Pe
door Peet31 Jan 6, 2022 om 13:22
Huishouden & energie

Essent accepteert analoge meterstand niet na aanleg zonnepanelen: waarde te laag

In februari van dit jaar kreeg ik van mijn verhuurder zonnepanelen op het dak. Ik heb toen geen slimme meter laten aanleggen (huurhuis met nadelen waardoor ik hier niet lang wil blijven wonen dus teveel 'gedoe', en de noodzaak leek er toen niet te zijn). Sindsdien een paar keer meterstanden doorgegeven aan Essent en dat ging goed. Nu accepteert de Verbruiksmanager echter de E-meterstand niet meer omdat de waarde ervan te laag is komen te liggen. De zonnepanelen doen dus hun werk! Ik heb hier onlangs over gebeld met Essent. Het probleem met analoge meters en zonnepanelen was daar bekend en er werd gedacht over een oplossing. Ik kan op dit moment nog steeds niet de Verbruiksmanager checken en waarschijnlijk ook geen meterstanden doorgeven - ook bij de medewerkster werd de huidige stand onlangs niet geaccepteerd toen zij deze intypte. Ben ik nu verplicht om alsnog een slimme meter - en nu dan op eigen kosten - aan te schaffen omdat de energieleverancier in haar systemen blijkbaar niet de combi analoge meter / zonnepanelen kan leggen? Zijn er meer mensen met dit probleem?

6908 8 Rapporteer

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Jan 6, 2022 om 13:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

en waarschijnlijk ook geen meterstanden doorgeven

Als je voor je jaar afrekening je meterstanden moet doorgeven werkt dat gewoon. Heb ook Essent, zonnepanelen en een oude draaischijf meter en geen problemen mee gehad. Ook geen problemen met nachttelwerk die dezelfde stand had als het jaar ervoor omdat die niet meer gebruikt wordt.

Pe
door Peet31 Jan 6, 2022 om 13:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ok, dat stelt me al wat gerust. Beetje lastig blijft het dan wel dat ik mijn verbruik niet online kan checken nu de prijzen omhoog gaan.

Gr
door Grunn1 Jan 6, 2022 om 15:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Draaischijf meter werkt sowieso niet online want die heeft op geen enkele manier een verbinding met Essent of welke app dan ook

Pe
door Peet31 Jan 6, 2022 om 16:37
Antwoorden / 1 Vragen

Nee klopt, maar daarvoor heeft Essent op de website de mogelijkheid tot inloggen en de zogenaamde Verbruiksmanager, waar je zelf handmatig je meterstanden kunt ingeven om te kijken hoe je aan het eind van het jaar uit komt en of je maandbedrag dan omhoog of omlaag moet. Maar dat handmatig ingeven lukt nu dus niet meer.

panter22
door panter22 Jan 6, 2022 om 17:14
6599 Antwoorden / Vragen

Omdat je geen slimme meter hebt, wordt je verbruik van een heel jaar verdeeld in een verbruik naar oude en nieuwe tarieven. Je kunt het niet nauwkeurig uitrekenen per maand.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 6, 2022 om 14:20
2093 Antwoorden / Vragen

Als u nog een analoge meter heeft wordt alles toch al op de meter gesaldeerd, dan hoeft u verder niets te doen. Iets als een verbruiksmanager kan dan ook niet werken want het energiebedrijf heeft geen weet van uw verbruik tot u de jaarlijkse meterstand doorgeeft.

Pe
door Peet31 Jan 6, 2022 om 16:55
Antwoorden / 1 Vragen

Bij de Verbruiksmanager van Essent is het mogelijk om zelf handmatig tussendoor de meterstanden in te voeren om te kijken of je qua maandbedrag nog goed zit. Maar omdat mijn meterstand nu veel lager is dan mijn oude verbruik zou voorspellen, accepteert het systeem de huidige stand van de electriciteitsmeter niet ('het zou minimaal ... moeten zijn'). Dus ik ben nu even mijn richtlijn kwijt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 6, 2022 om 23:27
2093 Antwoorden / Vragen

Dan is er feitelijk niet zoveel aan de hand, uw meter saldeert al en ergens zal Essent de stand toch moeten accepteren voordat de jaarrekening opgemaakt gaat worden. Geef het nog een jaar of wat en dan gaat men die analoge meters toch verplicht vervangen en dat kost u alsnog niets.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jan 6, 2022 om 15:16
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik weet dient u de netbeheerder en de energieleverancier wel op de hoogte te stellen dat er zonnepanelen zijn geplaatst want als u dat niet doet loopt u de teruglevering mis. Een draaischijf elektrameter telt de meterstand terug en dat is ook de reden dat onder zonnepanelen houders die meter ook zo geliefd is want elektra die niet afgenomen wordt hoeft ook niet betaald te worden. Als u de zonnepanelen niet aangemeld heeft en de eindstand van de meter komt onder de beginstand uit dan accepteert het systeem van de energieleverancier de meterstand niet omdat de eindstand nooit lager kan zijn dan de beginstand. Voorbeeld de beginstand was 30000 Kwh en de eindstand 29100 Kwh dan roept dat op zijn minst vragen op want hoe kan het dat de eindstand lager is dan de begingstand.
Hier een link van een willekeurige net beheerder https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/aansluiting/aanmelden-zonnepanelen-of-andere-opwekinstallatie

Pe
door Peet31 Jan 6, 2022 om 16:35
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in februari van de installateur/woningstichting instructies gekregen hoe de zonnepanelen aan te melden, en dat heb ik gedaan via energieleveren.nl. Vervolgens kreeg ik van Liander de bevestiging dat mijn aanmelding geslaagd was en mijn energieleverancier daarvan op de hoogte was gesteld. Dus dat zou niet het probleem moeten zijn, hoewel het ook het eerste was wat de medewerkster van de klantenservice zei: u heeft ze vast niet aangemeld. Maar toen ze ruggespraak had gehouden met een collega, bleek het echt een probleem 'analoge meter versus zonnepanelen' te zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2022 om 15:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het begrijp leveren uw zonnepanelen 'te weing' terug aan Essent om de waarde ervan te kunnen bepalen. Men is zoals u zelf al aangeeft bezig met het nagaan of er een oplossing voor is. Het meest belangrijke of inderdaad uitsluitend die elctra bij u in rekening wordt gebracht die u u werkelijk afneemt.
U kunt overwegen nog een melding te doen bij https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont .

Op zich lijkt het mij wel in uw nadeel dat u geen slimme meter heeft laten plaatsen hetgeen toch gratis was. Het probleem zou zich dan m.i. niet voordoen.

Pe
door Peet31 Jan 6, 2022 om 16:48
Antwoorden / 1 Vragen

Zo slim was ik niet. ;-) Er is me ook niet gezegd dat het beter was: de mogelijkheid was er.

Het probleem is dat ik volgens Essent een te lage meterstand opgeef - de boel fles, als het ware. Op basis van mijn oude verbruik zou de stand namelijk hoger moeten zijn. Nu ik zonnepanelen heb, gaat de meter minder snel omhoog en dat klopt niet met wat Essent als richtverbruik in het systeem heeft staan. Nu krijg ik steeds de melding dat mijn opgave niet kan kloppen, en er verschijnt een waarde in het scherm waar mijn meter nu minimaal op zou moeten staan en die is veel hoger dan waar hij daadwerkelijk op staat. Toen ik net zonnepanelen had gebeurde dat niet omdat ik nog binnen de range zat, maar de stand is nu in hun beleving veel te laag. Met terugleveren heeft het dus verder nog niet eens iets van doen.

Dank u wel voor de link, dat is inderdaad nog een interessante optie mocht ik later toch op basis van een te hoge meterstand een afrekening ontvangen.

panter22
door panter22 Jan 6, 2022 om 17:20
6599 Antwoorden / Vragen

Had je een slimme meter genomen, dan had je dit probleem niet gehad. Bij meer opbrengst dan verbruik, komt er maandelijks gewoon een negatief bedrag op je overzicht te staan.

justmeagain
door justmeagain Jan 6, 2022 om 22:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

Met een slimme meter was dit probleem er niet. Maar nu heeft ts alle voordelen van een ouderwetse draaischijf waar elk kilowattuur direct terugdraait als de zon schijnt. Tegen de volle prijs en ts dus niet wordt afgescheept met een lullige vergoeding voor de terug geleverde stroom
Lekker houden dus deze meter.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2022 om 16:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen
Pe
door Peet31 Jan 6, 2022 om 17:01
Antwoorden / 1 Vragen

Zeker interessant, hartelijk dank! Ik hoop natuurlijk dat ik er met Essent zelf uit ga komen, maar dan heb ik deze instanties achter de hand voor het geval dat niet lukt.

Yv
door Yvonne-909 - Jan 7, 2022 om 12:04
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb sinds eind september jl. zonnepanelen. Zit ook bij Essent, heb wel een "slimme meter" maar deze laat ik niet uitlezen.
Ik heb hetzelfde probleem bij het invullen van de verbruiksmanager. Mijn verbruik zou volgens hun hoger moeten zijn dan het is en ook de zonnepanelen zouden meer opgewekt moeten hebben. Hoe dan met al die bewolkte en regenachtige dagen in de afgelopen maanden i.c.m. het aantal panelen dat ik heb
?
Zij houden een bepaald gemiddelde aan (voor 1 persoonsverbruik) en vinden het niet kloppen als je daar onder zit terwijl ze wel aan alle kanten aandringen op minderen van energieverbruik.
Ik gebruik blijkbaar niet genoeg? Wat juist goed zou zijn en beloond mag worden?

De problemen met de verbruiksmanager spelen overigens al vanaf vorig jaar juli.
Vanaf die tijd heb ik op mijnessent al geen gegevens meer in kunnen voeren c.q. idd. een overzicht kunnen ontvangen van het verbruik t.o.v. de betaalde bedragen.
Kijk maar eens op diverse fora, fb, enz. hoeveel klachten er hierover zijn.

Ik kreeg als antwoord dat ik de slimme meter dan maar aan moest laten zetten dan kun je e.e.a. in de app bekijken maar ook in de app schijnen dezelfde problemen zich voor te doen.

Groot bedrijf maar blijkbaar niet in staat om dit simpele probleem op te lossen of er geen belang bij / geen zin in om het op te lossen ...

mo
door mof - Jan 7, 2022 om 13:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, u bent niet verplicht een slimme meter aan te leggen. Essent moet uw meterstand accepteren danwel onderzoek naar de werking van de meter doen. U bent niet verplicht een minimale hoeveelheid energie af te nemen. De reden daarvoor hoeft u niet te verantwoorden. Essent moet aantonen niet u.

blubber2
door blubber2 - Jan 7, 2022 om 16:56
34 Antwoorden / 7 Vragen

Ik huur en heb ook zonnepalen en ook een analoge meter; ik zit bij Vandebron [is van Essent] en bij mij is het geen probleem.
ik heb het wel gemeld bij mijn stroomleverancier en bij Stedin via www.energieleveren.nl