my
door myra48 Feb 13, 2015 om 19:29
Huishouden & energie

Eenpersoonshuishouden zonder watermeter 138 m3?

Ik heb mijn dochter geholpen toen zij uit huis naar een flatje op de 8e etage in Hoogeveen ging om zich bij alle relevante instanties aan te melden. Zij heeft geen watermeter, en we begrepen van de vorige bewoner dat het water gemiddeld per flatbewoner in rekening werd gebracht, via de verhuurder. Dit blijkt niet te kloppen. Mijn dochter kreeg na anderhalf jaar ineens met terugwerkende kracht van Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) een rekening van € 497,92. En ze moet een voorschot betalen van 104,92 voor het eerste half jaar van 2015. Er wordt haar een standaardbedrag van 138m3 per jaar in rekening gebracht.
Toen zij nog thuis woonde (eengezinswoning, 3 personen, tuin, auto) was ons waterverbruik rond de 90 m3, met één uitschieter naar 92 m3.
Mij werd telefonisch verteld dat elk huishouden zonder watermeter het gemiddelde moet betalen van een Nederlands meer-persoonshuishouden omdat zij niet kunnen zien met hoeveel personen zij water verbruikt. Mijn argument dat zij bij de gemeente als eenpersoonshuishouden geregistreerd staat en voor één persoon gemeentebelasting betaald telt niet. Ook telt niet mee dat zij aan de hand van haar gas- en elektriciteitsverbruik kan aantonen dat zij echt alleen woont.
Zij betaalt dus als alleenstaande flatbewoonster het gemiddelde van alle huishoudens in Nederland inclusief villa’s met grote tuinen.
Ik heb in haar naam een bezwaar ingediend omdat dit een onrechtvaardig groot verschil is met het gemiddelde eenpersoonsverbruik (volgens Nibud) van 45m3. Ik heb vóór dit bezwaar wel de achterstallige factuur betaald om te voorkomen dat dit niet in behandeling genomen zou worden.
Nu is het schriftelijke antwoord van WMD dat zij besloten hebben het verbruik van 138m3 integraal toe te passen voor alle on-bemeterde percelen, zonder het aantal personen in aanmerking te nemen. En dat zij het eerste voorschot in vier termijnen mag betalen.
Onrechtvaardig! Maar wat moet ze hiermee? Bij wie kan ze bezwaar maken? Telefonisch hadden ze me eerder verteld dat ze dit van gemeente Hoogeveen dit tarief moesten hanteren. Na mijn vraag of de gemeente Hoogeveen dat zo maar mocht besluiten voor heel Drenthe, hebben ze dit omgedraaid, en zeggen ze dat ze dat zelf hebben besloten. Maar daar moet je toch beroep tegen kunnen aantekenen?
Alle hulp en/of tips zijn welkom,
Myra

6094 23 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 13, 2015 om 19:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is echt een absurd hoog verbruik voor 1 persoon. Dat is lekker het waterkoetje melken. Kan uw dochter geen watermeter aanvragen?

Misschien een klacht indienen bij de nationale ombudsman?

my
door myra48 - Feb 13, 2015 om 19:57
9 Antwoorden / 1 Vragen

De woningbouwvereniging Woonconcept zegt dat van hun hele woningbestand alleen in Hoogeveen nog enkele onbemeterde flats zijn, en dat die niet op korte termijn bemeterd gaan worden. Maar ze kijken er wel naar om dit in de wat verdere toekomst te gaan doen, zeggen ze....

En ik ben meteen gaan kijken of er een klacht ingediend kan worden bij de Nationale Ombudsman, maar een waterleidingsmaatschappij is blijkbaar geen overheidsinstantie. Ik kan er niet terecht.

In het korte antwoord van WMD op ons bezwaar wordt ook niet gezegd of er een beroepsinstantie is en op internet heb ik hier verder niets over kunnen vinden. Inderdaad lijken deze flatbewoners gewoon uitmolken te worden door WMD.

Myra

zoekster
door zoekster - Feb 13, 2015 om 20:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien gezamenlijk met andere bewoners van de flat bij WMD een verzoek indienen om bij de bewoners een watermeter te installeren. Op zich is dat gratis.

Zo ga je toch niet meer zuinig met water om? Uw dochter kan net zo goed constant de kraan open laten staan.

zoekster
door zoekster - Feb 13, 2015 om 20:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou misschien nog een klacht in kunnen dienen bij de Geschillencommissie Water.

klik HIER
Vraag eerst of dit waterbedrijf bij de geschillencommissie is aangesloten.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2015 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn nog heel veel woningen die geen eigen watermeter hebben en bijvoorbeel bij Evides wordt dan het tarief gebaseerd op de oppervlakte van de woning. Er wordt geen rekening gehouden met het asntal bewoners.

U schrijft 138 m3 water. Staat dat dan op de nota? Want u kunt het in rekening gebrachte bedrag niet zomaar delen tegen de kubieke meterprijs.

Er is ook nog vastrecht en waterbelasting.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2015 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die waterbelasting was verleden jaar al € o,33 per kuub.

my
door myra48 - Feb 13, 2015 om 20:50
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de 138 m3 staat op de rekening. Ik zal de inhoud van hun brief hier overnemen. Wat een vage reactie op een aangetekend gestuurd bezwaar:

"Uw brief van 29 januari, waarin u informeert naar het verbruik zoals in rekening gebracht op uw jaarafrekening, hebben wij ontvangen. Graag geven wij u een reactie.

Bij een pand zonder watermeter hanteren wij het zogenaamde 'onbemeterd tarief''. Dit is gebaseerd op een verbruik van 138 m3, het gemiddelde verbruik van een Nederlands meer-persoons huishouden, zoals onder andere vastgesteld door de overkoepelende organisatie van waterbedrijven in Nederland, VEWIN,

NV Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) heeft besloten dit tarief integraal toe te passen voor alle on-bemeterde percelen, er wordt niet per adres gekeken naar het aantal personen. Het is dus inderdaad mogelijk dat het ene huishouden gemiddeld meer betaald voor het waterverbruik en het andere iets minder.

Uw betaling van € 497,12 hebben wij ontvangen en verwerkt. Voor het eerste voorschot van 2015 kunnen wij u een betalingsregeling aanbieden van 4 termijnen. Als u hiervan gebruik wilt maken dan horen wij graag van u.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd."

my
door myra48 - Feb 13, 2015 om 21:01
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zoek me nu suf op de site van Vewin, maar kan daar tussen de duizenden rapporten die daar staan niet vinden waar ik in vredesnaam het gemiddelde verbruik van een Nederlands meer-persoons huishouden kan vinden. En al zou ik dat vinden, wat heeft dat met een klein flatje van één persoon te maken?

Ik zal inderdaad eens kijken of we via de geschillencommissie Water (http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2779/water) wat kunnen bereiken, want WMD is daar wel bij aangesloten.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2015 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar in ALLE gevallen dat er onbemeterd wordt geleverd, wordt er een bedrag per woning vastgesteld.

Ik kan trouwens de nota niet goed volgen. U schrijft dat voor 1,5 jaar € 497,92 nabetaald moest worden en dat een nota voor een half jaar 2015 € 104,92 is. Als in 2013 en 2014 de waterprijs hetzelfde geweest zou zijn, dat was het natuurlijk niet, zou slechts € 315,00 nabetaald moeten worden.

Hebt u, of dochter geen specificatie over die jaren ontvangen? En staat er ook vastrecht op.

my
door myra48 - Feb 13, 2015 om 22:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

De rekening van juni 2012 t/m december 2014 was als volgt:

Vastrecht:
13-06-2012 31-12-2012 € 76,93
01-01-2013 31-12-2013 € 146,00
01-01-2014 31-12-2014 € 149,00
Belasting op Leidingwater:
13-06-2012 31-12-2012 76 m3 à 0,161 € 12,24
01-01-2013 31-12-2013 138 m3 à 0,165 € 22,77
01-01-2014 31-12-2014 138 m3 à 0,330 € 45,54
Administratiekosten 13-06-2012 31-12-2014 € 16,50
btw € 28,14

my
door myra48 - Feb 13, 2015 om 22:15
9 Antwoorden / 1 Vragen

O, en ik heb net een bezwaar ingediend bij de geschillencommissie. Weer € 27,50 armer, ik ben benieuwd of ik daar nu iets wijzer van word. Ik heb er heel veel telefoontjes bij WMD, woningbouwvereniging en gemeente over gepleegd, en ik kan de begrijpende geluiden gevolgd door de zin "ja, maar zo doen we het nu eenmaal altijd."niet meer horen...

valerius-2
door valerius-2 - Feb 13, 2015 om 22:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik woon in een appartement waar op de 80 woningen 1 water zit, dus dit wordt dus verdeelt over 8 woningen. Of je nu alleen woont of met 5 iedereen betaalt dus 1/80 deel van de rekening die op naam staat van de verhuurder. Dus dit is geen uit zondering. Ook al weet hij wie er alleen woont of met meerdere.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2015 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens is dat geld voor de geschillencommissie weggegooid. Even nagevraagd bij kennis.

In 2013 gebruik éénpersoonshuishouden 44 m3, kosten ca.€ 125,00. Dus dat onbemeterde is wel wat duurder, maar niet zoveel duurder dan dat u stelt.

En die eerste nota ging dus over 2,5 jaar en niet 1,5 jaar.

In 2014 is de waterbelasting ook verdubbeld.

my
door myra48 - Feb 14, 2015 om 19:47
9 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 - je zegt "In 2013 gebruik éénpersoonshuishouden 44 m3". Dat klopt. En mijn dochter krijgt 138 m3 in rekening gebracht, dat is meer dan drie keer zoveel.

@valerius-2 - Er is en er wordt géén watermeter in dit blok met flats geplaatst. Dat gezamenlijke watergebruik van een blok met flats delen zou nog relatief eerlijk zijn. Nee, ze betaalt het gemiddelde van elk huishouden in heel Nederland. Dat is inclusief alle kapitale villa's, landhuizen, grote tuinen, e.d.

@shine - je hebt alles superoverzichtelijk op een rijtje gezet, dank! Ik ben niet van plan om op de barricade te gaan voor alle onbemeterde situaties in Nederland. Maar ik hoop wel dat dit ergens opgepikt wordt, en dat er een eind komt aan deze praktijk.

Dank allemaal voor het meedenken. Ik heb ook een vraag gestuurd naar de Belbus. Pfff....

sh
door shine - Feb 14, 2015 om 19:47
107 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.vewin.nl/SiteCollectionDocuments/Publicaties/Tarievenoverzicht_drinkwater_2014.pdf

http://www.vewin.nl/pers/persberichten/paginas/Watergebruik_thuis_daalt_al_2_decennia_2.aspx

http://www.vemw.nl/~/media/VEMW/Downloads/Public/Water/Tarievenoverzicht%20drinkwaterbedrijven%202013.ashx

http://www.wmd.nl/water-thuis/tarief-en-nota/wat-kost-water

http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/gas-elektriciteit-en-water.html
http://gemiddeldgezien.nl/verbruik/gemiddeld-waterverbruik

Ik heb even wat rondgezocht. Ook ik vrees dat het geld mbt geschillencommissie weggegooid geld is. Zie bovenstaande links.
Wel opmerkelijk vind ik het toegepaste gemiddeld verbruik per huishouden door het waterleidingsbedrijf. Het is duidelijk dat NiBud een gemiddelde pakt berekend adhv de bron Vewin. Dan is het op zijn minst wenkbrauwen fronzend hoe afwijkend het toegepaste gemiddeld verbruik de waterleiding bedrijven in dit soort situaties toepast. Dat terwijl het NiBud ook voor de overheid een graadmeter is in berekeningen/begrotingen.
Op de website 'gemiddeld gezien' staat idd het waterverbruik zoals toegepast bij uw dochter.
Kijk ik naar een rapportage (zie aangereikte link) van Vewin, zie ik staan:
Gemiddeld aantal personen per huishouden: 2,20
Gemiddeld jaarverbruik per persoon per jaar: 43,8 m3.
Het zou dan toch rechtvaardiger zijn om deze gemiddelden toe te passen. Dus 2,20x43,8. Hoewel het verbruik voor uw dochter als 1 persoon dan nog steeds verhoudingsgewijs te hoog zal liggen, vindt ik dit een rechtvaardigere berekening. Het ene huishouden betaald verhoudingsgewijs te veel, het andere te weinig. Maar dat brengt het feit met zich mee dat het onbemeterd is en een soort van collectiviteit.

Als u al wat wilt aanvechten, lijkt het me zinvoller om dit landelijk en collectief te doen dan individueel. Er zal namelijk wat aan de wijze van algemene toegepaste berekening gedaan moeten worden in dit soort onbemeterde situaties.

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2015 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@myra48

Er wordt dan wel gezegd en geschreven dat er 138 m3 water in rekening gebracht wordt, maar dat is dus helemaal niet waar.

Water kost ca. € 1,50 per kuub, maar daarnaast betalen bemeterde woningen ook nog een vastrecht van minstens € 60,00 en dan nog de btw.

Bij uw dochter zit het water en het vastrecht in één bedrag.

Kijk eens op uw eigen nota wat u aan vastrecht betaalt en waterbelasting.

my
door myra48 - Feb 16, 2015 om 11:53
9 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn drinkwater is 0,550 per kuub, daaroverheen komt 0,330 belasting op leidingwater per kuub. Beide excl BTW, dus inclusief de btw 0,93 per kuub. En dan natuurlijk nog het vastrecht.

Ons voorschot (wederom, eengezinswoning met twee personen) is 68,28. Mijn dochters voorschot (eenpersoonshuishouden, kleine flat 8e etage) is 104,92. En echt, er staat herhaaldelijk 138 m3 op haar rekening, dus daar kan ik toch niets anders van maken, sorry tijger1.

Ligt dit dan aan mij dat ik dit bizar vind?

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2015 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@myra48

U hoeft zich echt niet te verontschuldigen. Ik vind het alleen zo'n rare omschrijving.

Als ik bij mijzelf kijk, Evides, kostte het water in 2012, latere nota even niet beschikbaar, € 0,914 per kuub, daarbij toen belasting € 0,161, vastrecht € 60,42, en daarbovenop nog de btw. Wij betalen ook nog precarioheffing over de leidingen, bizar.

Ik weet wel dat toen wij overgingen van een vast bedrag naar bemeterd, wij per saldo veel minder gingen betalen.

my
door myra48 - Jun 24, 2015 om 08:29
9 Antwoorden / 1 Vragen

Een update:

Ik heb dus de Geschillencommissie ingeschakeld. Intussen werd ik ineens benaderd door WMD, die meldden dat dit probleem allang hun aandacht had, en dat ze met de woningbouwvereniging aan het kijken zijn of er de mogelijkheid is om één gezamenlijke watermeter in de flat te plaatsen en het verbruikte water door te belasten via de huur. En of ik alsjeblieft wilde zorgen dat mijn dochter het eerste halfjaar-bedrag wilde betalen. Want ook al zou, in overleg met de woningbouwvereniging, het waterbedrag omlaag gaan, het zou niet met terugwerkende kracht gebeuren dus het moest toch betaald worden.

Ik legde uit dat ze van mij niet mocht betalen (ook al wordt zij er knap zenuwachtig van), dat ik de uitslag van dit hele verhaal wilde afwachten,

Drie weken geleden pas kwam er een brief van de woningbouwvereniging naar alle bewoners, met een kort verhaal over dat er een watermeter geplaatst kan worden en dat het water dan via de huur doorbelast wordt. Geen woord over het financiële voordeel hiervan! En dit wordt alleen gedaan als 70 procent van de bewoners accoord gaat. En de bevolkingssamenstelling van de flat is dusdanig dat je op niet meer dan 40% kunt rekenen.

Bij navraag bij mijn contactpersoon bij WMD (ja, een juffrouw van de communicatieafdeling staat mij inmiddels steeds direct en welwillend te woord) bleek dat zij ook van plan zijn om de bewoners aan te schrijven om te zeggen dat het tweede jaarbedrag voorlopig niet in rekening wordt gebracht tot er duidelijkheid is over een eventueel te plaatsen meter.

Nu het leukste: de Geschillencommissie neemt dit in behandeling!!!!!
Op 6 juli ga ik naar Den Haag om bij de zitting aanwezig te zijn. Want mijn geschil betreft niet de tarieven, maar de wijze van doorbelasten.

Er gebeurt dus toch echt wat. Ik ben zó benieuwd hoe dit afloopt....

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2015 om 10:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Succes!

my
door myra48 - Jun 26, 2015 om 15:17
9 Antwoorden / 1 Vragen

Kunnen jullie nog 1 x meedenken alsjeblieft?

Vandaag werd ik weer gebeld door de communicatiedame van Waterleidingmaatschappij Drenthe. Zij vertelde me dat er met de directeur is besproken dat de bewoners van de flat waar mijn dochter woont met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 per huishouden een rekening krijgen van 75m3, i.p.v. de 138m3 die ze tot dusverre in rekening gebracht kregen. Ze zijn hierop uitgekomen omdat dit het gemiddelde gebruik bleek van een door hun recent bemeterde flat.
Deze afspraak kan nog niet zwart-op-wit komen omdat deze pas definitief wordt na de aandeelhoudersvergadering van september, maar ze zegt dat dit een formaliteit is.

Ze vroeg of hiermee mijn probleem bevredigend is afgehandeld, en of ik dus afzie van behandeling door de Geschillencommissie. Ik heb gezegd dat ik haar dat voor het eind van volgende week laat weten. Maar ik aarzel.
Ten eerste is dit een mondelinge toezegging, en de Geschillencommissie zei dat een zaak is afgerond na schriftelijke overeenstemming van beide partijen. Dit kan niet omdat de aandeelhouders nog niet officieel akkoord zijn. Aan de andere kant voelt het fout om iets aanhangig te maken vanwege een formaliteit.
Ten tweede vraag ik me af of het misschien juist goed is om jurisprudentie te creëren. Het voorgelegde voorstel gaat sowieso door. Maar wellicht zijn er veel meer mensen in een soortgelijke onrechtvaardige situatie. Zou het niet goed zijn als die simpelweg kunnen wijzen naar een uitspraak van de Geschillencommissie, in plaats van dit hele traject een half jaar te moeten doorlopen?

Wat doe ik? De zaak toch voor laten komen?

Myra

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 16:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Lastig lastig. Ik zou voor een gang naar de Geschillencommissie gaan. Stel je voor dat ze er in september toch weer anders over denken. Ook heb ik het idee dat er toch wat op papier zou moeten kunnen komen als het slechts een formaliteit is.

Maar ik ben erg wantrouwig wat betreft telefonische toezeggingen en 'formaliteiten'. Kan door dit forum komen...

Heeft de dame aan de telefoon ook aangeboden uw klachtengeld te vergoeden?

U kunt natuurlijk ook de bal terugspelen en zeggen dat u van de Geschillencommissie een schriftelijke toezegging moet hebben om de zaak af te ronden en dat u zelf wel zou willen stoppen, maar dat de procedure van de Geschillencommissie dit niet mogelijk maakt.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2015 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zou dan een halvering van de nota betekenen?

Gewoon doorgaan, mijns inziens wordt u blij gemaakt met een dode mus.