Pi
door Pieter-Jan de Bont Nov 20, 2023 om 03:00
Huishouden & energie

Energiedirect schandalige afwikkeling betalingsregeling, komt dit vaker voor?

In augustus was ik te laat met betalen van een termiijn van een overeengekomen betalingsregeling over de eindafrekening van vorig jaar. Ik kreeg een herinnering, belde direct het bedrijf met de mededeling dat ik direct zouo betalen. Als dit gebeurde zou er waarschijnlijk geen vervolg aan worden gegeven. Ik beaalde direct de achterstand en kreeg per mail een bevestiging dat ik die dag aan mijn verplichting moest voldoen. Daarmwee leek voor mij de zaak netjes geregeld. Echter kreeg ik dezelfde dag nog een bericht dat ik niet tijdig had betaald en per omgaande het totale bedrag moest voldoen. Ik veronderstelde dat e.e.a. elkaar gekruist had en reageerde niet direct. Toch voelde het niet goed en wederom nam ik telefonisch contact op. Mij werd meegedeeld dat ik per mail moest reageren en een toelichting sturen. Dit deed ik, in een respons-mail op het mij gestuurde bericht. Geen reactie hierop van energiedirect. Wel ontving wederom een aanmaning met de mededeling dat ik onmiddellijk het openstaande bedrag moest voldoen. Weer belde ik het bedrijf en nu werd mij verteld dat ik het e-mail bericht met mijn toelichting naar een ander adres moest sturen , wat ik onmiddellijk deed. Echter, weer geen  reactie van energiedirect. Om mijn goede wil te tonen en mij aan onze afspraak te houden, betaalde ik keurig de maandelijkse termijnen. Ik ging ervan u it dat ik correct had gehandeld. Toch kreeg ik nogmaals het bericht over het totale openstaande bedrag. Omdat ik nog slechts twee termijnen hoefde te voloen bleef ik volharden  in het betalen in de overeengekomen termijnen. Tot mijn grote verbazing werd ik gebeld door een ambtenaar van de gemeente, die mij vroeg of ik financiele problemen had en de gemeente hierin kon helpen. Zij hadden bericht ontvangen van energiedirect dat ik niet meer aan mijn verplichtingen kon voldoen en dat zij hiervan ook melding zouden maken bij andere instanties. De ambtenaar reageeerde na mijn toelichting dat het bericht niet zou worden geregistreerd en dat de brief retouor afzender ging. Toen ikl vervolgens, na enkele weken een aankoop deed via internet, kon ik dit niet achteeraf betalen omdat ik een negatieve registratie had. Ik was en ben des duivels. Niet alleen heb ik geen enkel financieel probleem, maar dankrzij deze onaangekondigde actie krijg ik nu wel een verkeerde naam bij financiele bemiddelingsbedrijven, in dit geval Billink. Ik vraag mij af of u meer van deze berichten krijhgt en overweeg juridische stappen. Hoe is uw ;oordeel hierover, zijn deze stappen zinvol? Overigens kan ik de achterstallige betaling van €  220,73 (inclusief boete) probleemloos voldoen maar ben zeer verontwaardigd over de wijze van handelen van dit energiebedrijf.

3197 5 Rapporteer
wi
door wilhelmina59 - Nov 20, 2023 om 10:20
558 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps, u heeft een aangeboden(niet verplichte) betalingsregeling niet nageleefd en nu is de leverancier de gebeten hond.
Verder lees ik dat u wel geld heeft voor internet aankopen alleen er is een aantekening gemaakt omtrent uw betalingsgedrag(en terecht)
En inderdaad de energieleverancier heeft een meldingsplicht naar de Gemeente als het om schulden gaat (is een regeling vanaf 1 januari 2021 en heet vroeg signalering schulden).
Dat u het met de gang van zaken niet eens bent is duidelijk
Beschouw het als een goede les, dit doet u geen tweede keer niet meer en juridische stappen?
Zonde van het geld en tijd.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 20, 2023 om 10:44
7387 Antwoorden / 3 Vragen

Bewaar de mails die u hebt ontvangen en overweeg contact op te nemen met het Juridisch loket in uw woonplaats.

https://www.juridischloket.nl/contact/

sw
door swat1500 - Nov 20, 2023 om 12:24
3866 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft door de achterstand kennelijk een aantekening bij het BKR gekregen. U kunt overwegen een klacht in te dienen bij de geschillencommissie energie.
Het probleem is echter dat er sprake is van een afgesproken betalingsregeling. Een voorwaarde van een dergelijke regeling is vaak dat de volledige regeling direct vervalt als een termijn niet tijdig betaald wordt. Excuus of geen excuus die voorwaarde is er en dan kan je hoog en laag springen maar de betaalregeling is dan gewoon vervallen en het resterende bedrag direct opeisbaar.
Je hebt geen enkel recht op het hervatten van de regeling en de energiemaatschappij kan hoogstens uit coulance de regeling opnieuw activeren. Coulance is echter een niet afdwingbare gunst.
Controleer dus bij het BKR of u die aantekening heeft gekregen. Zo ja, dan heeft u de komende jaren een probleem bij het verkrijgen van welke lening dan ook en het kopen op afbetaling cq uitgestelde betaling.
Ik neem aan dat u de schuld inmiddels volledig voldaan heeft.

mo
door mof - Nov 20, 2023 om 12:24
3621 Antwoorden / 3 Vragen

Als u heeft betaald nadat u een herinnering heeft ontvangen, en het bedrag dat in de herinnering stond heeft betaald (dus niet per definitie het afgesproken termijnbedrag maar ook bijv. de administratiekosten), en van deze betaling een bewijs (bankafschrift) heeft dan heeft u aan uw betalingsverplichting voldaan. Als u daarna nog meer termijnen regulier heeft betaald kan Energie Direct hooguit het resterende deel opeisen en niet langer het totaalbedrag. Weet u zeker dat u aan Energiedirect heeft betaald? Of is hier sprake van een oplichtingstruc. Is de herinnering per brief, per email, of per SMS/Whatsapp binnengekomen?

Verder kan het zijn dat Energiedirect zelf in financiele problemen is gekomen en daarom druk op haar klanten zet om te betalen om bijv. een faillissement te voorkomen.

@q
door @qwerty@ - Nov 20, 2023 om 17:25
95 Antwoorden / 1 Vragen

Jemig, wat een onduidelijk bericht, nog nooit van alinia's gehoord ? En de entertoest werkt niet meer ?
Neem de moeite niet om zo'n verhaal te lezen.