mirri
door mirri Dec 8, 2010 om 21:13
Huishouden & energie

Eindafrekening NEM

Twee jaar geleden zijn wij van de Nuon overgestapt naar de NEM.
Dit ging middels een contract van 3 jaar vast afnemen bij hen.

Elk kwartaal vulden wij keurig de meterstanden voor de NEM in en betaalden wij ook keurig de rekeningen die, uiteraard, hetzelfde qua hoogte bleven.

Nu is er vorig jaar iets heel vreemds voorgevallen. Green Choice kwam aan de deur met een mooi verhaal.
In eerste instantie hebben wij een informatiepakket aangenomen en na grondig doorlezen hebben wij via de mail van deelname bij Green Choice afgezien.

Maar......Green Choice heeft ondertussen opdracht aan de Nuon gegeven om ons over te nemen. Dit terwijl wij geen stroom meer via Nuon afnemen.!

Nuon heeft daartoe besloten om de NEM op de hoogte te stellen en ons als klant uit te schrijven omdat we naar Green Choice zouden gaan.

Toen wij al deze brieven op de mat vonden brak de paniek hier uit. We zouden immers ook contractbreuk gaan plegen op die manier en dat terwijl we allang hadden aangegeven NIET met Green Choice in zee te willen gaan.

Ik heb alle drie de partijen aan de telefoon gehad, keer op keer op keer. En uiteindelijk was het dan gelukt.
Alles was weer bij het oude en Nuon beloofde de 2 weken van overlapping NEM/GreenChoice/NEM op zich te nemen.

Wat schersts mijn verbazing: vorige week vinden wij een eindafrekening van de NEM op de mat. Of we even ruim 600 Euro willen bijbetalen!

Ik heb direct de NEM gebeld en kreeg te horen dat door de opzegging het contract opnieuw was ingegaan en dat er daardoor een verhoging is geweest.
Een verhoging die sinds vorig jaar nooit was doorgevoerd en ons nu dus op dit verschil bracht.

Mijn vraag is nu; kan dit allemaal zomaar?
Moet ik dit nu echt gaan betalen?
Ik heb ingestemd met een betalingsregeling maar het voelt allemaal zo verkeerd en oneerlijk.
Ik voel me er zwaar ingeluist en vraag me echt af of ik juridische stappen moet gaan ondernemen.

754 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 8, 2010 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Green Choice niet kan bewijzen dat je zou zijn overgestapt, ligt de schuld bij hen en moeten zij in mijn ogen die 600 euro betalen of het regelen met NEM.

Ik persoonlijk zou die 600 echt niet betalen, ook niet middels een regeling.

Ik zou het er niet bij laten zitten als ik jou was en inderdaad verdere stappen gaan nemen.

Welke stappen je het beste kan nemen weet ik zo niet, maar wellicht zijn er anderen hier die je daarbij kunnen helpen.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2010 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop inderdaad dat iemand me kan vertellen bij wie ik nu moet wezen.

Weet je, ik was gewoon overdonderd door die afrekening en ook door het telefoongesprek.
Maar nu alles eigenlijk goed tot me is doorgedrongen heb ik zoiets van; het klópt gewoon niet!

Ik kan niet zomaar van die betalingsregeling af, denk ik. Want dan krijg ik daar misschien weer problemen mee.
Ik heb van een andere topicsteller ook zoiets gelezen en die wordt nu met deurwaarders en afsluiting bedreigd. Daar zitten we natuurlijk ook niet op te wachten.

Dank je wel voor je antwoord, Sonjaatje

ve
door verwijderd - Dec 8, 2010 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is dit wat :
Klik

ve
door verwijderd - Dec 9, 2010 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is jammer dat u wel bent ingegaan op een regeling. Is dit ook schriftelijk al vastgelegd of middels bandopname door de telefoon?

M.i. begint het bij het "informatiepakket"van Greenchoice (GC). Heeft u bij het aannemen hiervan ergens voor getekend? Zo ja, dan is het verkoop aan de deur geweest en had u (naar mijn beste weten) per brief de overeenkomst moeten beeindigen. Is er van dit alles geen sprake, dus geen contract bij GC, dan zullen zij orde op zaken moeten stellen. Immer zijn zij dan veroorzaker van de contractbreuk.

Van verhoging heeft u natuurljk nooit eerder iets gemerkt omdat u het voor 3 jaar vast had laten zetten. Wat dat betreft staat NEM denk ik wel in zijn recht omdat u (als u de contractbreuk te verwijten is) een nieuw contract aangaat. En dat is dan op basis van de huidige tarieven.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2010 om 06:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

dmv schreef op donderdag 9 dec 2010, 00:23: Het is jammer dat u wel bent ingegaan op een regeling. Is dit ook schriftelijk al vastgelegd of middels bandopname door de telefoon?

M.i. begint het bij het "informatiepakket"van Greenchoice (GC). Heeft u bij het aannemen hiervan ergens voor getekend? Zo ja, dan is het verkoop aan de deur geweest en had u (naar mijn beste weten) per brief de overeenkomst moeten beeindigen. Is er van dit alles geen sprake, dus geen contract bij GC, dan zullen zij orde op zaken moeten stellen. Immer zijn zij dan veroorzaker van de contractbreuk.

Van verhoging heeft u natuurljk nooit eerder iets gemerkt omdat u het voor 3 jaar vast had laten zetten. Wat dat betreft staat NEM denk ik wel in zijn recht omdat u (als u de contractbreuk te verwijten is) een nieuw contract aangaat. En dat is dan op basis van de huidige tarieven.

Beste dmv, dank voor uw antwoord want dit zit heel dicht tegen het gebeurde aan.
Er is inderdaad een handtekening gezet voor het informatiepakket van GC en na lezen hiervan heb ik dat per mail afgezegd omdat de GC telefonisch niet meer bereikbaar was. (buiten kantooruren)

Het is inderdaad ook zo dat GC totaal geen last heeft van de gemaakte fouten omdat ik overal zelf achteraan heb moeten bellen.
GC heeft mij nog geen minuut stroom geleverd en Nuon zou mij, uit coulance voor de gemaakte fout, de twee weken van overname vergoeden.

Dit blijkt nu ook niet zo te zijn. Aan de meterstanden is te zien dat Nuon de twee weken ook gewoon bij ons in rekening heeft laten brengen.

De betalingsregeling is denk ik via een bandopname vastgelegd want dat aanbod kwam na al mijn vragen via de telefoon aan de NEM.
Ik heb daar niet voor getekend maar wel onlangs een schrijven over ontvangen dat er 'volgens afspraak' een regeling is getroffen.

Het zaakje stinkt maar ik weet niet tot wie ik mij moet wenden.
Zal ik het anders maar via onze rechtsbijstandverzekering moeten laten regelen? Is dat het makkelijkste?

ve
door verwijderd - Dec 9, 2010 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

mirri,

je schrijft: "Er is inderdaad een handtekening gezet voor het informatiepakket".
Voor een informatie(pakket) hoef je toch niet te tekenen, voor een contract wel.
Heb je gelezen wat je getekend hebt?

ve
door verwijderd - Dec 9, 2010 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja...in dit geval (u heeft uw handtekening aan de deur gezet) heeft u niet een alleen een informatiepakket aangeschaft, maar bent u ook ingegaan op het aanbod. U zult hierbij ook de algemene voorwaarden hebben moeten krijgen. Daarin zal staan vermeld dat de enige wijze van annuleren schriftelijk is. En dan dus niet per mail, maar per post (liefst aangetekend).
In dit geval denk ik dus niet dat GC iets te verwijten valt.

Ik kan me voorstellen dat het een ontzettend vervelende en dure situatie is (geworden). De betalingsregeling staat dus klaarblijkelijk al vast. In dit geval denk ik dat er helaas geen andere optie is dan ingaan op wat u nu wordt aangeboden. Of verder kijken of er goedkopere mogelijkheden zijn...

Of...een beroep doen op coulance van de desbetreffende maatschappijen...

ve
door verwijderd - Dec 9, 2010 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh jee als je een handtekening hebt gezet, en ook nog verkeerd hebt opgezegd zit je er aan vast.
Voor een info pakket moet je nooit of te nimmer tekenen, daar is geen enkele reden voor.

Ben bang dat je hier niet meer onderuit komt.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2010 om 08:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

omdat wij ongeveer met hetzelfde zitten,kom ik nu achter dingen,waar we misschien zelf te laat voor zijn.betalingsregeling moet je altijd betalen,anders ben je wanbetaler,zoals je kon lezen over de andere NEM eindafrekenig.

maar wat je nu eerst moet doen,want dan hoef je nog niet te betalen is een klachten brief schrijven en vervolgens een bezwaarschrift indienen als de NEM heeft gereageerd op je klachten brief,want met de uitspraak zal je het waarschijnlijk niet mee eens zijn.op consumentewijzer ed staan voorbeeld brieven.deze brieven moet je aangetekent opsturen,voor bewijzen ,mocht het ooit op de geschillencommissie uitdraaien.

veel succes,want het is strijden,vooral tegen een energie bedrijf,en helaas weet ik het maar al te goed.....

ve
door verwijderd - Dec 12, 2010 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

chrissygertjan schreef op zondag 12 dec 2010, 08:40: omdat wij ongeveer met hetzelfde zitten,kom ik nu achter dingen,waar we misschien zelf te laat voor zijn.betalingsregeling moet je altijd betalen,anders ben je wanbetaler,zoals je kon lezen over de andere NEM eindafrekenig.

maar wat je nu eerst moet doen,want dan hoef je nog niet te betalen is een klachten brief schrijven en vervolgens een bezwaarschrift indienen als de NEM heeft gereageerd op je klachten brief,want met de uitspraak zal je het waarschijnlijk niet mee eens zijn.op consumentewijzer ed staan voorbeeld brieven.deze brieven moet je aangetekent opsturen,voor bewijzen ,mocht het ooit op de geschillencommissie uitdraaien.

veel succes,want het is strijden,vooral tegen een energie bedrijf,en helaas weet ik het maar al te goed.....

Dank je wel dat je, ondanks je eigen ellende met het aanvechten van een energiemij, me toch wilt helpen.
Ik zal inderdaad een bezwaarschrift/klacht gaan schrijven en deze aangetekend opsturen.
Eens zien of dit iets uithaalt.

@dmv, dank voor je antwoord en meedenken.
Toch denk ik dat het versturen via mail wel degelijk geldig was want anders had ik nu toch klant bij ze moeten zijn?
Nadat ik via mail kenbaar had gemaakt dat ik helemaal geen gebruik van hun diensten wilde maken is alles teruggedraaid.
Op de eindafrekening na dan. :-(

Het 'mooie' van het hele verhaal is ook dat ik niet zelf maar mijn partner dit aan de deur heeft getekend.
Ik las het later bij thuiskomst dus pas.
En dat terwijl ik klant bij de energiemaatschappij ben, niet hij.

We wonen samen op dit adres, dit staat ook op de het naambordje.
Maar hij is niet degene die een contract met de NEM is aangegaan, dat ben ik en dat staat dan ook op mijn naam.
De ondertekening bij GC is op zijn naam.
Wat hadden ze dan willen doen? Aan twee mensen op één adres leveren?
Als ik een contract heb dan kan een ander dat toch niet opzeggen zonder dat ik het daar mee eens ben? Of wel soms? Dat zou een mooie boel worden als ik op bezoek zou zijn bij mijn familie en er komt een colporteur aan de deur.
Kan ik dan ook hun contracten zomaar wijzigen? Lijkt me toch niet?