Druk verlies ketel raadsel.
Onze 2 jaar jonge ketel Remeha tzerra verliest sinds drie maanden druk. Van 1.8 bar na 0.9 dan vullen we weer bij. Elke 3a4 dagen bijvullen met soms tussenpozen van een week.
Er is al van alles gebeurd. Geen overdrukventiel, expansievat ook vervangen en klinkt goed. Afgeperst om te zien of het drukverlies in de installatie zit of in de ketel. We verloren 0.6 bar op de ketel hierdoor wartmewisselaar vervangen door Remeha. wat blijkt ... toch niet stuk daardoor geen garantie maar wel een rekening van 900 die wij nu moeten betalen. Is dat rechtsgeldig?
overigens zitten wij nu nog met hetzelfde probleem. Derde bedrijf loodgieter gehad geen lekkages.. waar blijft al dat water!!
we liggen er nachten van wakker en de facturen stapelen zich op. Wie kan ons helpen?
Heb wat leesvoer opgezocht voor het weekend, misschien hebt u er iets aan.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/cv-ketel-druk-loopt-terug.105437/
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/cv-ketel-niet-op-druk.144236/
garantie claimen bij de verkoper lijkt me de eerste stap, als deze ketel 2 jaar oud is is de verkoper aangewezen als reperateur, nu u naar een ander bent gegaan, zo lees ik het althans, mag u de rekening betalen, nu het probleem niet in de warmtewisselaar ligt had u ook kunnen vragen de oude weer terug te plaatsen deze kost namelijk al sneel net geen 600 euro....
terugplaatsen, uurtje werk, lijkt me toch een pak goedkoper!
automatische ontluchter ook nagekeken?
Garantie claimen kan in dit soort situatiea lastig zijn. De cv ketel is immers maar een stukje van de installatie.
waar, maar in dit geval ligt het in de ketel, deze is immers doorgemeten en deze meting geeft lekkage aan!
heb je de ontluchter nu al eens nagekeken?
De verkoper is de installateur. Die kwam tot de conclusie met remeha samen dat het de warmtewisselaar moest zijn. En nu zeggen beide ik betaal de rekening niet. We hebben de oude terug gehad, maar terug wisselen doet remeha niet aan. Het is uitgevoerd en hun trekken de handen er vanaf, geen garantie.
verkoper kan niet zomaar de handen eraf trekken, deze heeft zelf gekonstateerd, ketel is lek, als ik u was betaalde ik deze rekening zeker niet, laat dit de installateur ook weten in een schrijven en geef hem in dit schrijven nog 15 dagen om de ketel te repareren, vertel hem tegelijk dat als deze dit niet doet u een derde partij in zult schakelen en deze kosten op deze installateur zult verhalen omdat de ketel immers nog binnen de garantie valt!
stel in deze brief dat als verkoper de klacht niet kan oplossen dat u hem ook mogelijkheid geeft om een nieuwe ketel te plaatsen!
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
Stel je vraag op het forum van Klusidee, daar zitten deskundigen https://www.klusidee.nl/Forum/forum/verwarming-en-gas.5/
Gedaan!
Ik heb (vorig jaar) een jaar lang hetzelfde probleem gehad, iedere week bijvullen en dat werd steeds vaker, uiteindelijk iedere dag. Aantal keren het installatiebedrijf er bij gehad, maar hebben niets gevonden. Het expansievat werd goed bevonden.
Zelf heb ik alle leidngen nagelopen, met name de koppelingen, maar niets gevonden. Ook aan alle radiatorknoppen gedraaid en gevoeld, maar nergens water geconstateerd.
De dag dat ik ze weer belde, had ik 's morgens bijgevuld en hij was 's middags al weer leeg.
Bij mij bleek het uiteindelijk toch aan het expansievat te liggen.
Check ook alle leidingkoppelingen en knoppen.
Lees dit ook even door https://radar.avrotros.nl/forum/overig-huis-tuin-f90/waterdruk-van-c-v-ketel-loopt-steeds-terug-t88907.html
Zeker iets om mee te nemen. Bedankt
Is bij het plaatsen van een nieuwe ketel ook het expansievat vernieuwd of niet ( normale levensduur expansievat ongeveer 7 tot10 jaar ongeveer). Vaak kan het ook het overdruk ventiel zijn dat dit niet goed meer afsluit dit komt meestal door kalkvorming in het afsluitventiel
Ja een nieuw expansievat is geplaatst. Deze is er inmiddels afgehaald om te checken en goed bevonden weer terug geplaatst.
Topantwoord
Dit lijkt mij een erg lastige aangezien ik, begrijpend uit uw vraag, er al meerdere experts zijn geweest die niets ontdekken aan de installatie.
Wat bij mij wel als zeer merkwaardig overkomt dat er bij waterverlies zoals u aangeeft er toc ergens een lekkage zou meten zijn en indien dat niet in een kruipruimte is ook zou moeten opvallen. Het lijkt mij dat het toch een kwestie van het drukvat kan zijn.
Ik leid uit uw vraag af dat de installatie van u zelf is en het een eigen woning betreft. Zo ja, dan kan het zinvol zijn om een expert in te schakelen van https://www.eigenhuis.nl/#/ waar u dan wel lid van dient te zijn. Daar kunt u ook nadere juridische hulp krijgen.
M.b.t de wettelijke garantie die ook geldt voor een CV installatie geef ik u de volgende info:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Voor nu lopen we nog vast omdat er niks aantoonbaar kapot is aan de cv ketel. Doordat de warmtewisselaar is vervangen, maar niet kapot is, komen de kosten volgens remeha bij de installateur. Ik begrijp nu na het lezen van artikelen dat dit ook klopt. Alleen legt de installateur de rekening nu bij ons. Het is tijd voor rechtsbijstand als ik uw antwoord lees want hier gaan we niet uitkomen zelf. We snappen niet dat er zo'n dure reparatie is gedaan terwijl er geen zekerheid voor was. Wie is daar dan verantwoordelijk voor.. De opstalverzekering gaat pas in werking als er zichtbaar een lekkage is, dus daar kunnen we ook niet op terug vallen.
Dank voor uw terugkoppeling. Ik vergat: indien u zelf een rechtsbijstandsverzekering heeft, schakel die dan in (en laat via hen een expert komen etc.)
(Ik ken zelf een situatie waarbij ook sprake was van niet traceerbaar drukverlies ook na wel vervanging van een klein drukventiel dat oorzaak leek maar eerst geheel voorbij was na vervanging van de installatie).
Dit gaan we dan toch nog is aangeven, bedankt!
graag gedaan
Is best wel een moeilijke kwestie want de lekkage is zelfs na afpersen van het systeem niet aantoonbaar. In mijn woning is ook een Remeha Tzerra geplaatst met een bijbehorende waterdrukmeter maar is al een keer vervangen omdat die niet de juiste waterdruk weer gaf. In de badkamer is nog een waterdrukmeter van de oude cv installatie aanwezig de nieuwe meter staat op 1,9 bar en die in de badkamer geeft 2,5 bar aan dus echt betrouwbaar zijn beide meters niet. De Remeha Tzerra schakelt bij een te lage waterdruk de verwarming en de warmwater voorziening automatisch af en gaat in storing. Als enkel de waterdruk op de meter terug valt maar de verwarming en de warmwatervoorziening blijft wel in stand en de cv ketel niet in storing gaat is er met de cv ketel niets mis en heeft bijvullen van het systeem geen enkele zin omdat bij overdruk het bijgevulde water in de afvoer pijp geloosd wordt. Resumerend, als de cv ketel blijft verwarmen en warmwater levert ook als de meter 0,9 bar aangeeft is er voldoende waterdruk en hoeft er geen extra water bijgevuld te worden.
De cv schakelt uit bij 0.8 bar, het zo laten kan daarom helaas niet. Overigens hebben wij een ingebouwde druk meter.. zijn er twee drukmeters extra geplaatst waarbij de druk vd installatie 0.2 zakte in een nacht en die van de ketel 0.6. Maar deze kennis lost helaas nog niks op. Dank voor het antwoord.
Dan houdt het voor mij ook op en wens u veel succes met uw zoektocht.
Dat probleem heb ik ook gehad met een Remeha Calenta ketel. Daar was het Hydroblok van stuk. Remeha heeft dat toen kosteloos vervangen.
Is dat snel te ontdekken? Was dit ook een nieuwe ketel?
Hallo P3tra,
Is er wellicht ook een vloerverwarming op de install. aangesloten?
In mijn ( bijna identieke ) geval moest ik ook --te-- regelmatig bijvullen maar bleek
een deel van de vloerverwarming lucht vast te houden wat er heel langzaam uitging
( en dus ook weer bijgevuld) moest worden. Na zeker 6 tot 8 keer is de lucht toch uit de
install. gegaan en blijft nu de manometer/cv wel op druk.
Afhankelijk van het type en merk ketel werkt mijn CV niet meer onder 0,9/1 atm en houd
ik bovendruk op 1,5/1,6 bar. om te hoge drukverschillen op de koppelingen te voorkomen.
Als er dus nergens lekkage te constateren is toch nog even bijvullen --succes
Helaas geen vloerverwarming.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer