes of dingetjes op tegen het omkrullen of wegwaaien. Je kunt na een aantal dagen elk lekje zien door de verkleuring van het papier, ook als het lekwater alweer is verdampt.

Het is heel jammer dat jullie zo'n enorme rekening krijgen. De installateur had dit soort dingen toch moeten weten? Heeft iemand al eens een kraantje vervangen? Of een pakking? Dan "verdwijnt" het probleem misschien onopvallend. Ik heb geen verstand van de juridische kant. Benader altijd het management, schriftelijk, want die zijn binnen het bedrijf altijd het meest gevoelig voor hun goede naam.

Succes!

P3
door P3tra May 23, 2022 om 21:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp het verhaal met drukverlies en het krimp- en uitzetverhaal. Alleen zien wij op de watermeter dat we toch echt elke keer heel veel water aan het bijvullen zijn willen we de druk goed krijgen. Dus dat zou betekenen dat het toch echt niet maar een paar druppels zijn. Desalniettemin is het zeker het proberen waard. Bedankt!