Ar
door Arnald Smits Apr 8, 2023 om 15:26
Huishouden & energie

Electriciteitsmeter

Kan electriciteitsmeter afgekeurd worden en kan ik een oude meter terug eisen?

4416 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 8, 2023 om 15:33
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als de keuring op de einddatum van de meter is dan is die afgekeurd en MOET u een nieuwe meter accepteren. Dit mag een domme meter zijn of een dom gemaakte slimme meter. U kunt niet uw oude terug eisen.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 8, 2023 om 15:44
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij wel, vraag er de netbeheerder naar.
U kunt ook voor een slimme meter kiezen en zelf de standen uitlezen en doorgeven.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2023874

Mabelle
door Mabelle - Apr 8, 2023 om 17:10
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, zo'n meter kan afgekeurd worden en NEE, je kunt geen oude meter terug eisen. Dat wordt dan een 'domme' digitale meter.

me
door mein33 - Apr 8, 2023 om 17:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het wordt sowieso een digitale meter en u kunt zelf de keuze maken om een domme of een slimme uitvoering te nemen.

Heb al jaren en vele miljoenen aansluitingen met mij, een 'slimme' uitvoering en daar is helemaal niets mis mee.

marita5
door marita5 - Apr 8, 2023 om 17:33
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Arnald Smits ,

Mag ik mijn oude meter houden ?

Nee, u bent verplicht om uw oude meter om te ruilen als hij afgekeurd of kapot is. Uw netbeheerder houdt bij wanneer hij de meters moet vervangen. Een oude meter werkt misschien niet goed meer. U krijgt dan een slimme meter of een digitale meter. De oude analoge meters verdwijnen.

Hebt u een slimme meter gekregen? Dan kunt u kiezen of de netbeheerder de meterstanden automatisch uitleest of niet. Neem contact op met uw netbeheerder als u niet wilt dat hij uw meterstanden uitleest.

Let op

Mag uw netbeheerder de meterstanden niet uitlezen? Dan moet u altijd zelf de standen doorgeven aan uw energieleverancier. Hebt u een contract met variabele tarieven? Dan mag uw leverancier de tarieven wijzigen. Meestal gebeurt dit 2 keer per jaar, soms vaker. De leverancier kan uw meterstanden opvragen bij iedere tariefswijziging. Maar hij kan ook uw verbruik schatten op basis van uw jaarverbruik. Ga na bij uw energieleverancier na hoe hij uw verbruik vaststelt.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/de-slimme-meter

Zie hier , alle afgekeurde elektriciteitsmeters ,

https://www.zelfenergieproduceren.nl/wp-content/uploads/2020/07/Afgekeurdeelektriciteitsmeters-2020-07-20.pdf

Franske1958
door Franske1958 - Apr 8, 2023 om 19:22
429 Antwoorden / 2 Vragen

Of uw meter op de lijst staat van afgekeurde meters kunt U  HIER  zelf controleren.

rj
door rjw - Apr 8, 2023 om 20:14
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een bizarre vraag. Waarom zou iemand aan oud product gaan leveren? Oude meters worden niet meer gemaakt dus je kunt alleen maar een nieuwe krijgen. Het is ook een illusie om te denken dat oude meters nooit problemen hebben. Die hebben alleen de eigenschap dat als ze niet meer goed functioneren ze minder aan gaan geven (door slijtage van het telwerk loopt het zwaarder en daardoor langzamer). Daar hoor je natuurlijk niemand over.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 8, 2023 om 21:02
2074 Antwoorden / Vragen

Uw electriciteit meter is niet uw eigendom maar hebt u in bruikleen van uw infrabedrijf. Die dingen verouderen en kunnen ook afgekeurd worden. Als u een nieuwe nodug heft kunt u vragen om een meter met of zonder (ingeschakelde) communicatie module, u kunt geen eisen stellen aan de "ouderdom".

ro
door ronny530 - Apr 9, 2023 om 07:43
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Als u nu nog een draaischijf meter heeft dan kunt niet zo'n zelfde meter terug eisen simpelweg omdat ze niet meer gemaakt/gereviseerd worden. Bij de huidige generatie digitale meters zijn de kinderziektes er wel uit gehaald en kunt u de uitleesoptie uit laten schakelen.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Apr 12, 2023 om 11:38
30 Antwoorden / Vragen

Bericht gehad dat de meter oud is dus krijg een nieuwe, maar geen slimme meter gewoon de oude zwarte meter.
niet verplicht voor slimmen meter tenemen

me
door mein33 Apr 12, 2023 om 16:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op een gelijksoortige 'oude zwarte' meter hoeft u echt niet te rekenen, die worden niet meer geplaatst.
Dan krijgt u een nieuwe digitale, maar domme, meter.

bigmark
door bigmark - Apr 12, 2023 om 11:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Jouw oude meter was vermoedelijk een ferraris meter met draaischijf, daar willen ze vanaf want daar kun je niet zien hoeveel electra je terug levert aan het net, dus dan kunnen ze ook geen twee tarieven rekenen in het nadeel van de consument.

Je kan nu enkel nog maar kiezen tussen een domme electronische meter en een slimme meter (waarvan ze beweren dat het slimme gedeelte uitgezet wordt op verzoek).

Beide meters zijn waardeloos omdat deze ook blindstromen meten en stromen meten die er helemaal niet zijn bij gebruik van geschakelde voedingen, en die geschakelde voedingen zitten tegenwoordig overal in van telefoon oplader tot tv tot computer.

Een ijking aanvragen heeft totaal geen nut omdat de netwerkbeheerder meet in de test met een zuiver Ohmse belasting en dan werkt de meter wel naar behoren.

atlas1302
door atlas1302 Apr 12, 2023 om 19:17
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wie schrijft die blijft, en dat blijft de netwerkbeheerder. Ik heb alles gewoon via een batterij/accu bank draaien en zonnenpanelen, een dikke omkeerschakelaar welk netwerk je verkiest. Super..voor de netwerkbeheerder valt er weinig te schrijven.

Waarom in Nederland daar nog niet voor wordt gekozen begrijp ik niet helemaal, in de nacht heb je helemaal niet veel stroom nodig, dus die accu bank kan dat ruimschoots aan.

Betaal 3 euro p/m, vind dat ruim voldoende voor de netwerkbeheerder die elke maand langs komt om de standen op te meten.

ga
door gastonf - Apr 12, 2023 om 14:08
20 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, iedereen krijgt een "slimme" meter. Het enigste wat je kan doen is de meter dusdading laten instellen zodat de standen niet automatisch verzonden worden ( afgelezen op afstand) Dat mogen ze niet weigeren ook al zullen ze dat anders doen voorkomen.

Ozymandias
door Ozymandias - Apr 12, 2023 om 17:13
169 Antwoorden / Vragen

Er zit meer achter deze vraag. Ik vermoed dat iemand niet blij is met zijn nieuwe meter en de oude terug wil.

Dus nee, je nieuwe meter word niet afkeurd en de oude kan je nooit meer terug krijgen.

Succes.

Iv
door Ivo W - Apr 12, 2023 om 17:54
730 Antwoorden / Vragen

Ja, de meter kan afgekeurd worden.

Nee, u kunt geen oude meter eisen. U krijgt hoogstwaarschijnlijk gewoon een nieuwe meter.

Wel mag u eisen dat dit een meter is zonder module om de meter op afstand uit te lezen (dus een 'domme' meter in plaats van een 'slimme' meter). Ook als u om een meter zonder uitleesmodule vraagt, krijgt u tegenwoordig waarschijnlijk een digitale meter.

@H
door @HENK@ - Apr 12, 2023 om 18:50
159 Antwoorden / 1 Vragen

Kan er misschien eens iemand toelichten wat er nu zo erg is aan een "slimme" meter?

Iedereen gooit tegenwoordig zijn hele hebben en houden op internet en doet ik weet niet wat met zijn telefoon maar het gemak van een meter die je verbruik automatisch doorgeeft zou opeens slecht moeten zijn???

Ik snap daar helemaal niets van dus wie me dat duidelijk zou kunnen maken... graag!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 12, 2023 om 19:36
2074 Antwoorden / Vragen

U snapt het niet omdat u een rationele verklaring zoekt. Dit gedrag is gebaseerd op onderbuikgevoelens en irrationele angsten, daar valt niets aan uit te leggen, dat voelt men zo.

1paul
door 1paul Apr 13, 2023 om 08:47
3161 Antwoorden / 0 Vragen

er is op zich niets erg aan een slimme meter behalve dan dat er wel heel erg veel van deze meters nog niet zo werken als dat ze zouden moeten, regelmatig komt het voor dat ze niet het juiste verbruik meten en daar hadden de ferarismeters veel minder last van!!!!

bovendien als je aangeeft dat de meter niet juiste verbruik aangeeft en je wilt deze na laten kijken ben je wel erg veel geld kwijt aan iets wat je huurt van een ander, die ander is dus feitelijk aansprakelijk voor een goede werking!

@H
door @HENK@ Apr 15, 2023 om 00:41
159 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het altijd zo frapant dat bij dit soort dingen iedereen opeens specialist is en er alles van weet, een soort facebook diploma lijkt het af en toe ;-)

rj
door rjw Apr 15, 2023 om 09:59
3269 Antwoorden / 5 Vragen

@1paul: en heb jij onderzocht hoe dat met oude meters was? Als mensen iets nieuws krijgen vallen de kleinste details opeens op. Misschien waren de afwijkingen bij oude meters wel veel groter maar keek men slechts 1 keer per jaar naar de meterstand?

En als we het dan toch over feiten en cijfers hebben: hoeveel nieuwe meters wijken af en hoeveel procent is dat van de installed base? Ik neem aan dat je al die gegevens paraat hebt omdat je zo'n stellige mening hebt.

1paul
door 1paul - Apr 13, 2023 om 08:44
3161 Antwoorden / 0 Vragen

JA en NEE

@H
door @HENK@ Apr 15, 2023 om 00:42
159 Antwoorden / 1 Vragen

TOP antwoord !!!