wi
door willwol Nov 9, 2008 om 14:22
Huishouden & energie

Enorm hoge jaarafrekening

Hallo,


ik heb een enorm probleem. Wij ontvingen deze week de jaarafrekening van Nuon waarin er wordt verwacht 4000 euro na te betalen! Oorzaak hiervan is dat wij zogenaamd 7000m3(!!!) gas verbruikt zouden hebben. Wij wonen op 40m2 in een studio met z'n tweeen dus dit lijkt mij onzinnig. Vorig jaar hadden wij over een periode van vijf maanden een verbruik van 160m3 (gemeten). En nu in een periode van een jaar dit. Drie maanden geleden is er een monteur langs geweest die de meter heeft vervangen en daarbij de stand destijds heeft genoteerd. Volgens zijn gegevens en de gegevens van de laatste meting vorig jaar is er dus een verschil  van 7000m3. Ik twijfel niet aan de man maar dit is veel te veel, kan zo iemand zich niet vergissen? wat zijn de verstandigste stappen om nu te ondernemen? Ik hoor het heel graag!


 

981 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

freya
door freya - Nov 9, 2008 om 14:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hallo willwol,

Een verbruik van 7000m³ lijkt me inderdaad niet normaal. De eerste stap is toch om te controleren op basis van welke meterstanden de afrekening heeft plaatsgevonden en of de huidige meterstand ook daadwerkelijk (ongeveer) overeenkomt met die meterstand.

Verder zeg je dat de meter is vervangen. Was dat dan geen nieuwe meter? En is de beginstand van die meter dan wel goed opgenomen? Ik neem aan dat toen die meter geplaatst is, er iemand voor heeft moeten tekenen? Heeft die de meterstand wel gecontroleerd?

Daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad om nu dagelijks/wekelijks even de meterstand op te nemen. Kun je in ieder geval vaststellen of de meter een reële waarde 'meet'.

m.vr.gr. Freya




ja
door japiepee - Nov 9, 2008 om 14:56
19 Antwoorden / 5 Vragen
0

Duidelijk is dat NUON ergens een - waarschijnlijk administratieve - fout heeft gemaakt. Meest voor de hand liggende oorzaak is de vervanging van de meter, waarbij een onjuiste stand is vermeld of de eventueel juiste gegevens vervolgens verkeerd zijn verwerkt. Hebt u nog oude (jaar)opgaven in uw bezit? U zult allereerst zo snel mogelijk in overleg moeten treden met NUON om de rekening te betwisten. Als NUON geen fout kan vinden en de rekening handhaaft zult u in "hoger beroep"moeten gaan bij de betreffende beroepsinstantie. Die moet dan te vinden zijn op internet. Maar anderen kunnen u daarover veel beter informeren. In ieder geval: ten strijde, en sterkte daarbij gewenst.


Japiepee.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 9, 2008 om 23:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen
0

Dag willwol,

Je schrijft niet over welke 5 maanden vorig jaar die 160 m³ betreffen. Als dat gemeten is over april t/m augustus 2007 dan kan er een best verschil met 2008 in zitten. In april 2007 hadden we al een hittegolf en in de rest van de zomermaanden zal de kachel ook niet zoveel aan zijn geweest.

Heb je zelf vóór en bij het vervangen van de oude meter dáár de stand nog van genoteerd en eveneens de stand van de nieuwe meter direct na plaatsing?

Anders heb je geen vergelijkingsmateriaal en kun je moeilijk correctie eisen, tenzij je aan kunt tonen dat de nieuwe meter niet goed is.

De nieuwe meter kan op jouw kosten geijkt worden en als een afwijking blijkt krijg je die kosten terug. In dat geval kun je ook correctie van het bedrag eisen, op grond van je verbruik in voorgaande jaren.

Hardware ERror MAN.




wi
door willwol - Nov 10, 2008 om 08:40
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

hartelijk dank voor jullie antwoorden tot dusver. De gemeten periode vorig jaar was inderdaad van mei tot en met september dus dat het de zomermaanden waren zal inderdaad meespelen. Toen de installateur van Nuon is geweest heeft hij mij alleen een formulier voor verwisselen laten ondertekenen, ik was zelf zo suf om niet te vragen / kijken naar de stand op dat moment. Vanaf toen zijn we weer op nul begonnen maar met de huidige meter zit ik na drie (herfst)maanden op 230m3. Zelfs dan is die 7000m3 toch absurd?


Ik hoor het graag van jullie.

freya
door freya - Nov 10, 2008 om 09:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen
0


Een verbruik van 230m³ in drie maanden is heel normaal, want dat zou neerkomen op een jaarverbruik van ongeveer 920m³. Voor een studio van 40m² is dat geen rare waarde.

Mijn conclusie is dan ook dat de meter verder prima in orde is, maar dat het kennelijk géén nieuwe meter betrof maar een meter met al een aanzienlijke beginstand.
Ik zou dus met dit verhaal en je huidige verbruikscijfers in discussie gaan met NUON en vragen hoe ze dit denken op te lossen.

En zoals je schrijft heb je wel een formulier moeten tekenen toen de meter werd verwisseld, heb je daar geen afschrift van gekregen? En zoniet, vraag de NUON eens naar dat formulier en eis inzage. Wellicht staat daar wel een correcte beginstand op vermeld, maar is die beginstand niet in hun administratie verwerkt.

Freya




hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 10, 2008 om 10:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen
0

@ willwol,

Het lijkt me inderdaad buiten proportie. Een gemiddeld gezin stookt ongeveer 1500 - 2000 m³ gas per jaar. In een flat kan het bij een tussenlaag en tussenwoning en jonge alleenstaande wel maar 500 m³ zijn. Bij een zeer goed geïsoleerde woning ligt het van 700 tot 1400 m³ en bij een slecht geïsoleerde grote vrijstaande woning waar oude mensen wonen met een huisdier kan het wel 3500 m³ zijn.

Zelf verstookte ik in een vrijstaande en op een onbeboste heuvel gelegen redelijk goed geïsoleerde 5 jaar oude woning ongeveer 1800 m³ gas met 4 personen. In het eerste jaar na de nieuwbouw zelfs 2400 m³. Na die eerste 5 jaar ben ik hout gaan stoken, waardoor wij nu (veel thuis en laat op) nog maar 3- à 400 m³ gas gebruiken.
Dus heb ik met de zachte winters van de laatste tijd geen referentie meer.

Vraag Nuon eerst hoe ze aan die 7000 m³ gas komen. Misschien zien ze dan zelf dat er ergens een fout in de administratie zit.

Als er een aanmaning komt, dan kun je wel betalen, doch onder protest! Dat doe je met een bank-overschrijvingsformulier, weant daar kun je tekst op kwijt die ingeklopt wordt. NIET MET ACCEPTGIRO, want die worden machinaal verwerkt zonder tekst!
Als je dan later gelijk krijgt, kun je atijd geld dat teveel betaald is terugvorderen.

H.



Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Nov 10, 2008 om 10:32
117 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Willwol,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de jaarafrekening en het hierop berekende gasverbruik.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om deze kwestie met u te bespreken. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis hiervan uw telefoonnummer kan achterhalen ? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,


De medewerker

wi
door willwol - Nov 10, 2008 om 11:40
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Nuon medewerker,


graag even een mail naar mijn mail adres aangezien ik mijn rekening nummer niet zomaar wil wegggeven. e-mail is


willwol@live.nl. Ik hoor graag van u.

freya
door freya - Nov 10, 2008 om 11:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen
0

@willwol:

Het gaat niet om je bank- of gironummer hoor. Als je naar de jaarafrekening kijkt, dan zie je rechtsboven een 'contractrekening' nummer staan. Dat heeft niets met jouw persoonlijke gegevens te maken, maar aan de hand van dat nummer kan de NUON-medewerker je persoonlijke gegevens er bij zoeken en contact met je opnemen.
Je hoeft niet bang te zijn dat iemand 'misbruik' zou maken van dat nummer, want niemand kan iets met dat nummer, behalve een Nuon-medewerker die toegang heeft tot de administratie van de NUON.

Freya




Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer