salute
door salute Oct 24, 2022 om 14:43
Huishouden & energie

Energie toeslag

Mensen met een laag inkomen kunnen een toelage ontvangen. Wij met een AOW en een kleinpensioen. komen niet in aanmerking. wij zitten plm. 250 euro boven de grens, Wij beide zijn boven de 85 jaar, wonen in een gehuurd huis van een particulier. Het huis is gebouwd in 1932, is zeer gedateerd, b.v. geen CV, wij stoken met een gashaard in voor en achterkamer. Het toilet annex douche is in de keuken. Het huis is niet geïsoleerd, de deuren en ramen sluiten zeer slecht. Wij zouden zeker in aanmerking moeten komen, oude mensen hebben zeer veel behoefte aan warmte.  Alles is te controleren op waarheid door de overheid.
Salute

1968 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 24, 2022 om 14:49
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Nu onzuinige woningen aanpakken

Maar liefst 61 procent van de private verhuurders heeft afgelopen vijf jaar niet aan verduurzaming gedaan. Volgens CDA-Kamerlid Henri Bontebal is het dan ook goed dat woningen met slechte labels in 2030 niet meer verhuurd mogen worden. Dat is een prikkel voor verhuurders om te gaan verduurzamen. De Woonbond wil dat onzuinige woningen met enkelglas nu al worden aangepakt. ‘Omdat steeds meer partijen toch ook wel inzien dat je de meest onzuinige woningen sowieso moet aanpakken. Als daar dan woningen tussen zitten waar al decennia niks aan gedaan is -enkelglas is echt niet zo'n nieuwe uitvinding- dan moet je daar dus beginnen.’

Misschien kunt u alvast iets aan het enkelglas laten doen.

https://www.woonbond.nl/nieuws/enkelglas-huurverlaging

panter22
door panter22 - Oct 24, 2022 om 15:00
6599 Antwoorden / Vragen

Energietoeslag krijg je nu eenmaal met een laag inkomen. Wees blij dat jullie een hoger inkomen hebben.
Je krijgt in november en december €190, dus in totaal €380. Net zoals ieder huishouden
Er wordt geen rekening gehouden met de werkelijke stookkosten.
En ook niet of je in een huis woont met een isolatielabel van A++ of G.
Dus je kunt wel klagen, maar het is niet anders. Komen juliie niet in aanmerking voor huurtoeslag?

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 24, 2022 om 15:21
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Huurtoeslag geldt voor Sociale huurwoningen.

panter22
door panter22 Oct 24, 2022 om 15:24
6599 Antwoorden / Vragen

Als je huurt van een particulier kun je tot de bovengrens huurtoeslag (€763) krijgen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/huurtoeslag/content/kan-ik-huurtoeslag-krijgen#:~:text=Uw%20huur%20mag%20niet%20te,toch%20%E2%82%AC%20763%2C47%20zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2022 om 15:18
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, helaas, u heeft pech m.b.t. de toelage gelet op de hoogte van uw inkomen. (Met aantekening dat wel idereen de € 190,00 ontvangt via de energieleverancier)

Het is anders gelet hetgeen u noemt m.b.t. uw woning. Het lijkt mij uitermate zinvol om bijv. de (zie) https://www.woonbond.nl/ te benaderen omdat het best eens zo zo kunnen zijn dat de woning niet aan het milieu/energielabel voldoet en uw verhuurder dus actie zou moeten menem m.b.t. isolatie etc. en daar bovendien ook subsiedie voor kan krijgen. (Voor uw verhuurder geldt dan dit https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/subsidie-isolatie-huis ).

Mogelijk is het nog beter dat u de huurcommissie hiervoor benaderd, anders dan bij de woonbond behoeft u geen lid te zijn.
Zie: https://www.huurcommissie.nl/huurcommissie

Zoals ik opmaak uit uw vraag heeft uw woning de het laagste label (G) maar het kan ook nog zo zijn dat er helemaal geen label is.

gr
door gravin2 Oct 24, 2022 om 18:09
24 Antwoorden / Vragen

Ligt het aan mij of is uw vast zeer behulpzame bijdrage volledig onleesbaar geworden door al het geknip en geplak?

ro
door ronny530 - Oct 24, 2022 om 15:25
2779 Antwoorden / 41 Vragen

De energietoeslag is inkomensgebonden en gezien uw gezamelijk inkomen komt u er niet voor in aanmerking. Lichtpuntje is wel dat u en dat is zeker voor de maand november en december met 190 euro per maand gecompenseerd wordt. Per één januari geldt voor elk huishouden een energie prijs plafond en hopelijk wordt de plafond voor huurders die in een slecht geisoleerde woning woonachtig zijn naar boven bijgesteld. Hoe triest ook u verkeert niet in een uitzonderingspositie maar als u echt in de financiele problemen komt dan kunt u bij uw gemeente om hulp vragen want steeds vaker wordt een soort van noodfonds opgetuigt om hulp te bieden. Mijn advies schroom niet en vraag om die hulp dat kan vaak ook online of door er een telefoontje aan te wagen. Hulp vragen is moeilijk want u heeft het altijd gered maar in uw situatie wel noodzakelijk omdat als u de kachels niet meer aan durft te zetten dat uw beider gezondheid geen goed gaat doen.

lo
door lovewinnie - Oct 24, 2022 om 17:45
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn gezinnen met u inkomen die nog 4 kinderen hebben en het daar mee moeten doen. Deze kinderen hebben ook een warm huis nodig en eten.
Ze kijken niet naar leeftijd, gezinsgrootte maar alleen naar inkomen

Koppel zonder kinderen met 1800 euro bijv krijgt het wel.
Koppel met 4 kinderen met inkomen 1900 krijgt het niet

Alleenstaande met inkomen van max 1322 euro krijgt het wel
Alleenstaande moeder /vader met inkomen van 1400 euro krijgt het niet.

Bij wie denkt u dat de vaste lasten hoger zijn? Alleenstaande of gezin met kinderen?

Heb zelf ook pech. Modaal is altijd de lul. Het is wat het is. Zolang ze vvd stemmen zal dit zo blijven

me
door mein33 Oct 24, 2022 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Correctie :   "Modaal is altijd de lul"  moet zijn "Modaal is altijd het lul".  ;-((

Ligt er overigens niet aan dat ze VVD stemmen, maar aan de inkomenspolitiek van de Partij vd Armoede.

ne
door neodutchio - Oct 24, 2022 om 18:29
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe lang woont u al in dat huis en waarom is er in al die tijd dan niets gebeurd aan woningverbetering? Waarom pas ingrijpen als het al te laat is?

salute
door salute Oct 25, 2022 om 12:12
48 Antwoorden / 110 Vragen

wonen al 60 jaar in het huis, bij vorige verhuurders was niets mee  te regelen, die zijn nu overleden, de huidige verhuurder (een nazaat) is een stuk meegaand, echter gezein onze leeftijd kunnen nog blijven wonen, als wij er niet meer zijn, wordt het huis verkocht, alle huizen die van die familie zijn reeds verkocht.

panter22
door panter22 Oct 25, 2022 om 16:38
6599 Antwoorden / Vragen

De verhuurder gaat niet investeren als het niet hoeft. Heb je er wel rekening mee gehouden dat je voor woningverbetering, zoals dubbel glas, of een cv, huurverhoging moet betalen?
Als je alleen maar een gaskachel hebt en de rest van het huis is onverwarmd, dan zul je geen kapitaal aan stookkosten kwijt zijn, ondanks dat je in de kamer geen dubbel glas hebt. Het is dan de vraag of je met woningverbetering goedkoper uit bent.

mahadma
door mahadma - Oct 24, 2022 om 19:07
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bent u boven de grens dan heeft u gewoon ronduit pech, Wellicht kan sociale zaken in uw gemeente iets voor u betekenen.

Ro
door Rockhound - Dec 22, 2022 om 20:05
1 Antwoorden / Vragen

Er is iets raars aan de hand aangaande de energie toeslagen. Er zijn huishoudens die in novenmber en december twee keer 190 euro uitgekeerd krijgen via hun energie leverancier, dus krijgen zij 380 euro van het Rijk.
In mijn situatie is dit echter niet zo. Mijn energie leverancier is Greenchoice en ik heb bij de ontvangst van mijn jaarnota (dec '21 t/m nov '22) iets vreemds opgemerkt.
Op de nota staat keurig de 190 euro vermeld als gecrediteerd maar wat tevens gebeurt is dat Greenchoice die 190 euro ook aftrekt van mijn voorschot over bovengenoemde periode. Hierdoor wordt het bedrag wat ik aan voorschot heb betaald weer met 190 euro verlaagd waardoor het verschil met de uiteindelijke nota en het voorschot 190 euro hoger wordt.Dit houdt in dat ik er netto niets mee opgeschiet, het komt er op neer dat Greenchoice op deze wijze deze toeslag in eigen zak steekt.
Ik moet er wel bijvertellen dat mijn nota tot en met november gaat, vandaar de 190 euro in mijn geval. Volgend jaar heb ik hetzelfde geintje omdat de eerste maand van de nieuwe nota december '22 is.

Rekenvoorbeeld: stel je hebt een totale energierekening van 1000 euro en als voorschot 500 betaald. Dit houdt in dat je 500 euro moet bijbetalen. Als nu van het rijk 380 euro krijgt wordt de bijbetaling dus 380 euro lager dus slechts 120 euro. In mijn geval krijg ik die 190 van november terug euro terug maar wordt dus gelijkertijd mijn voorschot verlaagd met 190 euro. Per saldo betaal ik dus 1000 euro verminderd met  190 euro is 810, echter, mijn voorschot is 500 - 190 = 310 euro. 810 - 310 = 500 euro.
Een netto verschil van nul dus.
Ik kan iedereen die bij Greenchoice zit en in deze dagen of in januari zijn of haar jaarrekening krijgt hier eens goe naar te kijken want dit klopt niet.

in
door inno1 - Dec 22, 2022 om 22:26
118 Antwoorden / Vragen

Dat is de betekenis van een inkomensgrens. Sterkte.

justmeagain
door justmeagain - Dec 22, 2022 om 23:55
623 Antwoorden / 8 Vragen

Nou, ik vind het vooral opvallend dat u al 60 jaar hier blijft zitten terwijl alle woningen om u heen cv hebben, meestal dubbel glas en goede isolatie. Het is uw keuze om hier sinds de jaren 60 te blijven hangen.
Achteraf klagen is prima, alleen als u er alles aan gedaan heeft om deze situatie te voorkomen.