Evides
Ieder jaar sluiten we de buitenkraan voor de winter af en noteren dan de meterstand. Toen we 2 weken geleden de kraan weer aansloten, schrok ik me rot we hadden in 4 maanden meer dan 200m3 water verbruikt. Door omstandigheden was ik het grootste gedeelte van die tijd ook de enigste bewoner van ons huis. Het verbruik is de laatste jaren hooguit 100m3 op jaarbasis. Dus contact opgenomen met Evides maar die blijven doodleuk volhouden dat een meter alleen stil kan staan of terug kan lopen ( dus alleen kapot kan zijn in hun nadeel). Sinds ik het hoge verbruik heb geconstateerd kijk ik met regelmaat op de meter en heb nu hooguit 4m3 gebruikt. Evides blijft maar volhouden dat we een lekkage moeten hebben, maar hoe kan het verbruik dan nu normaal zijn en waar is die 200000 liter dan gebleven, kelder is droog en water komt ook niet uit de muren. Word langzamerhand moedeloos van de machtspositie en monopolie positie dat een bedrijf als Evides heeft. Oja, ik kan voor ruim 260 euro de meter laten ijken, maar is die meter volgens de ijking goed, dan kan ik die kosten ook betalen. Ik vind dat dus een moeilijke want de laatste 2 weken lijkt de meter normaal te functioneren en dan denk ik dat komen die kosten sowieso op mijn rekening en komen de totale kosten op een 500euro.
Mijn vraag zijn er meer mensen die in deze situatie zitten of dit meegemaakt hebben?
Juridisch advies inwinnen bij Vereniging Eigen Huis?
Het is een huurhuis.
Geachte Marianne,
Is uw buitenkraan voor iedereen toegankelijk?
Zou het kunnen zijn,dat iemand stiekem water steelt?
Ik raad u aan om 1x per maand uw eatermeterstand te noteren.
Nee, plus er kwam in de periode absoluut geen water uit de buitenkraan omdat we de leiding naar de buitenkraan afgesloten hadden.
De meter functioneert of functioneert niet. Wie heeft de laatste juiste waterstand opgenomen voor deze meting?
U of Evides?
Mogelijk is bij de laatste keer een onjuiste lagere meterstand doorgegeven en nu de juiste en heeft u vorige keer te weinig betaald.
Meters kunnen zichzelf niet repareren dus als de meter nu een juist verbruik aangeeft is hij dus niet defect of defect geweest.
Ik heb die meterstand opgenomen dat was in augustus, toen ik in november de leiding naar de buitenkraan afsloot was er in 3 maanden 15m3 verbruikt. In de zomer kijk ik wel vaker omdat we een tuin hebben en dus regelmatig sproeien, maar dit alles is in de periode eind november/eind maart niet het geval. Ook is het verbruik de laatste jaren minder dan 100m3, dus het kan gewoon niet er moet in die periode iets met de meter zijn gebeurd. Maar volgens Evides kan een meter alleen oplopen bij verbruik dus ik moet lekkage hebben, maar waarom is mijn verbruik na 24 maart dan wel weer normaal. Er is niets veranderd in ons huis .
nee dat niet maar ik vraag me wel af of iemand anders misschien water getapt heeft via uw leiding achter de meter via de afgesloten kraan eventueel?
Zou niet weten hoe tuin is afgesloten, aangezien ik die periode ook heel veel mijn fiets heb gebruikt die in een schuur in de tuin staat had ik toch iets moeten zien?
Misschien is vorst de oorzaak?
https://www.evides.nl/storing-onderhoud/vorst
https://www.evides.nl/klachten
Ik had ook ergens gelezen dat de meter door vorst op tilt slaat, maar het zou op zich raar zijn want het is de afgelopen jaren vaker koud geweest en dan zou het verbruik ook hoger moeten zijn? En als het lekt, de meter is toegankelijk d.m.v. een luik naar de kruipruimte onder het huis, dan zou die ruimte toch onder water moeten staan, want waar blijft anders 200000liter ik heb het niet verbruikt.
Betreft het hier een woonhuis? U verbruikt binnen namelijk ook water (douche, wasmachine, vaatwasser etc.).
Als u de buitenkraan afsluit, moet u eerst het afsluitkraantje binnen dichtdraaien, dan weer naar buiten om de buitenkraan open te zetten en weer naar binnen om het aftapkraantje open te zetten. Zodra het water uit de leiding is (ik blaas hem meestal via het aftapkraantje leeg), draait u het aftapkraantje weer dicht, maar laat de buitenkraan de hele winter open.
Omdat het afsluitkraantje binnen zit en afgesloten is, kan er nooit iemand buiten water aftappen.
Heeft u al eens bij de hoofdkraan gekeken? Jaren geleden had ik lekkage bij de aansluiting van de buis op de hoofdkraan.
Zoals u beschrijft doen wij het ook altijd, medewerker klantenservice zei ja maar als u de buitenkraan open laat staan is het logisch dat u veel water verbruikt, ze begreep maar niet dat die leiding naar die kraan afgesloten was.
En lekkage bij de hoofdkraan die zit vlakbij het punt waar dat kraantje zit op de foto, alles is droog daar hooguit condens.
Mijn afsluitkraantje van de buitenkraan zit een heel eind af van de hoofdkraan.
Als u de afsluitkraan dicht heeft en de buitenkraan open kan er nooit water uit lopen, dus die medewerkster heeft er geen verstand van. Misschien gewoon nog een keer bellen en mogelijk krijgt u een andere medewerker aan de lijn die wel verstand van zaken heeft.
Heb al meerdere mensen gesproken telefonisch of via whatsapp ze blijven maar volhouden dat ik toch echt dat water verbruikt moet hebben of lekkage. Om die medewerker met die "slimme" opmerking over de buitenkraan tegemoet te komen staat alles nu zoals in de periode eind november/ eind maart, dus met een afgesloten buitenkraan, maar verbruik is nu echt normaal, dus voor mij ligt het echt aan de meter, maar dat kan niet zeggen ze.
Ik noteer iedere zaterdag al mijn meterstanden in Excel. Zo kan ik het hele jaar door mijn week- en maandverbruik zien en dus ook of er gekke dingen zijn. Doe dat ook. Mijn jaarverbruik water zit ieder jaar rond de 40m3.
Dat is het lullige normaal kijk ik veel vaker maar die meter zit in de kruipruimte en heb daar in die periode geen erg in gehad. Mijn man was opgenomen in het ziekenhuis vanaf mei vorig jaar dus had andere dingen aan mijn hoofd. Staat nu in mijn agenda iedere zaterdag, maar vanaf 24 maart, toen ik die bizarre stand zag is verbruik normaal........
U schrijft buitenkraan.
Dat is wat anders dan een hoofdkraan. Als mijn waterkraan achter de hoofdkraan open staat tikt mijn watermeter.
Al in de tuin of buiten het huis gekeken ipv in de kelder. Lekkages(vorst) is iets wat meestal buiten gebeurt.
Na dichtdraaien(binnen onder de hoofdkraan) de buitenkraan open laten staan, dan kan bij vorst het ijs uitzetten.
Met machtsposities benoemen en vasthouden aan komt u niet verder dus dat kunt u maar beter loslaten.
Laat de watermeter ijken want dat wil ook een oplossing zijn.
De hoofdkraan is niet afgesloten natuurlijk want dan heb ik geen water, het is zo'n kraantje op een antwoord hierboven wat we dicht draaien om bevriezing van de buitenkraan, die aan de achtergevel zit, te voorkomen en die buitenkraan laten we dan ook inderdaad open.
Over dat ijken dat lijkt me nu zinloos, maar ik kan er niet tegen dat ze blijven volhouden dat ik of lekkage heb of in mijn eentje 200m3 water in 4 maanden verbruikt heb. Zoals gezegd het grootste gedeelte van die tijd was ik helaas alleen in huis en ons verbruik op jaarbasis zit de laatste jaren altijd onder de 100m3, was vorig jaar 85m3
De watermeter meet mechanisch het water dat langs de meter stroomt. Stroomt het water niet dat wordt er ook niets gemeten omdat de stroming van het water de meter laat oplopen.
Dat zou ik ook zeggen, mits ik niet heb gezien dat onze meter in 4 maanden tijd 200m3 meet, iets wat alleen mogelijk had geweest met een gigantische lekkage en nog vreemder nu meet hij wel normaal verbruik. Daarom ben ik huiverig om hem te laten ijken, want het kost nu al ruim 200 euro extra, wordt er niks geks gezien bij die ijking dan kan ik die kosten van ruim 260 euro ook nog eens betalen.
Is het een mechanische watermeter?
Ja zoiets zie link volgend antwoord
Dan zijn er maar 2 mogelijkheden:
- er is daadwerkelijk zoveel extra water door de meter gelopen
- bij een vorige meting is de stand verkeerd afgelezen
Zo'n meter kan domweg niet zomaar 200 kuub verspringen. Zelfs als het mechaniek defect is (denk aan een afgebroken palletje of stukjes van een tandwiel) zal zo'n meter eerder minder aangeven dan meer. De meter zal nooit sneller kunnen draaien. Dat is technisch en natuurkundig onmogelijk.
Logischer wijs zou ik dat ook zeggen en lekkage zou dan mijn eerste optie zijn.
Fout afgelezen dat weet ik ook zeker van niet want dan zouden de andere jaarstanden ook niet kunnen want heb net voor Corona nieuwe meter gekregen.
In die 4 maanden was ik het grootste gedeelte alleen thuis en was ik ook heel veel van huis ( mijn man lag in het ziekenhuis en daar was ik dus heel veel). Ik weet dat ik geen hele dagen onder de douche heb gestaan, dan zou mijn gasrekening ook omhoog zijn gegaan, ook weet ik dat er niets gerepareerd is en nu loopt de meter goed. Hij stopt ook gelijk wanneer je het water uitzet, dus mijn conclusie blijft er is in die 4 maanden iets gebeurd met die meter.
Buitenkraan komt ie uit de grond omhoog=vertikaal of uit de (buiten)muur rechtstreeks=horizontaal.
Vanuit de kruipruimte omhoog en dan tegen de gevel gelijk vertikaal omhoog. Maar die leiding was afgesloten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer