HT
door HTM Leenaars Nov 14, 2022 om 16:11
Huishouden & energie

Energie verhoogt tussentijds bij vast contract voorschot

Essent komt met jaar afrekening. Mijn vast contract van 5 jaar loopt juli 2023 af. Mijn verbruik is minder. Ik krijg veel geld terug. Volgend jaar hebben we zonnepanelen. Essent zegt in mail: we verhogen je voorschot zovast met 40 euro, dan kun je zovast wennen aan de nieuwe energieprijzen. Hoe dan, dit mag toch niet??!

5529 15 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Nov 14, 2022 om 16:16
914 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij mag dat inderdaad niet. Je hebt nog acht maanden een vast contract en die mogen niet tussentijds verhoogd worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2022 om 16:34
16946 Antwoorden / 202 Vragen

@THECLA58, het gaat over voorschot en niet de afrekening.,

Thecla58
door Thecla58 Nov 14, 2022 om 16:42
914 Antwoorden / 3 Vragen

@Heremietkreeft

Ik heb dat gelezen een voorschot van een vast contract mag tussendoor niet verhoogd worden. Je hebt niet voor niets een vast contract.

va
door vanlotjegetikt - Nov 14, 2022 om 16:20
809 Antwoorden / Vragen

Eehhh die berg terug komt omdat er een lager BTW tarief werd gehanteerd wat per 1 januari 2023 komt te vervallen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2022 om 16:39
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Dat mag in die zin dat men bij Essent inschat dat u door bijv. de aanpassing van de BTW persaldo zult moeten betalen dan dat u middels het voorschot opbouwt. U behoeft het er echter niet mee ens te zijn en kunt het zelf weer naar beneden aanpassen. De opmerking m.b.t. nieuwe energieprijzen zie ik wel als een smoes omdat daar nog helemaal niets over vaststaat. In die zin lijkt het mij zeer zinvol om dit te melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  Zie ook deze info van Essent https://www.essent.nl/klantenservice/facturen-en-betalen/termijnbedrag

Thecla58
door Thecla58 Nov 14, 2022 om 16:47
914 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft

dat mag dus niet. Ook het feit dat de btw per 1 januari weer omhoog gaat heeft daar geen invloed op. Zou wat zijn... as de energiereuzen te pas en de onpas de tarieven van de vaste contracten zouden verhogen. Maar goed ik zit dat ook niet bij een van die grote reuzen

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2022 om 16:50
16946 Antwoorden / 202 Vragen

@THECLA58, sorry, voorschot verhogen mag wel, men kan het terugdraaien. En toch, waar baseert u het op dat het niet zou mogen, dat lees ik dan graag om dan te leren. En toch: zie dit: https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wat-betaal-ik-voor-mijn-energie/termijnbedrag

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2022 om 16:54
16946 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wat-betaal-ik-voor-mijn-energie/termijnbedrag en dit citaat uit de link oe verander ik de hoogte van mijn termijnbedrag?

Uw energieleverancier bepaalt hoeveel u per maand betaalt. Wilt u meer of minder gaan betalen per maand? Stuur uw energieleverancier een mail of een brief waarin u schrijft welk termijnbedrag u voortaan wilt betalen. En waarom u denkt dat dat beter is.

Gaat u meer energie gebruiken? Vraag dan om uw termijnbedrag te verhogen. Gaat u minder energie gebruiken? Bijvoorbeeld omdat u u zelf energie gaat opwekken met zonnepanelen? Vraag dan om een lager termijnbedrag.

Mag u van uw leverancier een lager termijnbedrag betalen? Dan moet u misschien bijbetalen wanneer u de jaarafrekening krijgt. Houd hier rekening mee.

Wilt u weten welk termijnbedrag bij u past? Kijk op de website van uw energieleverancier of neem contact op.

Bl
door BlauweDag - Nov 14, 2022 om 16:44
4 Antwoorden / Vragen

Ik heb dit ook gehad, nog bijna 2 jaar vast. Bij de jaarafrekening vorige maand kregen we dik 300 euro terug, maar het voorschot ging wel met ongeveer 35 euro per maand omhoog. Dat zou beter passen bij ons verbruik... (Die dus lager was dan geschat)
Ik heb dit via Mijn Essent gewoon weer terug kunnen zetten naar wat ik voorheen betaalde, maar vreemd is het wel inderdaad

panter22
door panter22 - Nov 14, 2022 om 17:00
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt je voorschot zelf gemakkelijk aanpassen.

marita5
door marita5 - Nov 14, 2022 om 17:46
11638 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Htm Leenaars ,

Ik heb een contract met vaste tarieven

Dan mag uw leverancier de tarieven niet zomaar verhogen. U hebt met uw leverancier afgesproken dat u energie krijgt voor een minimale periode van vaak 1 of 3 jaar. En u hebt beloofd een vast bedrag te betalen voor deze levering. Aan deze afspraken zitten u en uw leverancier vast.

Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? Of dat ze uw terugleververgoeding verlagen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Dit mag dus niet zomaar. Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord bent met het stoppen en dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/mijn-energieleverancier-wil-tarieven-verhogen-of-levering-stoppen-mag-dat

justmeagain
door justmeagain Nov 15, 2022 om 00:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Marita, de leverancier verhoogt niet de tarieven maar het voorschotbedrag. Dat staat los van uw antwoord. Ook over terugleveren is geen discussie.

getty
door getty - Nov 14, 2022 om 18:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het wel logisch

U heeft nu de jaarafrekening ontvangen. De komende periode tot de volgende afrekening is dus deels met hogere tarieven ivm aanstaande einde contract.

Logisch dus dat daar op voorgesorteerd wordt.

Dit  heeft dus niets te maken met tussentijds tarieven verhogen.

gerbera
door gerbera - Nov 14, 2022 om 22:00
7454 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij wordt na elke jaarafrekening het voorschot zo nodig aangepast aan het te verwachten gebruik. Echter loopt bij u komend jaar uw vast contract af en zal u over gaan naar een variabel contract. Om die reden zal Essent uw voorschot hebben aangepast, dit niet te verwarren met uw huidige tarieven, die staan nog tot juli vast.

CP
door CPV Nov 16, 2022 om 14:43
24 Antwoorden / Vragen

Wie zegt dan TS aan het eind over zal gaan naar de variabele tarieven van Essent?
TS kan gewoon van leverancier wisselen, dus Essent kan niet voorsorteren op een verlenging.

gerbera
door gerbera Nov 16, 2022 om 21:40
7454 Antwoorden / 14 Vragen

@CPV, u volgt blijkbaar het nieuws niet, voorlopig zullen er geen meerjarencontracten, door energiebedrijen, worden afgesloten. Om die reden dat Essent de TS daar om adviseerd, want ook bij wisselen zal de TS met een variabel tarief geconfronteerd worden.

pi
door piet limburg - Nov 16, 2022 om 10:23
233 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben zelf ook bij Essent.
Ik verhoog of verlaag mijn voorschot zelf wanneer ik dat wil.
Daar blijft Essent vanaf.

Wel waarschuwen ze dat je voorschot te laag kan zijn...dat je dan gezien je historische verbruiken moet gaan bijbetalen.
Essent heeft natuurlijk ook liever zoveel mogelijk geld vooruit.
Wanneer je voorschot te hoog zou zijn waarschuwen ze niet.

Alles bepalend is je eindafrekening.
Als je veel moet bijbetalen heb je ook veel verbruikt en te weinig voorschot bepaald.
Het ligt helemaal in eigen hand.

rj
door rjw - Nov 16, 2022 om 10:39
3359 Antwoorden / 5 Vragen

Als.je voldoende middelen hebt en zonder problemen tzt een veel hoger maandbedrag kunt ophoesten dan kan je het gewoon terugzetten naar het huidige voorschot. Maar ik snap wel wat Essent doet. Het is ook een stukje zorgplicht (zonder plicht) richting de klanten zodat die weten wat er aan gaat komen.

ro
door ronny530 - Nov 16, 2022 om 13:26
2881 Antwoorden / 41 Vragen

Het voorschot dat u betaalde was berekend op 12 maanden waarbij ook de zomer maanden waarin u geen gas verbruikt zijn meegenomen. Als u deze maand de jaar afrekening heeft ontvangen en die loopt 1 juli af dan zitten daar 5 stookmaanden in verwerkt en 2 zomer maanden. Op basis van dat verbruik wordt u een voorschot voorstel gedaan en dat is niet zo vreemd omdat u in die stookmaanden veel meer energie verbruikt. U kunt het voorschotbedrag weer op het oude voorschotbedrag terug zetten maar als bij einde contract uit de eindafrekening blijkt dat u veel meer energie heeft verbruikt dan dat u aan voorschotten betaald heeft volgt een fikse nabetaling die u in één keer dient te voldoen. Deze tekst ' dan kun je zovast wennen aan de nieuwe energieprijzen' zal er niet letterlijk gestaan hebben omdat Essent niet kan weten hoe het met de energieprijzen na juli 2023 zal gaan.

mo
door mof - Nov 16, 2022 om 14:48
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Het voorschot bedrag moet zijn ingesteld op het verwachte verbruik. Als Essent niet weet van uw prive-plannen zonnepanelen te leggen kunnen ze vanaf juli 2023 hun nieuwe tarieven berekenen en op grond van uw historisch verbruik het jaarverbruik van 2023 inschatten. Dan mogen ze het voorschot verhogen. Echter, als u besluit over te stappen dan mag het dus niet.

mo
door mof - Nov 16, 2022 om 14:49
3620 Antwoorden / 3 Vragen

En MArita5: de tarieven zijn niet verhoogd .... het voorschotbedrag is verhoogd ....

Wi
door Wisl58 - Nov 16, 2022 om 15:31
6 Antwoorden / Vragen

Goedemiddag HTM LEENAARS,
Uw tarieven veranderen niet maar het maandvoorschot welke u zelf kan aanpassen dus geen paniek.

1paul
door 1paul - Nov 17, 2022 om 09:04
3304 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon weer oude bedrag in vullen op je persoonlijke pagina.