MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 7, 2023 om 23:39
Huishouden & energie

Evides

Ieder jaar sluiten we de buitenkraan voor de winter af en noteren dan de meterstand. Toen we 2 weken geleden de kraan weer aansloten, schrok ik me rot we hadden in 4 maanden meer dan 200m3 water verbruikt. Door omstandigheden was ik het grootste gedeelte van die tijd ook de enigste bewoner van ons huis. Het verbruik is de laatste jaren hooguit 100m3 op jaarbasis. Dus contact opgenomen met Evides maar die blijven doodleuk volhouden dat een meter alleen stil kan staan of terug kan lopen ( dus alleen kapot  kan zijn in hun nadeel). Sinds ik het hoge verbruik heb geconstateerd kijk ik met regelmaat op de meter en heb nu hooguit 4m3 gebruikt. Evides blijft maar volhouden dat we een lekkage moeten hebben, maar hoe kan het verbruik dan nu normaal zijn en waar is die 200000 liter dan gebleven, kelder is droog en water komt ook niet uit de muren. Word langzamerhand moedeloos van de machtspositie en monopolie positie dat een bedrijf als Evides heeft. Oja, ik kan voor ruim 260 euro de meter laten ijken, maar is die meter volgens de ijking goed, dan kan ik die kosten ook betalen. Ik vind dat dus een moeilijke want de laatste 2 weken lijkt de meter normaal te functioneren en dan denk ik dat komen die kosten sowieso op mijn rekening en komen de totale kosten op een 500euro.
Mijn vraag zijn er meer mensen die in deze situatie zitten of dit meegemaakt hebben?

10262 21 Rapporteer

Jo
door Johan Poel - Apr 7, 2023 om 23:58
2 Antwoorden / 2 Vragen

Juridisch advies inwinnen bij Vereniging Eigen Huis?

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een huurhuis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 8, 2023 om 00:52
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marianne,

Is uw buitenkraan voor iedereen toegankelijk?

Zou het kunnen zijn,dat iemand stiekem water steelt?

Ik raad u aan om 1x per maand uw eatermeterstand te noteren.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, plus er kwam in de periode absoluut geen water uit de buitenkraan omdat we de leiding naar de buitenkraan afgesloten hadden.

sw
door swat1500 - Apr 8, 2023 om 01:05
3791 Antwoorden / 0 Vragen

De meter functioneert of functioneert niet. Wie heeft de laatste juiste waterstand opgenomen voor deze meting?
U of Evides?
Mogelijk is bij de laatste keer een onjuiste lagere meterstand doorgegeven en nu de juiste en heeft u vorige keer te weinig betaald.
Meters kunnen zichzelf niet repareren dus als de meter nu een juist verbruik aangeeft is hij dus niet defect of defect geweest.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb die meterstand opgenomen dat was in augustus, toen ik in november de leiding naar de buitenkraan afsloot was er in 3 maanden 15m3 verbruikt. In de zomer kijk ik wel vaker omdat we een tuin hebben en dus regelmatig sproeien, maar dit alles is in de periode eind november/eind maart niet het geval. Ook is het verbruik de laatste jaren minder dan 100m3, dus het kan gewoon niet er moet in die periode iets met de meter zijn gebeurd. Maar volgens Evides kan een meter alleen oplopen bij verbruik dus ik moet lekkage hebben, maar waarom is mijn verbruik na 24 maart dan wel weer normaal. Er is niets veranderd in ons huis .

1paul
door 1paul - Apr 8, 2023 om 08:03
3161 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat niet maar ik vraag me wel af of iemand anders misschien water getapt heeft via uw leiding achter de meter via de afgesloten kraan eventueel?

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zou niet weten hoe tuin is afgesloten, aangezien ik die periode ook heel veel mijn fiets heb gebruikt die in een schuur in de tuin staat had ik toch iets moeten zien?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 8, 2023 om 08:21
7195 Antwoorden / 3 Vragen
MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had ook ergens gelezen dat de meter door vorst op tilt slaat, maar het zou op zich raar zijn want het is de afgelopen jaren vaker koud geweest en dan zou het verbruik ook hoger moeten zijn? En als het lekt, de meter is toegankelijk d.m.v. een luik naar de kruipruimte onder het huis, dan zou die ruimte toch onder water moeten staan, want waar blijft anders 200000liter ik heb het niet verbruikt.

sira
door sira - Apr 8, 2023 om 09:13
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Betreft het hier een woonhuis? U verbruikt binnen namelijk ook water (douche, wasmachine, vaatwasser etc.).

Als u de buitenkraan afsluit, moet u eerst het afsluitkraantje binnen dichtdraaien, dan weer naar buiten om de buitenkraan open te zetten en weer naar binnen om het aftapkraantje open te zetten. Zodra het water uit de leiding is (ik blaas hem meestal via het aftapkraantje leeg), draait u het aftapkraantje weer dicht, maar laat de buitenkraan de hele winter open.
Omdat het afsluitkraantje binnen zit en afgesloten is, kan er nooit iemand buiten water aftappen.
Doen voor de eerste vorst: buitenkraan en sproeiinstallatie afsluiten -  Groene Passies

Heeft u al eens bij de hoofdkraan gekeken? Jaren geleden had ik lekkage bij de aansluiting van de buis op de hoofdkraan.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals u beschrijft doen wij het ook altijd, medewerker klantenservice zei ja maar als u de buitenkraan open laat staan is het logisch dat u veel water verbruikt, ze begreep maar niet dat die leiding naar die kraan afgesloten was.
En lekkage bij de hoofdkraan die zit vlakbij het punt waar dat kraantje zit op de foto, alles is droog daar hooguit condens.

sira
door sira Apr 8, 2023 om 14:48
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn afsluitkraantje van de buitenkraan zit een heel eind af van de hoofdkraan.

Als u de afsluitkraan dicht heeft en de buitenkraan open kan er nooit water uit lopen, dus die medewerkster heeft er geen verstand van. Misschien gewoon nog een keer bellen en mogelijk krijgt u een andere medewerker aan de lijn die wel verstand van zaken heeft.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 15:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb al meerdere mensen gesproken telefonisch of via whatsapp ze blijven maar volhouden dat ik toch echt dat water verbruikt moet hebben of lekkage. Om die medewerker met die "slimme" opmerking over de buitenkraan tegemoet te komen staat alles nu zoals in de periode eind november/ eind maart, dus met een afgesloten buitenkraan, maar verbruik is nu echt normaal, dus voor mij ligt het echt aan de meter, maar dat kan niet zeggen ze.

sira
door sira Apr 8, 2023 om 19:25
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik noteer iedere zaterdag al mijn meterstanden in Excel. Zo kan ik het hele jaar door mijn week- en maandverbruik zien en dus ook of er gekke dingen zijn. Doe dat ook. Mijn jaarverbruik water zit ieder jaar rond de 40m3.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 9, 2023 om 14:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het lullige normaal kijk ik veel vaker maar die meter zit in de kruipruimte en heb daar in die periode geen erg in gehad. Mijn man was opgenomen in het ziekenhuis vanaf mei vorig jaar dus had andere dingen aan mijn hoofd. Staat nu in mijn agenda iedere zaterdag, maar vanaf 24 maart, toen ik die bizarre stand zag is verbruik normaal........

va
door vanlotjegetikt - Apr 8, 2023 om 09:23
809 Antwoorden / Vragen

U schrijft buitenkraan.
Dat is wat anders dan een hoofdkraan. Als mijn waterkraan achter de hoofdkraan open staat tikt mijn watermeter.
Al in de tuin of buiten het huis gekeken ipv in de kelder. Lekkages(vorst) is iets wat meestal buiten gebeurt.
Na dichtdraaien(binnen  onder de hoofdkraan) de buitenkraan open laten staan, dan kan bij vorst het ijs uitzetten.
Met machtsposities benoemen en vasthouden aan komt u niet verder dus dat kunt u maar beter loslaten.
Laat de watermeter ijken want dat wil ook een oplossing zijn.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

De hoofdkraan is niet afgesloten natuurlijk want dan heb ik geen water, het is zo'n kraantje op een antwoord hierboven wat we dicht draaien om bevriezing van de buitenkraan, die aan de achtergevel zit, te voorkomen en die buitenkraan laten we dan ook inderdaad open.
Over dat ijken dat lijkt me nu zinloos, maar ik kan er niet tegen dat ze blijven volhouden dat ik of lekkage heb of in mijn eentje 200m3 water in 4 maanden verbruikt heb. Zoals gezegd het grootste gedeelte van die tijd was ik helaas alleen in huis en ons verbruik op jaarbasis zit de laatste jaren altijd onder de 100m3, was vorig jaar 85m3

sw
door swat1500 - Apr 8, 2023 om 12:12
3791 Antwoorden / 0 Vragen

De watermeter meet mechanisch het water dat langs de meter stroomt. Stroomt het water niet dat wordt er ook niets gemeten omdat de stroming van het water de meter laat oplopen.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou ik ook zeggen, mits ik niet heb gezien dat onze meter in 4 maanden tijd 200m3 meet, iets wat alleen mogelijk had geweest met een gigantische lekkage en nog vreemder nu meet hij wel normaal verbruik. Daarom ben ik huiverig om hem te laten ijken, want het kost nu al ruim 200 euro extra, wordt er niks geks gezien bij die ijking dan kan ik die kosten van ruim 260 euro ook nog eens betalen.

rj
door rjw - Apr 8, 2023 om 12:21
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Is het een mechanische watermeter?

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 12:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zoiets zie link volgend antwoord

rj
door rjw Apr 8, 2023 om 15:20
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Dan zijn er maar 2 mogelijkheden:

- er is daadwerkelijk zoveel extra water door de meter gelopen
- bij een vorige meting is de stand verkeerd afgelezen

Zo'n meter kan domweg niet zomaar 200 kuub verspringen. Zelfs als het mechaniek defect is (denk aan een afgebroken palletje of stukjes van een tandwiel) zal zo'n meter eerder minder aangeven dan meer. De meter zal nooit sneller kunnen draaien. Dat is technisch en natuurkundig onmogelijk.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 18:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Logischer wijs zou ik dat ook zeggen en lekkage zou dan mijn eerste optie zijn.
Fout afgelezen dat weet ik ook zeker van niet want dan zouden de andere jaarstanden ook niet kunnen want heb net voor Corona nieuwe meter gekregen.
In die 4 maanden was ik het grootste gedeelte alleen thuis en was ik ook heel veel van huis ( mijn man lag in het ziekenhuis en daar was ik dus heel veel). Ik weet dat ik geen hele dagen onder de douche heb gestaan, dan zou mijn gasrekening ook omhoog zijn gegaan, ook weet ik dat er niets gerepareerd is en nu loopt de meter goed. Hij stopt ook gelijk wanneer je het water uitzet, dus mijn conclusie blijft er is in die 4 maanden iets gebeurd met die meter.

va
door vanlotjegetikt - Apr 8, 2023 om 13:57
809 Antwoorden / Vragen

Buitenkraan komt ie uit de grond omhoog=vertikaal of uit de (buiten)muur rechtstreeks=horizontaal.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 15:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vanuit de kruipruimte omhoog en dan tegen de gevel gelijk vertikaal omhoog. Maar die leiding was afgesloten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 8, 2023 om 14:06
2071 Antwoorden / Vragen

Er is een meter en als u denkt dat die een verkeerde stand aanwijst is het aan u om met een verklaring te komen, niet aan de monopolistische machtsmisbruiker die hoeft  enkel de meter af te lezen en aannemelijk te maken dat de meter gewoon werkt. U probeert van uw probleem andermans probleem te maken.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 8, 2023 om 15:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zodan je bent zeker de vriendelijkste thuis, je piept wel anders wanneer jij in onze schoenen staat. Zolang er een watermeter is hebben we nog nooit zoveel gebruikt en wanneer je goed leest 1persoonshuishouden in de winter hoe dan 200m3 in 4 maanden bij normaal verbruik van minder dan 100m3 en dan zijn er ook nog 2 mensen in huis. En het is inderdaad mijn probleem maar Evides geeft de meest stomme antwoorden! Fijn weekend verder!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 8, 2023 om 20:56
2071 Antwoorden / Vragen

Evides kan onmogelijk verklaren waarom er zoveel water door uw meter is geregistreerd, zij wonen daar niet. Maar of de meter is kapot, wat u kunt laten testen, of u heeft de spreekwoordelijke kraan open laten staan. Wat is er zo lastig om verantwoordelijkheid en een beslissing te nemen? Dus inderdaad, ik zou anders piepen in uw situatie.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 9, 2023 om 12:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Precies, ik woon daar en IK weet wat ik gedaan heb. Mijn man was opgenomen ik was heel veel in het ziekenhuis dus heel weinig thuis. Ik heb geen kraan open laten staan en er is geen lekkage dat is wat IK weet. Maar Evides zegt dat een meter niet teveel kan meten dus ja dat is naar mijn mening machtsmisbruik want ik kan niet zeggen bekijk het maar want er is geen andere keuze.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 9, 2023 om 16:05
2071 Antwoorden / Vragen

Nogmaals, zij hebben hun werk al gedaan, er hangt een goedgekeurde meter en die heeft het gelijk aan z'n zijde totdat u eventueel aantoont dat hij kapot is. Ik geloof d'r niets van dat die meter ineens, tijdelijk, te hard is gaan lopen maar als u het wil laten controleren weet u wat u moet doen.

1paul
door 1paul - Apr 9, 2023 om 08:28
3161 Antwoorden / 0 Vragen

ik begin me wel af te vragen wat u nog meer "veranderd" heeft in deze tijd rondom water!

Als ik het zo lees allemaal begin ik toch te denken aan lekkage rondom de afsluitkraan OF de afgesloten kraan die toch nog water doorlaat....

het is namelijk heel erg vreemd dat nu de kraan weer "aangesloten" is het verbruik weer uw normale verbruik is, denk toch dat er daar iets mis is, als ik u was zou ik dat eerst eens goed uitzoeken en dan met name als u de kraan weer afsluit en dan goed kijken wat er gebeurt!

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 9, 2023 om 14:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hebben we dus gedaan, we hebben de leiding naar de buitenkraan weer afgesloten, buitenkraan open zodat al het water uit de leiding loopt. Gekeken naar dat radartje op de meter staat stil en verbuik is verder ook normaal. Medewerkster Evides zei daar komt het door want de buitenkraan staat open. ik ja, maar de leiding daar naar toe is afgesloten, zo doen we het zolang we hier wonene, 33jaar.
Zojuist de buitenkraan weer in gebruik gesteld, ben in de tuin aan het werk en dan is water in de buurt wel zo makkelijk, heb in mijn agenda gezet dat ik elke zaterdag nu meterstand controleer met foto.
En nee, er is niets veranderd, had afgelopen jaar andere dingen aan mijn hoofd ( man opgenomen in zh. voor 9 maanden) dus geklust is hier niet en gelukkig ook geen nieuwe apparatuur nodig gehad.

1paul
door 1paul Apr 10, 2023 om 08:38
3161 Antwoorden / 0 Vragen

denk dan toch dat de afsluitkraan niet goed afgesloten is geweest, juist omdat het nu wel oke is en daarvoor niet.

vermoed zomaar dat juist doordat deze afsluitkraan niet goed afgesloten was er een konstant stroompje heeft gelopen en ja, dat kan behoorlijk oplopen!

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 12, 2023 om 21:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat snap ik maar dan zou het op de plek van dat kraantje waarmee we afsluiten toch een plas water zichtbaar moeten zijn op het moment dat we dat bizarre verbruik constateerde. Dat punt zit nl. vlakbij de watermeter.

1paul
door 1paul Apr 13, 2023 om 08:30
3161 Antwoorden / 0 Vragen

dit kan ook zijn bij de kraan die u dacht afgesloten te hebben, die laat u openstaan zegt u, als u de afsluitkraan niet helemaal dicht heeft gezet en er dus water door blijft lopen loopt het zo die, niet afgesloten kraan uit!

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 14, 2023 om 10:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alles kan inderdaad! Zou het om 20m3 zijn dan denk ik ja maar 200m3 ik snap niet waar dat dan gebleven is, de grond van de kruipkelder is niet verhard maar kleiachtige grond, dan zou dat verzadigd moeten zijn met zoveel water.
Weet dat ik de komende tijd iedere week stand opneem foto maak ook wanneer er eventueel kranen afgesloten worden, dan laat ik het luik naar de kruipruimte open en ga ik meerdere keren per dag kijken.

1paul
door 1paul Apr 15, 2023 om 10:20
3161 Antwoorden / 0 Vragen

ik doel erop dat door de buitenkraan het water is weggelopen omdat u die open laat staan, als je de afsluitkraan, die in de kruipruimte, niet goed dichtdraait kan er dus een stroompje water doorlopen wat weg loopt via de buitenkraan omdat die geheel open staat al die tijd!

ro
door ronny530 - Apr 9, 2023 om 08:33
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Om en nabij 50.000 liter per maand verbruiken is wel heel erg veel en kan alleen als er een lekkage is geweest of dat het mechanische telwerk defect is gegaan. Er van uitgaande dat u de buitenkraan op de juiste manier heeft afgesloten en dus ook het aftapkraantje weer dicht gedraait heeft moet het haast wel om een defecte meter gaan maar het blijft vreemd dat nadat u de buitenkraan weer aangesloten heeft de meter weer juist werkt omdat een defecte meter zichzelf niet repareert. Edoch ik vermoed dat de watermeter toch defect is omdat weglekkend water hoorbaar aanwezig is en zeker opvalt. Als u zeker weet dat u de juiste procedure van afsluiten heeft gevolgd dan zou ik een meter ijking adviseren want de kans is aanwezig dat de watermeter nog steeds defect is.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 9, 2023 om 12:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet dat ik de kraan goed heb afgesloten, na gesprek met klantenservice wist zo'n medewerker me te vertellen ja maar u heeft de buitenkraan open laten staan dus daar komt het door. Ik, nee want de leiding naar de buitenkraan is afgesloten en om bevriezen te verkomen van restwater in die kraan zet je die kraan open. Heb trouwens na dat gesprek de leiding naar buitenkraan weer afgesloten en bewijs dat het daar niet aan ligt is geleverd.
Mijn inziens is er iets met die meter gebeurd, alleen bewijs het maar want nu werkt hij wel goed. Dat heeft hij van augustus tot november ook gedaan had toen 15m3 verbruikt.

atlas1302
door atlas1302 Apr 9, 2023 om 12:24
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dus uit de buitenkraan zou dan even 50.000 liter water stromen in een maand tijd, u zou dat eens kunnen  uitrekenen met hoeveel druk dat dan wel niet gepaard zou moet gaan. En niemand die dat opvalt, en de straat blijft ook nog eens kurkdroog? Want het vriest.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 9, 2023 om 14:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja volgens Evides kan dat ik had ook die argumenten van dan zou mijn straat en of kruipruimte blank hebben moeten staan, maar de meter heeft het "gemeten" dus het is verbruikt...

Iv
door Ivo W Apr 15, 2023 om 11:15
729 Antwoorden / Vragen

@Atlas en Marianne:
50.000 liter per maand is maar 1,1 liter per minuut. Uit een normale kraan die volledig open staat, komt minstens tien keer zoveel water per minuut! 50.000 liter per maand (min het normale verbruik!) is maar een heel dun sijpelend straaltje water.

Als die 1 liter per minuut in de kruipruimte (met zandbodem) via het aftap kraantje weg lekt, dan merk je daar in huis helemaal niets van. Dat water trekt gewoon de grond in. Van zo'n klein beetje water komt je kruipruimte niet blank te staan, tenzij je in een gebied woont waar kruipruimtes door de hoge grondwaterstand toch al regelmatig vol water staan. Maar ook dan merk je dus niets van het beetje extra water, want dan is de natte of vochtige kruipruimte iets wat je als 'normaal' zou beschouwen.

atlas1302
door atlas1302 - Apr 9, 2023 om 12:19
341 Antwoorden / 13 Vragen

50m3 water per maand wat verdwijnt is wel heel veel, dat zou dan allemaal in de kruiruimte moeten gebeuren. Maar die is droog!

Het kan dan alleen nog maar aan de watermeter liggen, wat? Ik zou het niet weten ik ben geen specialist, en om de vraag te beantwoorden...nooit meegemaakt zoiets. Ik zou dus een onafhankelijk inspectie laten uitvoeren, ook waar het water dan zou moeten verdwijnen in de grond.

Als je lekkage hebt kan je ook Evides vragen om  aan te tonen waar het dan lekt, als ze dat niet kunnen of willen doen dan blijft er toch maar één oorzaak over?

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 9, 2023 om 14:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik moet met die bewijzen komen, maar nu is verbruik normaal dus hoe moet ik dat bewijzen????????? Want ze blijven volhouden ik heb het verbruikt of lekkage...

atlas1302
door atlas1302 Apr 9, 2023 om 16:30
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou er een zaak van maken, er is geen lekkage want dat zou je nu dus ook moeten zien. Als een kraan per ongeluk open zou blijven staan, zou er dan 200m3 kunnen weg stromen?. Ik zou daar een bereking van maken, en als blijkt dat het onmogelijk is dan zou ik het hoger op zoeken.

Ik kan slecht tegen onrecht, ik neem aan dat het in dit geval ook zo is. Je laat de kraan iets open staan voor een minuut, je meet hoeveel water dat is. Je hebt dus een hoeveelheid water in een tijdsbestek wat weg stroomt. Je kan dus uitrekenen hoeveel water er op die manier wegstroomt in 4 maanden. Proef van de som.

Ik geen idee hoeveel dat zou zijn, neem de proef eens en reken het uit. Blijkt dat het mogelijk is, dan weet je ook meteen dat praten niet veel zin meer heeft. Andersom is het een mooi bewijs om door te zetten.

Ik zal het ook eens doen, ik laat het weten . Ik kom uit op 172,800 liter in 4 maanden, met de kraan iets open. Je kan het niet eens lekken noemen, daar stroomt het zelfs te hard voor.

rj
door rjw Apr 10, 2023 om 09:53
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Er een zaak van maken is heel simpel: laat de meter controleren en ijken. Als de meter defect is krijgt TS het geld daarvan terug. Aangezien ze zo overtuigd lijkt van haar gelijk lijkt me die stap een no-brainer.

atlas1302
door atlas1302 Apr 10, 2023 om 10:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

172,800 liter komt toch in de richting van 200,000. Het zou zou dus weggelekt kunnen zijn op één of andere manier, dat zal Evides ook weten en blijven volhouden. Het lijkt me moeilijk om uw onschuld te bewijzen als alles goed functioneert op dit moment, rijdende rechter misschien?

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 10, 2023 om 22:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou het gelijk laten ijken wanneer de meter nu nog veel te veel meet, maar het gekke is nu meet hij wel normaal. En dat heeft hij in de periode van Augustus t/m November ook gedaan. ( in augustus moet ik de meterstand altijd doorgeven en eind november gekeken omdat ik toen de leiding naar de buitenkraan had afgesloten).  Dus lekkage is uitgesloten volgens mij, Evides denkt daar anders over, want het is gemeten dus verbruikt.......Stel ik laat het ijken en diegene zegt hij meet goed ( dat kan ik momenteel niet tegenspreken ) dan komt er bovenop de kosten van 200m3 extra water ook nog de kosten voor dat ijken bij , dus kost me dat 500 euro. En er heeft echt geen kraan opengestaan want we hebben niets veranderd sinds we tot deze ontdekking kwamen. Alle kranen zijn zichtbaar, woon in een klein huis ;)

atlas1302
door atlas1302 Apr 11, 2023 om 19:35
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat is de afweging die u zelf moet maken, daar kan ik u verder niet mee helpen..ben er verder ook niet bij geweest. Gelijk hebben betekent niet altijd gelijk krijgen.

Beetje lastig, maar het is overleefbaar.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 11, 2023 om 20:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heb je helemaal gelijk in, er bestaan veel ergere dingen daar heb ik helaas heel veel ervaring mee het afgelopen 1.5 jaar!

Iv
door Ivo W Apr 15, 2023 om 11:16
729 Antwoorden / Vragen

50.000 liter is maar 1 liter per minuut. Dat is niet "heel veel" als het in de kruipruimte op een zandbed lekt. Zakt gewoon de grond in.

va
door vanlotjegetikt - Apr 9, 2023 om 13:46
809 Antwoorden / Vragen

Ik kan er nog een bedenken, komma verkeerd doorgezet na uitlezen en doorgeven.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 9, 2023 om 14:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Meter is nog niet zo lang geleden vervangen zijn nog maar 3 cijfers en afrekening 2021 was 89m3 2022 85m3. Heb ook tig keer naar die meter staan te kijken zo van dit kan niet wat ik zie, maak nu ook de hele tijd foto's.

Ha
door Hans451 - Apr 11, 2023 om 21:05
1 Antwoorden / Vragen

Ik had ook eens onverklaarbaar gebruik. Het wieltje in het venster van de watermeter draaide, dus er was kennelijk een lekkage. Kon echter niets ontdekken ook niet in kruipruimte. Teneinde raad een lekdetectiebedrijf ingeschakeld die de waterleiding afperst met een gas. Dan door het huis en kruipruimte om gas te detecteren en jawel hoor in de badkamer gas ontdekt. Bleek dat de vlotter van het toilet bleef hangen en er continu water weg liep. Er waren zelfs geen kalksporen te zien op het glazuur van de pot. Enfin opgelost, wellicht heeft u hier ook wat aan. Succes

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 12, 2023 om 21:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat radartje draait niet wanneer er geen water wordt gebruikt, daarom ben ik ervan overtuigd dat er geen lekkage is, ook dat ik niet zoveel water heb verbruikt. Dat eerste is bewezen lijkt me anders zou ik nu nog hoog verbruik hebben, dat laatste ja bewijs dat maar eens mijn woord tegen standpunt Evides

ma
door malhy2 - Apr 14, 2023 om 04:32
309 Antwoorden / 13 Vragen

Kan het zijn dat de kraan die u dichtzet swinters is gaan lekken en dat deze in open stand niet meer lekt via de gland ( dat is de pakking rond het handwieltje inwendig in de kraan ). Dat zou verklaren dat de meter nu wel werkt. Toch vind ik 200M3 erg veel voor een glandlekkage.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 14, 2023 om 10:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is meer geopperd, maar inderdaad als op dat punt 200m3 water gelekt zou hebben moet de kruipruimte vol met water staan en dat staat hij niet, ook op de plek waar die afsluitkraan zit is het niet nat.

Iv
door Ivo W Apr 15, 2023 om 11:18
729 Antwoorden / Vragen

Nee, van 200 kuub water komt een kruipruimte niet vol te staan.
Een kruipruimte is geen badkuip. Die 1 liter per minuut zakt gewoon de grond in.

gr
door gravin2 - Apr 14, 2023 om 08:48
24 Antwoorden / Vragen

Ik zie eigenlijk geen verband tussen het functioneren van de buitenkraan en de rampige meterstand, enkel maar in zoverre dat u de stand heeft opgenomen op het moment dat u de buitenkraan (binnenuit) weer opende,

Ik neem ook niet aan dat die buitenkraan een eigen watermeter heeft?
iemand hierboven oppert al de mogelijkheid van een toilet die blijft doorlopen, maar dat zou u ook onmiddelijk zien,
Is er in de door u bekeken periode iets aan bv uw cv gedaan?

Ik kan me zo voorstellen dat als er daarmee iets mis is, dat er steeds water gebruikt wordt, dat hoef je dan niet te merken omdat het in de overloop verdwijnt, dus het riool in.
(de cv heeft u misschien niet meer gebruikt de laatste weken, dat zou ook kloppen met dat de meter nu normaal doet))

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 14, 2023 om 10:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ook daar heb ik aan gedacht, maar de CV staat hier nog gewoon aan het is een oude kleine woning. Maar mijn gasverbruik is niet hoger dan normaal. En inderdaad alle punten waar water zou kunnen lopen heb ik bekeken er loopt niets nu, maar hoe het kan die 200m3 ik weet het niet, weet wel dat ik het zelf niet verbruikt heb.

atlas1302
door atlas1302 - Apr 14, 2023 om 11:21
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het blijtk wel dat @Marianne alles toch zorgvuldig heeft onderzocht, er zijn geen zichtbare sporen van waterverlies. Een kraantje zou theoretisch 4 maanden op een kier open kunnen staan, en dan zou je zo'n hoeveelheid kunnen kwijt raken via het riool. Maar omdat het 4 maanden lang niet is op gevallen, lijkt mij dan ook niet logisch.

Je zou bijna gaan denken om er nog een privé meter er achter te schroeven, mocht over een aantal maanden verschil zijn tussen beide meters, dan is er bewijs. Kost geen drol zo'n meter.

watermeter
digital

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 14, 2023 om 20:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel,toch fijn dat mensen wel geloven dat het echt niet kan, nu Evides nog, verbruik sinds 24 maart 5m3 voor nu een 2persoonshuishouden, want gelukkig is mijn man weer lekker thuis.
Ben dan wel al jaren huisvrouw, maar was chemisch analiste van beroep, dus dingen uitsluiten en onderzoeken ben ik niet verleerd.

Le
door LexvanRootselaar - Apr 14, 2023 om 11:32
7 Antwoorden / Vragen

Misschien dat een gang naar de Geschillencommissie Energie en Water u verder kan helpen.
Heeft de buitenkraan misschien gelekt ? Is het water door die kraan verdwenen of zijn alle kranen op diezelfde meter aangesloten (hetgeen waarschijnlijk is, tenzij u buitenkraan misschien in vrijdraand tuinhuisje hebt). Als alle kranen op deze meter zijn aangesloten, zou er ook lekkage onder uw huis kunnen zijn geweest, die dan niet constateerbaar was. In veel gevallen kunt u dan bij de leverancier een berep doen op de zogenioemde "lekwaterregeling", waardoor een aanzienlijk deel kan worden kwijtgeschiolden.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 14, 2023 om 20:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip van die geschillencommissie.
Buitenkraan heeft niet gelekt want hij was afgesloten, die kraan om af te sluiten zit inderdaad in de ruimte onder het huis, maar als dat gelekt had dan had daar op zijn minst een laag water gestaan 200m3 verdamot niet in de winter onder een huis.

Iv
door Ivo W Apr 15, 2023 om 11:19
729 Antwoorden / Vragen

De afsluitkraan heeft vermoedelijk gelekt, waarna het via het aftap kraantje in de kruipruimte is gesijpeld.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 18, 2023 om 10:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou dat kraantje nu toch ook moeten lekken? heb nu sinds 24 maart net 6m3 verbruikt. En waarom is de kruipruimte, waar dat kraantje zich bevindt, dan droog? 200000 liter water verdampt niet zomaar in een koude periode.

atlas1302
door atlas1302 Apr 18, 2023 om 10:44
341 Antwoorden / 13 Vragen

U heeft groot gelijk, er kan nooit ergens iets gelekt hebben daar zijn de liters teveel voor. Het heeft gestroomd minimaal 1 ltr/min.Dat is niet heel veel... maar dink het maar eens op in een minuut. En wat heeft er dan minimaal 1ltr./min. water constant doen laten stromen, dat is de vraag?

Ik zou het wel willen weten in ieder geval, ik zou zeker de meter willen uitsluiten.

MariannePouwe
door MariannePouwe Apr 21, 2023 om 09:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga binnenkort maar nog een keer bellen met Evides, ze zullen wel niet voor rede vatbaar zijn en zeggen moet mijn meter laten ijken of vol blijven houden dat er lekkage is.
Maar die meter werkt nu goed, dus hoe bewijs ik dan dat hij in die bewuste periode op hol is geslagen?

MariannePouwe
door MariannePouwe Jul 24, 2023 om 11:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

We zijn nu 4 maanden verder, heb in die 4 maanden 30m3 verbruikt dus dat klopt met het normale verbruik va < 100m3 per jaar. Heb dit doorgegeven aan Evides ben benieuwd hoe ze nu reageren........

MariannePouwe
door MariannePouwe - Jul 24, 2023 om 11:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

We zijn nu 4 maanden verder, heb in die 4 maanden 30m3 verbruikt dus dat klopt met het normale verbruik van  100m3 per jaar. Heb dit doorgegeven aan Evides ben benieuwd hoe ze nu reageren........

sira
door sira Aug 1, 2023 om 14:45
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Heel toevallig open ik uw topic weer en daar schrijft u het volgende:
Dan zou dat kraantje nu toch ook moeten lekken?

Dat is niet zo.
Als de vrieskou nadert en ik mijn buitenkraan ga afsluiten (aftapkraantje dicht, buitenkraan open, aftapkraantje leegblazen en weer dichtdraaien), dan gebeurt het regelmatig dat het bij het aftapkraantje lekt, zolang die openstaat is er niets aan de hand (ik heb er ook altijd een miniatuuremmertje onder hangen), maar op het moment dat de aftapkraan wordt afgesloten, gat hij lekken. Dan moet de 1e moer van het aftapkraante iets worden aangedraaid met een Baco (milimeter werk). Dit gebeurt ook nog weleens met radiatorkranen. Op het moment dat die wordt dichtgezet, kunnen ze gaan lekken, ook daar geldt dan de moer iets aandraaien.
Controleert u dit ook voor alle zekerheid. Vaak is het lekken niet zichtbaar, maar wel voelbaar.

Iv
door Ivo W Aug 1, 2023 om 18:23
729 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk reageren ze dan dat de meter dus kennelijk normaal functioneert en er ergens water weggelekt moet zijn. Het is al zeer onwaarschijnlijk dat een watermeter in geval van een defect sneller gaat lopen dan zo moeten.
Het is nog onwaarschijnlijker dat de watermeter, als die al defect was, een paar maanden later ineens weer 'genezen' blijkt te zijn.

Wat wel nog altijd kan is dat er een keer een verkeerde meterstand is doorgegeven / geregistreerd.

gr
door gravin2 Aug 2, 2023 om 09:57
24 Antwoorden / Vragen

Ik lees hierboven ergens dat er een nieuwe meter geplaatst is, stond die wel op 0?

Indien niet, is de verrekening wel correct gegaan?

dat zou een groot gebruik kunnen aangeven in het verleden en nu weer normaal gebruik.

MariannePouwe
door MariannePouwe Aug 2, 2023 om 15:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Sira, ik heb nadat ik geconstateerd had dat ik 200m3 in 4 maanden had verbruikt en contact had opgenomen, de buitenkraan wederom een week afgesloten laten staan, en toen was verbruik ook normaal. plus dat afsluitpunt zit in de kruipkelder als daar in de winter 200.000liter water is weggelekt dan had die kelder zeiknat geweest en dat was ook niet het geval.
@Ivo nee geen verkeerde stand opgegeven moest in augustus de stand opgeven voor jaarafrekening, bij afsluiten buitenkraan eind november ook stand genoteerd verbruik was 15m3
@Gravin nee geen nieuwe meter.