de
door deedeegro Dec 13, 2003 om 01:06
Huishouden & energie

Essent?

kan iemand me uitleggen/vertellen hoe het mogelijk is dat ik meer dan 2x zoveel moet betalen als vorig jaar terwijl er niks is veranderd aan de thuis situatie? het gaat dan ook nog eens alleen om gas, maaar ik zou niet weten wat er anders is in vergelijking met vorig jaar. ik heb 3 gaskachels en 1 keuken geiser is 4630 kuup (1 jaar) dan normaal? voor mij dus niet! heeft iemand tips? A.U.B.? er is al iemand geweest voor de kachels en geiser, niks mis mee. ik ben al 2 week aan het bellen maar word van het kastje naar de muur gestuurd... (en maar hopen dat het aan de meter licht) dus wat moet ik nu? groeten uit groningen

982 2 Rapporteer

sir.kiekeboe
door sir.kiekeboe - Apr 16, 2004 om 12:18
91 Antwoorden / 0 Vragen

Ik las net bij een ander onderdeel in dit forum dat iemand een vergelijkbaar probleem had. probleem aanpak: 1) zet eens alle gas verbruikers uit en kijk of er gas lekt. dit kan je doen door de gasstand op te nemen en na 1 uur te vergelijken. 2) zet nu alle gas apparaten aan en alleen op de waakvlam en vergelijk de meter standen nog eens met een tussen pose van 1 uur. Ben je nu een grote hoeveelheid gas kwijt (meer dan +/- 0.25m3) dan zou ik eens bij de leverancier vragen om een eiking van de meter en (of) vervanging. houd er wel rekening mee dat als de meter goed is jij voor de eikings kosten opdraait. is de meter niet goed dan zijn de kosten voor je leverancier.
Veel suc6

ar
door arriepar - Apr 16, 2004 om 12:18
29 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van hoe groot je huis is en hoe goed er is geisoleerd, is 4630 M3 per jaar wel wat veel lijkt me. Gemiddeld verbruiken we per gezin zo'n 2500 - 3500 m3 per jaar.
Wat vaak gebeurd is dat energiebedrijven meterstanden op jaarnota's schatten. Als dat vorig jaar bij u ook is gebeurd, dan heeft u wellicht vorig jaar te weinig gas betaald aan uw energiebedrijf. Daarnaast zijn er dingen mogelijk als gaslekken ed. Echter, het verbruik is over de meter heen gegaan, dus het zou ergens in uw woning moeten zitten. Hier zal Essent u dan niet in tegemoet komen.
De tip van de eerdere reactie is ook heel handig om inderdaad te achterhalen of er een gaslek is. Als de gasmeter blijft lopen nadat u alles heeft dichtgezet, dan is er iets mis. Wel moet u er rekening meehouden dat nadat alles dichtzit, er altijd nog een beetje verbruik door loopt. Dit komt omdat nadat alles dichtzit, de gasdruk in uw leiding nog weleens kan toenemen. Dit duurt echter nooit lang.

Kijkt u nog even naar uw oude facturen, en de herkomst van de meterstand daarop. Is er geschat is dat hoogstwaarschijnlijk het probleem. Kunt u in uw historisch verbruik niets vinden, kijk dan goed de installaties in de woning na.
Voor u een verzoek tot ijken doet bij uw energiebedrijf adviseer ik u toch een tijdje de meterstanden te blijven opnemen. Als het verbruikspatroon veel schommelt is er ook meer aanleiding om te denken dat uw meter niet goed functioneert. ijken is relatief duur, dus eigenlijk een beetje een laatste redmiddel in de strijd om gelijk..