Thecla58
door Thecla58 Jun 21, 2021 om 12:41
Huishouden & energie

Ervaringen met WKO

Hallo allemaal,

Ik krijg misschien een nieuwbouwappartement (sociale huur) dat gasloos is en dus verwarmd gaat worden via WKO. Ik heb op het forum en op internet zitten lezen, maar... ik wil graag de ervaringen van mensen weten die dit al een poos(je) hebben. Als het even kan geen opmerkingen waar ik niet zo heel veel mee kan.
Momenteel woon ik in een appartement waar ik stadsverwarming heb.

Lees graag reacties van jullie

3076 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2021 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er geen gas is, wil het niet per se zeggen dat het verwarmd gaat worden met WKO.

Maar ik durf er verder geen opmerkingen over te maken.

Thecla58
door Thecla58 Jun 21, 2021 om 14:04
914 Antwoorden / 3 Vragen

Dat het met WKO verwarmd gaat worden staat vast, staat in de beschrijving van de appartementen.

Dankjewel voor je antwoord.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 21, 2021 om 13:35
7339 Antwoorden / 3 Vragen

Geen ervaring mee maar hebt u toch iets aan deze link:

https://enerso.nl/wko-systeem/

Thecla58
door Thecla58 Jun 21, 2021 om 14:07
914 Antwoorden / 3 Vragen

Thanks, dit artikel heb ik even globaal doorgelezen en ik ga dat straks beter doen.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 21, 2021 om 14:33
7339 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan en ik ga dit ook eens doornemen, had er nog niet eerder over gehoord.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 21, 2021 om 13:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

WKO?

Dat kan van alles zijn,   Stroom Centrale of   Huisvuil verbranding?

Denk dat de  kwaliteit van de woning belangrijker is.
Goede isolatie  van warmte  dus in zomer & winter  prettiger.

De kosten?  Je hebt geen keuze, zij leveren dit en hoe zijn hun voorwaarden?

Een gelijke woning mag vaak niet duurder zijn, maar  die zijn nauwelijks te vinden.
Welk bouwbedrijf gaat het bouwen?

Sociale huur mag vaak niet te veel kosten en dan gaat het helaas vaker fout.

95% hier zit nog met Gas ketel, dus weten nog van niets.

De oude  stadsverwarming,  dat was vaak een ramp  maar die oude foute zooi  kreeg U niet.

De meeste ellende is  van die oude stadsverwarming en zonder  bouwjaar woning zul je bij Google veel  oude ellende lezen.
Maar als het opgelost is of goed werkte, die berichten vind je helaas maar zelden.

Een tevreden Gasvrije Woning gebruiker, net als mijn Zoon & Dochter dat ook zijn.

Thecla58
door Thecla58 Jun 21, 2021 om 14:13
914 Antwoorden / 3 Vragen

Als het goed is en ik krijg een appartement dan is de oplevering einde van het jaar. De huurprijs is ruim binnen de gestelde maximumgrens van 725€. Ik moet zelf iets meer huur gaan betalen omdat de huurtoeslag niet de volledige hogere huur gaat dekken.

De WKO in het nieuwe appartementencomplex bestaat haalt de energie uit de grond...

Ik ben best tevreden over de stadsverwarming die ik nu heb en ik vind het redelijk betaalbaar, maar er zijn omgevingszaken die mij doen nadenken over verhuizen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 21, 2021 om 17:27
16946 Antwoorden / 202 Vragen

@$OMS... Een WKO-systeem slaat energie uit het gebouw en/of de omgeving op in de bodem. Aan bijna alle WKO’s wordt een warmtepomp gekoppeld, om de juiste temperatuur voor het gebouw te produceren. Door het gebruik van de warmtepomp en passieve koeling bespaart u met een WKO-systeem tot wel 60 procent aan verwarmingsenergie en 80 procent koelingsenergie.

aurora1
door aurora1 - Jun 21, 2021 om 14:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

WKO?

Thecla58
door Thecla58 Jun 21, 2021 om 14:15
914 Antwoorden / 3 Vragen

Warmte Koude Opslag.

Dat zorgt er voor dat in de winter het appartement met water uit een warmtebron verwarmd wordt en in de zomer gekoeld wordt met koudwater.

aurora1
door aurora1 Jun 21, 2021 om 19:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oké.

marita5
door marita5 - Jun 21, 2021 om 14:13
11638 Antwoorden / 15 Vragen
Thecla58
door Thecla58 Jun 21, 2021 om 14:16
914 Antwoorden / 3 Vragen

Thanks.

Ik ga dit later op mijn gemak lezen... Deze site had ik nog niet gevonden. ????????????????

marita5
door marita5 Jun 21, 2021 om 14:18
11638 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , Google is mijn beste vriend ;-))

Thecla58
door Thecla58 Jun 21, 2021 om 14:43
914 Antwoorden / 3 Vragen

De mijne normaal gesproken ook... Maar soms krijg ik teveel dingen op mijn scherm te zien ???????? en dan loopt mijn hoofd over...

marita5
door marita5 Jun 21, 2021 om 14:48
11638 Antwoorden / 15 Vragen

en dan loopt mijn hoofd over . Oh , dan heeft u daar ook warmte en koude opslag ;-))

Thecla58
door Thecla58 Jun 21, 2021 om 16:09
914 Antwoorden / 3 Vragen

@maritas

Zeg ajb jij en ja dat heb ik daar zeker hahahahahaha. Ik zie dat de icoontjes niet werken hier... die had ik dus getikt...

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 25, 2021 om 22:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

WKO ,   omdat  ik die opslag weet, maar   er moet nog energie bij, en dat is nu beantwoord,  dieper de grond in....

Daarom mijn eerste vage antwoord.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2021 om 17:26
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven reacties: (en ook degenen die reageerden met ??) Een WKO-systeem slaat energie uit het gebouw en/of de omgeving op in de bodem. Aan bijna alle WKO’s wordt een warmtepomp gekoppeld, om de juiste temperatuur voor het gebouw te produceren. Door het gebruik van de warmtepomp en passieve koeling bespaart u met een WKO-systeem tot wel 60 procent aan verwarmingsenergie en 80 procent koelingsenergie. En nog meer gedetailleerd: https://www.dgem.nl/nl/andere-duurzame-energie-oplossingen/warmte-en-koude-opslag-wko  en voor de fijnproevers: https://www.unica.nl/sites/default/files/2017-09/Whitepaper-Unica-Ecopower-Komt-een-WKO-bij-de-dokter-06-2013.pdf

 Ik heb zelf geen ervaring met dat systeem.