ed
door edward01 Mar 11, 2008 om 22:10
Huishouden & energie

Eneorm prijsverschil houtkachel/allesbrander

hallo ik ben op zoek naar een goede vrijstaande houtkachel.
waar ik nu tegen aanloop is het enorme prijsverschil ..komje bij gamma staat er 1 van 350,- en kijk je verder kom je ze tegen van 2750,- ben er tot nu toe nog niet achter wat nu een goede kachel is prijs/kwaliteitverhouding ,waar moet ik op letten en waar zit het enorme verschil in ??
gr E.

19491 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Mar 11, 2008 om 22:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Zal van meerdere factoren afhangen, oa Capaciteit en de gamma zal goedkoper zijn dan een speciaalzaak.

Je zou exact dezelfde kachel moeten gaan vergelijken, dan zal prijsverschil niet zo groot zijn als verschil dat je nu ziet verwacht ik.

Verder weet ik niet wat voor eisen je moet stellen voor/aan een goede allesbrander , wellicht weet iemand anders wat aan te raden .

Succes,

stacey
door stacey - Mar 11, 2008 om 22:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien vindt je hier nog wat info ; Houtkachels

ka
door kampf007 - Mar 11, 2008 om 22:37
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Edward,

Acht jaar geleden kocht ik een houtkachel HxBxD= 70x60x50 cm van enkel 5 mm plaatstaal met een deur met een ruit. Prijs was bij Bauhaus in Salzburg toen omgerekend 170 gulden. Iedereen die ik hem liet zien

reageerde dat kan niks zijn voor die prijs. Gelukkig was ik eigenwijs genoeg en toch aangesloten. Wij verstoken nu jaarlijks 25 M3 beukenhout met dat ding als hoofdverwarming. Beere gezellig en lekkere stabiele warmte voor ons huis in de bergen. Ik zou geen betere koop hebben kunnen doen. Geen stenen binnenmantel, alleen ijzer, kan niet kapot en we stoken hem regelmatig roodgloeiend als een hoogoven. In feite is het gewoon een allesbrander waar je ook goed soep op kan trekken.

Simpel en doeltreffend,

Groet

Franz

Groet

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2008 om 23:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Edward,

Dit is het 11-e jaar dat ik dag en nacht hout stook. Meer dan 100 m3 hout jaste ik er door. Altijd vóór het stookseizoen heb ik 20 m3 hout bij de deur.

11 jaar geleden, heb ik, nadat ik een jaar gezocht heb naar een passende kachel, eentje gekocht bij Marktkauf, een soort grote Gamma in Nordhorn, Duitsland. In Nederland zijn daar ook vestigingen van. Het merk is DKG, model Janus. Er zit een gietijzeren schudrooster in en een grote aslade met
luchtschuif. De bovenlucht toevoer wordt voorverwarmd door de
rookgassen en langs de ruitjes naar de branderruimte geleid. Dat houdt
de ruitjes schoner. Boven de branderruimte zit een soort nis, waar we een ketel en een pan tegelijk in kunnen zetten. Onder de aslade is een ruimte voor aanmaakhout.
De bovenkant van de kachel is plat. Om eten warm te houden/borden te verwarmen etc.
Deze kostte DM 1100,-- en is in Bunde of Minden, achter Osnabrück, gemaakt. Ik ben 1 keer in de fabriek geweest omdat ik een ruitje stuk had en in de buurt moest zijn. Heb meteen een reserve ruitje van beide afmetingen meegenomen. Was erg vriendelijk en kreeg gratis zelfklevend afdichtkoord mee.

Wat was bij aanschaf de overweging:
Onze kamer is 34 m2, met normale plafondhoogte, 2,5 m1. Het huis is van 1989 en goed geïsoleerd, 2 grote vaste ramen, (model schuifpui) op het zuiden, de helft kleiner op het westen en daar weer de helft van op het oosten. De hele dag dus bezonning.

Volgens berekening had ik een kachel van max. 6 kWatt capaciteit nodig. Grotere kachels zijn er plenty, maar met een grotere kachel wordt het snel te warm en dan ga je het vuur smoren, om niet zelf gesmoord te worden. Vuur smoren is per definitie vervuilend stoken. Dat kun je buiten ruiken en roet meer. Daardoor moet je de schoorsteen vaker (laten) vegen. Dat laatste doe ik zelf, soms 2 x/ jaar, afhankelijk van het hout. Dat is bij mij altijd 2 jaar gedroogd, anders krijg je hetzelfde als bij smoren.

Dus reken eerst uit wat de capaciteit van de kachel moet zijn. Liever te klein dan te groot.

Verder vinden wij het belangrijk dat je van de zijkanten zowel als de voorkant in het vuur kunt kijken, dus hebben we 4 ruiten in 2 deurtjes. Dat verhoogd de prijs.
Verder zijn er kachels met een ventilator om de warmte naar voren te stuwen, kachels met een bi-metaal regelautomaat, 1 panoramische ruit, speksteen enz. Alles werkt op zich prijsverhogend.
Er zijn ook kachels van geglazuurde tegels, zoals in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland enz. welke gemetseld worden en zeer lang de warmte vasthouden. Dat is nog weer duurder.

Je kunt het net zo gek maken als je wilt.

Succes bij de beslissing. Het is een heerlijke warmte. Gezellig en toch veilig. Vandaar 's nachts ook aan. 't Scheelt een bult op de gasrekening en je hebt een second source als elektra en/of gas uitvalt.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 12, 2008 om 00:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Franz,

Met 5 mm plaatstaal roodgloeiend ben je nog wel een keer door die 5 mm heen ge-oxideerd. Nu heb je geluk dat je in de bergen zit. Hoe hoger, hoe minder zuurstof. Dan gaat het oxidatieproces wat langzamer ;-)
Afhankelijk van de hoogte. Je ziet het aan de buitenkant niet eerder dan dat het 0,5 mm of minder is. Tot die tijd kun je rustig volhouden dat kale, niet door chamotte beschermde 5 mm plaatstaal bij de stookplek niet kapot te krijgen is.

Veel plezier met je kachel.

Hardware ERror MAN.